Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihmisessä joku vika, jos hän ei halua muuttaa pois kotoa mahdollisimman varhain?

Vierailija
26.05.2026 |

Itse muutin jo 15-vuotiaana, kun en kestänyt enää minuuttiakaan vanhempiani.

Oma tyttäreni taas on "jo" 20 eikä ole edes miettinyt poismuuttoa.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se johtuu nuorten deittailukulttuurista. Monet tytöt menevät yleensä miehen luokse treffeille. Tyttäreni muutti ensimmäistä kertaa pois kotoa asuessaan vielä poikaystävänsä kanssa.

Vierailija
62/77 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni junnuna vähän huvitti nuorena "omilleen" muuttaneet. Monesti kun ne takuuvuokrat ja välillä ruuatkin tuli vanhempien pussista.

Itse muutin armeijan jälkeen n. 23v. Kun olin opiskelemassa. Ja tuolloin oli helppo saada kesätöitä ja ihan osa-aikatöitä opiskelun oheenkin. 2000 luvun alkua. 

Maksoin itse kuluni ja vuokrani. Ja töihin siirryttyäni säästin rahoituksen ekaan asuntooni yms. Jonka ostin verrattain myöhään +30v:nä. 

Tottakai vanhemmilta on erinäistä tukea tullut. Mutta ajatus on hassu, että moni sivuuttaa 16v:nä pois muuttaessaan, että eihän siitä mitään tulisi ilman tukevia vanhempia. Ja hyvä niin kun sellaisia on. Itsellänikin on. Sain asua pitkään lapsuudenkotona kaikessa rauhassa ja säästää. 

Tytär voi asua vanhempiensa luona, kunnes löytää poikaystävän, joka on halukas asumaan hänen kanssaan. Tällä tavoin avoliitto on taloudellisempaa ja säästää huomattavasti rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikalapset vain harvoin kotona asuessaan joutuvat osallistumaan kodin hoidon askareisiin ja äiti hoitaa. Sitten ihmetellään miten miehet on niin avuttomia.

Ihan näin keski-ikäisenä työttömänä omillaan asuvana poikalapsenakin vähän tympii itseäkin välillä kun äitimuori on niin palvelualtis. Vaikka kieltää koettaa niin ruokaa ja munkkeja ja kaikenlaista tulisi ovista ja ikkunoista.

Vierailija
64/77 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se johtuu nuorten deittailukulttuurista. Monet tytöt menevät yleensä miehen luokse treffeille. Tyttäreni muutti ensimmäistä kertaa pois kotoa asuessaan vielä poikaystävänsä kanssa.

Tyttäreni muutti myös poikaystävänsä luokse. Poika on asunut itsenäisesti jo jonkin aikaa ja on aika hyvä kokki. Tyttäreni sanoo, että hänen poikaystävänsä kokkaa paremmin kuin mun. 😂

Vierailija
65/77 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungistuneessa Suomessa ei ole tarvetta muuttaa kotoa yhtä varhain kuin maalaisnuoret ennenvanhaan. Yhteistaloudessa olisi hyvä olla pelisääntöjä ja jonkinlainen budjettikin ehkä sekä kotitöiden opettelua. Kaikki voisivat valmistautua nuoren itsenäistymiseen ja kotoa lähtöön. 

Vierailija
66/77 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat lellii ja paapoo selvästi ihan liikaa jos nuorta ei ala ahdistamaan tietyssä vaiheessa kotona oleminen. Pyykit pestään ja ruoka tulee suoraan huoneeseen kuin missäkin hotellissa kenties?

Eipä välttämättä. Meidän 30-vuotias opiskelijapoika tekee meille ruuat arkisin ja pesee yleensä omat pyykkinsä. Jotain muitakin töitä on kokonaan hänen vastuullaan, kuten ruohonleikkuu kesäisin ja lumityöt talvisin, puusaunan lämmitys ym. Monia töitä tehdään myös yhdessä tai periaatteella "se tekee, kuka parhaiten ehtii". Lisäksi saadaan IT-tukihenkilön palvelut 24/7. Tämä koti ei siis ole mikään täyshoitola. Jostain syystä hän kuitenkin haluaa asua kotonaan. Tuleehan se halvemmaksi kyllä. 

Vierailija
67/77 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni muutti myös poikaystävänsä luokse. Poika on asunut itsenäisesti jo jonkin aikaa ja on aika hyvä kokki. Tyttäreni sanoo, että hänen poikaystävänsä kokkaa paremmin kuin mun. 😂

Tyttärelläni on ollut muutamia lyhytaikaisia ​​​​suhteita, mutta hän asuu edelleen kotona. Se on ihan ok; mielestäni se on parempi kuin se, että hän jatkuvasti liikkuu entisten poikaystäviensä, perheeni ja nykyisen poikaystävänsä välillä – asuu yhdessä, eroaa, asuu taas yhdessä ja eroaa taas.

Vierailija
68/77 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungistuneessa Suomessa ei ole tarvetta muuttaa kotoa yhtä varhain kuin maalaisnuoret ennenvanhaan. Yhteistaloudessa olisi hyvä olla pelisääntöjä ja jonkinlainen budjettikin ehkä sekä kotitöiden opettelua. Kaikki voisivat valmistautua nuoren itsenäistymiseen ja kotoa lähtöön. 

Kotityöt opitaan jo alle 10 vuotiaana. Miksi haluat ottaa lapseltasi rahaa, jos lapsi asuu kotona? Miksi "nuoren" pitää lähteä kotoa? Miksi "nuoren" pitäisi mennä asumaan pieneen, luultavasti meluisaan, yksiöön, jos kotonakin on tilaa? Miksi "nuoren" pitäisi rahoittaa elämäänsä lainalla, kun voisi asua kotona ilman turhaa lainaa? Tämän takia vihaan köyhiä, ei tajuta että sitä omaa jälkikasvua autetaan niin paljon kuin mahdollista, että hänen elämänsä olisi helpompaa, tuottavampaa ja ei tekisi samoja virheitä kun on itse tehnyt.

Vierailija
69/77 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku haluaisi muuttaa pois kotoaan?

Vierailija
70/77 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni junnuna vähän huvitti nuorena "omilleen" muuttaneet. Monesti kun ne takuuvuokrat ja välillä ruuatkin tuli vanhempien pussista.

Itse muutin armeijan jälkeen n. 23v. Kun olin opiskelemassa. Ja tuolloin oli helppo saada kesätöitä ja ihan osa-aikatöitä opiskelun oheenkin. 2000 luvun alkua. 

Maksoin itse kuluni ja vuokrani. Ja töihin siirryttyäni säästin rahoituksen ekaan asuntooni yms. Jonka ostin verrattain myöhään +30v:nä. 

Tottakai vanhemmilta on erinäistä tukea tullut. Mutta ajatus on hassu, että moni sivuuttaa 16v:nä pois muuttaessaan, että eihän siitä mitään tulisi ilman tukevia vanhempia. Ja hyvä niin kun sellaisia on. Itsellänikin on. Sain asua pitkään lapsuudenkotona kaikessa rauhassa ja säästää. 

Tytär voi asua vanhempiensa luona, kunnes löytää poikaystävän, joka on halukas asumaan hänen kanssaan. Tällä tavoin avoliitto on taloudellisempaa ja säästää huomattavasti rahaa.

Ihan jokaiselle tekisi hyvää asua ainakin vuosi ihan yksin.  Se on kaikin puolin kasvattava kokemus, henkisesti siis.

Vierailija
71/77 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku haluaisi muuttaa pois kotoaan?

Usein on pakko.

Vierailija
72/77 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaa elää halvalla?

Vierailija
73/77 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se riippuu vanhemmista. Itse olisin halunnut muuttaa opikelemaan toiselle paikkakunnalle 15 vuotiaana. Ei annettu muuttaa. Piti käydä yläasteen jälkeen äidin haluama koulu. En ymmärrä miksi koska tulevaisuudessa siitä ei ollut kohdallani mitään hyötyä.

Vierailija
74/77 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin lukion jälkeen, kun lähdin opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Ihan hyvä ikä ja luonnollinen siirtymä, mutta ensisijaisesti halusin pois kotipaikkakunnalta. Olisin hyötynyt siitä, että olisin rauhassa saanut miettiä opiskelupaikan valintaa. En olisi voinut jäädä kotiin asumaan, äidin holhoaminen kuristi minut henkisesti. En saanut yhtään elää normaalia nuoren elämää.

Vierailija
75/77 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja varsinkaan yhteiskunnan rahoilla! 

Vierailija
76/77 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinussa Ap jokin vika kun olet jäänyt idiootin tasolle kehityksessäsi?! 🖕🤪

Vierailija
77/77 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippu mitä tekee kotona. Minun vanhemmat ei halunneet että muutan pois, kun hoidin oman osani heidän maatilan töistään. Raahasin rehut, kun kumpikaan vanhemmista ei oikein jaksanut ja lypsin osan lehmistä, kun olin vanhempiani nopeampi siinä hommassa. Joten muutin pois vasta 23 v, kun riitaannuin isäni kanssa. Oli lukenut ollessani poissa kotoa minun päiväkirjaani vitsinä kylässä olleille sukulaisille. Sitten lähdin seuraavana päivänä.

Mikä dorka sun isäs oli, apua.

Ohis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan