Ysin päättäjäisiin puku vai eikö ole tapana?
Meillä on ysin päättäjäiset tulossa kohta, ja aloin nyt miettiä, meneekö puku jo vähän yli. Katsottiin eilen netistä yhtä siistiä tummansinistä pukua, mutta tuli sellainen olo, että onko se liian juhlava peruskoulun lopetukseen. Onko teillä ollut tapana, että ysiluokkalaiset menevät puku päällä, vai riippuuko enemmän paikkakunnasta?
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju taattua AV-laatua. Puhutaan tunnin parin juhlatilaisuudesta, johon osallistuminen pukeutuneena muuten kuin löysään huppariin tarkoittaa automaattisesti suunnatonta, kiduttavaa fyysistä kärsimystä. Elääkö näin kokevat koko ajan muuten jossain aistideprivaatiotankissa?
Enpä kyllä pidä terveenä sitä toistakaan laitaa, jonka mielestä puvuttomuus tässä parin tunnin tilaisuudessa suurin piirtein pilaa nuoren loppuelämän.
Aivan. Mutta hei, AV elää kärjistyksistä. Todellisuudessa löytyy sitten joku sopiva ratkaisu.
Esimerkiksi, että antaa jokaisen pukeutua miten haluaa?
Niin. Ihminenkin kuitenkin on sosiaalinen eläin. Jostain me ne vaikutteet pukeutumiseemme saadaan. Ja pukeutumisellamme on omat vaikutuksensa. Jos tulee päättäjäisiin rasvaisissa haalareissa, niin mikäs siinä. Tekee ehkä lähtemättömän myönteisen vaikutuksen johonkuhun, ehkä kielteisen johonkuhun toiseen. Onko sillä sitten mitään väliä, palstan solipsistien mielestä varmaan ei.
Ne on ysin päättäjäiset, joten mitä hiton väliä sillä on, että tekeekö vaikutuksen keneenkään? Mikä kosminen karman energia syöpyy sielusta sieluun läpi pukujen ja haalareiden, joka muuttaa koko loppuelämän suunnan, riippuen siitä mihin on pukeutunut?
Miksi on niin vaikea myöntää, että tämmöisiin asioihin, kuten pukeutuminen, liittyy merkityksiä. Miksi juhlissa sitten syödään kakkuakaan, eikö makaronimössökin anna energiaa.
Tässä on oikeastaan erinomainen vertaus. Juhlissa tarjotaan tunkkaista voileipäkakkua, jota kukaan ei halua, koska niin kuuluu tehdä. Sitten vieraat yrittävät kohteliaasti ottaa niin pienen palan kuin mahdollista. Joku sitten erehtyy tarjoamaan omissa juhlissaan raikkaita voileipiä ja tarjoiluastia tyhjenee hetkessä ja vieraat ovat kylläisiä. Toki sitten juhlien jälkeen pitää juoruta, että olipa huonot juhlat, kun ei ollut edes voileipäkakkua tarjolla.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju taattua AV-laatua. Puhutaan tunnin parin juhlatilaisuudesta, johon osallistuminen pukeutuneena muuten kuin löysään huppariin tarkoittaa automaattisesti suunnatonta, kiduttavaa fyysistä kärsimystä. Elääkö näin kokevat koko ajan muuten jossain aistideprivaatiotankissa?
Enpä kyllä pidä terveenä sitä toistakaan laitaa, jonka mielestä puvuttomuus tässä parin tunnin tilaisuudessa suurin piirtein pilaa nuoren loppuelämän.
Aivan. Mutta hei, AV elää kärjistyksistä. Todellisuudessa löytyy sitten joku sopiva ratkaisu.
Esimerkiksi, että antaa jokaisen pukeutua miten haluaa?
Niin. Ihminenkin kuitenkin on sosiaalinen eläin. Jostain me ne vaikutteet pukeutumiseemme saadaan. Ja pukeutumisellamme on omat vaikutuksensa. Jos tulee päättäjäisiin rasvaisissa haalareissa, niin mikäs siinä. Tekee ehkä lähtemättömän myönteisen vaikutuksen johonkuhun, ehkä kielteisen johonkuhun toiseen. Onko sillä sitten mitään väliä, palstan solipsistien mielestä varmaan ei.
Ne on ysin päättäjäiset, joten mitä hiton väliä sillä on, että tekeekö vaikutuksen keneenkään? Mikä kosminen karman energia syöpyy sielusta sieluun läpi pukujen ja haalareiden, joka muuttaa koko loppuelämän suunnan, riippuen siitä mihin on pukeutunut?
Miksi on niin vaikea myöntää, että tämmöisiin asioihin, kuten pukeutuminen, liittyy merkityksiä. Miksi juhlissa sitten syödään kakkuakaan, eikö makaronimössökin anna energiaa.
Tässä on oikeastaan erinomainen vertaus. Juhlissa tarjotaan tunkkaista voileipäkakkua, jota kukaan ei halua, koska niin kuuluu tehdä. Sitten vieraat yrittävät kohteliaasti ottaa niin pienen palan kuin mahdollista. Joku sitten erehtyy tarjoamaan omissa juhlissaan raikkaita voileipiä ja tarjoiluastia tyhjenee hetkessä ja vieraat ovat kylläisiä. Toki sitten juhlien jälkeen pitää juoruta, että olipa huonot juhlat, kun ei ollut edes voileipäkakkua tarjolla.
eri
Ah, klassikko.
Homma ratkeaa sillä, että Adlercreutz määrää kautta Suomen kaikkiin kouluihin kaikille oppilaille arkeen ja juhlaan koulupuvun. Ja se on Munsalan kansallispuku!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puvun laittoi vanhempi veli pari vuotta sitten ja puvun laittaa nuorempi viikon päästä. Pohjoisen pikkukaupunki..
Meillä pojilla se puku ei ole mikään mörkö. On ollut viime vuosina rippijuhlia, yo-juhlia, häitä, hautajaisia, kastajaisia. Tottuneet siihen, että puku on juhlavaate.
Hyvä kiteytys: ei mikään mörkö! Miksiköhän se monille tuntuu olevan?
Sivusta voin vastata tähän. Minua ahdistaa puku päällä enkä voi nauttia juhlasta, koska kaikki keskittyminen menee siihen. En tiedä miten tätä voisi neurotyypillisille kuvata. Ehkä jos menisitte alasti kusiaispesään ja samaan aikaan vieressä esiintyisi joku bändi mistä tykkäätte. Kuinka paljon saisitte esityksestä irti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puvun laittoi vanhempi veli pari vuotta sitten ja puvun laittaa nuorempi viikon päästä. Pohjoisen pikkukaupunki..
Meillä pojilla se puku ei ole mikään mörkö. On ollut viime vuosina rippijuhlia, yo-juhlia, häitä, hautajaisia, kastajaisia. Tottuneet siihen, että puku on juhlavaate.
Hyvä kiteytys: ei mikään mörkö! Miksiköhän se monille tuntuu olevan?
Sivusta voin vastata tähän. Minua ahdistaa puku päällä enkä voi nauttia juhlasta, koska kaikki keskittyminen menee siihen. En tiedä miten tätä voisi neurotyypillisille kuvata. Ehkä jos menisitte alasti kusiaispesään ja samaan aikaan vieressä esiintyisi joku bändi mistä tykkäätte. Kuinka paljon saisitte esityksestä irti?
Kiitos, avartava vastaus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama myös täällä Kanta-Hämeessä. Ysit saa todistukset lavalla ja kyllä siellä ollaan parhaat päällä. Sääliviä katseita saa se collariheppu.
Eikö teillä ole rippi/promepukua?Eli vaatteet pitää valita sosiaalisen paineen takia? Teillä on varmaan tämmöinen Kiva-koulu?
Vaatteet pitää osata valita tilanteen mukaan. Päättäjäisjuhliin pukeudutaan juhlavasti. Jos menee hupparissa tai t-paidassa, ei juhla erotu arjesta mitenkään.
Ihan tavallisessa arjessa on rehtorin puhe, suvivirsi, musiikkiesitykset ja todistusten jako?
Vierailija kirjoitti:
Homma ratkeaa sillä, että Adlercreutz määrää kautta Suomen kaikkiin kouluihin kaikille oppilaille arkeen ja juhlaan koulupuvun. Ja se on Munsalan kansallispuku!
Meinasi laittaa, että eihän rkp:n ministeri suomalaista kansallispukua määräisi, mutta munsalahan onkin näitä ruotsinkielisiä kuntia.
Kyllä oli pojilla puvut päällä (kun ne oli jo hommattu rippijuhliin) Espoossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä muutamilla on puku, sitten toinen ääripää tulee likaisissa gollareissa. Suurimmalla osalla on chinot tai farkut, kauluspaita ja siistit tennarit. Täällä ysit saa todistuksen lavalla yksi kerrallaan.
Mitä on gollarit?
https://en.wikipedia.org/wiki/Gollar
Ilmeisesti kyseessä on siis pienen iranilaiskylän asukkaat, jotka tulevat juhlimaan peruskoulun päättymistä.
Gollarit eli collarit eli kollarit eli coltsit eli koltsit eli collegehousut eli koltsihousut eli pieruverkkarit eli -- saa jatkaa
Lapsi kavereineen päätyivät lsittamaan rippipukuunsa ysin päättäjäisiin. Kravaatin jättivät vaan pois.
Mahtavaa sekoilua. Hoitoon hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama myös täällä Kanta-Hämeessä. Ysit saa todistukset lavalla ja kyllä siellä ollaan parhaat päällä. Sääliviä katseita saa se collariheppu.
Eikö teillä ole rippi/promepukua?Eli vaatteet pitää valita sosiaalisen paineen takia? Teillä on varmaan tämmöinen Kiva-koulu?
Vaatteet pitää osata valita tilanteen mukaan. Päättäjäisjuhliin pukeudutaan juhlavasti. Jos menee hupparissa tai t-paidassa, ei juhla erotu arjesta mitenkään.
Teillä on joko todella riehakas arki tai todella tylsät juhlat, jos ainoa ero on vaatteet.
Onhan tuo myös tapakasvatusta opettaa, että juliin pukeudutaan siistimpiin vaatteisiin. Hupparit kuuluu arkikäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaksoset pääsivät vuosi sitten peruskoulusta, toinen laittoi ihan vapaaehtoisesti puvun ja toinen mustat farkut ja kauluspaidan. Ollaan yritetty pienistä pitäen opettaa tilaisuuteen sopivaa pukeutumista ja ilmeisesti oppi on mennyt perille.
Kyllähän tämä ysien puvun laittaminen on lähtenyt ihan nuorista itsestään, eli porukalla halutaan se puku päälle ja ollaan niin isoja :) minusta ihan tyylikäs asia.
Yle uutisoi pojista, jotka haluavat pukeutua pukuun. Ovat kyllä komeita. Meilläkin olisi poikani vanha ysin päättäjäispuku olemassa, mutten tunne ketään jolle sen voisi antaa. Poika kasvoi paljon ysin ja ylioppilaspäivän välissä ja tarvi uuden puvun. Ylioppilaspukua hän aikoo käyttää yliopistossa sitseissä. Ei ole siis mikään kertakäyttöpuku.
Vierailija kirjoitti:
Omalla pojallani oli muutama vuosi sitten ysin kevätjuhlissa puku päällä, samoin hänen lukuisilla kavereillaan. Pojat olivat yhdessä päättäneet juhlistaa peruskoulun päättymistä. Samoin tytöillä kauniit juhlamekot. Oli kaunista ja juhlallista!
Meillä ysit olivat varanneet luokanvalvojineen pöydät ruokaravintolasta ja söivät viimeisen kerran yhdessä päättäjäisiltana. Heistä on hienoja kuvia muistona. Sen verran osasin rahaa säästää ravintolaa varten, että lapsi sai oman ruokansa ja juomansa sekä oman osuutensa luokanvalvojan ruoasta maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän koulussa Nummelassa järjestetään ysien juhla päättäjäispäivänä. Pojilla puvut ja tytöillä juhlamekot. Vaikka luokkia ja oppilaita on paljon, jokainen oppilas kuulutetaan yksitellen lavalle hakemaan päättötodistus ja halaamaan/kättelemään ysien luokanvalvojat.
Ja mitä tapahtuu, jos jollain pojalla ei ole pukua tai tytöllä mekkoa?
Jos alkaa kasin kieppeillä näyttää siltä, että ysiltäkin vielä läpi päästään, niin voi alkaa taloudellisesti varautua jonkun edullisen kirppisjuhla-asun hankintaan.
Kirppikseltähän löytyy helposti ja edullisesti se täydellisen mukavasti istuva puku.
Eikä tuo vastaa kysymykseen, että mitä tapahtuu, jos jollain pojalla ei ole pukua tai tytöllä mekkoa päättäjäisissä. Huutaako rehtori "This is NUMMELA!" ja potkaisee oppilaan lavalta spartalaisittain?
Miesten puvun housuja on todella helppo muokata sopivan kokoiseksi, koska niissä on takasaumassa väljyysvaraa 6 senttiä. Ei vaadi suurta taitoa avata sitä saumaa ja ommella sitä sopivamman mittaiseksi ja lopuksi silittää sitä kostean keittiöpyyhkeen läpi niin että edellisten tikkien jäljet häviävät. Tyttöjen mekkojen muokkaaminen on paljon kimurantimpaa, koska niiden kankaat ovat vetelämpiä tai liukkaampia ja niissä voi olla kuvioita jne.
Vierailija kirjoitti:
Ketju taattua AV-laatua. Puhutaan tunnin parin juhlatilaisuudesta, johon osallistuminen pukeutuneena muuten kuin löysään huppariin tarkoittaa automaattisesti suunnatonta, kiduttavaa fyysistä kärsimystä. Elääkö näin kokevat koko ajan muuten jossain aistideprivaatiotankissa?
Minulle on kerran käynyt niin, että kun olen kutsun saatuani kysynyt pukeutumisesta niin minulle sanottiin ettei tarvi mitenkään erityisemmin pukeutua pullakahveille. Juhlapaikalla kaikilla muilla olivat puvut ja juhlamekot päällä sekä muutenkin ulkomuodot suittu viimeisen päälle melkein kuin Linnan juhlia varten. Tunsin itseni todella alipukeutuneeksi ja pakko myöntää että olin myös kutsujalle vihainen. Lähdin juhlista mahdollisimman nopeasti, koska en halunnut olla siellä ihmeteltävänä silmätikkuna. Minulla olisi ollut kunnolliset juhlavaatteet, mutta ikävä kyllä ne olivat sillä kerralla kotona.
"Jos menee hupparissa tai t-paidassa, ei juhla erotu arjesta mitenkään."