En laihdu syömällä vähemmäm
Lasken kalorit ja liikun todella paljon. Paino ei putoa. Myös ravitsemusterapeutilla käyty. Eli ei pidä paikkaansa teidän läskivihaajien jutut, että vähemmän syömällä ja liikkumalla enemmän KAIKKI laihtuu. BMI on mulla 35.
Kommentit (342)
EN OO SYÖNY MITÄÄN VUODEN 1998 JÄLKEEN ENKÄ SILTI LAIHDU!
AUTONI TANKKASIN VIIMEKSI 2012, AJAN 150 KM PÄIVÄSSÄ MUTTA EI OO VIELÄ BENSA LOPPUNUT!
LAITOIN LÄMMITYKSEN POIS PÄÄLTÄ 1954 JA KÄMPÄSSÄ ON VIELÄKIN LÄMMIN KESÄT TALVET.
AURINGONKIN SAMMUTIN JO EKR. JA SILTI TÄÄLLÄ ON LÄMMINTÄ JA VALOISAA!!!
ALOITTAJA EI TAJUA ENERGIASTA MITÄÄN!!! JOS SYÖ VÄHEMMÄN KUIN KULUTTAA LAIHTUU VÄISTÄMÄTTÄ. KAIKKI MUU ON TEKOSYYTÄ!!!!
Ketogeeninen dieetti toimii. Hormonitasapainon normalisoituu, paino putoaa ja mieli on virkeä.
Vierailija kirjoitti:
Näille tän palstan betonipäille on ihan turhaa selittää, että jotkut voi syödä enemmän kuin toiset ja olla silti laihoja. Lihavuus on geeneissä monella ja elimistö sekaisin.
Luin tutkimuksesta jossa kerrottiin että suolistobakteerit vaikuttavat oleellisesti painoon ja sen hallintaan. Ota ap selvää miten saat tasapainotettua tätä, mm. runsas kasvisten syönti ja hapatetut tuotteet auttavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, silläkin on merkitystä mitä syöt, silloin, kun syöt. Älä syö sipsejä, suklaata, keksejä, karkkia, pullaa, pizzaa, leivoksia...
En syö mainitsemiasi. Lasken kalorit.
Kaloreitten laskeminen ei yksin riitä, tärkeää on laskea myös hiilihydraatit, tutustu kuinka insuliini vaikuttaa rasvan varastointiin. Myös syömistiheyteen kannattaa kiinnittää huomiota, eli syö vain pääateriat ja jätä välipalat pois.
Mikä on aloittajan "liikun todella paljon"? Mitä se siis käytännössä tarkoittaa?
Ihan ot: eilen aamupaino oli X6,8kg. Tänä aamuna X5,1kg. Samat vaatteet. Mihin on kadonnut 1,7kg? Söin eilen kasviksia, rasvaista pekonipastaa, suklaata ja mysliä. En kyllä muista tukkineeni vessaakaan puolentoista kilon jöötillä🤣
Huomenna aamupaino on taas jotain ihan muuta, toi X ei muutu.
"Vähemmän syöminen" on sinänsä lyhyellä aikavälillä toimiva, mutta harvemmin pitkän aikaa kantava laidutusmetodi.
Parempi ohje on syödä paljon, mutta enetgiatiheydeltään alhaisia ruokia. Voit syödä joka aterialla vaikka 2 kokonaista kurkkua, vihersalaatteja, vähärasvaista kanaa tai esim. paistettua lohta. Vatsa ei kuitenkaan vedä määräänsä enempää.
Jos vähänkin syömiset ovat taas energiarikkaita, niin kalorivajetta ei synny ja maha kurjia jatkuvasti. Kannattaa siis syödä paljon, mutta vähäkalorisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt liian vähän. Se voi oikeasti jumittua siihen jos on vuosia syönyt epätervellisesti ja yhtäkkiä aloittaa dieetit ynnämuut, koska kroppa on tottunut elämään tietyllä tavalla. Se kroppa tarvii ravintoa kierrättääkseen aineenvaihduntaa. Paras tapa siihen on varmaan se, että vähennät vaan parisataa kaloria ja alotat lihaskuntotreenit. Lihaksien kehittämisessä on se hyvä, että se kaikki syöminen menee sinne lihaksiin, eikä vyötärölle.
Käyn kuntosalilla 3 kertaa viikossa. Jos syön enemmän niin paino alkaa heti nousta. Ap
Tuossako se liikunta? Kolme kertaa viikossa jotain salipelleilyä missä ei tule edes hiki? No just. Lähde lenkille, juosten tai pyörällä, hypi hyppynarulla, nyrkkeile tai ui tai jotain mitä voi edes kutsua liikunnaksi. Kuutena päivänä viikossa. Samalla kalorit max. 1200/pvä niin tasan lähtee läski.
Vierailija kirjoitti:
"Vähemmän syöminen" on sinänsä lyhyellä aikavälillä toimiva, mutta harvemmin pitkän aikaa kantava laidutusmetodi.
Parempi ohje on syödä paljon, mutta enetgiatiheydeltään alhaisia ruokia. Voit syödä joka aterialla vaikka 2 kokonaista kurkkua, vihersalaatteja, vähärasvaista kanaa tai esim. paistettua lohta. Vatsa ei kuitenkaan vedä määräänsä enempää.
Jos vähänkin syömiset ovat taas energiarikkaita, niin kalorivajetta ei synny ja maha kurjia jatkuvasti. Kannattaa siis syödä paljon, mutta vähäkalorisesti.
Juurikin päinvastoin. Ei vatsaa kannata täyttää pelkästään vähäkalorisella ruualla, kohta on kuitenkin taas nälkä. Ei täysi vatsa ole sama kuin kylläisyys. Ennemmin vähemmän volyymia ja enemmän kaloreita, niin kylläisyys säilyy seuraavaan ateriaan asti eikä tarvita välipaloja mussuttaa välillä.
Ja ruokana tietty normi, ei mitään "kevyt-tuotteita"
Pidä edelleen huoli siitä, ettet sorru mihinkään
naposteluun (jos olet koko ajan nälkäinen, riski on suuri).
Syö tavallisia ruokia, tavallisia, kohtuullisia annoksia.
Laadi ruokabudjetti: tämä raha kk saa mennä ruokaan. Näin joudut myös vähän miettimään ja suunnittelemaan etukäteen.
Liiku päivittäin niinkuin itsestäsi on mukavaa.
Paino ei laske salamannopeasti, äkkilaihdutukset iskevät takaisin. Ota rauhallisesti.
Lopeta painoon ym tuijottaminen ja yritä hommata jotain mukavampaa ajateltavaa ja touhua.
KAIKKI laihtuu vähentämällä kaloreita. Aivan kaikki. Ruokaa ei kannata liikaa vähentää, mutta syödä paljon kasviksia yms vähäkalorista ja terveellistä.
Et ap laske kaikkea..esimerkiksi öljyn määrä pannulla on jo oleellinen kalorilaskennassa. Tai voin määrä leivällä. Tai salaatinkastikkeen määrä. Siinä voi tulla tosi helposti +500 kaloria tai enemmänkin. Jostain sinun pitää vielä vähentää.
Se on totta, että toiset laihtuvat helpommin kuin toiset. Mutta ihan joka ikinen laihtuu kaloreita vähentämällä.
Itse osaan ihan silmämääräisesti arvioida miten paljon mitäkin kannattaa syödä, mutta moni pitkään ylipainoinen ei osaa. Ravitsemusterapeuttikaan ei voi auttaa, jos kalorit on kirjattu väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu, aloin syömään vähemmän ja liiikun joka päivä 1-2 h, paino ei putoa, ainoa mitä tapahtuu on, että paino ei nouse. Lasken myös kalorit 1600 päivässä. En laihfu, BMI 36 nainen 51 v.
1600 kcal on liian vähän kroppa menee säästöliekille.
Höpöhöpö. Tuo säästöliekki on ihan täyttä huuhaata ja pahin mitä voi lihaville sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Jaaha. Sä et ole vaan syönyt riittävästi vähemmän. Itse olen tällä hetkellä VLCD-kuurilla, jossa syödään 550 kcal per päivä. Kyllä meinaan lähtee läski, näin 51-vuotiaalta menopaussissa olevaltakin jolle laihduttaminen on muuten ollut hyvin vaikeaa.
Jos edes 550 kcal päviässä ei oikeasti laihtuisi, sitten pitäisi jo ilmoittautua hakemaan sitä Randin palkintoa todistetusta yliluonnollisesta ilmiöstä, koska se että ihmiskeho voisi tulla toimeen noin pienellä kuluttamatta varastoistaan, olisi yliluonnolllinen ilmiö.
Vlcd-kuurilla ei tosiaankaan syödä 550kcal päivä. Vähimmäisannokset on 5 korvaavaa tuotetta per päivä ja näiden kokonaiskalorit ovat siellä 800-900 suuruudessa. Tämän lisäksi syödään rasva- ja proteiinilisä että lihakset säilyy, eli kyllä ne päivän kalorit sinne tonniin tai ylikin menee.
Tiedän kyllä, mistä puhun sillä olin juuri itse 14 vkoa vlcd'llä ennen leikkausta ja pudotin 16kg tänä aikana. Nyt syönyt ihan normaalisti ja liikkuminen ollut huonoa, silti paino pudonnut nyt yli 20kg. Minut on lihottanut aikoinaan 6 vuoden kortisonikuuri, eikä sitä ole enää helmikuun jälkeen ollut.
Ap, sinä harrastat ahkerasti liikuntaa joten sekin voi olla syy ettei paino tipu, sillä lihas painaa enemmän kuin läski. Puntarin sijaan suosisin mielummin mittanauhaa.
Mittaa ferritiini- ja kilpirauhasarvot.
Nuorena tyttönä tuli murrosiän alettua ensin kehoon rasvamassa ennen pituuskasvua. Lievästi ylipainoinen (koska painoa pituuteen nähden liikaa 2-3kg) ja terveydenhoitaja huomautteli asiasta. Apua ja vinkkejä ei tietenkään saanut asiaan, huomauttelua kylläkin. Jotenka karkki- ja herkkulakossa teini-ikä ja pidin normiruuan syömisen minimissään, ei voita leivän päälle yms. Nälissään tuli vietettyä teini-ikä, kunnolla mitään jaksanut tehdäkkään. Lievä ylipaino pysyi. Kunnes sitten pääsin nuista ajatuksista eroon ja rupesin syömään normaalisti, paino putosi kuin itsestään normaalipainon puolelle. Liekkö aineenvaihdunta pääsi käyntiin, sai paremmin nukuttua ja jaksoi liikkua ja touhuta enemmän.
Nykyään panostan uneen, vedän normikotiruokaa sen verran kuin napa vetää ja jaksan myös liikkua. Herkuttelua on viikoittain, mutta sekin pysyy kohtuudessa kun ei riuduta itseään nälässä.
Mulla tippuu paino 50-150g kuussa, kun syön korkeintaan 1300ckal. Kokkaan itse ruoat ja tiedän kyllä grammalleen mitä sinne laitan, paistorasvaa myöten.
Salitreeniin ei näin vähillä kaloreilla pysty, mutta lenkkeily, ohjatut jumpat, jne. onnistuu. Käyn jumpissa 3-5 päivänä viikossa, tanssitunneilla 2 kertaa viikossa ja hikilenkillä 5-7 kertaa viikossa. Hyötyliikuntaa tulee toki lisäksi, mutta en mä oikein osaa ajatella liikuntana koiran (vanha) kanssa löntystelyä tai työmatkoja (6km per suunta) pyörällä.
Tämä HITAUS koettelee hermoja! Syö vähän motivaatiota, kun pudotettavaa on 20 kiloa ja ka. 100g/kk veisi melkein 17 vuotta. Olen laihduttanut 1,5 vuotta ja pudonnut on se alle 2kg.
Jos vähennän kaloreita, en jaksa enää liikkua ja sitten pitäisi vähentää myös liikunnan osuus. En haluaisi tätä tehdä, kun olen aina pitänyt liikkumisesta ja saan siitä niin paljon mielihyvää.
Jäljelle jää liikunnan lisääminen, mikä on vähän haastavaa ajankäytön kannalta. Nipistääkö aika lapsilta vai yöunista? Harrastuksia mulla ei liikunnan lisäksi ole muuta.
Mounjaro on auttanut minua laihtumaan. Näin mummoikäsenä ei enää helpolla laihdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu, aloin syömään vähemmän ja liiikun joka päivä 1-2 h, paino ei putoa, ainoa mitä tapahtuu on, että paino ei nouse. Lasken myös kalorit 1600 päivässä. En laihfu, BMI 36 nainen 51 v.
1600 kcal on liian vähän kroppa menee säästöliekille.
Höpöhöpö. Tuo säästöliekki on ihan täyttä huuhaata ja pahin mitä voi lihaville sanoa.
Jos paino jumittaa kolme kuukautta suunnilleen samassa, niin se on säästöliekki. Sitten vajaassa viikossa paino tippuu kolme kiloa. Sehän se olisikin kiva, jos paino tippuisi tasaista vauhtia alas, mutta niin ei tapahtdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näille tän palstan betonipäille on ihan turhaa selittää, että jotkut voi syödä enemmän kuin toiset ja olla silti laihoja. Lihavuus on geeneissä monella ja elimistö sekaisin.
Luin tutkimuksesta jossa kerrottiin että suolistobakteerit vaikuttavat oleellisesti painoon ja sen hallintaan. Ota ap selvää miten saat tasapainotettua tätä, mm. runsas kasvisten syönti ja hapatetut tuotteet auttavat.
Jossain sanottiin että pitäisi viikon aikana syödä 30 erilaista kasvista, eri värisiä mm, että suolistobakteerit muuttuvat vähitellen paremmiksi. Aion tätä kokeilla nyt kesän ja syksyn aikana kun kasvikset alkavat olla edullisia. Noihin kolmeenkymmeneen lasketaan myös mausteet joten yrttejä kannattaa syödä myös. Aika näyttää onko mitään vaikutusta painoon.
Jännä juttu. Yleensä kun mitä enemmän ylipainoa, sitä helpommin laihtuu. Mulla 1200kcal päivässä, reipasta kävelyä vähintään 7km(1,5h) per päivä plus arkiliikunta ja laihdun koko ajan. BMI aloittaessa 22, ikä 44.