Ihmiset on kyllä hulluja. Kuvasin kukkia ja yhtäkkiä joku nainen tuli raivoomaan pää punaisena
Rikoin kuulemma hänen kotirauhaansa ja yksityisaluetta kuvaamalla lähinnä maan pintaa. Yritti vielä repiä puhelinta mun kädestä. Mietin jo oikeasti rikosilmoituksen tekemistä, sen verran pelottava tapaus oli tämä sekopää.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi mennä yksityisalueelle kuvaamaan, et varmaan tykkäisi myöskään jos joku tulisi sun pihalle kuvaamaan?
En mennyt hänen pihalleen vaan olin koko ajan kadun puolella. Istutukset oli ihan kadun vieressä.
Ap
Kotirauha koskee myös pihan kuvaamista, jos on oletettavaa, että kuvassa voi olla ihmisiä.
Kyllä nyt melskataan kotirauhasta, mutta kyllä oli tässä vähän aikaa sitten ihan eri ääni kellossa, kun oli juttu siitä, kuinka ihmiset jäivät seisomaan ja toljottamaan kadulle talon suuria ikkunoita ja jotkut jopa menivät pihalle katselemaan ikkunoista sisälle. Se oli ihan oikein, mutta tämä kukkien katselu ja kuvaaminen ei olekaan oikein.
Totta, ihmiset ovat hulluja nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tästä raivoavat ihmiset itse yhtä tarkkoja ollessaan turistimatkalla jossain ulkomailla? Että joku kukkapenkkikin jätetään kuvaamatta, ihmisistä puhumattakaan.
Kyllä ovat.
Sääntöjä ja toisen omaa kunnioitettava eikä ilman lupaa kuvailla yhtään mitään.
Ihan on kyse alkeellisista käytöstavoista sekä toisten ihmisten huomioonottamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi mennä yksityisalueelle kuvaamaan, et varmaan tykkäisi myöskään jos joku tulisi sun pihalle kuvaamaan?
En mennyt hänen pihalleen vaan olin koko ajan kadun puolella. Istutukset oli ihan kadun vieressä.
Ap
Kotirauha koskee myös pihan kuvaamista, jos on oletettavaa, että kuvassa voi olla ihmisiä.
olisit mennyt puheille jos omista siinä. olisit sanonut - sulla on niin kauniit istutukset- saisinko ottaa kuvan vain tästä.
uskoisin, etää olisit saanut kun pyydät. olisi jopa ollut iloinen kun kehut. pelisilmää.
joo meillä urheiluauto mm. niin ei tykätä jos kuvataan pihaan päin tai ihan kiinni autoon mm pysäköintipaikoilla. noi pikkupoikien into vielä menee, mutta aikuiset kädet ojossa- mitäs kukaan itse pitäisi moisesta ja ihmisiä ei kuvata pihoissaan.
kysymällä voikin saada luvan kun perustelee-
taidekuvia esim.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei tarvitse olla ihmisiä kuvassa. Toisten pihaa ei saa kuvata. Eikä puutarhaakaan ilman lupaa. Yksityisalue ja kotirauha.
Salakatseluun voi syyllistyä, jos oikeudettomasti kuvaa kotirauhan piirissä oleskelevaa henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se kukkapenkki sijaitsee jonkun yksityisellä alueella, voi kohteliaasti kysyä, saako sitä kuvata, ilman että menee kiiman kiilto silmissään kuvailemaan ilman lupaa, vain, koska haluaa ja voi.
En halunnut tunkeutua toisten yksityisalueelle kyselemään. Pihalla ei ollut kuvaushetkellä ketään näkyvissä.
Ap
Tekosyitä.
Jos haluat kuvailla yksityisalueella olevia kukkia, menet asiallisesti ja kohteliaasti kysymään sopiiko se, etkä kuvaile omine lupinesi.
Tai sitten olet kuvaamatta lainkaan.
Suomessa noudatetaan Suomen lakia. Mitä jos mentäisiin sillä eikö jokaisen omilla säännöillä? Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tule kokeilemaan kuvata mun tonttia, saat ikimuistoisen kokemuksen.
Niin sinäkin. Nimittäin syytteen ja tuomion. Tämä sun kommenttikin on jo laiton uhkaus.
Ei ole. Ei tuossa uhata millään tavoin, jos lain silmin katsotaan. -eri
Jaa kyl voi kuvata, jotain ojanposkea ihan hyvin, ei edes jokaisen tontin rajoja voi ulkopuolinen tietää eli hiukan turhaan räyhäs sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tästä raivoavat ihmiset itse yhtä tarkkoja ollessaan turistimatkalla jossain ulkomailla? Että joku kukkapenkkikin jätetään kuvaamatta, ihmisistä puhumattakaan.
Kyllä ovat.
Ihan on kyse alkeellisista käytöstavoista sekä toisten ihmisten huomioonottamisesta.
Harmi vaan, että laki on se kuitenkin joka ratkaisee. Kannattaa ostaa isompi tontti, jos asia häiritsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ovat.
Suomessa mennään Suomen lailla. Ei kaikkien yksiköiden henkilökohtaisia sääntöjä voida noudattaa.
Kerta "jäit kiinni" niin et tainnut kuvata pelkästään kukkia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
"Kotirauha koskee myös pihan kuvaamista, jos on oletettavaa, että kuvassa voi olla ihmisiä."
En nähnyt pihalla yhtään ihmistä eikä niitä ainakaan siinä kukkapenkissä ollut.
Ap
Saattoihan siellä olla kotihaltija lehden alla. Loukkasit sen yksityisyyttä.
Google map auto kuvaa ohiajaessaan kadunvierustatkin. Sumentaa kasvot ja rek.kilvet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se kukkapenkki sijaitsee jonkun yksityisellä alueella, voi kohteliaasti kysyä, saako sitä kuvata, ilman että menee kiiman kiilto silmissään kuvailemaan ilman lupaa, vain, koska haluaa ja voi.
En halunnut tunkeutua toisten yksityisalueelle kyselemään. Pihalla ei ollut kuvaushetkellä ketään näkyvissä.
Ap
Siinä tapauksessa jatkat matkaa ja jätät salakuvaamiset tekemättä.
Kaikenlaisia kusipäitä sitä vapaalla jalalla liikkuukin. Se että jotain ei ole erikseen laittomaksi määritelty ei tarkoita että sitä pitäisi ehdoin tahdoin olla tekemässä. Kyse on toisen pihapiiristä, mikä on niin vaikeaa kunnioittaa ihmisten oikeutta olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olet dorga.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinulla ole oikeutta kuvata toisen pihaa! Sitä suojaa kotirauha! Naisella olisi oikeus ollut tehdä rikosilmoitus sinusta!
Olet todella väärässä. Pihaa saa kuvata, jos ei mene pihalle eikä kuvaan päädy ihmisiä. Ei kannata alkaa huutamaan jos puhuu mitä sattuu.
Otettiin talon seinällä aurinkoa ja joku tuli ison kameran kanssa tieltä kuvaamaan joku mies. Joku muslimi ukko iso maha huusi meille että katsokaa noita tyttöjä kun toppi päällä . Ne ei olut meidän lapsia eikä tunnettu miestä . Lapset jotain 7-8 vuotiaita Itäkeskus.
KOMMUNISTI AJATTELEE että muiden pojatkin on hänen. Kuin vaatteet astiat ruuat ne on Venäjältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tule kokeilemaan kuvata mun tonttia, saat ikimuistoisen kokemuksen.
Niin sinäkin. Nimittäin syytteen ja tuomion. Tämä sun kommenttikin on jo laiton uhkaus.
Tuo ikimuisoisella- Ei täytä uhkauksen tunnusmerkistöä. Se antaa väljyyttä.
Esim. x tapaus ns uhkasi toista " sulla ei ole millä hengittää enää". Ei mennyt läpi- liikaa tulkinnanvaraista.
Mutta joskus tuo toimeenpano kannattaa vrt suhteessa rangaistukseen, ainkaan se tyyppi ei enää astu muidenkaan pihoille. Mutta jos et käytä toimeenpanoa- ota se valvontakamera joka ei tietenkään kuvaa muiden pihoja tai ulko-ovia- rajaus tiukkaa. Tai kuvaat kännykällä luvattoman tulijan.
Mutta nythän ap kertoilee, että oli visusti tein puolella joka sinällään eri seika. ja ei kuvannut pihapiiriä tai ihmisiä. Jokseenkin ok jos lähes teinreunaa -reunaa ojaan rajoittuu. Toki luvanpyytämisellä lopuutulema olisi ollut eri.
Kohde hnekilö ei saa tulla irroittamaan puhelinta- hänen tehtävä on antaa viranomaisell pyyntö auttaa häntä- ei omankädenoikeutta ellei ole hengenvaarassa.
Tulkaa toimeen ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
KOMMUNISTI AJATTELEE että muiden pojatkin on hänen. Kuin vaatteet astiat ruuat ne on Venäjältä.
Muiden pihat!
Oletko noin pihalla vai valehtelet jo tahallaan? AP:lla sensijaan olisi ollut oikeus tehdä rikosilmoitus jos nainen koitti oikeasti viedä puhelimen kädestä.
"Toisen pihalla olevien kukkien ja esineiden kuvaaminen on yleensä sallittua, mutta siihen liittyy tärkeä yksityisyyden suojaan ja kotirauhaan liittyvä reunaehto.
Kuvaa yleiseltä paikalta: Kukkien ja esineiden kuvaaminen on laillista, kun teet sen esimerkiksi kadulta tai muulta julkiselta paikalta"