Mikä on kamalin kommentti, jonka vanhempasi on sinulle sanonut?
Olin varmaan 14v-15v ikäinen, kun isä huusi minulle riidan pääteeksi kurkku suorana: "Sinusta ei koskaan tule yhtään mitään, sinusta ei ole mihinkään! Muista tämä!" Ja kyllä muistan. Muistan liiankin hyvin vielä 42-vuotiaana.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen jokaiselle: lopettakaa jo se vellominen ja jatkakaa eteenpäin. Mennyttä ette voi muuttaa, mutta voitte päättää, ettei se vaikuta eikä määritä teitä. Nyt on nyt ja edessä tulevaisuus.
Tämähän on ihan hyvä neuvo. Miksi se on saanut niin paljon alapeukkuja?
Sano sinä äidillesi, että vaikka osasit joitain asioita ihan hyvin, niin arvosanasi äitiydestä on huono. Tule sitten jossain vaiheessa kertomaan pahoittiko äitisi tuosta mielensä vai unohtiko kommentin samoin tein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen jokaiselle: lopettakaa jo se vellominen ja jatkakaa eteenpäin. Mennyttä ette voi muuttaa, mutta voitte päättää, ettei se vaikuta eikä määritä teitä. Nyt on nyt ja edessä tulevaisuus.
Tämähän on ihan hyvä neuvo. Miksi se on saanut niin paljon alapeukkuja?
Sano sinä äidillesi, että vaikka osasit joitain asioita ihan hyvin, niin arvosanasi äitiydestä on huono. Tule sitten jossain vaiheessa kertomaan pahoittiko äitisi tuosta mielensä vai unohtiko kommentin samoin tein.
Olisi varmaan sitten kannattanut olla parempi äiti.
Isä sanoi minulle ja äidilleni kun olin 5 tai 6v, että meidät pitäisi tappaa. Känniläisen höyryjä kai mutta aina vaivannut siitä asti kun äitini muutama vuosi sitten kertoi siitä. Isä on kyllä kuollut itse jo vuosia sitten.
Ei ole jäänyt mitään epäkorrekteja ilmaisuja vanhempieni tahoilta, vaikka olen 57-vuotias. Mutta elävästi on jäänyt mieleen yhden ystäväni ex-miehen isän kommentti tämän kuolinvuoteellaan. Ei kuulemma katunut mitään muuta niin paljon kuin sitä että oli tehnyt lapsia. Millainen hirviö kertoo tuollaista lapselleen vieläpä viimeisinä hetkinään.
On täällä kyllä huumorintajutonta jengiä
Niitä on tuhansia, ei voi muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei asioiden muistaminen ole vellomista tai tapahtuneista vaikeneminen eteen päin menemistä. Moni voi olla ihan sinut menneiden kanssa ja silti tällainen harmiton viestittely vertaisten kanssa ok.
Ikävät asiat ovat osa elämää ja niiden tapahtumien tiukka kieltäminen ja vaikeneminen kaikkea muuta kuin eteen päin menemistä.
Hyvin sanottu.
Ei sellainen ihminen ihan täysillä käy, kenen pitää hirveällä vimmalla yrittää vaijentaa kaikki, ketkä vähänkään uskaltaa puhua toisten ihmisten pe&seilyistä.
Tulee mieleen vaan, että taitaa itse olla nämä ihmiset tehneet pahaa toisille, ja siksi haluavat kategorisesti kieltää kaikkia muistamasta menneitä.
Ei sille oikein muuta syytä voi olla.
Ala-arvoista toimintaa.
Äiti sanoi: kyllä sie sitten omassa huushollissas opit siivoamaan. Huvitti. Muuten ei kommentteja jakanut.
Enkä ole omille jo aikuisille lapsilleni tuonkaan vertaa kommentoinut
Äitini sanoi lapsemme ristiäisissä että sinä ja ukkos ootte täysin sopimattomia vanhemmiksi, ette oo ansainneet tota vauvaa.
Olin noin 14 ja ajettiin isän kanssa rankoja moottorikelkalla. Kelkka jäi jumiin enkä jaksanut nostaa ja työntää tarpeeksi ja voimat loppuivat reuhuessa kokonaan. Siitäkös isä suuttui kun mainitsin asiasta. Hän otti reestä vesurin ja käski juosta metsään ja hän tulee perässä niin nähdään onko vielä voimia jäljellä, jos ei ole niin pahasti käy. Aikani jaksoin paeta ja kaaduin hankeen kun voimat vain loppuivat, odotin milloin alkaa lyöntejä tulla mutta ei onneksi tullut. En ole koskaan nähnyt kellään sellaista hullun kiiltoa silmissä ja pelkäsin henkeni edestä.
M37
Olisitte onnellisia että teillä on vanhemmat
Vierailija kirjoitti:
Olisitte onnellisia että teillä on vanhemmat
Mitä onnea on sellaisesta vanhemmasta, joka juoksuttaa lapsen metsään ja uhkaa hakata tämän vesurilla? Tuntui tosi pahalta lukeakin tuo kommentti, on siinä lapsi ollut hädissään.
Olin 13 vuotta ja laitoin kiharat, olivat muotia 80 luvulla. Isä sanoi hyi saatana kun näki minut. Veli oli vieressä ja nauroi.
Olen yli 50 vuotias mutta tuon muisteleminen tuo edelleen kyyneleet silmiin. Vanhempiin on hyvät välit, tähän tilanteeseen ei ole palattu.
Vierailija kirjoitti:
Kun valmistuin ylioppilaaksi niin isä totesi siinä sitä on lunta paskahuussin katolla.
Ikivanha vitsi, hoilattu minulle ja muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Voi teitä piruparkoja. Huonosti olette vanhempanne valinneet!
Äläs muuta sano. Olen itsekin ihmetellyt mitä tuli tehtyä.
"Miehesi haukkuu sinua, lapsesi haukkuvat sinua"... siis äiti "tulevaisuudestani" hänen mukaansa
"Vihaan sinua" - äiti
"MENETÄT KAIKEN KAUNEUTESI, IHMINEN JOUTUU LUOPUMAAN KAIKESTA, vielä opit" -äiti
"Ihan hyvin/tyytyväinen olisin voinut olla ilman lapsia" - äiti
Äiti ihastuksestani: "hän tuskin muistaa sinua"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti haukkui huoraksi, kun aloin seurustelemaan 19-vuotiaana. Koko elämäni olen sitten sen jälkeen huorannut - saman "pojan" kanssa 30 vuotta ja jatketaan.
Sama minulla, se sana oli minun kutsumanimi kotona. Toinen paha oli."mene samaa tietä mistä tulitkin, tänne ei ole enää tulemista". Se oli nopea muutto, käännyin vain kannoillani ja lähdin kävelemään. Saman miehen kanssa olen edelleen.
Mites nää vanhempien omat seurustelut ja liitto, oliko se esim. vanhempien järjestämä?
Se oli se sellainen niinsanottu ”eri asia”.
"Olet hullu kuten isäsi"
Terveisiä vaan S:lle, tulet viettämään kivoja vanhuuspäiviä hoitokodissa paskat housussa :)
Jos on koko lapsuutensa ajan saanut vanhemmilta vain moitteita, niin se kylläkin vaikuttaa kehitykseen ja koko loppuelämään, siihen miten ajattelee ja kokee ja toimii aikuisena. Kyllähän yksittäisen kommentin voi unohtaa, mutta ei koko lapsuus- ja nuoruusiän kestänyttä vähättelyä.
Sitten nää vanhemmat polvet ihmettelee, kun "nykynuoret" on niin loppuunpalaneita ja ahdistuneita ja terapiassa. He on siellä siks kun ovat saaneet epäterveen kasvatuksen. Heidän aivot on ohjelmoitu epäilemään ja vähättelemään itseään - ilman syytä.