Kela muistuttaa: Asumistuki on vain köyhille
Omaisuus ja säästöt vaikuttavat asumistukeen. Kela muistuttaa verkkosivuillaan, että esimerkiksi yhden aikuisen ruokakunnassa raja on 10 000 euroa. Kahden tai useamman aikuisen ruokakunnassa tukeen vaikuttaa omaisuus, joka on yhteensä yli 20 000 euroa.
Muun muassa talletukset, osakkeet ja muut arvopaperit sekä metsäomistukset, asunto-osakkeet ja kiinteistöt otetaan huomioon.
Jos ruokakunnan omaisuus ylittää nuo rajat, viidennes rajan ylittävästä osuudesta vaikuttaa tukeen. Jos ruokakunnan yhteenlaskettu omaisuus on vähintään 50 000 euroa, asumistukea ei makseta.
– Yleinen asumistuki on tarkoitettu pienituloisille ruokakunnille asumismenojen helpottamiseen, Kela muistuttaa.
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä tuleeko se teille yllätyksenä mutta tarkoitus on että aikuiset ihmiset käyvät töissä ja maksavat itse oman asumisensa. Työttömyyden sattuessa on tarjolla erilaisia tukia, joilla on nyt entistä tiukemmat ehdot koska rahaa ei ole.
Ja mitä ovat nämä erilaiset tuet, joita "on tarjolla työttömyyden sattuessa"?
Nyt se työttömyys sattuu yhdelle ja toiselle, kiitos kelvottoman hallituksen. Töitä ei ole.
Kun sinä jäät työttömäksi, niin saat HETI myydä koko omaisuutesi. Mitään työttömyysturvaa ei ole enää. Jos sitten onnistut saamaan jotain töitä vaikka vuodeksi, niin niiden päätyttyä myyt taas koko omaisuutesi.
Jos saat töitä, voit tuhlata palkkasi etkä säästää mitään. Säästöistä et itse hyödy taloudellisesti, sillä joudut syömään ne. Mutta onhan hyvä mieli että elätit itsesi.
Taas vuokralla asumisestasi tulee hyvä mieli Petterin kaverille, joka rahoittaa vuokrallasi sijoitusasuntonsa. Kun Petterin kaverin lapsi menee Kauppakorkeaan, niin sinä ja viisi lastasi muutatte kiltisti pois asunnosta.
Sinä et saa omistaa rahaa kuin perunoihin. Petteri rakentelee raiteita verorahoillasi. Onko nyt kivaa, kun äänestit Sekoomusta?
Kyllä se ansiosidonnainen on vieläkin olemassa.
Kaikki ei sitä vaan saa. Siinä on tietyt ehdot.
Terveytesi ja työkykysi menettämällä tulee todella suuri pudotus.
Putoot tyhjän päälle vaikka kuinka olisit ollut kuinka hyvä veronmaksaja.Onko se ihan reilua?
Ja ansiosidonnainen loppuu ihan kaikilla, jos ei työllisty, tiput köyhyysrajan alle.
Paskaa.
Minä olin työttömänä viime vuonna suurimman osan vuotta, En tippunut köyhyysrajan alle vaikka en saanut penniäkään ansiosidonnaista, En saanut myöskään muita työttömyyskorvauksia. Varallisuuteni kasvoi tänäkin aikana.
Mikä sinä olet sitten sanomaan sanaakaan asiaan? Perustulolle rippuvat tippuvat ruokajonoon ja asunnottomuuteen ja se on ihan fakta.
Paskat ole mikään fakta. Suomessa on paljonkin ihmisiä jotka elävät yleistuella eivätkä käy ruokajonossa eivätkä ole asunnottomia.
Ja VIELÄ enemmän on ihmisiä jotka ovat työttömiä eivätkä suinkaan tippuneet köyhyysrajan alapuolelle.
Se riippuu niin paljon siitä, mikä tilanne on kun jää työttömäksi. Lyhyt työhistoria, vuokra-asunto, ei juuri säästöjä, yksinasuva = rahapula iskee nopeasti. Pitkään hyväpalkkaisessa työssä ollut, velaton omistusasunto, perittyä tai säästettyä omaisuutta 300 000 e, hyvätuloinen puoliso = pärjää ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvalla meistä on noin vähän rahaa. Taitaa Kela vaan olla halumatta tukea ihmisiä
Me joilla on enemmän rahaa emme tarvitse asumistukea, voimme maksaa asumisemme itse. Samaa mieltä kyllä siitä, että yllättävän vähän ihmisillä on säästöjä.
Mistä pienituloinen säästää kun kaikki rahat menevät elämiseen, tollo.
No esimerkiksi minä tollo olen onnistunut säästämään matalista tuloista. Olen lähemmäs 50v yksineläjä ja bruttopalkka on ollut aina noin 2000€/kk. Säästöjä on kertynyt sen verran etten saisi mitään tukia, jos nyt jäisin työttömäksi.
Säästöjä olen onnistunut kerryttämään, koska käytän vain julkista liikennettä, ei ole lemmikkiä eikä lasta, en wolttaile, matkustelen erittäin harvoin, en käy laitattamassa ripsiä tai kynsiä, en ostele energiajuomia/noutokahveja, jne.
Kun valitsee yksinkertaisen elämäntavan, niin se antaa enemmän kuin ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki pienituloisille, mutta ei heille jotka on pa ja omaisuus kiinni jossain. Eli ei kyse kuitenkaan tuloista vaan ihan muusta.
No jos sulla olisi 50 tonnin osakesalkku, niin vinkuisit asumistukea? Ensin hyödyt tuista montakymmentä tonnia vuosien varrella ja lopulta saat osakeannista reilut voitot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä tuleeko se teille yllätyksenä mutta tarkoitus on että aikuiset ihmiset käyvät töissä ja maksavat itse oman asumisensa. Työttömyyden sattuessa on tarjolla erilaisia tukia, joilla on nyt entistä tiukemmat ehdot koska rahaa ei ole.
Nyt se työttömyys sattuu yhdelle ja toiselle, kiitos kelvottoman hallituksen. Töitä ei ole.
Kun sinä jäät työttömäksi, niin saat HETI myydä koko omaisuutesi. Mitään työttömyysturvaa ei ole enää. Jos sitten onnistut saamaan jotain töitä vaikka vuodeksi, niin niiden päätyttyä myyt taas koko omaisuutesi.
Jos saat töitä, voit tuhlata palkkasi etkä säästää mitään. Säästöistä et itse hyödy taloudellisesti, sillä joudut syömään ne. Mutta onhan hyvä mieli että elätit itsesi.
Taas vuokralla asumisestasi tulee hyvä mieli Petterin kaverille, joka rahoittaa vuokrallasi sijoitusasuntonsa. Kun Petterin kaverin lapsi menee Kauppakorkeaan, niin sinä ja viisi lastasi muutatte kiltisti pois asunnosta.
Sinä et saa omistaa rahaa kuin perunoihin. Petteri rakentelee raiteita verorahoillasi. Onko nyt kivaa, kun äänestit Sekoomusta?
Putoot tyhjän päälle vaikka kuinka olisit ollut kuinka hyvä veronmaksaja.Onko se ihan reilua?
Ja ansiosidonnainen loppuu ihan kaikilla, jos ei työllisty, tiput köyhyysrajan alle.
Paskaa.
Minä olin työttömänä viime vuonna suurimman osan vuotta, En tippunut köyhyysrajan alle vaikka en saanut penniäkään ansiosidonnaista, En saanut myöskään muita työttömyyskorvauksia. Varallisuuteni kasvoi tänäkin aikana.
Mikä sinä olet sitten sanomaan sanaakaan asiaan? Perustulolle rippuvat tippuvat ruokajonoon ja asunnottomuuteen ja se on ihan fakta.
Paskat ole mikään fakta. Suomessa on paljonkin ihmisiä jotka elävät yleistuella eivätkä käy ruokajonossa eivätkä ole asunnottomia.
Ja VIELÄ enemmän on ihmisiä jotka ovat työttömiä eivätkä suinkaan tippuneet köyhyysrajan alapuolelle.
Niinkö? Kerro ihmeessä miten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki pienituloisille, mutta ei heille jotka on pa ja omaisuus kiinni jossain. Eli ei kyse kuitenkaan tuloista vaan ihan muusta.
No jos sulla olisi 50 tonnin osakesalkku, niin vinkuisit asumistukea? Ensin hyödyt tuista montakymmentä tonnia vuosien varrella ja lopulta saat osakeannista reilut voitot?
"osakeannista". .-.. MIstä helvetin osakeannista? Osakeanneissa ollaan SIJOITTAJAN kukkarolla OTTAMASSA rahaa, eikä suinkaan antamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskaa.
No siten että osaavat käyttää rahaa. Ja osa työttömistä saa ansiosidonnaista kun älyä on ollut sen verran että ovat liittyneet työttömyyskassan jäseneksi töissä ollessaan. Ja sitten on myös meitä, jotka ovat olleen sen verran fiksuja että ovat tajunneet että yhden tulolähteen varaan ei kannata jäädä. Minulla on 84 eri tulolähdettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"osakeannista". .-.. MIstä helvetin osakeannista? Osakeanneissa ollaan SIJOITTAJAN kukkarolla OTTAMASSA rahaa, eikä suinkaan antamassa.
No käsitä vaikka niin, että nuo osakkeet tuottavat sinulle hurjat voitot, kun myyt ne. Kuppaat ensin asumistukia ja samalla lopuksi osakkeillasi rikastut. Eis sen pidä ihan noin mennä.
Ja mä en ole kateellinen, mulla on omistuskämppä ja tilillä sen verran etten saisi latiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No käsitä vaikka niin, että nuo osakkeet tuottavat sinulle hurjat voitot, kun myyt ne. Kuppaat ensin asumistukia ja samalla lopuksi osakkeillasi rikastut. Eis sen pidä ihan noin mennä.
Ja mä en ole kateellinen, mulla on omistuskämppä ja tilillä sen verran etten saisi latiakaan.
Kukaan ei takaa että "saat hurjat voitot kun myyt ne". Sanopa KUINKA moni talvivaaran viimeiseen osakeantiin sijoittaneista sai "hurjat voitot". Ei yksikään. Kaikki he MENETTIVÄT rahaa, joko kaikki, tai osan jos älysivät myydä ne osakeannin osakkeet hurjalla tappiolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki on yksi typerimmistä tukimuodoista. Vääristää pahasti asunto- ja vuokramarkkinoiden hinnanmuodostumista. Eniten tuosta ovat kärsineet pienipalkkaiset ihmiset joilla tuloja kuitenkin juuri sen verran, että eivät saa asumistukea.
Miten niin he kärsivät eniten, kun tienaavat sen verran enemmän, ettei heillä ole tarvetta asumistuelle? Asumistuki ei ole mikään kaikille maksettava sama könttäsumma vaan se voi olla vaikka 15 euroa kuukaudessa.
Tienaavat enemmän just ja just siinä rajalla, että asumistukeen eivät ole oikeutettu, mutta asumisen kustannukset voivat viedää jopa puolet palkaata. Kelalla on myös oma asettama rajaa neliöiden nähden, että kun vuokraa on sitä suurempi, mitä he ovat itse laskeneet ja päättänyt, ylimenevää osaa ei korvata. Vuokran suuruuden, minkä hyväksyvät, ovat niin alakanttiin mittannut, ettö sillä rahalla ei saa mistään yhtainuttakaan asuntoa. Elikä vuokrat ovat niin kohtutromaan kallit, Vuiokriaa laskiessa kohtuhintaan ei tarvitsettais asumistukeaa. Osaako joku sanoaa, miksi just Suomessa pitää olla kaikeista kallimmat vuokrat, ruoka, alv? Miten muussa EU maissa voikin olla päinvastoin- palkat korkeamnat, vuokrat halvemmat, alv pienempi?
Kaikista parasta olisi jos niitä tukia varten pitäisi edes kehittää omaa ammatillista osaamistaan, siihen TE-toimistotkin voisi oikeasti panostaa. 4 työpaikkaa kuukaudessa hakupakko ei auta ketään, niistä on vaan haittaa työnantajille.
Pienituloinen et tarkoitta vielä automaattisesti köyhää.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista parasta olisi jos niitä tukia varten pitäisi edes kehittää omaa ammatillista osaamistaan, siihen TE-toimistotkin voisi oikeasti panostaa. 4 työpaikkaa kuukaudessa hakupakko ei auta ketään, niistä on vaan haittaa työnantajille.
4 hakemusta KUUKAUDESSA ei vaadi YHDEN YHTÄ turhaa hakemusta jos aidosti haluaa työllistyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4 hakemusta KUUKAUDESSA ei vaadi YHDEN YHTÄ turhaa hakemusta jos aidosti haluaa työllistyä.
Toihan riippuu ihan omasta osaamisesta ja siitä miten sitä voi hyödyntää eri aloilla ja tehtävissä.
Tilatkaa lisää temusta ja matkustelkaa etelänlomille siinäpä melkoinen rahareikä valtiolle,puhutaan jo miljardeista vuositasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskaa.
No siten että osaavat käyttää rahaa. Ja osa työttömistä saa ansiosidonnaista kun älyä on ollut sen verran että ovat liittyneet työttömyyskassan jäseneksi töissä ollessaan. Ja sitten on myös meitä, jotka ovat olleen sen verran fiksuja että ovat tajunneet että yhden tulolähteen varaan ei kannata jäädä. Minulla on 84 eri tulolähdettä.
Eli et ollenkaan tajua mistä puhutaan. Meillä on korkeakoulutettuja työttömiä enemmän kuin koskaan ja sä jauhat omista tuloistasi. Voi luoja miten pässejä ihmisiä avlla on.
Vierailija kirjoitti:
Eli kannattaa tuhlata ja matkustella kaikki rahat nii siitä palkitaa.
Siitä vaan tuhlaamaan, kansantalouskin kaipaa sitä. V*ttuako valitat ja iniset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työpaikkaan on 1000 hakijaa montaako heistä haukut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki on yksi typerimmistä tukimuodoista. Vääristää pahasti asunto- ja vuokramarkkinoiden hinnanmuodostumista. Eniten tuosta ovat kärsineet pienipalkkaiset ihmiset joilla tuloja kuitenkin juuri sen verran, että eivät saa asumistukea.
Miten niin he kärsivät eniten, kun tienaavat sen verran enemmän, ettei heillä ole tarvetta asumistuelle? Asumistuki ei ole mikään kaikille maksettava sama könttäsumma vaan se voi olla vaikka 15 euroa kuukaudessa.
Tienaavat enemmän just ja just siinä rajalla, että asumistukeen eivät ole oikeutettu, mutta asumisen kustannukset voivat viedää jopa puolet palkaata. Kelalla on myös oma asettama rajaa neliöiden nähden, että kun vuokraa on sitä suurempi, mitä he ovat itse laskeneet ja päättänyt, ylimenevää osaa ei korvata. Vuokran suuruuden, minkä hyväksyvät, ovat niin alakanttiin mittannut, ettö sillä rahalla ei saa mistään yhtainuttakaan asuntoa. Elikä vuokrat ovat niin kohtutromaan kallit, Vuiokriaa laskiessa kohtuhintaan ei tarvitsettais asumistukeaa. Osaako joku sanoaa, miksi just Suomessa pitää olla kaikeista kallimmat vuokrat, ruoka, alv? Miten muussa EU maissa voikin olla päinvastoin- palkat korkeamnat, vuokrat halvemmat, alv pienempi?
Siis Kelahan maksaa joka tapauksessa 70%, ei suinkaan koko vuokraa. Että se ja sama mikä se se max. vuokra on.
Sanoin että en saanut mitään tukia eli mitään "590 € kouraan" EI tullut, Vuokraan minulla menee 0 €. Ruokaankin jäi mukavasti 400 € vaikka säästöön laitoin 100 €/kk ja maksoin 400 €/kk autolainan lyhennystä.