Kela muistuttaa: Asumistuki on vain köyhille
Omaisuus ja säästöt vaikuttavat asumistukeen. Kela muistuttaa verkkosivuillaan, että esimerkiksi yhden aikuisen ruokakunnassa raja on 10 000 euroa. Kahden tai useamman aikuisen ruokakunnassa tukeen vaikuttaa omaisuus, joka on yhteensä yli 20 000 euroa.
Muun muassa talletukset, osakkeet ja muut arvopaperit sekä metsäomistukset, asunto-osakkeet ja kiinteistöt otetaan huomioon.
Jos ruokakunnan omaisuus ylittää nuo rajat, viidennes rajan ylittävästä osuudesta vaikuttaa tukeen. Jos ruokakunnan yhteenlaskettu omaisuus on vähintään 50 000 euroa, asumistukea ei makseta.
– Yleinen asumistuki on tarkoitettu pienituloisille ruokakunnille asumismenojen helpottamiseen, Kela muistuttaa.
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, no nyt ymmärrän miksen saanut asumistukea, kun tilillä oli n. 16 000 euroa, 118 000 € asunnosta olin lainaa lyhennellyt seitsemän vuotta ja tulot olivat 2700 € kuussa.
Hyvä että sain selvityksen näinkin monen vuoden jälkeen. :-D
Etkö ole aikanaan päätöksen saatuasi lukenut, miksi sitä tukea et saanut? Nuo tulotki ovat niin suuret. ettei niilläkään saa asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Eli kannattaa tuhlata ja matkustella kaikki rahat nii siitä palkitaa.
Monen mielestä parempi vaihtoehto on ansaita niin paljon, ettei tarvitse tukia. Jos jokainen olisi tuen saaja, kuka maksaisi tuet? Vai tuleeko rahaa seinästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvalla meistä on noin vähän rahaa. Taitaa Kela vaan olla halumatta tukea ihmisiä
Me joilla on enemmän rahaa emme tarvitse asumistukea, voimme maksaa asumisemme itse. Samaa mieltä kyllä siitä, että yllättävän vähän ihmisillä on säästöjä.
Se omaisuus voi olla jotain perittyä hakkuukelvotonta metsää, peltoa ja talo jossain periferiassa... Kellekään ei kelpaa edes vuokralle, mutta nimellisarvo on... Viljelemäänkään ei voi alkaa kun pitäis olla koulutus ja alkupääomaa.
Jos on näin paha tilanne niin Annetaan-palstalle ilmoitusta tai myynti sillä rahalla jolla menee.
Vierailija kirjoitti:
Varastelivat myös takkeja koruja vaatteita kenkiä asunnoista kuin posliinia köyhiltä vuokra asunnosta. Radioita stereoita CD soittimia. Mikrouuneja. Yksi helluntailainen kirjoitti kirjan itsestään miten hän niitä varasteli saadakseen huumerahaa. Varastaa . Osa tunnustaa osa ei. YLE ohjelma dokumentti kertoo !kuten narkomaani kiertää kaupat ja asunnot varastaa tavaraa ja myy. KÖYHILTÄ VARASTAA. Kassista ja kassit. Kännykät . Niillä on kännykkä korjaamossa vaki ostajat.
Onks oikeesti köyhillä noin paljon varastettavaa?
Vierailija kirjoitti:
Mihin sä sitä säästät, arkkuunko? Mitään täältä ei mukaan saa.
Itselläni on perittyä asuntovarallisuutta n. 100 000 euroa, mutta tällä hetkellä asunto on lesken hallinnassa.
En ole hakemassa asumistukea, mutta miten tällainen omaisuus huomioidaan? Enhän minä sillä tee mitään niin kauan kuin leski elää.
Tukijärjestelmän ongelma on se että "säällisen" toimeentulon saa silloin kun ruokakunta omistaa vain ja ainoastaan tuulen huuhtoman p*seen. Silloin maksetaan asuminen, päivähoito, lasten harrastuksia, välttämättömät kodinkoneet ja kalusteet jne.
Kaikki virallinen tulonhankinta pienentää tai lopettaa tuen.
Esim toimeentulotukea saavan perheen nuoret ei voi mennä kesätöihin ( jos niitä nyt edes olisi) ilman että perheen tulot tippuu.
Jotta tuosta järjestelmästä voisi ponnistaa pois pitäisi saada tosi iso kuukausipalkka jotta pääsisi edes nollille. Käytännössä siis perhe joko tuomitaan tai palkitaan, katsontakannasta riippuen, elämään tuilla pitkäaikaisesti ehkä jopa vuosikymmeniä ja usein useammassa sukupolvessa.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on perittyä asuntovarallisuutta n. 100 000 euroa, mutta tällä hetkellä asunto on lesken hallinnassa.
En ole hakemassa asumistukea, mutta miten tällainen omaisuus huomioidaan? Enhän minä sillä tee mitään niin kauan kuin leski elää.
Kelan sivuilta - Omaisuutena ei kuitenkaan oteta huomioon osuutta jakamattomasta kuolinpesästä, ASP-tilillä olevia talletuksia tai omaisuutta, johon ei ole hallintaoikeutta.
Tarkista asia, mutta mun mielestäni se asunto ei vaikuta kun kerran hallintaoikeus on keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on nääs sellanen ilmiselvä viritys jonka tarkoitus on ajaa omistusasujat vuokraluukkuihin eli et omista mitään ja.........? Aika sokea täytyy olla jos ei tätä näe.
Kahdeksankymmentä luvulla taas vannottiin omistusasumisen nimiin, ja yritettiin saada jokainen pienipalkkainenkin asunnonomistajaksi. Laina oli halpaa ja asunnon arvo "tulisi vain nousemaan" tulevaisuudessa, eli aina saisi omansa takaisin asuntoa myydessä. Menin uskomaan tuon valheen, samoin pari ystävääni. Itse otin tappiota vain muutamia tonneja, toinen ystävä muutaman kymppitonnin, kolmas välillä vuokrasi asuntoaan, ja nyt asuu siinä taas ja on kuulemma taloudellisesti kusessa.
Asunnon omistaminen ei ole mikään onni ja autuus, rahareikä se oma asunto on.
Miksi valtion pitäisikään maksaa asumistukea ihmisille joilla on omaisuutta? Mun 23-vuotias lapsi on opiskelija ja saa nyt taas opintotuen asumislisää kun siihen ei omaisuus vaikuta. Yleistä asumistukea ei saisi koska hänellä on rahastoissa omaisuutta noin 60000. Ja mun mielestä on ihan oikein että käyttää sitä omaisuuttaan elämiseen, jos ei ole töissä.
Vierailija kirjoitti:
Lesken hallinnassakin oleva peritty asunto-osuus otetaan huomioon omaisuutena, eli asumistukea ei saa.
Riikka, tuo kokoomuksen ja EK:n uskollinen palvelijatar, leikkasi Suomen köyhäksi.
Onko jelena kipper jo jonossa
Tunnetaan paremmin toisella nimellä.
Jos on tottunut tekemään rikoksia, varmaan helpompi jatkaa niitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lesken hallinnassakin oleva peritty asunto-osuus otetaan huomioon omaisuutena, eli asumistukea ei saa.
Omaisuutena ei kuitenkaan oteta huomioon osuutta jakamattomasta kuolinpesästä, ASP-tilillä olevia talletuksia tai omaisuutta, johon ei ole hallintaoikeutta.
Ihonväri ratkaisee tämänkin ongelman.
Täällä ei nimeä kannata kirjoittaa. Jos katsot Haku toiminnolla, näet lukittuna ketjuja ja osan pystyy lukemaankin.
Nyt Iltalehti, iltasanomat
Kirjoittivat tuosta valopäästä. Seiska laittoi sitten vain kopion.
The mother on taas päässyt lehtiin. Rikollinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos elämä pyörii tukien optimoinnin ympärillä, niin kyllä.
Tuolla asenteella on sitten hyvä ihmetellä miksi ei ole rahaa, ja ilman muuta pitää suuttua ihmisille jotka kyselee kannattiko ne rahat tuhlata.
Kannattaa katsoa esim. Jatkoaika-keskustelupalsta, osa lätkävaimot.
Toinen paikka on tietenkin täällä ankarasti kielletty mainitsemasta. Eräs lauta. Siellä käy faktat kuumana aiheesta.
Kelan tuet eivät ole tarkoitettu ainakaan suomalaisille😁