Ysin päättäjäisiin puku vai eikö ole tapana?
Meillä on ysin päättäjäiset tulossa kohta, ja aloin nyt miettiä, meneekö puku jo vähän yli. Katsottiin eilen netistä yhtä siistiä tummansinistä pukua, mutta tuli sellainen olo, että onko se liian juhlava peruskoulun lopetukseen. Onko teillä ollut tapana, että ysiluokkalaiset menevät puku päällä, vai riippuuko enemmän paikkakunnasta?
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju taattua AV-laatua. Puhutaan tunnin parin juhlatilaisuudesta, johon osallistuminen pukeutuneena muuten kuin löysään huppariin tarkoittaa automaattisesti suunnatonta, kiduttavaa fyysistä kärsimystä. Elääkö näin kokevat koko ajan muuten jossain aistideprivaatiotankissa?
Enpä kyllä pidä terveenä sitä toistakaan laitaa, jonka mielestä puvuttomuus tässä parin tunnin tilaisuudessa suurin piirtein pilaa nuoren loppuelämän.
Aivan. Mutta hei, AV elää kärjistyksistä. Todellisuudessa löytyy sitten joku sopiva ratkaisu.
Esimerkiksi, että antaa jokaisen pukeutua miten haluaa?
Niin. Ihminenkin kuitenkin on sosiaalinen eläin. Jostain me ne vaikutteet pukeutumiseemme saadaan. Ja pukeutumisellamme on omat vaikutuksensa. Jos tulee päättäjäisiin rasvaisissa haalareissa, niin mikäs siinä. Tekee ehkä lähtemättömän myönteisen vaikutuksen johonkuhun, ehkä kielteisen johonkuhun toiseen. Onko sillä sitten mitään väliä, palstan solipsistien mielestä varmaan ei.
Ne on ysin päättäjäiset, joten mitä hiton väliä sillä on, että tekeekö vaikutuksen keneenkään? Mikä kosminen karman energia syöpyy sielusta sieluun läpi pukujen ja haalareiden, joka muuttaa koko loppuelämän suunnan, riippuen siitä mihin on pukeutunut?
Miksi on niin vaikea myöntää, että tämmöisiin asioihin, kuten pukeutuminen, liittyy merkityksiä. Miksi juhlissa sitten syödään kakkuakaan, eikö makaronimössökin anna energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän koulussa Nummelassa järjestetään ysien juhla päättäjäispäivänä. Pojilla puvut ja tytöillä juhlamekot. Vaikka luokkia ja oppilaita on paljon, jokainen oppilas kuulutetaan yksitellen lavalle hakemaan päättötodistus ja halaamaan/kättelemään ysien luokanvalvojat.
Ja mitä tapahtuu, jos jollain pojalla ei ole pukua tai tytöllä mekkoa?
Jos alkaa kasin kieppeillä näyttää siltä, että ysiltäkin vielä läpi päästään, niin voi alkaa taloudellisesti varautua jonkun edullisen kirppisjuhla-asun hankintaan.
Kirppikseltähän löytyy helposti ja edullisesti se täydellisen mukavasti istuva puku.
Eikä tuo vastaa kysymykseen, että mitä tapahtuu, jos jollain pojalla ei ole pukua tai tytöllä mekkoa päättäjäisissä. Huutaako rehtori "This is NUMMELA!" ja potkaisee oppilaan lavalta spartalaisittain?
Se Zalandosta uutena tilattu, näennäisesti sopivan kokoinen puku ei istu yhtään sen paremmin. Kirppikseltä löytyy jotain suunnilleen sopivaa. Jos alkaa jo synnärillä säästää, niin sitten voi teettää räätälillä puvun, joka oikeasti istuu. Mutta me muut pärjätään näissä teollisissa vaatteissa ihan ok.
Ja ne seuraukset oppilaalle, jolla ei ole pukua tai mekkoa? Tekeekö pukuihin ja mekkoihin pukeutuneet tälle Carriet ja kaatavat sian verta niskaan?
Ehkä tekee. Sittenhän se selviää :-)
Koulukiusaus ja -väkivalta on sinusta jokin naurun asia? Sinulla oli varmasti puku tai mekko päättäjäisissä.
Ehkäpä sianveri oli jo niin yliampuva esimerkki, että siihen saattoi vastata samantasoisesti.
Moukilla on kova tarve pitää moukkamaisuutta hyveenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän koulussa Nummelassa järjestetään ysien juhla päättäjäispäivänä. Pojilla puvut ja tytöillä juhlamekot. Vaikka luokkia ja oppilaita on paljon, jokainen oppilas kuulutetaan yksitellen lavalle hakemaan päättötodistus ja halaamaan/kättelemään ysien luokanvalvojat.
Ja mitä tapahtuu, jos jollain pojalla ei ole pukua tai tytöllä mekkoa?
Jos alkaa kasin kieppeillä näyttää siltä, että ysiltäkin vielä läpi päästään, niin voi alkaa taloudellisesti varautua jonkun edullisen kirppisjuhla-asun hankintaan.
Kirppikseltähän löytyy helposti ja edullisesti se täydellisen mukavasti istuva puku.
Eikä tuo vastaa kysymykseen, että mitä tapahtuu, jos jollain pojalla ei ole pukua tai tytöllä mekkoa päättäjäisissä. Huutaako rehtori "This is NUMMELA!" ja potkaisee oppilaan lavalta spartalaisittain?
Se Zalandosta uutena tilattu, näennäisesti sopivan kokoinen puku ei istu yhtään sen paremmin. Kirppikseltä löytyy jotain suunnilleen sopivaa. Jos alkaa jo synnärillä säästää, niin sitten voi teettää räätälillä puvun, joka oikeasti istuu. Mutta me muut pärjätään näissä teollisissa vaatteissa ihan ok.
Tässä nyt sitten kaksi pukujen puolustajaa ovat ristiriidassa keskenään. Yksi sanoo, että sinne päin sopiva riittää, toinen sanoo, että puvun tulee istua hyvin.
Ai hitsi, mitä tehdään, hieman toisistaan poikkeavia näkemyksiä. Parasta vain pukeutua kylpytakkiin. Ai niin mutta senkin pitäisi olla suunnilleen sopivan kokoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän koulussa Nummelassa järjestetään ysien juhla päättäjäispäivänä. Pojilla puvut ja tytöillä juhlamekot. Vaikka luokkia ja oppilaita on paljon, jokainen oppilas kuulutetaan yksitellen lavalle hakemaan päättötodistus ja halaamaan/kättelemään ysien luokanvalvojat.
Ja mitä tapahtuu, jos jollain pojalla ei ole pukua tai tytöllä mekkoa?
Jos alkaa kasin kieppeillä näyttää siltä, että ysiltäkin vielä läpi päästään, niin voi alkaa taloudellisesti varautua jonkun edullisen kirppisjuhla-asun hankintaan.
Kirppikseltähän löytyy helposti ja edullisesti se täydellisen mukavasti istuva puku.
Eikä tuo vastaa kysymykseen, että mitä tapahtuu, jos jollain pojalla ei ole pukua tai tytöllä mekkoa päättäjäisissä. Huutaako rehtori "This is NUMMELA!" ja potkaisee oppilaan lavalta spartalaisittain?
Se Zalandosta uutena tilattu, näennäisesti sopivan kokoinen puku ei istu yhtään sen paremmin. Kirppikseltä löytyy jotain suunnilleen sopivaa. Jos alkaa jo synnärillä säästää, niin sitten voi teettää räätälillä puvun, joka oikeasti istuu. Mutta me muut pärjätään näissä teollisissa vaatteissa ihan ok.
Ja ne seuraukset oppilaalle, jolla ei ole pukua tai mekkoa? Tekeekö pukuihin ja mekkoihin pukeutuneet tälle Carriet ja kaatavat sian verta niskaan?
Ehkä tekee. Sittenhän se selviää :-)
Koulukiusaus ja -väkivalta on sinusta jokin naurun asia? Sinulla oli varmasti puku tai mekko päättäjäisissä.
Ehkäpä sianveri oli jo niin yliampuva esimerkki, että siihen saattoi vastata samantasoisesti.
Tämä keskustelu on täynnä sitä henkistä sianverta, kun suorastaan kannustetaan säälimään, halveksumaan, jopa vihaamaan lapsia, jotka erottuvat massasta vaatteidensa vuoksi. Lähes huudetaan "Puku päälle, tai et ole ihminen!". Eikö se ole sinusta julmaa?
Mun lapset ovat käyneet lähikoulun ja lähes kaikilla pojilla oli puku. Nekin, joilla ei ollut, oli kuitenkin jotain siistimpää päällä. En tiedä, miten muissa kouluissa.
Omana aikanani kenelläkään ei ollut pukua ja osa oli juhlissa ihan arkivaatteissa. Niin ne ajat muuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset ovat käyneet lähikoulun ja lähes kaikilla pojilla oli puku. Nekin, joilla ei ollut, oli kuitenkin jotain siistimpää päällä. En tiedä, miten muissa kouluissa.
Omana aikanani kenelläkään ei ollut pukua ja osa oli juhlissa ihan arkivaatteissa. Niin ne ajat muuttuvat.
Siis LÄHIÖkoulun.
Vierailija kirjoitti:
Moukilla on kova tarve pitää moukkamaisuutta hyveenä.
Kytkeytyy palstan henkiseen maisemaan, jossa myös mm. sukulaisiaan tulee vältellä. Parasta on elämä verkkareissa sohvalla, voi palstailla, lähetti tuo mässyt ovelle, kaukana kavala maailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moukilla on kova tarve pitää moukkamaisuutta hyveenä.
Kytkeytyy palstan henkiseen maisemaan, jossa myös mm. sukulaisiaan tulee vältellä. Parasta on elämä verkkareissa sohvalla, voi palstailla, lähetti tuo mässyt ovelle, kaukana kavala maailma.
Mitä se sinun persettäsi kirveltää jos joku ei halua pukua laittaa päälleen johonkin koulun päätöstilaisuuteen? Pahempi moukka sinä tunnut olevan tuon ahdasmielisen ajatusmaailmasi kanssa.
Ei ole ollut itsellä eikä omilla lapsilla. Muutenkin jäi oikeasti p*skanmaku suuhun päättäjäisistä. Kivahan se oli kuunnella vuosia kuinka koulun päättäville toivotetaan onnea jatkoon ja heidät huomioitiin. Minä ja muut koulun päättäjät sitten kuunneltiin paatoksellista puhetta, koulun oppilaan itsemurhasta, vaikka asia olisi pitänyt käsitellä hänen luokkalaisten kanssa, suurin osa ei tuntenut koko ihmistä. Niin ja kyllä siellä soitettiin myös hautajaisvirsiä. Kivaa loppuelämää meille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän koulussa Nummelassa järjestetään ysien juhla päättäjäispäivänä. Pojilla puvut ja tytöillä juhlamekot. Vaikka luokkia ja oppilaita on paljon, jokainen oppilas kuulutetaan yksitellen lavalle hakemaan päättötodistus ja halaamaan/kättelemään ysien luokanvalvojat.
Ja mitä tapahtuu, jos jollain pojalla ei ole pukua tai tytöllä mekkoa?
Jos alkaa kasin kieppeillä näyttää siltä, että ysiltäkin vielä läpi päästään, niin voi alkaa taloudellisesti varautua jonkun edullisen kirppisjuhla-asun hankintaan.
Kirppikseltähän löytyy helposti ja edullisesti se täydellisen mukavasti istuva puku.
Eikä tuo vastaa kysymykseen, että mitä tapahtuu, jos jollain pojalla ei ole pukua tai tytöllä mekkoa päättäjäisissä. Huutaako rehtori "This is NUMMELA!" ja potkaisee oppilaan lavalta spartalaisittain?
Se Zalandosta uutena tilattu, näennäisesti sopivan kokoinen puku ei istu yhtään sen paremmin. Kirppikseltä löytyy jotain suunnilleen sopivaa. Jos alkaa jo synnärillä säästää, niin sitten voi teettää räätälillä puvun, joka oikeasti istuu. Mutta me muut pärjätään näissä teollisissa vaatteissa ihan ok.
Ja ne seuraukset oppilaalle, jolla ei ole pukua tai mekkoa? Tekeekö pukuihin ja mekkoihin pukeutuneet tälle Carriet ja kaatavat sian verta niskaan?
Ehkä tekee. Sittenhän se selviää :-)
Koulukiusaus ja -väkivalta on sinusta jokin naurun asia? Sinulla oli varmasti puku tai mekko päättäjäisissä.
Ehkäpä sianveri oli jo niin yliampuva esimerkki, että siihen saattoi vastata samantasoisesti.
Tämä keskustelu on täynnä sitä henkistä sianverta, kun suorastaan kannustetaan säälimään, halveksumaan, jopa vihaamaan lapsia, jotka erottuvat massasta vaatteidensa vuoksi. Lähes huudetaan "Puku päälle, tai et ole ihminen!". Eikö se ole sinusta julmaa?
Ehkäpä sellaisiakin kärjistyksiä on seassa, mutta kokonaisuus on kuitenkin moniulotteisempi. Monen viestin ajatus näyttäisi olevan, että edullisestikin voi hankkia juhlavaatteita ja että pykälää juhlavampi pukeutuminen voi tuoda ihan kivaa juhlatunnelmaakin.
Kyse taitaa olla usein ihan vain painotuksista, tottumuksista, valinnoista omassa elämässä, ja loppuviimein kulttuurista. Esim. monilla maahanmuuttajataustaisilla ei välttämättä ole merkittäviä tuloja, mutta kuitenkin juhliin pukeudutaan juhlavammin kuin arkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut itsellä eikä omilla lapsilla. Muutenkin jäi oikeasti p*skanmaku suuhun päättäjäisistä. Kivahan se oli kuunnella vuosia kuinka koulun päättäville toivotetaan onnea jatkoon ja heidät huomioitiin. Minä ja muut koulun päättäjät sitten kuunneltiin paatoksellista puhetta, koulun oppilaan itsemurhasta, vaikka asia olisi pitänyt käsitellä hänen luokkalaisten kanssa, suurin osa ei tuntenut koko ihmistä. Niin ja kyllä siellä soitettiin myös hautajaisvirsiä. Kivaa loppuelämää meille
Koulun päättäjäisten kohdalla voisi ymmärtää, mutta et siis voinut kunnioittaa muisto- ja surutilaisuutta sen vertaa, että olisit pukeutunut asiaankuuluvasti? Vaikka jotkut eivät vainajaa tunteneet, hän oli monille tärkeä ja rakas ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän koulussa Nummelassa järjestetään ysien juhla päättäjäispäivänä. Pojilla puvut ja tytöillä juhlamekot. Vaikka luokkia ja oppilaita on paljon, jokainen oppilas kuulutetaan yksitellen lavalle hakemaan päättötodistus ja halaamaan/kättelemään ysien luokanvalvojat.
Ja mitä tapahtuu, jos jollain pojalla ei ole pukua tai tytöllä mekkoa?
Jos alkaa kasin kieppeillä näyttää siltä, että ysiltäkin vielä läpi päästään, niin voi alkaa taloudellisesti varautua jonkun edullisen kirppisjuhla-asun hankintaan.
Kirppikseltähän löytyy helposti ja edullisesti se täydellisen mukavasti istuva puku.
Eikä tuo vastaa kysymykseen, että mitä tapahtuu, jos jollain pojalla ei ole pukua tai tytöllä mekkoa päättäjäisissä. Huutaako rehtori "This is NUMMELA!" ja potkaisee oppilaan lavalta spartalaisittain?
Se Zalandosta uutena tilattu, näennäisesti sopivan kokoinen puku ei istu yhtään sen paremmin. Kirppikseltä löytyy jotain suunnilleen sopivaa. Jos alkaa jo synnärillä säästää, niin sitten voi teettää räätälillä puvun, joka oikeasti istuu. Mutta me muut pärjätään näissä teollisissa vaatteissa ihan ok.
Ja ne seuraukset oppilaalle, jolla ei ole pukua tai mekkoa? Tekeekö pukuihin ja mekkoihin pukeutuneet tälle Carriet ja kaatavat sian verta niskaan?
Ehkä tekee. Sittenhän se selviää :-)
Koulukiusaus ja -väkivalta on sinusta jokin naurun asia? Sinulla oli varmasti puku tai mekko päättäjäisissä.
Ehkäpä sianveri oli jo niin yliampuva esimerkki, että siihen saattoi vastata samantasoisesti.
Tämä keskustelu on täynnä sitä henkistä sianverta, kun suorastaan kannustetaan säälimään, halveksumaan, jopa vihaamaan lapsia, jotka erottuvat massasta vaatteidensa vuoksi. Lähes huudetaan "Puku päälle, tai et ole ihminen!". Eikö se ole sinusta julmaa?
Ehkäpä sellaisiakin kärjistyksiä on seassa, mutta kokonaisuus on kuitenkin moniulotteisempi. Monen viestin ajatus näyttäisi olevan, että edullisestikin voi hankkia juhlavaatteita ja että pykälää juhlavampi pukeutuminen voi tuoda ihan kivaa juhlatunnelmaakin.
Kyse taitaa olla usein ihan vain painotuksista, tottumuksista, valinnoista omassa elämässä, ja loppuviimein kulttuurista. Esim. monilla maahanmuuttajataustaisilla ei välttämättä ole merkittäviä tuloja, mutta kuitenkin juhliin pukeudutaan juhlavammin kuin arkeen.
Jaha, nyt sitten kantasuomalaisten pitää taas mukautua muuttajien kulttuuriin. Suvivirttä ei saa laulaa, mutta vaatteet pitää hyväksyttää vähemmistönedustajilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän koulussa Nummelassa järjestetään ysien juhla päättäjäispäivänä. Pojilla puvut ja tytöillä juhlamekot. Vaikka luokkia ja oppilaita on paljon, jokainen oppilas kuulutetaan yksitellen lavalle hakemaan päättötodistus ja halaamaan/kättelemään ysien luokanvalvojat.
Ja mitä tapahtuu, jos jollain pojalla ei ole pukua tai tytöllä mekkoa?
Jos alkaa kasin kieppeillä näyttää siltä, että ysiltäkin vielä läpi päästään, niin voi alkaa taloudellisesti varautua jonkun edullisen kirppisjuhla-asun hankintaan.
Kirppikseltähän löytyy helposti ja edullisesti se täydellisen mukavasti istuva puku.
Eikä tuo vastaa kysymykseen, että mitä tapahtuu, jos jollain pojalla ei ole pukua tai tytöllä mekkoa päättäjäisissä. Huutaako rehtori "This is NUMMELA!" ja potkaisee oppilaan lavalta spartalaisittain?
Se Zalandosta uutena tilattu, näennäisesti sopivan kokoinen puku ei istu yhtään sen paremmin. Kirppikseltä löytyy jotain suunnilleen sopivaa. Jos alkaa jo synnärillä säästää, niin sitten voi teettää räätälillä puvun, joka oikeasti istuu. Mutta me muut pärjätään näissä teollisissa vaatteissa ihan ok.
Ja ne seuraukset oppilaalle, jolla ei ole pukua tai mekkoa? Tekeekö pukuihin ja mekkoihin pukeutuneet tälle Carriet ja kaatavat sian verta niskaan?
Ehkä tekee. Sittenhän se selviää :-)
Koulukiusaus ja -väkivalta on sinusta jokin naurun asia? Sinulla oli varmasti puku tai mekko päättäjäisissä.
Ehkäpä sianveri oli jo niin yliampuva esimerkki, että siihen saattoi vastata samantasoisesti.
Tämä keskustelu on täynnä sitä henkistä sianverta, kun suorastaan kannustetaan säälimään, halveksumaan, jopa vihaamaan lapsia, jotka erottuvat massasta vaatteidensa vuoksi. Lähes huudetaan "Puku päälle, tai et ole ihminen!". Eikö se ole sinusta julmaa?
Ehkäpä sellaisiakin kärjistyksiä on seassa, mutta kokonaisuus on kuitenkin moniulotteisempi. Monen viestin ajatus näyttäisi olevan, että edullisestikin voi hankkia juhlavaatteita ja että pykälää juhlavampi pukeutuminen voi tuoda ihan kivaa juhlatunnelmaakin.
Kyse taitaa olla usein ihan vain painotuksista, tottumuksista, valinnoista omassa elämässä, ja loppuviimein kulttuurista. Esim. monilla maahanmuuttajataustaisilla ei välttämättä ole merkittäviä tuloja, mutta kuitenkin juhliin pukeudutaan juhlavammin kuin arkeen.Jaha, nyt sitten kantasuomalaisten pitää taas mukautua muuttajien kulttuuriin. Suvivirttä ei saa laulaa, mutta vaatteet pitää hyväksyttää vähemmistönedustajilla.
Hienosti tulkitsit! Tsemppiä vaalikampanjaasi, Brother Christmas :-D
Puvun laittoi vanhempi veli pari vuotta sitten ja puvun laittaa nuorempi viikon päästä. Pohjoisen pikkukaupunki..
Meillä pojilla se puku ei ole mikään mörkö. On ollut viime vuosina rippijuhlia, yo-juhlia, häitä, hautajaisia, kastajaisia. Tottuneet siihen, että puku on juhlavaate.
Palstamammoille tuntuu menevän kovasti tunteisiin jos joku poika ei pukeudu pukuun. Mitä jos lakkaisitte tuon poikien tyrannoimisen omien mielihalujenne mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Puvun laittoi vanhempi veli pari vuotta sitten ja puvun laittaa nuorempi viikon päästä. Pohjoisen pikkukaupunki..
Meillä pojilla se puku ei ole mikään mörkö. On ollut viime vuosina rippijuhlia, yo-juhlia, häitä, hautajaisia, kastajaisia. Tottuneet siihen, että puku on juhlavaate.
Hyvä heille, mutta miksi teidän perheen perzettä hiertää jos joku toinen ei pukeudu pukuun?
Vierailija kirjoitti:
Puvun laittoi vanhempi veli pari vuotta sitten ja puvun laittaa nuorempi viikon päästä. Pohjoisen pikkukaupunki..
Meillä pojilla se puku ei ole mikään mörkö. On ollut viime vuosina rippijuhlia, yo-juhlia, häitä, hautajaisia, kastajaisia. Tottuneet siihen, että puku on juhlavaate.
Hyvä kiteytys: ei mikään mörkö! Miksiköhän se monille tuntuu olevan?
Vierailija kirjoitti:
Palstamammoille tuntuu menevän kovasti tunteisiin jos joku poika ei pukeudu pukuun. Mitä jos lakkaisitte tuon poikien tyrannoimisen omien mielihalujenne mukaan.
Osa nuorista osaa ihan itse kertoa, että laittaa puvun. Ei siihen tyranneja tarvita.
Toki osa isistä on jo kerennyt kertoa, että rikkaat ne vaatteilla koreilee eivätkä itsekään omista pukua. Mustat farkut käy hautajaisiinkin. Eli näissä perheissä collarit lienee juhlava päättäjäisasu.
Koulukiusaus ja -väkivalta on sinusta jokin naurun asia? Sinulla oli varmasti puku tai mekko päättäjäisissä.