18-vuotias lukiolainen serkun tyttö tulossa vahtimaan tokaluokkalaista lastamme
lauantai-illaksi...Kyseessä siis sukulaistyttö, joka tulee la-iltana klo 18 meille ja jää yöksi (meillä miehen kanssa iltameno). Hän tulee siis tokaluokkalaisen poikamme seuraksi; varsinaista lapsenHOITOA ei tarvita, mutta seurassa olemista ja perään katsomista. Patistaa hammaspesuille ja nukkumaan ja auttaa iltapalan kanssa.
Mieheni hakee tytön illalla meille ja kyyditsee seuraavana aamuna takaisin. Ajattelimme vuokrata heille jonkun hyvän animaatioleffan ja ostaa herkkuja, eli sellaista rentoa illanistumista.
Ja kysymyshän kuuluu, mikä olisi sopiva palkka lastenvahdille? Mitä itse löisitte aamulla tytölle käteen?
Kommentit (39)
Suotta opettaa saamaan liikaa, mutta toisaalta jotain on korvattavakin.
on ihan hyvä summa, jos kerran itse tarjoutui tulemaan vahdiksi.
(7,10 e), joilla voi käydä kaverinsa kanssa jätskikahveilla tai mäkkärissä.
ap
(7,10 e), joilla voi käydä kaverinsa kanssa jätskikahveilla tai mäkkärissä.
ap
vastauksia kun lukee,niin tuntuu,et ihmisiltä on suhteellisuudentaju kadonnut.
lähihoitajana päiväkodissa, en taatusti olisi lähtenyt millään kahdellakympillä kenenkään mukulaa kotiin vahtimaan. Haloo ap!!
kun sitä tekee joku muu kuin kotiäiti.
Ihmisiä ja lähipiirejä kun on niin erilaisia.
Minä muuten tienaan 29-43 euroa tunnilta yliopistolla opettamisesta ja silti vahdin ystävieni ja sisarusteni lapsia ihan ilmaiseksi tarvittaessa. 18-vuotiaana tein töitä kuukausipalkalla ja elätin itseni, ja silti kävin vahtimassa serkuntyttöjä 50 markan päiväkorvausta vastaan (ja pienempiä aikoja vanhdin ihan palkattakin)...Sitä kutsutaan avunannoksi ja ajan viettämiseksi lähipiirin/sukulaisten kanssa.
ja poikahan menee varmaan kymmenen kieppeissä nukkumaan.
Eli ei montaa tuntia tarvitse seuraa pitää. Siitäkin tunti, pari menee leffan katsomiseen.
Joku 30euroa maksaisin.
sinulla on varaa tehdä "ilmaista työtä" kun saat hyvää palkkaa omasta palkkatyöstäsi.
Ei minullekaan tulisi mieleenkään ottaa siskoltani rahaa, jos hän joskus tuo lapsensa meille hoitoon. Sen sijaan jos pyydän veljeni lapsia hoitamaan omia lapsiani, niin maksan heille kunnon palkan. He kun ovat nuoria, joilla pienet taskurahat ovat tarpeen.
Minä muuten tienaan 29-43 euroa tunnilta yliopistolla opettamisesta ja silti vahdin ystävieni ja sisarusteni lapsia ihan ilmaiseksi tarvittaessa. 18-vuotiaana tein töitä kuukausipalkalla ja elätin itseni, ja silti kävin vahtimassa serkuntyttöjä 50 markan päiväkorvausta vastaan (ja pienempiä aikoja vanhdin ihan palkattakin)...Sitä kutsutaan avunannoksi ja ajan viettämiseksi lähipiirin/sukulaisten kanssa.
Odotetaan, että sukulaistyttö on lähes ilman korvausta vastuussa lapsesta illan ja yön yli. On se tytölle kuitenkin ihan eri asia olla kiinni sukulaisen nurkissa viikonloppuna kuin omassa kodissa, josta voi vaikka lähteä kavereita tapaamaan. Minusta 50 euroa on minimi. Itse en mitenkåään kehtaisi vähempää antaa, vaikka miten läheinen sukulainen olisi kyseessä. Enkä ole mikään rikas, pph:n palkkaa saan itse.
"18-vuotiaana tein töitä kuukausipalkalla ja elätin itseni, ja silti kävin vahtimassa serkuntyttöjä 50 markan päiväkorvausta vastaan (ja pienempiä aikoja vanhdin ihan palkattakin)..."
No, ehkä meillä on sitten jotenkin poikkeuksellinen suku, mutta väitän ihan tosissaan, että tämä sukulaistyttö ei edes oleta tai odota saavansa MITÄÄN palkaa siitä, että tulee meille pojan perään katsomaan. Ja väittäisin, että hän tekee sen ihan pyytettömästi, jopa mielellään. Jos antaisin tytölle 50 euroa, kohta olisi varmaan koko suku kyselemässä, että miksi menin lahjomaan tyttöä niin isolla summalla (meidän suvussa tuo on summa, jonka esim. mummo antaa 18-vuotis synttärikuoressa)...Meillä tosiaan on tapana katsoa lähipiirin lasten perään ihan luonnollisena asiana silloin tällöin, eikä sitä pidetä erityisesti TYÖNÄ.
Aion pysyä tuossa 30 eurossa (plus se lounari)...Kukin lähipiiri tavallaan. Maksavathan kai jotkut isovanhemmilleenkin lasten kanssa olemisesta. Meillä taas isovanhemmat loukkaantuvat, jos eivät saa lasta välillä luokseen yökylään.
ap
tai sitten olet vaan pihi...
Minun kummityttöni (17v) kyselee aina, koska saisi tulla leikkimään tyttöjeni kanssa (4 ja 6v). Ja usein käykin, niin että mekin olemme kotona. Silloin hän on vieraamme, eikä siitä tietenkään saa palkaa.
Muutaman kerran olemme häntä pyytäneet vahtimaan lapsia ja silloin olemme maksaneet hänelle MLL:n mukaisen tuntipalkan (8,20e/h). Minusta työstä pitää maksaa kunnollinen korvaus. On aivan saman tekevää nukuuko lapsi vai on hereillä. Tämä nuori on kuitenkin teidän poissaollessanne vastuussa lapsestanne.
[/quote]
No, ehkä meillä on sitten jotenkin poikkeuksellinen suku, mutta väitän ihan tosissaan, että tämä sukulaistyttö ei edes oleta tai odota saavansa MITÄÄN palkaa siitä, että tulee meille pojan perään katsomaan. Ja väittäisin, että hän tekee sen ihan pyytettömästi, jopa mielellään. Jos antaisin tytölle 50 euroa, kohta olisi varmaan koko suku kyselemässä, että miksi menin lahjomaan tyttöä niin isolla summalla (meidän suvussa tuo on summa, jonka esim. mummo antaa 18-vuotis synttärikuoressa)...Meillä tosiaan on tapana katsoa lähipiirin lasten perään ihan luonnollisena asiana silloin tällöin, eikä sitä pidetä erityisesti TYÖNÄ.
Aion pysyä tuossa 30 eurossa (plus se lounari)...Kukin lähipiiri tavallaan. Maksavathan kai jotkut isovanhemmilleenkin lasten kanssa olemisesta. Meillä taas isovanhemmat loukkaantuvat, jos eivät saa lasta välillä luokseen yökylään.
ap
[/quote]
kun olet jo päättänyt, että tyttö ei kunnon palkkaa tarvitse?
Tiedättekö miksi? Koska jos kyse on TUTUSTA IHMISESTÄ, hän tuskin pelkän rahan takia vahtii ap:n muksua. Toisekseen, MLL:n palkka kattaa KAIKEN, hoitaja saa siitä vasta vähennyksien jälkeen oman osansa pois. Ja mitä on tämä "vastuu", jonka takia tytölle pitäisi maksaa palkkaa törkeästi? On sitä ennenkin kaverin siskojen perään katsottu eikä ainakaan minulle siitä mitään maksettu! Ja tämä siis 90-luvulla.
Onko niin ettei mitään voi enää pyytää tekemään ilman että kys. asia hysterisoidaan? Aivan naurettavia vastauksia tässäkin ketjussa. Minusta max. 30€ on sopiva palkka, kun kerran "luontaisedut" ovat niinkin hyvät kuin ap:lla.
En itse kehtaisi ottaa tutuilta ihmisiltä noin paljon edes vastaan, vieraammilta varmaan kehtaisinkin. Eihän tuo nyt ole hommakaan, jos viihtyvät muutenkin yhdessä niin sehän on vain mukava kyläilyilta tytölle. 20e olisi mun mielestä ihan hyvä summa, jos tuntuu pieneltä niin sitten ehkä 30e.
Tyttö itse tarjoutui, lapsi on iso (ei siis tartte jatkuvaa huoltuo kuten vaipanvaihtoje tms) eikä ole hereillä montaa tuntia. Musta 20-30 e on ihan sopiva, itse sain sen arvoisen Body shopin lahjapakkauksen kun samanikäisenä kerran katsoin serkkuani (15 v ikäeroa meillä) koko päivän (tää oli 90-luvulla mutta silloin nyt muutenin annettiin vähemmän rahaa kuin nykyisin esim. synttäri- ym. lahjoiksi).
Kyllähän sen maalaisjärkikin jo sanoo, että 30,- plus lounari on jo huippupalkka sukulaiselle tuosta illasta.
Itsekin olen moneen otteeseen nuorempana ihan nälkäpalkalla katsonut tuttuja muksuja, ja tyytyväisenä! Ja nyt kotiäitiaikoina mulla usein lasten kavereita hoidossa (ilmaiseksi tietty), jos omilla vanhemmilla menoja. Eilenkin oli kaksi lasta koko päivän, ja omat neljä mukana, no esikoinen oli klo 13 saakka eskarissa.
summa olisi varmaan 20-30 euroa. Kuitenkin tosiaan kyseessä sukulainen, joka tulisi ilman palkkaakin.
Toi 50 euroa tuntuu ihan järkyttävän isolta, kun kyseessä ei ole varsinainen työ. Kuten ap itsekin sanoit, niin sukulaisten kesken voidaan lapsia vahtia ihan pyyteettömästi ilman sen suurempia korvauksia.
Mäkin vahdin yhden kesän pikkusiskoni kaveria (siis huolehdin että nämä vekarat syövät välipalansa ja pysyvät kotinurkissa). Oman siskon kaitsemisesta en saanut mitään ja tästä kaverista varmaan 50 markkaa/vko ja minusta se oli silloin tosi iso raha, siitä että tytöt leikkivät keskenään ja minä otin takapihalla aurinkoa ja luin akuankkoja ja tein nuo välipalat.
Kyllä nykyään taidetaan nuoret opettaa rahanahneiksi. Kyllä sitä voi lähimmäisiä auttaa ilman rahaakin.