Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela muistuttaa: Asumistuki on vain köyhille

Vierailija
22.05.2026 |

Omaisuus ja säästöt vaikuttavat asumistukeen. Kela muistuttaa verkkosivuillaan, että esimerkiksi yhden aikuisen ruokakunnassa raja on 10 000 euroa. Kahden tai useamman aikuisen ruokakunnassa tukeen vaikuttaa omaisuus, joka on yhteensä yli 20 000 euroa.

Muun muassa talletukset, osakkeet ja muut arvopaperit sekä metsäomistukset, asunto-osakkeet ja kiinteistöt otetaan huomioon.

Jos ruokakunnan omaisuus ylittää nuo rajat, viidennes rajan ylittävästä osuudesta vaikuttaa tukeen. Jos ruokakunnan yhteenlaskettu omaisuus on vähintään 50 000 euroa, asumistukea ei makseta.

– Yleinen asumistuki on tarkoitettu pienituloisille ruokakunnille asumismenojen helpottamiseen, Kela muistuttaa.

Kommentit (239)

Vierailija
201/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tuo 170 000e omaisuuden omaava asumistuen saaja olla eläkeläinen, joka on omassa päässään arvioinut asuntonsa tuon arvoiseksi.

Eläkeläisen asumistuki:

"Omaisuus: Oma asunto ja auto eivät vaikuta tukeen. Vain säästöt ja sijoitukset lasketaan (Raja: 15 000 €/hlö)."

Vierailija
202/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhän määrittely onkin sitten pielessä. Jos asuu omistusasunnossa eikä ole ehtinyt säästöjä kartuttaa ja jää työkyvyttömäksi, Kela olettaa että niillä seinillä pystyy maksamaan asumiskulut ja muut laskut. Haluaisin nähdä miten se tehdään.

Eihän oleta. Työkyvuttömyyseläkettähän tuolloin saa. 

No ei saa ja tiedät sen ihan hyvin jos yhtään luet mitään mistään.

Tottakai saa, miksi ei saisi? Tai takuueläkettä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä hallituksen leikkaukset asumistukeen on epäreiluja suomalaisille, koska syy miksi näitä leikkauksia tehdään on koska maahammuuttajat saa paljon näitä sosiaalitukia, niin se on epäreilua, että kaikkia suomalaisia rankaistaan. Nämä leikkaukset olisi pitänyt kohdistua vain ulkomaalaistaustaisiin.

No ei saa. Ihan kantasuomalaiset ne saa. 

Maahammuuttajat saa enemmän sosiaalitukia:

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011500054.html

Se on väärin, että suomalaisten rahoja annetaan ulkomaalaisille. Jos sinä henkilökohtaisesti haluat antaa sun rahoja ulkomaalaisille, ne rahat pitäisi ottaa sinulta, mutta ei kaikilta suomalaisilta. 

Ihan he Suomessa asuvat, eivät ulkomailla. Ja edelleen heitä on määrällisesti selvästi vähemmän kuin kantasuomalaisia. Et osaa vissiin tilastodataa lukea? 

Eihän sillä määrällä ole väliä, vaan prosenteilla ja sillä, että meneekö ne rahat suomalaisille vai maahammuuttajille. Jos sinä henkilökohtaisesti haluat antaa sun rahoja maahammuuttajille, ne rahat pitäisi ottaa sinulta, mutta ei kaikilta suomalaisilta. 

Mitä väliä sillä on kuka tarvitsija ne saa? Kyllä, jos saisin päättää kuka mun verovarat käyrtää, mielummin antaisin ne synnyinmaasta riippumatta tarvitsevalle kuin sun lapsille. 

Vierailija
204/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustulo hoitaisi tämänkin kikkailun.

Ja etelän vetelän hintapommit alas, naurettavaa maksaa pikkuluukusta tonnin vuokraa, no se ei naurata vaan rasittaa helvatisti valtion kukkaroa.

Vierailija
205/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi valtion pitäisikään maksaa asumistukea ihmisille joilla on omaisuutta?  Mun 23-vuotias lapsi on opiskelija ja saa nyt taas opintotuen asumislisää kun siihen ei omaisuus vaikuta. Yleistä asumistukea ei saisi koska hänellä on rahastoissa omaisuutta noin 60000. Ja mun mielestä on ihan oikein että käyttää sitä omaisuuttaan elämiseen, jos ei ole töissä. 

Miksi valtion pitäisikään maksaa asumistukea YHTÄÄN KENELLEKÄÄN? Sehän vain luo epätasa-arvoa kun toiset joutuvat maksamaan oman asumisensa ja toiset asuu paljon leveämmin kuin mihin heillä todellisuudessa on varaa. 

Vierailija
206/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä tuleeko se teille yllätyksenä mutta tarkoitus on että aikuiset ihmiset käyvät töissä ja maksavat itse oman asumisensa. Työttömyyden sattuessa on tarjolla erilaisia tukia, joilla on nyt entistä tiukemmat ehdot koska rahaa ei ole.

No kun ei se palkka riitä vuokraan ja lapset ei halua mennä kimppakämppään toisen perheen kanssa eikä parakkimajoituskaan kuulemma kelpaa.

Vierailija
207/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä hallituksen leikkaukset asumistukeen on epäreiluja suomalaisille, koska syy miksi näitä leikkauksia tehdään on koska maahammuuttajat saa paljon näitä sosiaalitukia, niin se on epäreilua, että kaikkia suomalaisia rankaistaan. Nämä leikkaukset olisi pitänyt kohdistua vain ulkomaalaistaustaisiin.

Se on väärin, että suomalaisten rahoja annetaan ulkomaalaisille. Jos sinä henkilökohtaisesti haluat antaa sun rahoja ulkomaalaisille, ne rahat pitäisi ottaa sinulta, mutta ei kaikilta suomalaisilta. 

Ihan he Suomessa asuvat, eivät ulkomailla. Ja edelleen heitä on määrällisesti selvästi vähemmän kuin kantasuomalaisia. Et osaa vissiin tilastodataa lukea? 

Eihän sillä määrällä ole väliä, vaan prosenteilla ja sillä, että meneekö ne rahat suomalaisille vai maahammuuttajille. Jos sinä henkilökohtaisesti haluat antaa sun rahoja maahammuuttajille, ne rahat pitäisi ottaa sinulta, mutta ei kaikilta suomalaisilta. 

Mitä väliä sillä on kuka tarvitsija ne saa? Kyllä, jos saisin päättää kuka mun verovarat käyrtää, mielummin antaisin ne synnyinmaasta riippumatta tarvitsevalle kuin sun lapsille. 

Niin, mutta sinähän olet jo sanoillasi todistanut olevasi suomalaisvastainen rasisti, joten sinun ajatuksilla ei ole mitään väliä.

Vierailija
208/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

perustelu "asumistuki on tarkoitettu pieniTULOISILLE" ei toimi kun perustelllaan VARALLISUUSrajoja... 

Tääs ihmiset sekoittavat TULOT ja VARALLISUUDEN keskenään. Varakas voi olla hyvinkin pienituloinen ja vastaavasti hyvinkin isotuloinen voi olla käytännössä varaton. 

Niin?

Haluatko siis asumistukea myönnettävän henkilölle, jolla on useampi asunto, vain koska hän on pienituloinen?

Vai haluatko asumistukea myönnettävän suurituloiselle, joka omien valintojensa takia elää jatkuvasti kädestä suuhun?

en ottanut MITÄÄN kantaa kumpaankaan suuntaan. Osoitin VAIN JA AINOASTAAN että Perustelut olivat perseestä. 

Vierailija
209/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta sinähän olet jo sanoillasi todistanut olevasi suomalaisvastainen rasisti, joten sinun ajatuksilla ei ole mitään väliä.

Hölöhölö, ae että haluan kaikille tarvitseville ihmisarvoisen elämän, ei tarkoita sitä, että sulkisin jonkun ryhmän pois. Vain sitä, että ei-tarvitsijat poistuu, oli ne sitten valkoisia tai värillisiä. 

Vierailija
210/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä tuleeko se teille yllätyksenä mutta tarkoitus on että aikuiset ihmiset käyvät töissä ja maksavat itse oman asumisensa. Työttömyyden sattuessa on tarjolla erilaisia tukia, joilla on nyt entistä tiukemmat ehdot koska rahaa ei ole.

Ja mitä ovat nämä erilaiset tuet, joita "on tarjolla työttömyyden sattuessa"?

Nyt se työttömyys sattuu yhdelle ja toiselle, kiitos kelvottoman hallituksen. Töitä ei ole.

Kun sinä jäät työttömäksi, niin saat HETI myydä koko omaisuutesi. Mitään työttömyysturvaa ei ole enää. Jos sitten onnistut saamaan jotain töitä vaikka vuodeksi, niin niiden päätyttyä myyt taas koko omaisuutesi. 

Jos saat töitä, voit tuhlata palkkasi etkä säästää mitään. Säästöistä et itse hyödy taloudellisesti, sillä joudut syömään ne. Mutta onhan hyvä mieli että elätit itsesi.

Taas vuokralla asumisestasi tulee hyvä mieli Petterin kaverille, joka rahoittaa vuokrallasi sijoitusasuntonsa. Kun Petterin kaverin lapsi menee Kauppakorkeaan, niin sinä ja viisi lastasi muutatte kiltisti pois asunnosta.

Sinä et saa omistaa rahaa kuin perunoihin. Petteri rakentelee raiteita verorahoillasi. Onko nyt kivaa, kun äänestit Sekoomusta?

Kyllä se ansiosidonnainen on vieläkin olemassa.

Kaikki ei sitä vaan saa. Siinä on tietyt ehdot.

Terveytesi ja työkykysi menettämällä tulee todella suuri pudotus.
Putoot tyhjän päälle vaikka kuinka olisit ollut kuinka hyvä veronmaksaja.

Onko se ihan reilua?

Ja ansiosidonnainen loppuu ihan kaikilla, jos ei työllisty, tiput köyhyysrajan alle. 

Paskaa. 

Minä olin työttömänä viime vuonna suurimman osan vuotta, En tippunut köyhyysrajan alle vaikka en saanut penniäkään ansiosidonnaista, En saanut myöskään muita työttömyyskorvauksia. Varallisuuteni kasvoi tänäkin aikana. 

Vierailija
211/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt se työttömyys sattuu yhdelle ja toiselle, kiitos kelvottoman hallituksen. Töitä ei ole.

Kun sinä jäät työttömäksi, niin saat HETI myydä koko omaisuutesi. Mitään työttömyysturvaa ei ole enää. Jos sitten onnistut saamaan jotain töitä vaikka vuodeksi, niin niiden päätyttyä myyt taas koko omaisuutesi. 

Jos saat töitä, voit tuhlata palkkasi etkä säästää mitään. Säästöistä et itse hyödy taloudellisesti, sillä joudut syömään ne. Mutta onhan hyvä mieli että elätit itsesi.

Taas vuokralla asumisestasi tulee hyvä mieli Petterin kaverille, joka rahoittaa vuokrallasi sijoitusasuntonsa. Kun Petterin kaverin lapsi menee Kauppakorkeaan, niin sinä ja viisi lastasi muutatte kiltisti pois asunnosta.

Sinä et saa omistaa rahaa kuin perunoihin. Petteri rakentelee raiteita verorahoillasi. Onko nyt kivaa, kun äänestit Sekoomusta?

Onko se ihan reilua?

Ja ansiosidonnainen loppuu ihan kaikilla, jos ei työllisty, tiput köyhyysrajan alle. 

Paskaa. 

Minä olin työttömänä viime vuonna suurimman osan vuotta, En tippunut köyhyysrajan alle vaikka en saanut penniäkään ansiosidonnaista, En saanut myöskään muita työttömyyskorvauksia. Varallisuuteni kasvoi tänäkin aikana. 

Mikä sinä olet sitten sanomaan sanaakaan asiaan? Perustulolle rippuvat tippuvat ruokajonoon ja asunnottomuuteen ja se on ihan fakta. 

Vierailija
212/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se ihan reilua?

Paskaa. 

Mikä sinä olet sitten sanomaan sanaakaan asiaan? Perustulolle rippuvat tippuvat ruokajonoon ja asunnottomuuteen ja se on ihan fakta. 

Juuri näin. Tämä on hyvin mielenkiintoista, että porukka tulee leveilemään sillä miten he muka sillä 590€ elävät leveää elämää ja ovat säästäneet jne. Totuus on se, että jos minä yhtäkkiä 10000€/kk tienaavana tippuisin yleistuelle, tottakai vituttaisi ja isosti. Onneksi sekä minulla että vain vähän vähemmän tienaavalla miehelläni on varma työ eläkkeelle asti. Voin maksaa työttömälle korkeakoulutetulle siskolleni ruokaa kahdesti kuussa jatkossakin. 

Vierailija
213/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No isotuloiset ottaa sumeilematta lapsilisät sun muut mitkä vaan irtoaa ja entiset kansanedustajat saa sopeutumiseläkkeet - ja sitten valitetaan kun köyhemmät tekee niin. Ihan oikein on että asumistukea saa vaikka on säästöjäkin.

YKSIKÄÄN entinen kansanedustaja EI SAA sopeutumisELÄKETTÄ. 

Vierailija
214/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki on yksi typerimmistä tukimuodoista. Vääristää pahasti asunto- ja vuokramarkkinoiden hinnanmuodostumista. Eniten tuosta ovat kärsineet pienipalkkaiset ihmiset joilla tuloja kuitenkin juuri sen verran, että eivät saa asumistukea.

Missä siis asuisi esim työtön ihminen, jonka ainoa tulo ilman asumistukea on alle 600 e kuussa? Paljonko oikein kuvittelet vuokra-asuntojen maksavan? Täällä pikkukunnassakin kunnan vuokrakämppää on 500 e kk. 

Siksipä yleistukea pitäisi korottaa/se pitäisi tuplata. 

Moni pärjäisi ilman asumistukea jos yleistuen saisi kokonaan itselleen bruttona. Minä esimerkiksi.

no kenelle sitten sinun yleistuesta osa menee?

Kyllähän se bruttona kokonaan sinulle tulee. 

Vierailija
215/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No isotuloiset ottaa sumeilematta lapsilisät sun muut mitkä vaan irtoaa ja entiset kansanedustajat saa sopeutumiseläkkeet - ja sitten valitetaan kun köyhemmät tekee niin. Ihan oikein on että asumistukea saa vaikka on säästöjäkin.

YKSIKÄÄN entinen kansanedustaja EI SAA sopeutumisELÄKETTÄ. 

No ihan sama mikä sen nimi on.

Vierailija
216/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalla meistä on noin vähän rahaa. Taitaa Kela vaan olla halumatta tukea ihmisiä

Me joilla on enemmän rahaa emme tarvitse asumistukea, voimme maksaa asumisemme itse. Samaa mieltä kyllä siitä, että yllättävän vähän ihmisillä on säästöjä.

Mistä pienituloinen säästää kun kaikki rahat menevät elämiseen, tollo.

kaikki rahat menevät elämiseen vain jos antaa niiden mennä elämiseen. Kaikki muut voivat säästää ja sijoittaa, paitsi toimeentulotukiasiakkaat eivät käytännössä voi. 

Työtön voi säästää? Tuki ei riitä edes ruokaan asumiskulujen jälkeen. Sairaanhoidosta tai päivystyskäynnistä puhumattakaan. Siihen verrattuna toimeentulotuella elää ruhtinaallisesti.

Kyllä minä työttömänä pystyin säästämään, vähän mutta pystyin kuitenkin. Ja en edes saanut tukia. 

Vierailija
217/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalla meistä on noin vähän rahaa. Taitaa Kela vaan olla halumatta tukea ihmisiä

Me joilla on enemmän rahaa emme tarvitse asumistukea, voimme maksaa asumisemme itse. Samaa mieltä kyllä siitä, että yllättävän vähän ihmisillä on säästöjä.

Mistä pienituloinen säästää kun kaikki rahat menevät elämiseen, tollo.

kaikki rahat menevät elämiseen vain jos antaa niiden mennä elämiseen. Kaikki muut voivat säästää ja sijoittaa, paitsi toimeentulotukiasiakkaat eivät käytännössä voi. 

Työtön voi säästää? Tuki ei riitä edes ruokaan asumiskulujen jälkeen. Sairaanhoidosta tai päivystyskäynnistä puhumattakaan. Siihen verrattuna toimeentulotuella elää ruhtinaallisesti.

Kyllä minä työttömänä pystyin säästämään, vähän mutta pystyin kuitenkin. Ja en edes saanut tukia. 

Höpöhöpö. 590& kouraan, vuokraan 200€, pakolliset muut kulut 100€, ruokaan jää 290€. Siitä sitten säästämään, kun todellisuudessa et saa edes ruokaa kahtena viimeisenä viikkona. 

Vierailija
218/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kannattaa tuhlata ja matkustella kaikki rahat nii siitä palkitaa.

Eipäs, vaan myydä matalakuluiset indeksirahastot ja piilottaa säästöt käteisenä patjan alle jossa ne ei vahingossakaan tuota mitään vaan inflaatio syö koko ajan niiden arvoa. Hullua, mutta minkäs teet. 

Vierailija
219/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se ihan reilua?

Paskaa. 

mille v*tun "perustulolle". 

Vierailija
220/239 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se ihan reilua?

Paskaa. 

Paskat ole mikään fakta. Suomessa on paljonkin ihmisiä jotka elävät yleistuella eivätkä käy ruokajonossa eivätkä ole asunnottomia. 

Ja VIELÄ enemmän on ihmisiä jotka ovat työttömiä eivätkä suinkaan tippuneet köyhyysrajan alapuolelle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä