Läheisen menettäneet, mikä teitä ärsyttää toisten ihmisten käytöksessä?
Esimerkiksi se kun ihmiset sanovat että hekin ovat menettäneet läheisen.
Kommentit (209)
Suruprosessin tietyssä vaiheessa ärsyttää lähes kaikki. Muistan jopa loukkaantuneita ajatuksia siitä, että ihmiset menevät arkipäiväisesti ja huolettomasti töihin, matkoille tai ravintolaan tajuamatta, että maailma on ihan musertunut mun osalta. Mutta tämä liittyi muhun, ja kyllä sen tajusin silloinkin. Ei ole loukkaavaa,vaan tavallista ja kulttuuriin kuuluvaa lausua surevalle geneerisiä, kömpelöitä ja tyhjänpäiväisiä osanottoja. Normaali on normaalia. Silloinkin kun joku on kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Kun menetin vanhempani tsunamissa, kukaan joka ei ole sitä kokenut ei voi tietää millaista helvettiä se on. Toivo ja odotus ja sitten kylmä ilmoitus että nyt hänet on löydetty kuolleena. Ei ole mitään pahempaa. Ärsytti ihmisten suhtautuminen, he eivät ole kokeneet tätä eivätkä tiedä mitä se on ollut. Kaikkien muiden koulukavereiden elämä oli helppoa ja jatkui normaalisti, se oli epäreilua.
Ainakin minulla on ihan toisenlaisen kokemus. Yhteydenpito oli oikein hyvin järjestetty, omaiset pidettiin tilanteesta ajantasalla ja tunnistamisen jälkeen ilmoitettiin koska tuodaan Suomeen, kysyttiin haluaako osallistua vastaanottotilaisuuteen. Meidän tapauksessa ensimmäinen läheinen tunnistettiin alustavasti valokuvista, siitäkin ilmoitettiin omaisille ja kerrottiin, että heillä on nyt todennäköisesti tämä henkilö tunnistettu, toki varmistui vasta sitten kun oli tehty virallinen tunnistaminen. Sekä kateissa olevien että tunnistettujen kohdalla suhtautuminen oli hyvin myötätuntoista.
Vierailija kirjoitti:
Suruprosessin tietyssä vaiheessa ärsyttää lähes kaikki. Muistan jopa loukkaantuneita ajatuksia siitä, että ihmiset menevät arkipäiväisesti ja huolettomasti töihin, matkoille tai ravintolaan tajuamatta, että maailma on ihan musertunut mun osalta. Mutta tämä liittyi muhun, ja kyllä sen tajusin silloinkin. Ei ole loukkaavaa,vaan tavallista ja kulttuuriin kuuluvaa lausua surevalle geneerisiä, kömpelöitä ja tyhjänpäiväisiä osanottoja. Normaali on normaalia. Silloinkin kun joku on kuollut.
Eikö se ole just hyvä että menee ja tekee ihan tavallisia asioita läheisen kuoleman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suruprosessin tietyssä vaiheessa ärsyttää lähes kaikki. Muistan jopa loukkaantuneita ajatuksia siitä, että ihmiset menevät arkipäiväisesti ja huolettomasti töihin, matkoille tai ravintolaan tajuamatta, että maailma on ihan musertunut mun osalta. Mutta tämä liittyi muhun, ja kyllä sen tajusin silloinkin. Ei ole loukkaavaa,vaan tavallista ja kulttuuriin kuuluvaa lausua surevalle geneerisiä, kömpelöitä ja tyhjänpäiväisiä osanottoja. Normaali on normaalia. Silloinkin kun joku on kuollut.
Eikö se ole just hyvä että menee ja tekee ihan tavallisia asioita läheisen kuoleman jälkeen.
Ehdottomasti on ja sehän oli kirjoitukseni pointti. Mutta ainakin mun suruprosessiin kuului se vaihe, kun kaikki normaali ja arkinen ärsytti, kun oma maailma oli pysähtynyt. Mutta tajusin, että on mun omaa surua, eikä kenenkään muun tahdittomuutta. Taisin kirjoittaa tosi kömpelösti, kun ymmärsit viestini ihan toisin, pahoittelut!
Onko suru prosessi, kun puhutaan suruprosessista? En ainakaan itse ole kokenut surua, tai siihen liittyvää läheisen ihmisen menetystä, koskaan prosessina. Samoin kammoan sanaa surutyö. Mikä työ?
Toisaalta läheisen menettämiseen liittyy myös sellaisia yleisiä lauseita tai hokemia mitkä eivät edes pidä paikkaansa. Kuten että "suru muuttaa muotoaan", "ensimmäinen vuosi on vaikein" ja "suru helpottaa ja sitten on vaan kaipaus". Itse yritän välttää noita, mutta aina sillointällöin noita kuulee.
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä heissä mikään, mikä liittyy menetykseen.
Ei heidän tarvitse ymmärtää; kukin vaeltaa omaa taivaltaan, ja kaikki täältä myös poistuvat.
💛
🙏
Isäni kuoltu eräs sukuhaara ei edes pahoitellut. Heillä oli hirveä hätä siitä kuinka paljon sain firman osakkeista rahaa (isä teki verokirjalla) ja kuinka paljon sain myymällä hänen patenttioikeutensa. "Totta kai jokaisella ammattilaisella on patentteja! Paljonko sait rahaa myymällä patentteja?!" -tenttaus jatkui pitkään.
Enpä ole ollut yhteyksissä näihin ihmisiin tämän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena luokkakaveri alkoi kuvailla ääneen että huuli väpätti, vaikka käänsin ainoastaan huulta ilmeen merkiksi, mikään ei värissyt. Sellainen kommentointi ei ole hyvä idea. Tuli mieleen missä sen äly on.
Käänsit huulta ilmeen merkiksi?
Ei ärsytä heissä mikään, mikä liittyy menetykseen.
Ei heidän tarvitse ymmärtää; kukin vaeltaa omaa taivaltaan, ja kaikki täältä myös poistuvat.
💛