Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Itkukohtaukset töissä, ratkaisu?

Vierailija
24.05.2026 |

Minulla tulee yleensä enintään 3-4 kertaa vuodessa itkukohtaus töissä, jossa menee ainakin 30-40 min rauhoittua. Joskus itku voi alkaa uudelleen jopa parin tunnin aikana.

Itkun aiheuttaa joko huutavat, pelottavat tai hyvin epäasiallisesti ja loukkaavasti käyttäytyvät asiakkaat tai työnantajan epäreilu palaute (tätä ei onneksi usein tule, mutta esim kerran kehityskeskustelussa sanoi minua oudoksi).

Olen ollut lapsesta asti hyvin herkkä. 

Tuo itku käynnistyy automaattisesti, ilman ajattelua että olen huono/en pärjää/pelottaa.

Sinänsä itku ei ole ongelma vaan sen hidas laantuminen.

Lisäksi meillä on töissä rajallisesti tiloja, joihin mennä rauhoittumaan ja noin pitkää aikaa on hankala olla pois työnteosta. 

Yleensä tilanteen jälkeen olen siis silmät punaisena, vähäpuheisena, henkeä haukkoen ja lievästi niiskuttaen asiakaspalvelussa.

Mitä te tekisitte tässä tilanteessa?

Vaihtaisitte alaa, yrittäisitte saada jotain terapeuttista apua tai "kohtaus"lääkitystä? 

Kommentit (210)

Vierailija
181/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö ap työtä verovirastossa vai Kelalla vai missä tapaa noin vihaisia asiakkaita jatkuvalla syötöllä? Muut asiakaspalvelussa olevat, onko se nykyään tuollaista, että itketetään työntekijöitä?

Veikkaisin apteekkia. Asiakkaat voi oikeasti olla hulluja. 

Minäkin apteekin näin mielessäni. Apteekkiin ei tosin palauteta. 

Vierailija
182/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö ap työtä verovirastossa vai Kelalla vai missä tapaa noin vihaisia asiakkaita jatkuvalla syötöllä? Muut asiakaspalvelussa olevat, onko se nykyään tuollaista, että itketetään työntekijöitä?

3-4 krt vuodessa sanoi Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin minä kyllä työpaikalla kestän ihmistä, joka silloin tällöin vähän itkeskelee kuin näitä viiltävän ilkeitä p i r u j a, joiden seurassa eivät auta kuin nopeat jalat.

Vierailija
184/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas nainen ulisee suojatyöpaikassansa. Menepoä kuule takaisin sinne kiven alle kasvamaan. Ei ole sinusta eläjäksi.

Vierailija
185/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin apteekin näin mielessäni. Apteekkiin ei tosin palauteta. 

Vanhoja lääkkeitä voi palauttaa. 

Vierailija
186/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan nähnyt räyhäävää asiakasta apteekissa.

Itse en suostu palvelemaan muita kuin asiallisia ihmisiä. Varmaan pitää nykyään olla vartijoita kaikkialla heittämässä häiriköt ulos.

Vierailija
187/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanot asiakkalle kohteliaasti, että et palvele häntä, jos käytös ei muutu. Pomosta teet ilmoituksen ylemmälle portaalle

Vierailija
188/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huumetyypit ostavat ruiskuja? 

Vierailija
189/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas nainen ulisee suojatyöpaikassansa. Menepoä kuule takaisin sinne kiven alle kasvamaan. Ei ole sinusta eläjäksi.

Kuulostat oikein mukavalta ihmiseltä. 

Vierailija
190/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyteen vaan yhteys. Tuöterveyspsykologi on mielestäni oikea osoite. 

Vierailija
191/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveyteen vaan yhteys. Tuöterveyspsykologi on mielestäni oikea osoite. 

Myös epäpätevä pomo tulee tätä kautta esiin. Tässähän on kyse sekä huonosta pomosta että työntekijän takautuvista traumoista.

Vierailija
192/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä itkin nuorempana eräässä työpaikassa ollessani lähes päivittäin huutoitkua heti kun pääsin kotikynnyksen yli työpäivän jälkeen. Paikka oli todella kuormittava, niin asiakkaat kuin työkaveritkin.

Se työpaikka oli kaikkinensa läpimätä, mutta pelkäsin saman tunnelman seuraavaan seuraavaankin, olevani itse vain huono ja kelvoton. Siellä onneksi työkaverit olivat lämpimiä ja kuuntelevia. Kun he alkoivat kahvitauolla kertoa, mitä se minua kurmuuttanut asiakas oli heille joskus tehnyt tai sanonut, niin helpotus oli valtava. Vika ei ollut minussa, vaan kaikki olivat kohdanneet aivan samanlaista käytöstä. 

Käänteentekevä hetki oli myös se, kun asiakas haukkui minut maan rakoon, ja ratkesin itkuun siinä hänen edessään. Sillä hetkellä asiakas suli ja ymmärsi käytöksensä, pahoitteli hirveästi ja alkoi itkeä itsekin. Tämän jälkeen meillä ei enää koskaan ollut hänen kanssaan mitään ongelmia. 

Koetan vain tässä sanoa, ettei reaktioissasi ole mitään epänormaalia. Ja ettei niitä kannata ainakaan alkaa pelätä. Mitä enemmän itse pelkäät sitä itkua, sitä voimakkaammin varmasti myös reagoit. Jotkut eivät uskalla itkeä, ja ovat sen sijaan oppineet väistämään sen paiskomalla tavaroita, huutamalla tai tarttumalla toista ihmistä kurkusta kiinni. Kyllä se itku varmasti on näistä vaihtoehdoista tervein. 

Itku on avuttoman lapsen ja uhrin reaktio. Inhimillinen, mutta voisi muutakin keksiä? 

Mitäs itse ehdotat tilalle?

Lyödä asiakasta? Huutaa hänelle? Solvata asiakkaan ulkonäköä? Poistua paikalta? Irvistely voisi nyt mieleen tulevista olla äkkiseltään suosikkini. 

Oikea reaktio voisi kyllä olla ilmoittaa, että >valitettavasti käyttäytymisenne vuoksi minun ei ole mahdollista palvella teitä, tulkaa huomenna takaisin paremmalla asenteella. 

Omassa työssäni nuorten kanssa jouduin opettelemaan nopeita vastareaktioita asioihin ja jämäkkyttä. Sarkasmia, viiltävää vastakommenttia. Itku on ollut viimeinen vaihtoehto. Minulle olisi varmaan naurettu. Huutanut pari kertaa. 

Ei väkivaltaa, ei haukkumista tietenkään. 

Jatkan. Nuorten kunnioituksen saa, jos pystyy vastaamaan huumorilla takaisin. 

Miten ansaitaan kiroilevan ja huutavan tai väkivallalla uhkaavan aikuisen kunnioitus? 

Vaikeusasteesta riippuen vaikka joku mieskollega paikalle, tai vartija poliisi ambulanssi?

Mitäs jos irvistää ja ähkäisee, lausuen viattomasti: pistäydyn nyt paskalla. Ja viipyy nurkan takana kunnes asiakas alkaa huutamaan myyjää paikalle. Sitten vaan jatketaan äffäärejä. Mikäli asiakas taas kiihtyy, todetaan, että jopas tätä paskaa riittää. Pistäydyn nyt paskalla. 

Kyllä se tyhmempikin ärripurri hoksaa, että jos on iisisti saa palvelua. Jos asiakas vielä valittaa katkeilevasta palvelusta voi todeta, että Asiakaskoulutusta pyydettiin ja sitä mitä tilaa. 🦨

Vierailija
193/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni ap on sellainen kuin on ja työnantaja voi miettiä haluaako ohjata työterveyteen vai purkaa työsuhteen (sinällään jos itkukohtausten taustalla ei ole sairaus niin se voisi olla laillistakin?) vai mitä. Jos työnantaja ei halua tehdä asialle mitään niin sitten ap vaan itkee töissä ja tekee muuten parhaansa. Sinällään ihanaa että törkeät asiakkaat näkee miltä heidän käytöksensä toisesta tuntuu. 

Vierailija
194/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä itkin nuorempana eräässä työpaikassa ollessani lähes päivittäin huutoitkua heti kun pääsin kotikynnyksen yli työpäivän jälkeen. Paikka oli todella kuormittava, niin asiakkaat kuin työkaveritkin.

Se työpaikka oli kaikkinensa läpimätä, mutta pelkäsin saman tunnelman seuraavaan seuraavaankin, olevani itse vain huono ja kelvoton. Siellä onneksi työkaverit olivat lämpimiä ja kuuntelevia. Kun he alkoivat kahvitauolla kertoa, mitä se minua kurmuuttanut asiakas oli heille joskus tehnyt tai sanonut, niin helpotus oli valtava. Vika ei ollut minussa, vaan kaikki olivat kohdanneet aivan samanlaista käytöstä. 

Käänteentekevä hetki oli myös se, kun asiakas haukkui minut maan rakoon, ja ratkesin itkuun siinä hänen edessään. Sillä hetkellä asiakas suli ja ymmärsi käytöksensä, pahoitteli hirveästi ja alkoi itkeä itsekin. Tämän jälkeen meillä ei enää koskaan ollut hänen kanssaan mitään ongelmia. 

Koetan vain tässä sanoa, ettei reaktioissasi ole mitään epänormaalia. Ja ettei niitä kannata ainakaan alkaa pelätä. Mitä enemmän itse pelkäät sitä itkua, sitä voimakkaammin varmasti myös reagoit. Jotkut eivät uskalla itkeä, ja ovat sen sijaan oppineet väistämään sen paiskomalla tavaroita, huutamalla tai tarttumalla toista ihmistä kurkusta kiinni. Kyllä se itku varmasti on näistä vaihtoehdoista tervein. 

Itku on avuttoman lapsen ja uhrin reaktio. Inhimillinen, mutta voisi muutakin keksiä? 

Mitäs itse ehdotat tilalle?

Lyödä asiakasta? Huutaa hänelle? Solvata asiakkaan ulkonäköä? Poistua paikalta? Irvistely voisi nyt mieleen tulevista olla äkkiseltään suosikkini. 

Oikea reaktio voisi kyllä olla ilmoittaa, että >valitettavasti käyttäytymisenne vuoksi minun ei ole mahdollista palvella teitä, tulkaa huomenna takaisin paremmalla asenteella. 

Omassa työssäni nuorten kanssa jouduin opettelemaan nopeita vastareaktioita asioihin ja jämäkkyttä. Sarkasmia, viiltävää vastakommenttia. Itku on ollut viimeinen vaihtoehto. Minulle olisi varmaan naurettu. Huutanut pari kertaa. 

Ei väkivaltaa, ei haukkumista tietenkään. 

Jatkan. Nuorten kunnioituksen saa, jos pystyy vastaamaan huumorilla takaisin. 

Miten ansaitaan kiroilevan ja huutavan tai väkivallalla uhkaavan aikuisen kunnioitus? 

Vaikeusasteesta riippuen vaikka joku mieskollega paikalle, tai vartija poliisi ambulanssi?

Mitäs jos irvistää ja ähkäisee, lausuen viattomasti: pistäydyn nyt paskalla. Ja viipyy nurkan takana kunnes asiakas alkaa huutamaan myyjää paikalle. Sitten vaan jatketaan äffäärejä. Mikäli asiakas taas kiihtyy, todetaan, että jopas tätä paskaa riittää. Pistäydyn nyt paskalla. 

Kyllä se tyhmempikin ärripurri hoksaa, että jos on iisisti saa palvelua. Jos asiakas vielä valittaa katkeilevasta palvelusta voi todeta, että Asiakaskoulutusta pyydettiin ja sitä mitä tilaa. 🦨

Jos Ap onkin apteekissa ja hankalat asiakkaat huumepäissään/sekaisin kuin seinäkellot? 

Vierailija
195/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan nähnyt räyhäävää asiakasta apteekissa.

Itse en suostu palvelemaan muita kuin asiallisia ihmisiä. Varmaan pitää nykyään olla vartijoita kaikkialla heittämässä häiriköt ulos.

Kyllä niitä on vaikka ei olisi kohdallasi sattunut;

muistisairaita, mieleltään sairaita, kiireisiä ja stressaantuneita, kipeänä ja kivuissaan olevia tai muuten vaan ei kiinnotele miten kohtelee muita ihmisiä tai kokee olevansa hieno ihminen, koska on paikkakunnalla vain mökkiläinen tai jonkun mukamas silmäätekevät puoliso.

Vierailija
196/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomattoman hyvä psyykenlääkkeiden tuntemus tämän ketjun kirjoittajilla.  Olen joskus aikaisemminkin huomannut saman.  Aikamoisia apteekkareita.

Joo melkoista praami-jankkausta 😅🤣...

Vierailija
197/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on normaalia että on monenlaisia asiakkaita 

Tuommoinen itkeskeli ei ole normaalia 

Jos et kestä asiakkaita olisiko syytä tunnustaa että ala on väärä 

Vierailija
198/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko jokin yksinollen tehty työ sopia paremmin kuin asiakaspalvelu. Siivojaat työskentelevät usein yksin ja itsenäisesti. Vai halveksitko siivoojan ammattia ja on hienompaa olla konttorissa? Ainakaan et olisi niin väsynyt, koska ilmeisesti ihmiset kuormittaa sua.

Jatkuva stressi avaa tien muille sairauksille. Se kannattaa muistaa ja yrittää lieventää stressiä. Lääkkeet on laastari vuotavaan haavaan.

Kokeile akupunktiota, se auttaa moneen asiaan, myös psyykkisiin jännitystiloihin. Kokemusta on.

Olipa hölmö ehdotus.

Myös siivoojaksi on nykyään aivan älyttömästi hakijoita, epäsäännöllistä pätkätyötä ja voi olla useassa osassa päivän aikana, välillä omilla välineillä ja autolla 😳

Perheelliselle varmaan tosi hyvä diili. 

Vierailija
199/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni ap on sellainen kuin on ja työnantaja voi miettiä haluaako ohjata työterveyteen vai purkaa työsuhteen (sinällään jos itkukohtausten taustalla ei ole sairaus niin se voisi olla laillistakin?) vai mitä. Jos työnantaja ei halua tehdä asialle mitään niin sitten ap vaan itkee töissä ja tekee muuten parhaansa. Sinällään ihanaa että törkeät asiakkaat näkee miltä heidän käytöksensä toisesta tuntuu. 

Ap ei kyllä sanonut, että nuo tilanteet haittaisi muuta kuin häntä itseään ja että hidastaa työn tekoa jokisikin aikaa

Vierailija
200/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskooko joku tuon aloittajan höperryksiä?   Sama henkilö joka suoltaa tänne erilaisia stooreja usein.  Tyyli on tunnistettava.