Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ysin päättäjäisiin puku vai eikö ole tapana?

Vierailija
21.05.2026 |

Meillä on ysin päättäjäiset tulossa kohta, ja aloin nyt miettiä, meneekö puku jo vähän yli. Katsottiin eilen netistä yhtä siistiä tummansinistä pukua, mutta tuli sellainen olo, että onko se liian juhlava peruskoulun lopetukseen. Onko teillä ollut tapana, että ysiluokkalaiset menevät puku päällä, vai riippuuko enemmän paikkakunnasta?

Kommentit (184)

Vierailija
81/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei ehkä vielä ketjussa mainittu, mutta väittäisinpä, että siitä tulee osanottajalle itselleenkin juhlavampi fiilis, kun pukeutuu hieman arjesta poiketen. 

Jos on suuri visionääri, voi tietysti juhlatyylin luoda vaikka death metal -estetiikasta, mutta ne, joilla ei erityisemmin omaa silmää tyyliin ole, voivat kätevästi tukeutua yleisempiin linjauksiin. Hyvä lähtökohta on jo puhtaat ja silitetyt housut ja paita sekä siistit kengät. Sekä tietysti omakin peseytyminen ja kampaaminen :-)

Tai sitten ihan vain tukala fiilis, kun joutuu kireissä ja epämukavissa vaatteissa odottamaan, että juhla on lusittu.

Eihän istuvuus liity vaatetuksen tyyliin, ellei sitten tyyli ole makkarankuori. Hyvä puku on tietenkin sopivan kokoinen, ainakin jokseenkin, vaikka kasvuiässä tietysti mitat voi nopeasti muuttuakin. 

Vähänkin istumaton puku on epämukava, samaa ongelmaa ei ole t-paidan tai hupparin kanssa. Lisäksi alkukesän juhlissa puku on tuskaisen kuuma ja on kiva ottaa kuvat juhlan jälkeen, kun näyttää hikiseltä porsaalta. 

No helpointa on varmaan sitten olla alasti. 

Alastomuus on itseasiassa huono ratkaisu helteellä. 

Vierailija
82/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju taattua AV-laatua. Puhutaan tunnin parin juhlatilaisuudesta, johon osallistuminen pukeutuneena muuten kuin löysään huppariin tarkoittaa automaattisesti suunnatonta, kiduttavaa fyysistä kärsimystä. Elääkö näin kokevat koko ajan muuten jossain aistideprivaatiotankissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ysiluokkalaisista on vielä sen näköisiä tappeja että näyttävät ihan vatsastapuhujan nukelta jos laittavat puvun päälle.

Vierailija
84/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketju taattua AV-laatua. Puhutaan tunnin parin juhlatilaisuudesta, johon osallistuminen pukeutuneena muuten kuin löysään huppariin tarkoittaa automaattisesti suunnatonta, kiduttavaa fyysistä kärsimystä. Elääkö näin kokevat koko ajan muuten jossain aistideprivaatiotankissa?

Enpä kyllä pidä terveenä sitä toistakaan laitaa, jonka mielestä puvuttomuus tässä parin tunnin tilaisuudessa suurin piirtein pilaa nuoren loppuelämän. 

Vierailija
85/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polvihousuihin ja lyhythihaiseen kauluspaitaan ne pikkupojat ennenvanhaan kesäloman alkaessa pukeutuivat. Päät ajeltiin puliksi.

Vierailija
86/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun minä pääsin peruskoulusta pukeuduin päättäjäisiin farkkuihin ja t-paitaan kuten valtaosa pojista. Parilla hönöllä oli puvut päällään ja näyttivät lähinnä typerältä siellä rennosti pukeutuneiden joukossa. Ei tytöilläkään mitään juhlamekkoja ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussa Nummelassa järjestetään ysien juhla päättäjäispäivänä. Pojilla puvut ja tytöillä juhlamekot. Vaikka luokkia ja oppilaita on paljon, jokainen oppilas kuulutetaan yksitellen lavalle hakemaan päättötodistus ja halaamaan/kättelemään ysien luokanvalvojat.

Ja mitä tapahtuu, jos jollain pojalla ei ole pukua tai tytöllä mekkoa? 

Jos alkaa kasin kieppeillä näyttää siltä, että ysiltäkin vielä läpi päästään, niin voi alkaa taloudellisesti varautua jonkun edullisen kirppisjuhla-asun hankintaan. 

Kirppikseltähän löytyy helposti ja edullisesti se täydellisen mukavasti istuva puku. 

Eikä tuo vastaa kysymykseen, että mitä tapahtuu, jos jollain pojalla ei ole pukua tai tytöllä mekkoa päättäjäisissä. Huutaako rehtori "This is NUMMELA!" ja potkaisee oppilaan lavalta spartalaisittain? 

Se Zalandosta uutena tilattu, näennäisesti sopivan kokoinen puku ei istu yhtään sen paremmin. Kirppikseltä löytyy jotain suunnilleen sopivaa. Jos alkaa jo synnärillä säästää, niin sitten voi teettää räätälillä puvun, joka oikeasti istuu. Mutta me muut pärjätään näissä teollisissa vaatteissa ihan ok.

Vierailija
88/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polvihousuihin ja lyhythihaiseen kauluspaitaan ne pikkupojat ennenvanhaan kesäloman alkaessa pukeutuivat. Päät ajeltiin puliksi.

Merimieslakki vielä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketju taattua AV-laatua. Puhutaan tunnin parin juhlatilaisuudesta, johon osallistuminen pukeutuneena muuten kuin löysään huppariin tarkoittaa automaattisesti suunnatonta, kiduttavaa fyysistä kärsimystä. Elääkö näin kokevat koko ajan muuten jossain aistideprivaatiotankissa?

Enpä kyllä pidä terveenä sitä toistakaan laitaa, jonka mielestä puvuttomuus tässä parin tunnin tilaisuudessa suurin piirtein pilaa nuoren loppuelämän. 

Aivan. Mutta hei, AV elää kärjistyksistä. Todellisuudessa löytyy sitten joku sopiva ratkaisu. 

Vierailija
90/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussa Nummelassa järjestetään ysien juhla päättäjäispäivänä. Pojilla puvut ja tytöillä juhlamekot. Vaikka luokkia ja oppilaita on paljon, jokainen oppilas kuulutetaan yksitellen lavalle hakemaan päättötodistus ja halaamaan/kättelemään ysien luokanvalvojat.

Ja mitä tapahtuu, jos jollain pojalla ei ole pukua tai tytöllä mekkoa? 

Jos alkaa kasin kieppeillä näyttää siltä, että ysiltäkin vielä läpi päästään, niin voi alkaa taloudellisesti varautua jonkun edullisen kirppisjuhla-asun hankintaan. 

Kirppikseltähän löytyy helposti ja edullisesti se täydellisen mukavasti istuva puku. 

Eikä tuo vastaa kysymykseen, että mitä tapahtuu, jos jollain pojalla ei ole pukua tai tytöllä mekkoa päättäjäisissä. Huutaako rehtori "This is NUMMELA!" ja potkaisee oppilaan lavalta spartalaisittain? 

Se Zalandosta uutena tilattu, näennäisesti sopivan kokoinen puku ei istu yhtään sen paremmin. Kirppikseltä löytyy jotain suunnilleen sopivaa. Jos alkaa jo synnärillä säästää, niin sitten voi teettää räätälillä puvun, joka oikeasti istuu. Mutta me muut pärjätään näissä teollisissa vaatteissa ihan ok.

Tässä nyt sitten kaksi pukujen puolustajaa ovat ristiriidassa keskenään. Yksi sanoo, että sinne päin sopiva riittää, toinen sanoo, että puvun tulee istua hyvin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa ysiluokkalaisista on vielä sen näköisiä tappeja että näyttävät ihan vatsastapuhujan nukelta jos laittavat puvun päälle.

No, jos ykenkatseellisesti suhtautuu, niin verkkarijengi toisaalta näyttää eskarilaisilta. 

Vierailija
92/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun minä pääsin peruskoulusta pukeuduin päättäjäisiin farkkuihin ja t-paitaan kuten valtaosa pojista. Parilla hönöllä oli puvut päällään ja näyttivät lähinnä typerältä siellä rennosti pukeutuneiden joukossa. Ei tytöilläkään mitään juhlamekkoja ollut.

Hönöillä oli pokkaa olla piittaamatta teistä normoista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussa Nummelassa järjestetään ysien juhla päättäjäispäivänä. Pojilla puvut ja tytöillä juhlamekot. Vaikka luokkia ja oppilaita on paljon, jokainen oppilas kuulutetaan yksitellen lavalle hakemaan päättötodistus ja halaamaan/kättelemään ysien luokanvalvojat.

Ja mitä tapahtuu, jos jollain pojalla ei ole pukua tai tytöllä mekkoa? 

Jos alkaa kasin kieppeillä näyttää siltä, että ysiltäkin vielä läpi päästään, niin voi alkaa taloudellisesti varautua jonkun edullisen kirppisjuhla-asun hankintaan. 

Kirppikseltähän löytyy helposti ja edullisesti se täydellisen mukavasti istuva puku. 

Eikä tuo vastaa kysymykseen, että mitä tapahtuu, jos jollain pojalla ei ole pukua tai tytöllä mekkoa päättäjäisissä. Huutaako rehtori "This is NUMMELA!" ja potkaisee oppilaan lavalta spartalaisittain? 

Se Zalandosta uutena tilattu, näennäisesti sopivan kokoinen puku ei istu yhtään sen paremmin. Kirppikseltä löytyy jotain suunnilleen sopivaa. Jos alkaa jo synnärillä säästää, niin sitten voi teettää räätälillä puvun, joka oikeasti istuu. Mutta me muut pärjätään näissä teollisissa vaatteissa ihan ok.

Ja ne seuraukset oppilaalle, jolla ei ole pukua tai mekkoa? Tekeekö pukuihin ja mekkoihin pukeutuneet tälle Carriet ja kaatavat sian verta niskaan? 

Vierailija
94/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla pojilla oli puku Espoossa viime keväänä, jollain yksittäisellä kauluspaita ja farkut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketju taattua AV-laatua. Puhutaan tunnin parin juhlatilaisuudesta, johon osallistuminen pukeutuneena muuten kuin löysään huppariin tarkoittaa automaattisesti suunnatonta, kiduttavaa fyysistä kärsimystä. Elääkö näin kokevat koko ajan muuten jossain aistideprivaatiotankissa?

Enpä kyllä pidä terveenä sitä toistakaan laitaa, jonka mielestä puvuttomuus tässä parin tunnin tilaisuudessa suurin piirtein pilaa nuoren loppuelämän. 

Aivan. Mutta hei, AV elää kärjistyksistä. Todellisuudessa löytyy sitten joku sopiva ratkaisu. 

Esimerkiksi, että antaa jokaisen pukeutua miten haluaa? 

Vierailija
96/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussa Nummelassa järjestetään ysien juhla päättäjäispäivänä. Pojilla puvut ja tytöillä juhlamekot. Vaikka luokkia ja oppilaita on paljon, jokainen oppilas kuulutetaan yksitellen lavalle hakemaan päättötodistus ja halaamaan/kättelemään ysien luokanvalvojat.

Ja mitä tapahtuu, jos jollain pojalla ei ole pukua tai tytöllä mekkoa? 

Jos alkaa kasin kieppeillä näyttää siltä, että ysiltäkin vielä läpi päästään, niin voi alkaa taloudellisesti varautua jonkun edullisen kirppisjuhla-asun hankintaan. 

Kirppikseltähän löytyy helposti ja edullisesti se täydellisen mukavasti istuva puku. 

Eikä tuo vastaa kysymykseen, että mitä tapahtuu, jos jollain pojalla ei ole pukua tai tytöllä mekkoa päättäjäisissä. Huutaako rehtori "This is NUMMELA!" ja potkaisee oppilaan lavalta spartalaisittain? 

Se Zalandosta uutena tilattu, näennäisesti sopivan kokoinen puku ei istu yhtään sen paremmin. Kirppikseltä löytyy jotain suunnilleen sopivaa. Jos alkaa jo synnärillä säästää, niin sitten voi teettää räätälillä puvun, joka oikeasti istuu. Mutta me muut pärjätään näissä teollisissa vaatteissa ihan ok.

Tässä nyt sitten kaksi pukujen puolustajaa ovat ristiriidassa keskenään. Yksi sanoo, että sinne päin sopiva riittää, toinen sanoo, että puvun tulee istua hyvin. 

No vaatteidenhan ylipäätään on hyvä sopia päälle, mitä se sitten missäkin tilanteessa tarkoittaa. Joka tapauksessa poislukien ne, jotka osaa tehdä itse vaatteensa, ja ne, jotka voi teettää ne, kaikki muut operoi keskimääräisyyksien varassa. 

Vierailija
97/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika just eilen sovitti rippipukuaan ja aikoo laittaa sen päälle kevätjuhlaan. Kun kaikki muutkin. Täällä maalla on perinteenä mennä puku päällä traktorilla peruskoulun päättäjäisiin.

Vierailija
98/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketju taattua AV-laatua. Puhutaan tunnin parin juhlatilaisuudesta, johon osallistuminen pukeutuneena muuten kuin löysään huppariin tarkoittaa automaattisesti suunnatonta, kiduttavaa fyysistä kärsimystä. Elääkö näin kokevat koko ajan muuten jossain aistideprivaatiotankissa?

Enpä kyllä pidä terveenä sitä toistakaan laitaa, jonka mielestä puvuttomuus tässä parin tunnin tilaisuudessa suurin piirtein pilaa nuoren loppuelämän. 

Aivan. Mutta hei, AV elää kärjistyksistä. Todellisuudessa löytyy sitten joku sopiva ratkaisu. 

Esimerkiksi, että antaa jokaisen pukeutua miten haluaa? 

Niin. Ihminenkin kuitenkin on sosiaalinen eläin. Jostain me ne vaikutteet pukeutumiseemme saadaan. Ja pukeutumisellamme on omat vaikutuksensa. Jos tulee päättäjäisiin rasvaisissa haalareissa, niin mikäs siinä. Tekee ehkä lähtemättömän myönteisen vaikutuksen johonkuhun, ehkä kielteisen johonkuhun toiseen. Onko sillä sitten mitään väliä, palstan solipsistien mielestä varmaan ei. 

Vierailija
99/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussa Nummelassa järjestetään ysien juhla päättäjäispäivänä. Pojilla puvut ja tytöillä juhlamekot. Vaikka luokkia ja oppilaita on paljon, jokainen oppilas kuulutetaan yksitellen lavalle hakemaan päättötodistus ja halaamaan/kättelemään ysien luokanvalvojat.

Ja mitä tapahtuu, jos jollain pojalla ei ole pukua tai tytöllä mekkoa? 

Jos alkaa kasin kieppeillä näyttää siltä, että ysiltäkin vielä läpi päästään, niin voi alkaa taloudellisesti varautua jonkun edullisen kirppisjuhla-asun hankintaan. 

Kirppikseltähän löytyy helposti ja edullisesti se täydellisen mukavasti istuva puku. 

Eikä tuo vastaa kysymykseen, että mitä tapahtuu, jos jollain pojalla ei ole pukua tai tytöllä mekkoa päättäjäisissä. Huutaako rehtori "This is NUMMELA!" ja potkaisee oppilaan lavalta spartalaisittain? 

Se Zalandosta uutena tilattu, näennäisesti sopivan kokoinen puku ei istu yhtään sen paremmin. Kirppikseltä löytyy jotain suunnilleen sopivaa. Jos alkaa jo synnärillä säästää, niin sitten voi teettää räätälillä puvun, joka oikeasti istuu. Mutta me muut pärjätään näissä teollisissa vaatteissa ihan ok.

Ja ne seuraukset oppilaalle, jolla ei ole pukua tai mekkoa? Tekeekö pukuihin ja mekkoihin pukeutuneet tälle Carriet ja kaatavat sian verta niskaan? 

Ehkä tekee. Sittenhän se selviää :-)

Vierailija
100/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketju taattua AV-laatua. Puhutaan tunnin parin juhlatilaisuudesta, johon osallistuminen pukeutuneena muuten kuin löysään huppariin tarkoittaa automaattisesti suunnatonta, kiduttavaa fyysistä kärsimystä. Elääkö näin kokevat koko ajan muuten jossain aistideprivaatiotankissa?

Enpä kyllä pidä terveenä sitä toistakaan laitaa, jonka mielestä puvuttomuus tässä parin tunnin tilaisuudessa suurin piirtein pilaa nuoren loppuelämän. 

Aivan. Mutta hei, AV elää kärjistyksistä. Todellisuudessa löytyy sitten joku sopiva ratkaisu. 

Esimerkiksi, että antaa jokaisen pukeutua miten haluaa? 

Niin. Ihminenkin kuitenkin on sosiaalinen eläin. Jostain me ne vaikutteet pukeutumiseemme saadaan. Ja pukeutumisellamme on omat vaikutuksensa. Jos tulee päättäjäisiin rasvaisissa haalareissa, niin mikäs siinä. Tekee ehkä lähtemättömän myönteisen vaikutuksen johonkuhun, ehkä kielteisen johonkuhun toiseen. Onko sillä sitten mitään väliä, palstan solipsistien mielestä varmaan ei. 

Ne on ysin päättäjäiset, joten mitä hiton väliä sillä on, että tekeekö vaikutuksen keneenkään? Mikä kosminen karman energia syöpyy sielusta sieluun läpi pukujen ja haalareiden, joka muuttaa koko loppuelämän suunnan, riippuen siitä mihin on pukeutunut? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme