Voi tätä suvivirsi hulluutta
Just luin lehdestä, miten espoolaisisä vaatii monen tuhannen euron korvauksia kaupungilta, kun hänen lapsi oli joutunut kuulemaan suvivirren. Meinasin pudota tuoliltani, miten hulluja ihmiset ovat. Suvivirressä on todella poikkeuksellisen kauniit sanat, luonnon ylistystä suurimmaksi osaksi. Ja kuuluu suomalaiseen kulttuuriperimään. Törkeää rahastusta tuolta isältä. Jos suvivirrestä traumatisoituu, ei ole mieleltään terve
Kommentit (374)
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän tuo mies on luovinut esim. kielten opiskelun. Sanakirjoissa ei ole tekstiä "sisältää myös uskonnollisia sanoja". Hakeeko seuraavaksi korvauksia sieltä suunnalta?
Tai kuunteletko hän iskelmää joissa mainitaan uskonnollinen sana tai jopa lause. Noita lauluja on vaikka kuinka, kotimaisia ja ulkomaisia. Laittaako telkkarin tai radion tai mistä tuleekaan tuo,kiinni. Vai pitääkö antaa ennen musiikkia sanoitus varoitus.
Vierailija kirjoitti:
Opetusministeri on oikeilla jäljillä, meillä on niin monta eri uskonto- ja näkemyssuuntaa ja kaikkia tulisi kohdella tasavertaisesti eli uskonnon opetus tulisi muuttaa kaikille sopivaksi "näkemysaineeksi". Mitä suvivirteen tulee, luulisi kantasuomalaisen isän tuntevan suomalaisen kevätjuhlaperinteen, aina voi olla osallistumatta. Haiskahtaa rahastukselta, Espoon kaupungilta olisi riittänyt pahoittelut, nyt on pian kaikki mankumassa rahaa.
Aina voi olla osallistumatta. Pitää paikkansa. Minulla on ollut oppilaana Jehovan todistajien lapsi, joka ei tullut joulu- eikä kevätjuhliin. Todistuksen sai noutaa koululta tai se voitiin lähettää kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonnon päkkosyöttö ei siitä sen paremmaksi muutu että se on perinne josta ovat saaneet kärsiä sukupolvet toisensa jälkeen.
Suvivirsi on suomalaisten voimalaulu ja selviytymisen keino, jonka avulla selvittiin monista koettelemuksista:
https://www.suomenuutiset.fi/kolumni-tuntematon-suvivirsi-harva-tietaa-…Mikä on pointtisi?
Avaa linkki ja lue ajatuksella.
’’Suvivirsi on siis jo noin sata vuotta ollut vakiintunutta oppivelvollisuuskoulujen kulttuuria. Sillä on yli 300-vuotinen historia, joka muistuttaa niistä ankarista oloista, joissa suomalainen sisu voitti lopulta nälän, vainoojan ja kulkutaudit.’’
Luin jostakin, että Lauri Ojala sai tietää Suvivirren laulamisesta koulun juhlassa vasta sitten, kun hän oli kysynyt asiaa lapsilta. Siis lapset itse eivät ilmeisesti olleet millään tavalla kiinnittäneet asiaan erityistä huomiota. Mutta isäpä ahdasmielisenä alkoi penkoa asiaa ja vaatii nyt korvauksia lapsilleenkin, jotka eivät alunperin pitäneet asiaa minään. Isä tekemällä tekee nyt Suvivirren kuulemisesta ongelman lapsilleen.
Mikä tässä tosiasiassa on ongelma? Isä itse.
Vierailija kirjoitti:
Ei Suvivirren esittäminen tai laulaminen ole ongelma vaan se, että koulut eivät informoi vanhempia, että tilaisuudessa on uskonnollista sisältöä, eikä sille ole rinnakkaista ohjelmaa.
Kevätjuhla pitäisi olla lasten juhla, ei mummojen ja pappojen juhla, jossa esitetään sellaista kuin heidän lapsuudessaan. Siksi kaikki uskontohömppä kokonaan pois ja fokus lapsiin ja jäätelöön.
Itse olen kokenut Suvivirren todella kauniina kesän odotuksen lauluna ja haluan antaa sen saman ihanan kokemuksen omille lapsilleni. Siitä ihanasta tunteesta on vuosiksi iloa.
Ei siinä muuta kuin että perinteet haiskahtaa oikeistolaiselta. Koulu pitää paaluttaa puhtaalle vasemmistolaisuudelle. Tämmöset laulut voi ohjata vaarallisesti perinteisiin. Vasemmisto haluaa määrittää uudelleen suomalaisuuden karvoineen kaikkineen.
Vierailija kirjoitti:
Luin jostakin, että Lauri Ojala sai tietää Suvivirren laulamisesta koulun juhlassa vasta sitten, kun hän oli kysynyt asiaa lapsilta. Siis lapset itse eivät ilmeisesti olleet millään tavalla kiinnittäneet asiaan erityistä huomiota. Mutta isäpä ahdasmielisenä alkoi penkoa asiaa ja vaatii nyt korvauksia lapsilleenkin, jotka eivät alunperin pitäneet asiaa minään. Isä tekemällä tekee nyt Suvivirren kuulemisesta ongelman lapsilleen.
Mikä tässä tosiasiassa on ongelma? Isä itse.
VIRSI? Hirrvveäääää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän tuo mies on luovinut esim. kielten opiskelun. Sanakirjoissa ei ole tekstiä "sisältää myös uskonnollisia sanoja". Hakeeko seuraavaksi korvauksia sieltä suunnalta?
Tai kuunteletko hän iskelmää joissa mainitaan uskonnollinen sana tai jopa lause. Noita lauluja on vaikka kuinka, kotimaisia ja ulkomaisia. Laittaako telkkarin tai radion tai mistä tuleekaan tuo,kiinni. Vai pitääkö antaa ennen musiikkia sanoitus varoitus.
" Sisältö voi järkyttää uskontoallergikkoja. Emme korvaa mahdollista oireilua".
On ihan perusteltua vaatia, että jos ei halua virsiä kuunnella niitä ei tarvi kuunnella. Se, että siitä aletaan korvauksia vaatia, on ihan p...e...r...s..e...e....s..t..ä.
Virret kuitenkin liittyvät vahvasti tiettyyn uskontoon, niin jos olet ateisti silloin niitä ei tarvitse kuunnella. Jos oikeen tarkkaan miettii asiaa kaikista kulmista, saattaa ymmärtää sen oikean pointin.
Vierailija kirjoitti:
Olen Ojalan kanssa täysin samaa mieltä. Olisi kiinnostava kuulla minkä takia koulu ei suostunut tähän:
Ojala huomauttaa, että olisi ollut aikoinaan valmis sovittelemaan asian Espoon kaupungin kanssa yhden euron symbolisella korvauksella
Pääasia olisi ollut, että he olisivat tunnustaneet asian ja muuttaneet toimintaansa.
Miksi ei maistunut ?
Ojalahan yritti yhdellä eurolla saada Espoon kaupungin tunnustamaan, että koulussa olisi tehty virhe, kun on laulettu Suvivirsi. Ei Suvivirren laulaminen koulun kevätjuhlassa ole laitonta.
Ojala odotti myös, että toiminta muutetaan eli luovutaan Suvivirrestä! Ojala se tässä alkaa määräilemään ja pakottaa koulun luopumaan Suvivirrestä, joka on katsottu ihan asialliseksi kevätjuhlan lauluksi ja jonka laulaminen ei ole mitään uskonnon harjoittamista.
Minua hämmästyttää se, että jos Ojalalle asia on niin tärkeä, hän ei aseta itselleen mitään vastuuta asiassa. Ojala on varmasti ollut tietoinen, että Suvivirsi kuuluu suomalaisen koulun kevätjuhlaan. Hän olisi voinut itse etukäteen kysäistä/varmistaa lapsiltaan tai koulusta, lauletaanko Suvivirsi juhlassa.
Vaadin koulujen uudeksi kevätjuhlalauluksi Tomas Ledinin "Sommaren är kort" -laulua.
Mielestäni esim kaupan työntekijöillä olisi oikeus vaatia korvauksia kun joutuu kuunteleen samoja biisejä kuukausitolkulla. Se on ihan hirveää. Tuo mies ja lapsensa ovat heikkoja jos joku virsi koettelee noin psyykeä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonnon pakkosyöttö on hulluutta.
Ketään ei voi väkisin käännyttää Jeesuksen puoleen.
T: Kristitty
Suvivirsi ei ole uskonnon harjoittamista
Kaikki virret ovat uskonnollisia biisejä, joten olet täysin väärässä. Miten se suvivirsi olisi joku poikkeus?
Vierailija kirjoitti:
Nooh, isukki on nyt tehnyt itsestään pellen koko kansan edessä 😁
Minun edessäni Lauri Ojala on kovis, eikä mikään pelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun edessäni Lauri Ojala on kovis, eikä mikään pelle.
Olen samaa mieltä.
Olen syntynyt vuonna 1977 eikä minua ole kastettu. Olin luokkani ainoa elämänkatsomustiedon oppilas ensimmäisellä luokalla ja minua haukuttiin pakana nimellä. Mistä lapset tietävät sellaisen nimityksen ellei vanhemmiltaan.
Miten tämäkin korvauksia vaativa sekopää sitten oikeuttaa kaikki muut mahdolliset laulut, runot, sadut, mainokset jne jne, joissa mainitaan mitään ns. uskontoon liittyvää?
Joulupukkikin on satua vaikka lapset siihen uskovatkin. Toiset taas eivät. Kai joululaulutkin kohta kielletään??
Tämä pahvi voisi myös ymmärtää, ettei kaikki uskontoon liittyvä ole uskonnon tuputtamista! Jotkut asiat on ihan yleissivistystä tai muuten sivistävää tietoa! Esim. lasten luokkaretkellä jos mennään istumaan Helsingissä Tuomiokirkon portaille syömään jäätelöä, ei se ole mitään kirkkoon liittymiseen tuputtamista! Kirkot ovat myös arkkitehtuurisia rakennuksia vuosisatojen takaa!
Ojala voisi ottaa kakaransa kotiopetukseen niin saisi soittaa niille ihan mitä lauluja tahtoo eikä tarvitsisi vaivata espoolaisia kouluja.
Ojala on tavallaan hyvä ennakkotapaus. Suomessa kristinusko on ikäänkuin valtion uskonto vaikka monet eivät kuulu kirkkoon.
Olen itse laulanut suvivirsiä vaikka olin elämänkatsomustiedon oppilas. Se kuului asiaan vaikka sen olisikin voinut kyseenalaistaa.