Kela muistuttaa: Asumistuki on vain köyhille
Omaisuus ja säästöt vaikuttavat asumistukeen. Kela muistuttaa verkkosivuillaan, että esimerkiksi yhden aikuisen ruokakunnassa raja on 10 000 euroa. Kahden tai useamman aikuisen ruokakunnassa tukeen vaikuttaa omaisuus, joka on yhteensä yli 20 000 euroa.
Muun muassa talletukset, osakkeet ja muut arvopaperit sekä metsäomistukset, asunto-osakkeet ja kiinteistöt otetaan huomioon.
Jos ruokakunnan omaisuus ylittää nuo rajat, viidennes rajan ylittävästä osuudesta vaikuttaa tukeen. Jos ruokakunnan yhteenlaskettu omaisuus on vähintään 50 000 euroa, asumistukea ei makseta.
– Yleinen asumistuki on tarkoitettu pienituloisille ruokakunnille asumismenojen helpottamiseen, Kela muistuttaa.
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä tuleeko se teille yllätyksenä mutta tarkoitus on että aikuiset ihmiset käyvät töissä ja maksavat itse oman asumisensa. Työttömyyden sattuessa on tarjolla erilaisia tukia, joilla on nyt entistä tiukemmat ehdot koska rahaa ei ole.
Ja mitä ovat nämä erilaiset tuet, joita "on tarjolla työttömyyden sattuessa"?
Nyt se työttömyys sattuu yhdelle ja toiselle, kiitos kelvottoman hallituksen. Töitä ei ole.
Kun sinä jäät työttömäksi, niin saat HETI myydä koko omaisuutesi. Mitään työttömyysturvaa ei ole enää. Jos sitten onnistut saamaan jotain töitä vaikka vuodeksi, niin niiden päätyttyä myyt taas koko omaisuutesi.
Jos saat töitä, voit tuhlata palkkasi etkä säästää mitään. Säästöistä et itse hyödy taloudellisesti, sillä joudut syömään ne. Mutta onhan hyvä mieli että elätit itsesi.
Taas vuokralla asumisestasi tulee hyvä mieli Petterin kaverille, joka rahoittaa vuokrallasi sijoitusasuntonsa. Kun Petterin kaverin lapsi menee Kauppakorkeaan, niin sinä ja viisi lastasi muutatte kiltisti pois asunnosta.
Sinä et saa omistaa rahaa kuin perunoihin. Petteri rakentelee raiteita verorahoillasi. Onko nyt kivaa, kun äänestit Sekoomusta?
Kyllä se ansiosidonnainen on vieläkin olemassa.
Kaikki ei sitä vaan saa. Siinä on tietyt ehdot.
Terveytesi ja työkykysi menettämällä tulee todella suuri pudotus.
Putoot tyhjän päälle vaikka kuinka olisit ollut kuinka hyvä veronmaksaja.
Onko se ihan reilua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä tuleeko se teille yllätyksenä mutta tarkoitus on että aikuiset ihmiset käyvät töissä ja maksavat itse oman asumisensa. Työttömyyden sattuessa on tarjolla erilaisia tukia, joilla on nyt entistä tiukemmat ehdot koska rahaa ei ole.
Ja mitä ovat nämä erilaiset tuet, joita "on tarjolla työttömyyden sattuessa"?
Nyt se työttömyys sattuu yhdelle ja toiselle, kiitos kelvottoman hallituksen. Töitä ei ole.
Kun sinä jäät työttömäksi, niin saat HETI myydä koko omaisuutesi. Mitään työttömyysturvaa ei ole enää. Jos sitten onnistut saamaan jotain töitä vaikka vuodeksi, niin niiden päätyttyä myyt taas koko omaisuutesi.
Jos saat töitä, voit tuhlata palkkasi etkä säästää mitään. Säästöistä et itse hyödy taloudellisesti, sillä joudut syömään ne. Mutta onhan hyvä mieli että elätit itsesi.
Taas vuokralla asumisestasi tulee hyvä mieli Petterin kaverille, joka rahoittaa vuokrallasi sijoitusasuntonsa. Kun Petterin kaverin lapsi menee Kauppakorkeaan, niin sinä ja viisi lastasi muutatte kiltisti pois asunnosta.
Sinä et saa omistaa rahaa kuin perunoihin. Petteri rakentelee raiteita verorahoillasi. Onko nyt kivaa, kun äänestit Sekoomusta?
Kyllä se ansiosidonnainen on vieläkin olemassa.
Kaikki ei sitä vaan saa. Siinä on tietyt ehdot.
Terveytesi ja työkykysi menettämällä tulee todella suuri pudotus.
Putoot tyhjän päälle vaikka kuinka olisit ollut kuinka hyvä veronmaksaja.Onko se ihan reilua?
Ja ansiosidonnainen loppuu ihan kaikilla, jos ei työllisty, tiput köyhyysrajan alle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jotain 30 000 tileillä enkä pidä itseäni köyhänä, pienituloinen toki olen. Ja olen saanut silti asumistukea, mutta sehän on ihan Kelan oma valinta maksaa sitä, turha hakijaa syyllistää.
No jos näin on, niin tässä on selvä leikkauksen paikka. Ei kenenkään vuokraa pitäisi verovaroista maksella, jos säästöjä on millä maksaa itse!
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki on yksi typerimmistä tukimuodoista. Vääristää pahasti asunto- ja vuokramarkkinoiden hinnanmuodostumista. Eniten tuosta ovat kärsineet pienipalkkaiset ihmiset joilla tuloja kuitenkin juuri sen verran, että eivät saa asumistukea.
Missä siis asuisi esim työtön ihminen, jonka ainoa tulo ilman asumistukea on alle 600 e kuussa? Paljonko oikein kuvittelet vuokra-asuntojen maksavan? Täällä pikkukunnassakin kunnan vuokrakämppää on 500 e kk.
Nyt se sitten nähdään miten tämä suomalainen "oma asunto" -unelman kanssa jatkossa käy.
19.5.2026
"Suomen asuntomarkkinoita odottaa myllerrys, sillä seuraavien 20 vuoden aikana vapautuu lähes 30 prosenttia koko maan asuntokannasta, OP-Pohjola arvioi asuntomarkkinakatsauksessaan."
Kuinka monelle sitten jää asunto perinnöksi, jota ei ehkä halua esim. sijaintisyistä. Ehkä mahdollisesti muutkaan ei siitä syystä halua, eli ei saa rahoja ulos. Ehkä sekin poistetaan tekohengityksenä asuntomarkkinoille. 20 vuoden päästä sitten nähdään millainen asuntomarkkina on kun Kela ei maksa asumistukia. Muutetaanko sitten mieluummin sinne pikkukylään, jotta voidaan maksaa halvempaa vastiketta asunnosta, joka kuitenkin tarvitsisi kohta jo isompaa remonttia. Perintöverokin pitäisi maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki on yksi typerimmistä tukimuodoista. Vääristää pahasti asunto- ja vuokramarkkinoiden hinnanmuodostumista. Eniten tuosta ovat kärsineet pienipalkkaiset ihmiset joilla tuloja kuitenkin juuri sen verran, että eivät saa asumistukea.
Missä siis asuisi esim työtön ihminen, jonka ainoa tulo ilman asumistukea on alle 600 e kuussa? Paljonko oikein kuvittelet vuokra-asuntojen maksavan? Täällä pikkukunnassakin kunnan vuokrakämppää on 500 e kk.
Isoiten on menty siinä metsään että uusasuntosijoittajat on rakentaneet korttitalonsa tuolle asumistuelle, odottaen että valtio maksaa sitten osan heidän lainoistaan jos henkilö ei itse siihen pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoiten on menty siinä metsään että uusasuntosijoittajat on rakentaneet korttitalonsa tuolle asumistuelle, odottaen että valtio maksaa sitten osan heidän lainoistaan jos henkilö ei itse siihen pysty.
Et vastannut kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan kyllä kaksi eri kommentoijaa noissa lainauksissasi, mutta vastaan tähän uudempaan. Se että asunto maksaa 500e kk on osaltaan juuri tuon asumistuen ansiota. Eli kun ilmainen raha poistuu markkinoilta on vuokranantajienkin pakko taipua vuokriensa kanssa. Muutenhan maksavat itse vastikkeet jos ei ole vuokralaisia, joka ei siis ole tarkoitus asuntosijoittamisessa. Nyt vielä kun eläkeyhtiöt ovat irtautumassa asunnoistaan, niin on vielä isompi riski että tuet alkaisivat valumaan ulkomaille. Se on vielä pahempi suunta kuin tähän saakka.
Perustuslain 19 :n mukaan julkisen vallan on edistettävä jokaisen oikeutta asuntoon. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi asuntopoliittisia toimia ja tukea asumiskustannuksiin. Mutta missään ei kai sanota että jokaisella suomalaisella olisi oikeus asua jossain. Niin tylyltä kuin tuo ehkä kuulostikin, niin toivon, että sodat raukeaa ja saadaan tehtyä jotain järkevää niin työllistymisen kuin kuin ihmisten perusturvallisuuden eteen.
Miksi kelan pitäisi tukea? Voi elää ja tulla toimeen ihan omillaan ilman kelaa tai muita tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksipä yleistukea pitäisi korottaa/se pitäisi tuplata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan kyllä kaksi eri kommentoijaa noissa lainauksissasi, mutta vastaan tähän uudempaan. Se että asunto maksaa 500e kk on osaltaan juuri tuon asumistuen ansiota. Eli kun ilmainen raha poistuu markkinoilta on vuokranantajienkin pakko taipua vuokriensa kanssa. Muutenhan maksavat itse vastikkeet jos ei ole vuokralaisia, joka ei siis ole tarkoitus asuntosijoittamisessa. Nyt vielä kun eläkeyhtiöt ovat irtautumassa asunnoistaan, niin on vielä isompi riski että tuet alkaisivat valumaan ulkomaille. Se on vielä pahempi suunta kuin tähän saakka.
Perustuslain 19 :n mukaan julkisen vallan on edistettävä jokaisen oikeutta asuntoon. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi asuntopoliittisia toimia ja tukea asumiskustannuksiin. Mutta missään ei kai sanota että jokaisella suomalaisella olisi oikeus asua jossain. Niin tylyltä kuin tuo ehkä kuulostikin, niin toivon, että sodat raukeaa ja saadaan tehtyä jotain järkevää niin työllistymisen kuin kuin ihmisten perusturvallisuuden eteen.
Niin kauan kun meillä on tyhjiä asuntoja pilvin pimein, ei tulien poisto aiheuta painetta yksityisen vuokranantajan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksipä yleistukea pitäisi korottaa/se pitäisi tuplata.
Juuri näin. Kannatan!
Mulla on varallisuutta noin 170 000 äkkiä laskien ja saan silti asumistukea. Ei se ole minun vika että veronmaksajat haluavat maksaa minulle tukea. Ja saahan moni varakas maahanmuuttaja perhekin täydet tuet.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki pitää ulottaa takaisin omistusasuntoihin.
Miksi? Perustele.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on varallisuutta noin 170 000 äkkiä laskien ja saan silti asumistukea. Ei se ole minun vika että veronmaksajat haluavat maksaa minulle tukea. Ja saahan moni varakas maahanmuuttaja perhekin täydet tuet.
No ei varsinaisesti sun vika, mutta tämä on sama kuin se että porukka nostaa lapsilisää vaikkei sitä tarvitse. Jos jokainen miettisi järjellä, ei tarvitsisi pakolla rukkailla tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin he kärsivät eniten, kun tienaavat sen verran enemmän, ettei heillä ole tarvetta asumistuelle? Asumistuki ei ole mikään kaikille maksettava sama könttäsumma vaan se voi olla vaikka 15 euroa kuukaudessa.
No ihan vaikka siten niin, että pienipalkkainen herää ja lähtee töihin joka aamu, kun se toinen jää kotiin nukkumaan. Saavat saman summan kuussa tilille, mutta pienipalkkainen maksaa siitä myös kaikki töissä käymisen kulut. Puhumattakaan siitä menetetystä kolmasosasta vuorokautta.
Miksei se pienipalkkainen jää työttömäksi? Saisi nukkua pitkään ja olla ihan mielensä mukaan vailla huolia.
No eiköhän aika moni ole juuri ymmärtänytkin tehdä ja siksi tässä kusessa ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin he kärsivät eniten, kun tienaavat sen verran enemmän, ettei heillä ole tarvetta asumistuelle? Asumistuki ei ole mikään kaikille maksettava sama könttäsumma vaan se voi olla vaikka 15 euroa kuukaudessa.
No ihan vaikka siten niin, että pienipalkkainen herää ja lähtee töihin joka aamu, kun se toinen jää kotiin nukkumaan. Saavat saman summan kuussa tilille, mutta pienipalkkainen maksaa siitä myös kaikki töissä käymisen kulut. Puhumattakaan siitä menetetystä kolmasosasta vuorokautta.
Miksei se pienipalkkainen jää työttömäksi? Saisi nukkua pitkään ja olla ihan mielensä mukaan vailla huolia.
No eiköhän aika moni ole juuri ymmärtänytkin tehdä ja siksi tässä kusessa ollaan.
No ei ole. Kukaan ei jää huonopalkkaisestakaan töistä pois saadakseen puolet vähemmän rahaa tililleen. Ei edes vaikka saisi saman summankin. Tämä on ihan sairas ajatuskin. Ihan kuin kukaan nauttisi ruokajonossa jonottamisesta tai ulosotosta niin paljon, että jäisi kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei varsinaisesti sun vika, mutta tämä on sama kuin se että porukka nostaa lapsilisää vaikkei sitä tarvitse. Jos jokainen miettisi järjellä, ei tarvitsisi pakolla rukkailla tukia.
Tämä niin isosti. Todella kiero mieli saa olla ihmisellä, joka toteaa, että en mä tätä tukea tarviis, mutta otetaan nyt kun voin.
Vierailija kirjoitti:
Asumistukea ei saa enää nykyään jos varallisuus ylittää 50000, joten jos saat asumistukea, se annetaan sinulle virheellisesti, ja joudut maksamaan sen takaisin jossain vaiheessa, joten kannattaa ilmoittaa Kelalle siitä.
Näin juuri.