Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ysin päättäjäisiin puku vai eikö ole tapana?

Vierailija
21.05.2026 |

Meillä on ysin päättäjäiset tulossa kohta, ja aloin nyt miettiä, meneekö puku jo vähän yli. Katsottiin eilen netistä yhtä siistiä tummansinistä pukua, mutta tuli sellainen olo, että onko se liian juhlava peruskoulun lopetukseen. Onko teillä ollut tapana, että ysiluokkalaiset menevät puku päällä, vai riippuuko enemmän paikkakunnasta?

Kommentit (184)

Vierailija
121/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puvun laittoi vanhempi veli pari vuotta sitten ja puvun laittaa nuorempi viikon päästä. Pohjoisen pikkukaupunki..

Meillä pojilla se puku ei ole mikään mörkö. On ollut viime vuosina rippijuhlia, yo-juhlia, häitä, hautajaisia, kastajaisia. Tottuneet siihen, että puku on juhlavaate. 

Hyvä kiteytys: ei mikään mörkö! Miksiköhän se monille tuntuu olevan?

Miksi sinulle poika joka ei laita pukua päälleen on mörkö ja moukka ja mitä kaikkia haukkumasanoja te pukupakkomielteiset nyt olettekaan tässä ketjussa käyttäneet?

Vierailija
122/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puvun laittoi vanhempi veli pari vuotta sitten ja puvun laittaa nuorempi viikon päästä. Pohjoisen pikkukaupunki..

Meillä pojilla se puku ei ole mikään mörkö. On ollut viime vuosina rippijuhlia, yo-juhlia, häitä, hautajaisia, kastajaisia. Tottuneet siihen, että puku on juhlavaate. 

Hyvä heille, mutta miksi teidän perheen perzettä hiertää jos joku toinen ei pukeudu pukuun? 

Ei hierräkään. Missä näin luki? Mulle ihan sama mitä muiden nuoret pukee. Omat on halunneet laittaa puvut ja toki tuen tätä valintaa.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstamammoille tuntuu menevän kovasti tunteisiin jos joku poika ei pukeudu pukuun. Mitä jos lakkaisitte tuon poikien tyrannoimisen omien mielihalujenne mukaan.

Osa nuorista osaa ihan itse kertoa, että laittaa puvun. Ei siihen tyranneja tarvita.

 

Toki osa isistä on jo kerennyt kertoa, että rikkaat ne vaatteilla koreilee eivätkä itsekään omista pukua. Mustat farkut käy hautajaisiinkin. Eli näissä perheissä collarit lienee juhlava päättäjäisasu.

Ja osa nuorista ei halua pukua laittaa. Miksi sinä pidät heitä moukkina ja vttuilet kaikella tapaa?

Vierailija
124/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ovat kaikki kolme käyttäneet pukua. Keskimmäinen kasvoi ysillä niin, ettei rippipuku riittänyt hihoista, mutta halusi lainata isoveljen takkia.

Vierailija
125/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puvun laittoi vanhempi veli pari vuotta sitten ja puvun laittaa nuorempi viikon päästä. Pohjoisen pikkukaupunki..

Meillä pojilla se puku ei ole mikään mörkö. On ollut viime vuosina rippijuhlia, yo-juhlia, häitä, hautajaisia, kastajaisia. Tottuneet siihen, että puku on juhlavaate. 

Hyvä kiteytys: ei mikään mörkö! Miksiköhän se monille tuntuu olevan?

Miksi sinulle poika joka ei laita pukua päälleen on mörkö ja moukka ja mitä kaikkia haukkumasanoja te pukupakkomielteiset nyt olettekaan tässä ketjussa käyttäneet?

Puku on mörkö. Lukutaito laskee kaiken aikaa, tässä taas todiste.

Vierailija
126/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puvun laittoi vanhempi veli pari vuotta sitten ja puvun laittaa nuorempi viikon päästä. Pohjoisen pikkukaupunki..

Meillä pojilla se puku ei ole mikään mörkö. On ollut viime vuosina rippijuhlia, yo-juhlia, häitä, hautajaisia, kastajaisia. Tottuneet siihen, että puku on juhlavaate. 

Hyvä heille, mutta miksi teidän perheen perzettä hiertää jos joku toinen ei pukeudu pukuun? 

Hmm, itse en löydä lainaamastasi viestistä mitään merkkiä siitä, että heitä hiertäisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puvun laittoi vanhempi veli pari vuotta sitten ja puvun laittaa nuorempi viikon päästä. Pohjoisen pikkukaupunki..

Meillä pojilla se puku ei ole mikään mörkö. On ollut viime vuosina rippijuhlia, yo-juhlia, häitä, hautajaisia, kastajaisia. Tottuneet siihen, että puku on juhlavaate. 

Hyvä kiteytys: ei mikään mörkö! Miksiköhän se monille tuntuu olevan?

Miksi sinulle poika joka ei laita pukua päälleen on mörkö ja moukka ja mitä kaikkia haukkumasanoja te pukupakkomielteiset nyt olettekaan tässä ketjussa käyttäneet?

Kannattaa lukea ajatuksella uudestaan. Puvun käyttäminen ei ole mikään mörkö. 

Vierailija
128/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina pukeuduttu juhlavaatteisiin tärkeinä päivinä. Enemmän mietityttää se, minä päivänä puku laitetaan, kun kevätjuhla on eri päivänä kuin todistustenjako. Todistustenjako on mielestäni se tärkeämpi, mutta toisaalta niin arkinen ja nopea kättely, että sitä varten puvun laittaminen tuntuu hullulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
129/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puvun laittoi vanhempi veli pari vuotta sitten ja puvun laittaa nuorempi viikon päästä. Pohjoisen pikkukaupunki..

Meillä pojilla se puku ei ole mikään mörkö. On ollut viime vuosina rippijuhlia, yo-juhlia, häitä, hautajaisia, kastajaisia. Tottuneet siihen, että puku on juhlavaate. 

Hyvä kiteytys: ei mikään mörkö! Miksiköhän se monille tuntuu olevan?

Miksi sinulle poika joka ei laita pukua päälleen on mörkö ja moukka ja mitä kaikkia haukkumasanoja te pukupakkomielteiset nyt olettekaan tässä ketjussa käyttäneet?

Puku on mörkö. Lukutaito laskee kaiken aikaa, tässä taas todiste.

Pukupakkomielteinen vttuilee kun ei muuta osaa. Vedä itse puku päällesi jos se on sinulle noin helvetin iso juttu.

Vierailija
130/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosalla oli puku jokunen vuosi sitten. Sanoisin, että niiden käyttö lisääntyi paljon siitä, kun esikoinen pääsi ysiltä. Vähintään kauluspaita ja suorat housut on kuitenkin monilla ollt. Vain jokusella on ollut muuta kuin puku tai kauluspaita versio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
131/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama myös täällä Kanta-Hämeessä. Ysit saa todistukset lavalla ja kyllä siellä ollaan parhaat päällä. Sääliviä katseita saa se collariheppu. 

Eikö teillä ole rippi/promepukua?

Nykyään ripille pääsy ei kai ole yleistä kun ei kuuluta kirkkoon?

Vierailija
132/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama myös täällä Kanta-Hämeessä. Ysit saa todistukset lavalla ja kyllä siellä ollaan parhaat päällä. Sääliviä katseita saa se collariheppu. 

Eikö teillä ole rippi/promepukua?

Eli vaatteet pitää valita sosiaalisen paineen takia? Teillä on varmaan tämmöinen Kiva-koulu? 

Vaatteet pitää osata valita tilanteen mukaan. Päättäjäisjuhliin pukeudutaan juhlavasti. Jos menee hupparissa tai t-paidassa, ei juhla erotu arjesta mitenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
133/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään muistikuvaa miten tuli pukeuduttua. Kuviakaan ei taida olla tallella. Todennäköisesti mustat farkut ja kauluspaita. Saattoi myös olla bändipaita

M33

Vierailija
134/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puvun laittoi vanhempi veli pari vuotta sitten ja puvun laittaa nuorempi viikon päästä. Pohjoisen pikkukaupunki..

Meillä pojilla se puku ei ole mikään mörkö. On ollut viime vuosina rippijuhlia, yo-juhlia, häitä, hautajaisia, kastajaisia. Tottuneet siihen, että puku on juhlavaate. 

Hyvä kiteytys: ei mikään mörkö! Miksiköhän se monille tuntuu olevan?

Miksi sinulle poika joka ei laita pukua päälleen on mörkö ja moukka ja mitä kaikkia haukkumasanoja te pukupakkomielteiset nyt olettekaan tässä ketjussa käyttäneet?

Puku on mörkö. Lukutaito laskee kaiken aikaa, tässä taas todiste.

Pukupakkomielteinen vttuilee kun ei muuta osaa. Vedä itse puku päällesi jos se on sinulle noin helvetin iso juttu.

Toki laitan juhlavaatteet. Itsestäänselvyys. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
135/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama myös täällä Kanta-Hämeessä. Ysit saa todistukset lavalla ja kyllä siellä ollaan parhaat päällä. Sääliviä katseita saa se collariheppu. 

Eikö teillä ole rippi/promepukua?

Eli vaatteet pitää valita sosiaalisen paineen takia? Teillä on varmaan tämmöinen Kiva-koulu? 

Vaatteet pitää osata valita tilanteen mukaan. Päättäjäisjuhliin pukeudutaan juhlavasti. Jos menee hupparissa tai t-paidassa, ei juhla erotu arjesta mitenkään.

Ehkä kaikki eivät pidä jotain peruskoulun päätöstä minään juhlimisen arvoiseja juttuna.

Vierailija
136/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama myös täällä Kanta-Hämeessä. Ysit saa todistukset lavalla ja kyllä siellä ollaan parhaat päällä. Sääliviä katseita saa se collariheppu. 

Eikö teillä ole rippi/promepukua?

Eli vaatteet pitää valita sosiaalisen paineen takia? Teillä on varmaan tämmöinen Kiva-koulu? 

Vaatteet pitää osata valita tilanteen mukaan. Päättäjäisjuhliin pukeudutaan juhlavasti. Jos menee hupparissa tai t-paidassa, ei juhla erotu arjesta mitenkään.

Teillä on joko todella riehakas arki tai todella tylsät juhlat, jos ainoa ero on vaatteet. 

Vierailija
137/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama myös täällä Kanta-Hämeessä. Ysit saa todistukset lavalla ja kyllä siellä ollaan parhaat päällä. Sääliviä katseita saa se collariheppu. 

Eikö teillä ole rippi/promepukua?

Eli vaatteet pitää valita sosiaalisen paineen takia? Teillä on varmaan tämmöinen Kiva-koulu? 

Vaatteet pitää osata valita tilanteen mukaan. Päättäjäisjuhliin pukeudutaan juhlavasti. Jos menee hupparissa tai t-paidassa, ei juhla erotu arjesta mitenkään.

Ehkä kaikki eivät pidä jotain peruskoulun päätöstä minään juhlimisen arvoiseja juttuna.

Ei Suomessa ole koulupakkoa. Jos koulunkäynti ei napostele, ei muuta kuin muina karfeina kotiopetusta. Sitten voi keksiä omat päättäjäisetkin, joissa pukukoodina on vaikka märkäpuku. 

Vierailija
138/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama myös täällä Kanta-Hämeessä. Ysit saa todistukset lavalla ja kyllä siellä ollaan parhaat päällä. Sääliviä katseita saa se collariheppu. 

Eikö teillä ole rippi/promepukua?

Eli vaatteet pitää valita sosiaalisen paineen takia? Teillä on varmaan tämmöinen Kiva-koulu? 

Vaatteet pitää osata valita tilanteen mukaan. Päättäjäisjuhliin pukeudutaan juhlavasti. Jos menee hupparissa tai t-paidassa, ei juhla erotu arjesta mitenkään.

Teillä on joko todella riehakas arki tai todella tylsät juhlat, jos ainoa ero on vaatteet. 

Ei taidettu mainita ainoaksi eroksi :-)))

Vierailija
139/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama myös täällä Kanta-Hämeessä. Ysit saa todistukset lavalla ja kyllä siellä ollaan parhaat päällä. Sääliviä katseita saa se collariheppu. 

Eikö teillä ole rippi/promepukua?

Eli vaatteet pitää valita sosiaalisen paineen takia? Teillä on varmaan tämmöinen Kiva-koulu? 

Vaatteet pitää osata valita tilanteen mukaan. Päättäjäisjuhliin pukeudutaan juhlavasti. Jos menee hupparissa tai t-paidassa, ei juhla erotu arjesta mitenkään.

Ehkä kaikki eivät pidä jotain peruskoulun päätöstä minään juhlimisen arvoiseja juttuna.

Ei Suomessa ole koulupakkoa. Jos koulunkäynti ei napostele, ei muuta kuin muina karfeina kotiopetusta. Sitten voi keksiä omat päättäjäisetkin, joissa pukukoodina on vaikka märkäpuku. 

Ei Suomessa ole myöskään mitää pukupakkoa eikä persuskoulun päätöksessä ole mitään pukukoodia. Koita nyt vaan kestää ettei kaikki pidä peruskoulun läpäisyä niin ihmeellisenä asiana että pitää oikein puku vetää päälle.

Vierailija
140/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei tarvi laittaa, sehän on vassarimaista, ettei laita. voihan sinne mennä fransuhameessa ja tuntea itsensä erikoiseksi, voi päästä iltasanomiinkin äippänsä kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme