Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Itkukohtaukset töissä, ratkaisu?

Vierailija
24.05.2026 |

Minulla tulee yleensä enintään 3-4 kertaa vuodessa itkukohtaus töissä, jossa menee ainakin 30-40 min rauhoittua. Joskus itku voi alkaa uudelleen jopa parin tunnin aikana.

Itkun aiheuttaa joko huutavat, pelottavat tai hyvin epäasiallisesti ja loukkaavasti käyttäytyvät asiakkaat tai työnantajan epäreilu palaute (tätä ei onneksi usein tule, mutta esim kerran kehityskeskustelussa sanoi minua oudoksi).

Olen ollut lapsesta asti hyvin herkkä. 

Tuo itku käynnistyy automaattisesti, ilman ajattelua että olen huono/en pärjää/pelottaa.

Sinänsä itku ei ole ongelma vaan sen hidas laantuminen.

Lisäksi meillä on töissä rajallisesti tiloja, joihin mennä rauhoittumaan ja noin pitkää aikaa on hankala olla pois työnteosta. 

Yleensä tilanteen jälkeen olen siis silmät punaisena, vähäpuheisena, henkeä haukkoen ja lievästi niiskuttaen asiakaspalvelussa.

Mitä te tekisitte tässä tilanteessa?

Vaihtaisitte alaa, yrittäisitte saada jotain terapeuttista apua tai "kohtaus"lääkitystä? 

Kommentit (210)

Vierailija
161/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä itkin nuorempana eräässä työpaikassa ollessani lähes päivittäin huutoitkua heti kun pääsin kotikynnyksen yli työpäivän jälkeen. Paikka oli todella kuormittava, niin asiakkaat kuin työkaveritkin.

Se työpaikka oli kaikkinensa läpimätä, mutta pelkäsin saman tunnelman seuraavaan seuraavaankin, olevani itse vain huono ja kelvoton. Siellä onneksi työkaverit olivat lämpimiä ja kuuntelevia. Kun he alkoivat kahvitauolla kertoa, mitä se minua kurmuuttanut asiakas oli heille joskus tehnyt tai sanonut, niin helpotus oli valtava. Vika ei ollut minussa, vaan kaikki olivat kohdanneet aivan samanlaista käytöstä. 

Käänteentekevä hetki oli myös se, kun asiakas haukkui minut maan rakoon, ja ratkesin itkuun siinä hänen edessään. Sillä hetkellä asiakas suli ja ymmärsi käytöksensä, pahoitteli hirveästi ja alkoi itkeä itsekin. Tämän jälkeen meillä ei enää koskaan ollut hänen kanssaan mitään ongelmia. 

Koetan vain tässä sanoa, ettei reaktioissasi ole mitään epänormaalia. Ja ettei niitä kannata ainakaan alkaa pelätä. Mitä enemmän itse pelkäät sitä itkua, sitä voimakkaammin varmasti myös reagoit. Jotkut eivät uskalla itkeä, ja ovat sen sijaan oppineet väistämään sen paiskomalla tavaroita, huutamalla tai tarttumalla toista ihmistä kurkusta kiinni. Kyllä se itku varmasti on näistä vaihtoehdoista tervein. 

Itku on avuttoman lapsen ja uhrin reaktio. Inhimillinen, mutta voisi muutakin keksiä? 

Mitäs itse ehdotat tilalle?

Lyödä asiakasta? Huutaa hänelle? Solvata asiakkaan ulkonäköä? Poistua paikalta? Irvistely voisi nyt mieleen tulevista olla äkkiseltään suosikkini. 

Oikea reaktio voisi kyllä olla ilmoittaa, että >valitettavasti käyttäytymisenne vuoksi minun ei ole mahdollista palvella teitä, tulkaa huomenna takaisin paremmalla asenteella. 

Omassa työssäni nuorten kanssa jouduin opettelemaan nopeita vastareaktioita asioihin ja jämäkkyttä. Sarkasmia, viiltävää vastakommenttia. Itku on ollut viimeinen vaihtoehto. Minulle olisi varmaan naurettu. Huutanut pari kertaa. 

Ei väkivaltaa, ei haukkumista tietenkään. 

Jatkan. Nuorten kunnioituksen saa, jos pystyy vastaamaan huumorilla takaisin. 

Miten ansaitaan kiroilevan ja huutavan tai väkivallalla uhkaavan aikuisen kunnioitus? 

Vaikeusasteesta riippuen vaikka joku mieskollega paikalle, tai vartija poliisi ambulanssi?

Mielestäni tämä olisi oikein. 

Mutta kun meillä/alalla ollaan niin kilttejä että ei tässä poliisia vaivata ja vartijan kutsuminen maksaa (meillä ollut samalla porukalla useampi työnantaja ja osa on ollut tosi pihejä...)

Itse olisin ollut valmis soittamaan poliisin, jos olisin kuullut noita asiakkaan hajoittamis-uhkailuita ja toivoin, että lähtisi maksamatta että voitaisiin tehdä rikosilmoitus 

Eihän tuossa ole mitään järkeä!

Vierailija
162/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä itkin nuorempana eräässä työpaikassa ollessani lähes päivittäin huutoitkua heti kun pääsin kotikynnyksen yli työpäivän jälkeen. Paikka oli todella kuormittava, niin asiakkaat kuin työkaveritkin.

Se työpaikka oli kaikkinensa läpimätä, mutta pelkäsin saman tunnelman seuraavaan seuraavaankin, olevani itse vain huono ja kelvoton. Siellä onneksi työkaverit olivat lämpimiä ja kuuntelevia. Kun he alkoivat kahvitauolla kertoa, mitä se minua kurmuuttanut asiakas oli heille joskus tehnyt tai sanonut, niin helpotus oli valtava. Vika ei ollut minussa, vaan kaikki olivat kohdanneet aivan samanlaista käytöstä. 

Käänteentekevä hetki oli myös se, kun asiakas haukkui minut maan rakoon, ja ratkesin itkuun siinä hänen edessään. Sillä hetkellä asiakas suli ja ymmärsi käytöksensä, pahoitteli hirveästi ja alkoi itkeä itsekin. Tämän jälkeen meillä ei enää koskaan ollut hänen kanssaan mitään ongelmia. 

Koetan vain tässä sanoa, ettei reaktioissasi ole mitään epänormaalia. Ja ettei niitä kannata ainakaan alkaa pelätä. Mitä enemmän itse pelkäät sitä itkua, sitä voimakkaammin varmasti myös reagoit. Jotkut eivät uskalla itkeä, ja ovat sen sijaan oppineet väistämään sen paiskomalla tavaroita, huutamalla tai tarttumalla toista ihmistä kurkusta kiinni. Kyllä se itku varmasti on näistä vaihtoehdoista tervein. 

Itku on avuttoman lapsen ja uhrin reaktio. Inhimillinen, mutta voisi muutakin keksiä? 

Lyödä asiakasta? Huutaa hänelle? Solvata asiakkaan ulkonäköä? Poistua paikalta? Irvistely voisi nyt mieleen tulevista olla äkkiseltään suosikkini. 

Oikea reaktio voisi kyllä olla ilmoittaa, että >valitettavasti käyttäytymisenne vuoksi minun ei ole mahdollista palvella teitä, tulkaa huomenna takaisin paremmalla asenteella. 

Kyllä, tämä

Olisi hyvä, mutta itku alkaa ennen kuin ehtii reagoida.

En tiedä onko sallittua ohjata asiakas tulemaan toisena päivänä, pelkään että kun yritin ohjata asiakkaan poistumaan, siitä voi tulla ongelmia jos työnantaja saa kuulla.

Terveisin aloittaja 

Kuulostaa tuon viestin perusteella, että työpaikalla on kommunikaation kanssa ongelmia eikä vaikeista tilanteista uskalleta puhua pomolle. Omasta mielestäni pitää olla valmiina jo etukäteen yhteiset selkeät ohjeet, miten tuollaisessa tilanteessa toimitaan. Jos ne jo ovat olemassa kyse on  huonosta esihenkilöstä, joka ei osaa hommiaan. Pomon tärkein tehtävä on saada alaisensa kukoistamaan työssään. Eli mahdollistaa heille parhaat keinot tehdä työ hyvin.

Kyllä. Yhteiset ohjeet, jotka kaikki tietävät. Tiimityötä. 

Ei ole yhden työntekijän asia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Ap siellä työpaikalla muita vastaavissa tilanteissa  vai oletko ainoa? 

Miten he toimivat uhkaavissa tilanteissa? 

Vierailija
164/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa työssäni nuorten kanssa jouduin opettelemaan nopeita vastareaktioita asioihin ja jämäkkyttä. Sarkasmia, viiltävää vastakommenttia. Itku on ollut viimeinen vaihtoehto. Minulle olisi varmaan naurettu. Huutanut pari kertaa. 

Ei väkivaltaa, ei haukkumista tietenkään. 

Jatkan. Nuorten kunnioituksen saa, jos pystyy vastaamaan huumorilla takaisin. 

Miten ansaitaan kiroilevan ja huutavan tai väkivallalla uhkaavan aikuisen kunnioitus? 

Itse uhkasin poliisilla ja ajoin noin 75-80-vuotiaan naisen ulos huutamaan toimistoltamme. Kyllä lähti, kun huusin takaisin. 

Vierailija
165/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen pientä annosta essitalopramia, joka on mieltä tasaava lääkäriltä saatava reseptilääke. Kokemusta on. Hyvä lääke, ei sivuvaikutuksia.

Sen lääkkeen nimi on Escitalopram. Jo 5 mg:n annos voisi riittää aloittajalle.

Ainoa haittavaikutus voi olla satunnainen pahoinvointi, jos lääkettä ei ota ruokailun yhteydessä. Minulla lääke aiheutti myös ruokahaluttomuutta 10 mg annoksella, joten se pienennettiin tähän 5 mg:aan.

Aloittaja oli käyttänyt sitalopraamia, jos siitä ei ole ollut apua niin essitalopraamia ei kannata aloittaa/kokeilla, koska käytännössä sama lääke, lähinnä annostuksella eroa.

Omasta puolesta toivotan tsemppiä aloittajalle. Kokeile jos terveydenhuollosta saisi jotain apuja.

Pidä myös alanvaihto mielessä jos työ on liian kuormittavaa. 

Se lääke on edelleenkin nimeltään Escitalopram. 😆

Kannattaa kokeilla pienellä annostuksella. Sanomattakin selvää, että itkuisuus töissä voi johtua hermoista.

Vierailija
166/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko käytöksesi jotenkin yhteydessä hormoneihin?  Miksi olet tuon tyyppisessä työssä?  Minä olen aikoinani mennyt mäiskimään nyrkkeilysäkkiä purkaakseni työpaikkani aiheuttamia paineita.  Itkenyt en koskaan, enkä onneksi kuristanut ketään. 

Vierailija
167/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen pientä annosta essitalopramia, joka on mieltä tasaava lääkäriltä saatava reseptilääke. Kokemusta on. Hyvä lääke, ei sivuvaikutuksia.

Ainoa haittavaikutus voi olla satunnainen pahoinvointi, jos lääkettä ei ota ruokailun yhteydessä. Minulla lääke aiheutti myös ruokahaluttomuutta 10 mg annoksella, joten se pienennettiin tähän 5 mg:aan.

Aloittaja oli käyttänyt sitalopraamia, jos siitä ei ole ollut apua niin essitalopraamia ei kannata aloittaa/kokeilla, koska käytännössä sama lääke, lähinnä annostuksella eroa.

Omasta puolesta toivotan tsemppiä aloittajalle. Kokeile jos terveydenhuollosta saisi jotain apuja.

Kannattaa kokeilla pienellä annostuksella. Sanomattakin selvää, että itkuisuus töissä voi johtua hermoista.

Ei liene lääkitys kohdillaan sinulla

Vierailija
168/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko käytöksesi jotenkin yhteydessä hormoneihin?  Miksi olet tuon tyyppisessä työssä?  Minä olen aikoinani mennyt mäiskimään nyrkkeilysäkkiä purkaakseni työpaikkani aiheuttamia paineita.  Itkenyt en koskaan, enkä onneksi kuristanut ketään. 

Satuin tähän silloin lukion jälkeen opiskelemaan. Ei kaikkien alojen/ammattien ominaisuuksia voi tietää ennalta 

Vierailija
169/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Ap siellä työpaikalla muita vastaavissa tilanteissa  vai oletko ainoa? 

Miten he toimivat uhkaavissa tilanteissa? 

Yksi on sanonut itkuisena että minun ei tarvitse kuunnella tuollaista! Ovat kai kaiketi päässeet johonkin lopputulokseen kun ei ole palvellut huonosti käyttäytyvää.

Yksi on niin jämäkkä, ettei asiakkaat usein ryppyile. Ottaa fyysistä etäisyyttä jos tuntuu että asiakas kävisikin päälle.

Yks yrittää palvella niin että asiakkaasta pääsisi eroon.

Yksi sitten voi paiskoa asiakkaan tavaroita tälle takaisin ja käyttäytyä vähän holtittomasti 

Vierailija
170/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tiedän tuon lääkkeen OIKEAN nimen toisin kuin tuo esSitalopram-jankkaaja. 😆

Vierailija
171/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tiedän tuon lääkkeen OIKEAN nimen toisin kuin tuo esSitalopram-jankkaaja. 😆

Niin escitalopram on kauppani tai englanninkielinen nimi.

Essitalopraami on sen suomenkielinen nimi, jota alan ihmiset tai muuten valveutuneet käyttää

Vierailija
172/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat vain antaa niille huutaville, loukkaaville ja epäasiallisesti käyttäytyville asiakkaille samalla mitalla takaisin.

Itse en suostuisi antamaan tällaisille henkilöille mitään asiakaspalvelua, vaan pyytäisin poistumaan. Voit myös soittaa poliisin paikalle työrauhan rikkomisesta.

Vierailija
173/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin escitalopram on kauppani tai englanninkielinen nimi.

Essitalopraami on sen suomenkielinen nimi, jota alan ihmiset tai muuten valveutuneet käyttää

Silloin kirjoitetaan essitalopraami, ei essitalopram. Alan ihmisiä ei täällä liene siis ole ollut paikalla?

Vierailija
174/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko jokin yksinollen tehty työ sopia paremmin kuin asiakaspalvelu. Siivojaat työskentelevät usein yksin ja itsenäisesti. Vai halveksitko siivoojan ammattia ja on hienompaa olla konttorissa? Ainakaan et olisi niin väsynyt, koska ilmeisesti ihmiset kuormittaa sua.

Jatkuva stressi avaa tien muille sairauksille. Se kannattaa muistaa ja yrittää lieventää stressiä. Lääkkeet on laastari vuotavaan haavaan.

Kokeile akupunktiota, se auttaa moneen asiaan, myös psyykkisiin jännitystiloihin. Kokemusta on.

Vierailija
175/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeekö ap työtä verovirastossa vai Kelalla vai missä tapaa noin vihaisia asiakkaita jatkuvalla syötöllä? Muut asiakaspalvelussa olevat, onko se nykyään tuollaista, että itketetään työntekijöitä?

Vierailija
176/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailijalle 174: Sinähän se oikein asiantuntija olet. Suomen kielellä kyseinen lääkeaine on essitalopraami. Lääkeaineiden kirjoitusasu eri kielillä vaihtelee, samoin nimet, joilla mikäkin tehdas eri valmisteita markkinoi. 

Vierailija
177/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö ap työtä verovirastossa vai Kelalla vai missä tapaa noin vihaisia asiakkaita jatkuvalla syötöllä? Muut asiakaspalvelussa olevat, onko se nykyään tuollaista, että itketetään työntekijöitä?

Sairaalan päivystyspoli?

Vierailija
178/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomattoman hyvä psyykenlääkkeiden tuntemus tämän ketjun kirjoittajilla.  Olen joskus aikaisemminkin huomannut saman.  Aikamoisia apteekkareita.

Vierailija
179/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalan päivystyspoli?

Totta, joku tuollainen tai esim. kouluvirasto on kyseessä.

Muu asiakaspalvelutyöhän hoidetaan nykyään verkossa.

Vierailija
180/210 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaisin apteekkia. Asiakkaat voi oikeasti olla hulluja.