Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela muistuttaa: Asumistuki on vain köyhille

Vierailija
22.05.2026 |

Omaisuus ja säästöt vaikuttavat asumistukeen. Kela muistuttaa verkkosivuillaan, että esimerkiksi yhden aikuisen ruokakunnassa raja on 10 000 euroa. Kahden tai useamman aikuisen ruokakunnassa tukeen vaikuttaa omaisuus, joka on yhteensä yli 20 000 euroa.

Muun muassa talletukset, osakkeet ja muut arvopaperit sekä metsäomistukset, asunto-osakkeet ja kiinteistöt otetaan huomioon.

Jos ruokakunnan omaisuus ylittää nuo rajat, viidennes rajan ylittävästä osuudesta vaikuttaa tukeen. Jos ruokakunnan yhteenlaskettu omaisuus on vähintään 50 000 euroa, asumistukea ei makseta.

– Yleinen asumistuki on tarkoitettu pienituloisille ruokakunnille asumismenojen helpottamiseen, Kela muistuttaa.

Kommentit (239)

Vierailija
181/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki on yksi typerimmistä tukimuodoista. Vääristää pahasti asunto- ja vuokramarkkinoiden hinnanmuodostumista. Eniten tuosta ovat kärsineet pienipalkkaiset ihmiset joilla tuloja kuitenkin juuri sen verran, että eivät saa asumistukea.

Asumistuki on paras tukimuoto.

Ainoa tukimuoto, joka mahdollistaa oman aktiivisuuden. Eli jos alkaa itse yrittää jotain, on joku pieni tuki sentään olemassa. 

Miksi tukea pitäisi maksaa muille kuin sitä tarvitseville? Kerro miten ne pari sataa ketään oikeasti passivoi? Tuo on poliittista jargonia parhaimmillaan. 

Vierailija
182/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on jotain 30 000 tileillä enkä pidä itseäni köyhänä, pienituloinen toki olen. Ja olen saanut silti asumistukea, mutta sehän on ihan Kelan oma valinta maksaa sitä, turha hakijaa syyllistää.

No jos näin on, niin tässä on selvä leikkauksen paikka. Ei kenenkään vuokraa pitäisi verovaroista maksella, jos säästöjä on millä maksaa itse!

Eli siis pitäisi siis aina tuhlata kaikki vähät rahansa ja SITTEN saisi tukea, ei sekään kyllä ihan oikein ole. Ja onhan noita varallisuusrajoja nostettu, mutta onneksi yhä sallitaan säästöt - kun on kyse asumistuesta, toimeentulotuki on nyt ihan eri asia tietysti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on varallisuutta noin 170 000 äkkiä laskien ja saan silti asumistukea. Ei se ole minun vika että veronmaksajat haluavat maksaa minulle tukea. Ja saahan moni varakas maahanmuuttaja perhekin täydet tuet.

Eli olet valehdellut hakemuksessasi. Siinä kysytään tulot ja asunto-omistukset kyllä hyvin tarkkaan. 

Varallisuus voi olla vaikka asunto tai muu omaisuus johon ei ole hallintaoikeutta, se ei vaikuta asumistuen saantiin.

Vierailija
184/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No isotuloiset ottaa sumeilematta lapsilisät sun muut mitkä vaan irtoaa ja entiset kansanedustajat saa sopeutumiseläkkeet - ja sitten valitetaan kun köyhemmät tekee niin. Ihan oikein on että asumistukea saa vaikka on säästöjäkin.

Vierailija
185/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä hallituksen leikkaukset asumistukeen on epäreiluja suomalaisille, koska syy miksi näitä leikkauksia tehdään on koska maahammuuttajat saa paljon näitä sosiaalitukia, niin se on epäreilua, että kaikkia suomalaisia rankaistaan. Nämä leikkaukset olisi pitänyt kohdistua vain ulkomaalaistaustaisiin.

No ei saa. Ihan kantasuomalaiset ne saa. 

Maahammuuttajat saa enemmän sosiaalitukia:

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011500054.html

Se on väärin, että suomalaisten rahoja annetaan ulkomaalaisille. Jos sinä henkilökohtaisesti haluat antaa sun rahoja ulkomaalaisille, ne rahat pitäisi ottaa sinulta, mutta ei kaikilta suomalaisilta. 

Ihan he Suomessa asuvat, eivät ulkomailla. Ja edelleen heitä on määrällisesti selvästi vähemmän kuin kantasuomalaisia. Et osaa vissiin tilastodataa lukea? 

Eihän sillä määrällä ole väliä, vaan prosenteilla ja sillä, että meneekö ne rahat suomalaisille vai maahammuuttajille. Jos sinä henkilökohtaisesti haluat antaa sun rahoja maahammuuttajille, ne rahat pitäisi ottaa sinulta, mutta ei kaikilta suomalaisilta. 

Vierailija
186/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos olet säästäväinen, sinua rangaistaan. Ei ole hyvä systeemi.

Vierailija
187/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä hallituksen leikkaukset asumistukeen on epäreiluja suomalaisille, koska syy miksi näitä leikkauksia tehdään on koska maahammuuttajat saa paljon näitä sosiaalitukia, niin se on epäreilua, että kaikkia suomalaisia rankaistaan. Nämä leikkaukset olisi pitänyt kohdistua vain ulkomaalaistaustaisiin.

No ei saa. Ihan kantasuomalaiset ne saa. 

Maahammuuttajat saa enemmän sosiaalitukia:

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011500054.html

Se on väärin, että suomalaisten rahoja annetaan ulkomaalaisille. Jos sinä henkilökohtaisesti haluat antaa sun rahoja ulkomaalaisille, ne rahat pitäisi ottaa sinulta, mutta ei kaikilta suomalaisilta. 

Ihan he Suomessa asuvat, eivät ulkomailla. Ja edelleen heitä on määrällisesti selvästi vähemmän kuin kantasuomalaisia. Et osaa vissiin tilastodataa lukea? 

Maahammuuttajat on ulkomaalaisia, vaikka ne asuu Suomessa, koska ne on ulkomailta peräisin.

Vierailija
188/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistutan, että Kela on rikollisjärjestö.

Vierailija
189/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on varallisuutta noin 170 000 äkkiä laskien ja saan silti asumistukea. Ei se ole minun vika että veronmaksajat haluavat maksaa minulle tukea. Ja saahan moni varakas maahanmuuttaja perhekin täydet tuet.

No ei varsinaisesti sun vika, mutta tämä on sama kuin se että porukka nostaa lapsilisää vaikkei sitä tarvitse. Jos jokainen miettisi järjellä, ei tarvitsisi pakolla rukkailla tukia. 

Tämä niin isosti. Todella kiero mieli saa olla ihmisellä, joka toteaa, että en mä tätä tukea tarviis, mutta otetaan nyt kun voin. 

Tämä on tukijärjestelmän ydinongelma. Siksi perustulo/yleistuki, jolloin kaikki tuet on samassa ja sen saa kaikki, joilla oikeasti ei riitä rahat elämiseen. Lippuu se pääomatuloja 70000 nostavan tukikikkailu. 

Eli lopettaisit työttömyystuet keskiluokalta. Ksikesta omasta säästämisestä rankaistaan. Ei järjen häivää. 

Miten niin ne loppuisi? Eihän loppuisi vaan järkeistyisi/yhdistyisi kuten nytkin yleistuessa. 

Vierailija
190/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä muistutan, että Kela on rikollisjärjestö.

Suomen rikoslain mukaan järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaan osallistuminen on rangaistava teko, ja viranomaiset voivat lakkauttaa tällaisen ryhmän oikeudenkäynnissä.

Vierailija
191/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki pitää ulottaa takaisin omistusasuntoihin.

Miksi? Perustele.

Koska hyviä halpoja vuokra-asuntoja ei riitä kaikille. Kunnan asuntoihin on pitkät jonot.

Ja koska yhteiskunnan kannalta on järkevää, että työssäkäynnillä voi hankkia asunnon. Jos työssäkäynnistä ei ole hyötyä, vaan se johtaa jatkuviin romahduksiin aina töiden loppuessa, niin ei kannata opiskella eikä tehdä raskaita ikäviä töitä, vaan kannattaa elää jollain taivaanrannanmaalaritavalla yhteiskunnan ulkopuolella. Vuonna 1918 torpparien määrä oli kasvanut ja asema oli muutenkin käynyt tukalaksi. Kansa oli jakautunut omistaviin ja omistamattomiin. Sille kannattaa suoda ajatus.

Vierailija
192/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalla meistä on noin vähän rahaa. Taitaa Kela vaan olla halumatta tukea ihmisiä

Harvalla meistä on noin PALJON rahaa.

no helpostihan 50 k€ on rahaa.. Olen yksistään tänä vuonna laittanut sijoituksiin 58 k€ ja vuotta on vielä jäljellä. Tänä vuonna voi mennä 100 k€ uutta rahaa sijoitukseen ja pääomatulot siihen päälle vielä. 

Vierailija
193/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalla meistä on noin vähän rahaa. Taitaa Kela vaan olla halumatta tukea ihmisiä

Me joilla on enemmän rahaa emme tarvitse asumistukea, voimme maksaa asumisemme itse. Samaa mieltä kyllä siitä, että yllättävän vähän ihmisillä on säästöjä.

Mistä pienituloinen säästää kun kaikki rahat menevät elämiseen, tollo.

kaikki rahat menevät elämiseen vain jos antaa niiden mennä elämiseen. Kaikki muut voivat säästää ja sijoittaa, paitsi toimeentulotukiasiakkaat eivät käytännössä voi. 

Vierailija
194/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhän määrittely onkin sitten pielessä. Jos asuu omistusasunnossa eikä ole ehtinyt säästöjä kartuttaa ja jää työkyvyttömäksi, Kela olettaa että niillä seinillä pystyy maksamaan asumiskulut ja muut laskut. Haluaisin nähdä miten se tehdään.

Eihän oleta. Työkyvuttömyyseläkettähän tuolloin saa. 

No ei saa ja tiedät sen ihan hyvin jos yhtään luet mitään mistään.

Vierailija
195/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela kiinni niin tukia nostavat hyödytön paska aines lähtee maasta. Ei niitä kukaan jää täälllä kaipaamaan,.  Eivät ole edes oikeita suomalaisia vaan tukipummielukoita

Vierailija
196/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki on yksi typerimmistä tukimuodoista. Vääristää pahasti asunto- ja vuokramarkkinoiden hinnanmuodostumista. Eniten tuosta ovat kärsineet pienipalkkaiset ihmiset joilla tuloja kuitenkin juuri sen verran, että eivät saa asumistukea.

Missä siis asuisi esim työtön ihminen, jonka ainoa tulo ilman asumistukea on alle 600 e kuussa? Paljonko oikein kuvittelet vuokra-asuntojen maksavan? Täällä pikkukunnassakin kunnan vuokrakämppää on 500 e kk. 

Siksipä yleistukea pitäisi korottaa/se pitäisi tuplata. 

Moni pärjäisi ilman asumistukea jos yleistuen saisi kokonaan itselleen bruttona. Minä esimerkiksi.

Vierailija
197/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela kiinni niin tukia nostavat hyödytön paska aines lähtee maasta. Ei niitä kukaan jää täälllä kaipaamaan,.  Eivät ole edes oikeita suomalaisia vaan tukipummielukoita

Ai ne Kelan työntekijät? Samaa mieltä 

Vierailija
198/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelassa pitää muistaa ettei mikään pankki anna korttia ilmaiseksi vaan sen käyttö maksaa joka kuukausi. Ja mikään käyttötili ei maksa mitään korkoja kenellekään . Ne ajat jäi kun oli säästäkirjat ja käsin kirjoitettiin.  Ei vaan jokainen maksaa pankille tilin ja kortin käytöstä. Kuin jos maksat laskun sun tililtä pankissa paperisen siitä pankki ottaa jokaisesta paperilaskusta 6€ per lasku .  Ja jos puhelin tai muu lasku tulee paperisena siitäkin jo otetaan 5€ per lasku joka lasku jos paperinen.   Vanhukset maksaa näitä ylimääräisiä kuluja . Vanhusten ongelmia ei ole vain sääntöjen nopea muuttuminen vaan näkökyky . Kun ei enää näe mitään tunnuslukuja tai laitteita tai pientä textiä. Ikänäkö alkaa 45-50 vuotiaana !! Kun laskut tulee paperilla pääsee rikolliset siihen myös ikävä kertoa mutta kiusaamiseen kuuluu tämäkin. Kuin varastelu väärentäminen ja korttien varastelu väärin käyttö. Kela ei välitä jos sulta viedään rahaa näin tai miten tahansa joten ota vakuutus. Kotivakuutus korvaa jotain esineitä. Sulje heti kortti pankissa kun joku on sitä käyttänyt muu kuin sinä. Tai olet hukannut. Hae uusi kortti. Pankit auttaa kyllä. Tili pysyy samana mutta saat uuden kortin ja tunnuksen. 

Minä olen sekä OP:n että Dansken asiakas. Kummastakaan EN maksa pennin jeniä luottokortistani, molemmista olen saanu vuosittain korot käyttötileistäni (ei montaa senttiä kun ei minulla tileillä rahaa ole paljoa vaan rahat ovat töissä). Ja miksi helvetissä maksaisin PANKISSA paperisen laskun, sehän on hirveän vaivalloista. 

Vierailija
199/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei varsinaisesti sun vika, mutta tämä on sama kuin se että porukka nostaa lapsilisää vaikkei sitä tarvitse. Jos jokainen miettisi järjellä, ei tarvitsisi pakolla rukkailla tukia. 

Tämä niin isosti. Todella kiero mieli saa olla ihmisellä, joka toteaa, että en mä tätä tukea tarviis, mutta otetaan nyt kun voin. 

Tämä on tukijärjestelmän ydinongelma. Siksi perustulo/yleistuki, jolloin kaikki tuet on samassa ja sen saa kaikki, joilla oikeasti ei riitä rahat elämiseen. Lippuu se pääomatuloja 70000 nostavan tukikikkailu. 

Eli lopettaisit työttömyystuet keskiluokalta. Ksikesta omasta säästämisestä rankaistaan. Ei järjen häivää. 

Itse asiassa ne on jo lopetettu.

Vierailija
200/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me joilla on enemmän rahaa emme tarvitse asumistukea, voimme maksaa asumisemme itse. Samaa mieltä kyllä siitä, että yllättävän vähän ihmisillä on säästöjä.

Mistä pienituloinen säästää kun kaikki rahat menevät elämiseen, tollo.

kaikki rahat menevät elämiseen vain jos antaa niiden mennä elämiseen. Kaikki muut voivat säästää ja sijoittaa, paitsi toimeentulotukiasiakkaat eivät käytännössä voi. 

Työtön voi säästää? Tuki ei riitä edes ruokaan asumiskulujen jälkeen. Sairaanhoidosta tai päivystyskäynnistä puhumattakaan. Siihen verrattuna toimeentulotuella elää ruhtinaallisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä