Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ysin päättäjäisiin puku vai eikö ole tapana?

Vierailija
21.05.2026 |

Meillä on ysin päättäjäiset tulossa kohta, ja aloin nyt miettiä, meneekö puku jo vähän yli. Katsottiin eilen netistä yhtä siistiä tummansinistä pukua, mutta tuli sellainen olo, että onko se liian juhlava peruskoulun lopetukseen. Onko teillä ollut tapana, että ysiluokkalaiset menevät puku päällä, vai riippuuko enemmän paikkakunnasta?

Kommentit (184)

Vierailija
61/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan ihan tavallisessa yläkoulussa Uudellamaalla. Lähes kaikilla ysiluokan pojilla on tumma puku ja kravatti päättäreissä. Vähintään suorat housut ja valkoinen paita. Seiskat ja kasit ovat eri juttu, mutta ysin pojilla on edelliseltä kesältä yleensä rippipuku ja sitä on vuoden mittaan käytetty myös itsenäisyyspäivän tansseissa ja ysigaalassa. Meillä ainakin pojat tuntuvat tykkäävän pukeutua ja ottavat itsestään ja toisistaan noin miljoona kuvaa päivän mittaan. Se on itse asiassa tosi söpöä.

Vierailija
62/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin 2020 (ja tän vuoden ympärillä) oman lapsen yläasteella oli pojilla kyllä tapana pukea ysiluokan päättäjäisiin puku. Ei millään ns. hienostoalueella, mutta sellaisella, jossa ei ole esim. ollenkaan S2-oppilaita (pääasiassa siis kantasuomalaisia oppilaita, mutta sosiaaliluokaltaan laidasta laitaan). Ja siis Oulussa, mutta "liitoskunnan" puolella sijaitsevassa koulussa.

Mitä S2-oppilaat tähän liittyvät? Meidän koulussa on 20 prosenttia S2-oppilaita ja he ovat yleensä niitä, joilla on aina juhlassa juhlavaatteet. Kantikset voivat tulla verkkareissa ja tukka likaisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ysiltä valmistuva poika sanoi, että kaikilla pojilla on puku päättäjäisissä, ja hänkin sen haluaa laittaa. Asutaan Espoossa ns. hyvällä alueella. 

Vierailija
64/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puku 15-vuotiaalle huonoryhtiselle ääliölle, jolla ei vielä edes parta kasva :DDDDD

Laita sille vielä mirri kaulaan niin se saa vikana päivänä turpiinsa.

Vierailija
65/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intissä oli tyyppi joka sai ekana päivänä nimen rusetti-Ruuskanen. Se tuli sinne puku päällä ja mirri kaulassa.

Vierailija
66/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ei ehkä vielä ketjussa mainittu, mutta väittäisinpä, että siitä tulee osanottajalle itselleenkin juhlavampi fiilis, kun pukeutuu hieman arjesta poiketen. 

Jos on suuri visionääri, voi tietysti juhlatyylin luoda vaikka death metal -estetiikasta, mutta ne, joilla ei erityisemmin omaa silmää tyyliin ole, voivat kätevästi tukeutua yleisempiin linjauksiin. Hyvä lähtökohta on jo puhtaat ja silitetyt housut ja paita sekä siistit kengät. Sekä tietysti omakin peseytyminen ja kampaaminen :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa Nummelassa järjestetään ysien juhla päättäjäispäivänä. Pojilla puvut ja tytöillä juhlamekot. Vaikka luokkia ja oppilaita on paljon, jokainen oppilas kuulutetaan yksitellen lavalle hakemaan päättötodistus ja halaamaan/kättelemään ysien luokanvalvojat.

Vierailija
68/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei ehkä vielä ketjussa mainittu, mutta väittäisinpä, että siitä tulee osanottajalle itselleenkin juhlavampi fiilis, kun pukeutuu hieman arjesta poiketen. 

Jos on suuri visionääri, voi tietysti juhlatyylin luoda vaikka death metal -estetiikasta, mutta ne, joilla ei erityisemmin omaa silmää tyyliin ole, voivat kätevästi tukeutua yleisempiin linjauksiin. Hyvä lähtökohta on jo puhtaat ja silitetyt housut ja paita sekä siistit kengät. Sekä tietysti omakin peseytyminen ja kampaaminen :-)

Tai sitten ihan vain tukala fiilis, kun joutuu kireissä ja epämukavissa vaatteissa odottamaan, että juhla on lusittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussa Nummelassa järjestetään ysien juhla päättäjäispäivänä. Pojilla puvut ja tytöillä juhlamekot. Vaikka luokkia ja oppilaita on paljon, jokainen oppilas kuulutetaan yksitellen lavalle hakemaan päättötodistus ja halaamaan/kättelemään ysien luokanvalvojat.

Ja mitä tapahtuu, jos jollain pojalla ei ole pukua tai tytöllä mekkoa? 

Vierailija
70/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei ehkä vielä ketjussa mainittu, mutta väittäisinpä, että siitä tulee osanottajalle itselleenkin juhlavampi fiilis, kun pukeutuu hieman arjesta poiketen. 

Jos on suuri visionääri, voi tietysti juhlatyylin luoda vaikka death metal -estetiikasta, mutta ne, joilla ei erityisemmin omaa silmää tyyliin ole, voivat kätevästi tukeutua yleisempiin linjauksiin. Hyvä lähtökohta on jo puhtaat ja silitetyt housut ja paita sekä siistit kengät. Sekä tietysti omakin peseytyminen ja kampaaminen :-)

Tai sitten ihan vain tukala fiilis, kun joutuu kireissä ja epämukavissa vaatteissa odottamaan, että juhla on lusittu.

Eihän istuvuus liity vaatetuksen tyyliin, ellei sitten tyyli ole makkarankuori. Hyvä puku on tietenkin sopivan kokoinen, ainakin jokseenkin, vaikka kasvuiässä tietysti mitat voi nopeasti muuttuakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma ysiltä valmistuva poika sanoi, että kaikilla pojilla on puku päättäjäisissä, ja hänkin sen haluaa laittaa. Asutaan Espoossa ns. hyvällä alueella. 

Ja jos kaikki pojat menisivät päättäjäisten jälkeen hyppäämään sillalta, se olisi sinusta myös ok? 

Vierailija
72/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussa Nummelassa järjestetään ysien juhla päättäjäispäivänä. Pojilla puvut ja tytöillä juhlamekot. Vaikka luokkia ja oppilaita on paljon, jokainen oppilas kuulutetaan yksitellen lavalle hakemaan päättötodistus ja halaamaan/kättelemään ysien luokanvalvojat.

Ja mitä tapahtuu, jos jollain pojalla ei ole pukua tai tytöllä mekkoa? 

Jos alkaa kasin kieppeillä näyttää siltä, että ysiltäkin vielä läpi päästään, niin voi alkaa taloudellisesti varautua jonkun edullisen kirppisjuhla-asun hankintaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jossain juppikoulussa. Ei päättäisjuhlassa ole puku päällä kuin rehtori ja puheiden pitäjät. Puolet opettajista on huppari päällä.

Meillä pikkukaupungissa ysin päättäjäisissä ovat pojilla puvut. 

Vierailija
74/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei ehkä vielä ketjussa mainittu, mutta väittäisinpä, että siitä tulee osanottajalle itselleenkin juhlavampi fiilis, kun pukeutuu hieman arjesta poiketen. 

Jos on suuri visionääri, voi tietysti juhlatyylin luoda vaikka death metal -estetiikasta, mutta ne, joilla ei erityisemmin omaa silmää tyyliin ole, voivat kätevästi tukeutua yleisempiin linjauksiin. Hyvä lähtökohta on jo puhtaat ja silitetyt housut ja paita sekä siistit kengät. Sekä tietysti omakin peseytyminen ja kampaaminen :-)

Tai sitten ihan vain tukala fiilis, kun joutuu kireissä ja epämukavissa vaatteissa odottamaan, että juhla on lusittu.

Eihän istuvuus liity vaatetuksen tyyliin, ellei sitten tyyli ole makkarankuori. Hyvä puku on tietenkin sopivan kokoinen, ainakin jokseenkin, vaikka kasvuiässä tietysti mitat voi nopeasti muuttuakin. 

Vähänkin istumaton puku on epämukava, samaa ongelmaa ei ole t-paidan tai hupparin kanssa. Lisäksi alkukesän juhlissa puku on tuskaisen kuuma ja on kiva ottaa kuvat juhlan jälkeen, kun näyttää hikiseltä porsaalta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei ehkä vielä ketjussa mainittu, mutta väittäisinpä, että siitä tulee osanottajalle itselleenkin juhlavampi fiilis, kun pukeutuu hieman arjesta poiketen. 

Jos on suuri visionääri, voi tietysti juhlatyylin luoda vaikka death metal -estetiikasta, mutta ne, joilla ei erityisemmin omaa silmää tyyliin ole, voivat kätevästi tukeutua yleisempiin linjauksiin. Hyvä lähtökohta on jo puhtaat ja silitetyt housut ja paita sekä siistit kengät. Sekä tietysti omakin peseytyminen ja kampaaminen :-)

Tai sitten ihan vain tukala fiilis, kun joutuu kireissä ja epämukavissa vaatteissa odottamaan, että juhla on lusittu.

Eihän istuvuus liity vaatetuksen tyyliin, ellei sitten tyyli ole makkarankuori. Hyvä puku on tietenkin sopivan kokoinen, ainakin jokseenkin, vaikka kasvuiässä tietysti mitat voi nopeasti muuttuakin. 

Vähänkin istumaton puku on epämukava, samaa ongelmaa ei ole t-paidan tai hupparin kanssa. Lisäksi alkukesän juhlissa puku on tuskaisen kuuma ja on kiva ottaa kuvat juhlan jälkeen, kun näyttää hikiseltä porsaalta. 

No helpointa on varmaan sitten olla alasti. 

Vierailija
76/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jossain juppikoulussa. Ei päättäisjuhlassa ole puku päällä kuin rehtori ja puheiden pitäjät. Puolet opettajista on huppari päällä.

Onko sitten ajat muuttuneet niin paljon? Terveisin 100 oppilaan "juppikoulu" maalta, jossa kyllä kaikilla pojilla oli puvut päällä kun ysi päättyi.

Se toki oli tuossa vuosituhannen vaihteessa, mutta aika vaikeaa uskoa, että ihmisten käytöstavat (joihin liittyy tietenkin asianmukainen pukeutuminen) olisivat kokeneet alle 30 vuodessa noin merkittävän inflaation.

30 vuodessa ollaan opittu, että käytöstavat ja pukeutuminen ovat eri asioita. 

Ei niitä toisistaan voi erottaa. Jos kävelet munasillaan kadulla, niin se on huonoa käytöstä. Samoin jos pukeudut toisen juhlaan huonoihin vaatteisiin, viestit, ettet arvosta juhlaa, etkä juhlittavaa. Se on huonoa käytöstä. 

Kuka määrittää mitkä ovat huonot vaatteet? Likaiset ja haisevat varmasti ovat, mutta miksi yksi kangaslaatu olisi parempi kuin toinen?

Sosiaalisesti on määritelty vaatteiden käyttötavat. Verkkareita ja urheilutrikoita käytetään urheillessa, farkkuja taas arkikäytössä, koska kangas on kulutusta kestävää. Puvut on tarkoitettu juhlatilaisuuksiin, koska kangas on usein ohutta ja hienoa, eikä kestä pitkää arkikäyttöä. Puvulla ja suorilla housuilla ilmaistaan kunnioitusta juhlittavaa kohtaan, koska ne ovat juhlavaatteita.

Tuossa nyt sanotaan, että puvut on tarkoitettu juhlatilaisuuksiin, koska ne ovat juhlavaatteita ja ne ovat juhlavaatteita, koska ne on tarkoitettu juhlatilaisuuksiin. Tätä kutsutaan nimellä kehäpäätelmä. 

Vierailija
77/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin aikoinaan kun oli omat 9. luokan päättäjäiset siellä oli yksi onneton, joka oli pukeutunut huppariin ja farkkuihin ja joka jäi tosiaan mieleen kun oli niin huonosti pukeutunut. Kaikilla muilla oli puku päällä. Tämä siis Espoossa, ilmeisesti vaihtelee paikkakunnittain. 

Vierailija
78/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussa Nummelassa järjestetään ysien juhla päättäjäispäivänä. Pojilla puvut ja tytöillä juhlamekot. Vaikka luokkia ja oppilaita on paljon, jokainen oppilas kuulutetaan yksitellen lavalle hakemaan päättötodistus ja halaamaan/kättelemään ysien luokanvalvojat.

Ja mitä tapahtuu, jos jollain pojalla ei ole pukua tai tytöllä mekkoa? 

Jos alkaa kasin kieppeillä näyttää siltä, että ysiltäkin vielä läpi päästään, niin voi alkaa taloudellisesti varautua jonkun edullisen kirppisjuhla-asun hankintaan. 

Kirppikseltähän löytyy helposti ja edullisesti se täydellisen mukavasti istuva puku. 

Eikä tuo vastaa kysymykseen, että mitä tapahtuu, jos jollain pojalla ei ole pukua tai tytöllä mekkoa päättäjäisissä. Huutaako rehtori "This is NUMMELA!" ja potkaisee oppilaan lavalta spartalaisittain? 

Vierailija
79/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei ehkä vielä ketjussa mainittu, mutta väittäisinpä, että siitä tulee osanottajalle itselleenkin juhlavampi fiilis, kun pukeutuu hieman arjesta poiketen. 

Jos on suuri visionääri, voi tietysti juhlatyylin luoda vaikka death metal -estetiikasta, mutta ne, joilla ei erityisemmin omaa silmää tyyliin ole, voivat kätevästi tukeutua yleisempiin linjauksiin. Hyvä lähtökohta on jo puhtaat ja silitetyt housut ja paita sekä siistit kengät. Sekä tietysti omakin peseytyminen ja kampaaminen :-)

Tai sitten ihan vain tukala fiilis, kun joutuu kireissä ja epämukavissa vaatteissa odottamaan, että juhla on lusittu.

Eihän istuvuus liity vaatetuksen tyyliin, ellei sitten tyyli ole makkarankuori. Hyvä puku on tietenkin sopivan kokoinen, ainakin jokseenkin, vaikka kasvuiässä tietysti mitat voi nopeasti muuttuakin. 

Vähänkin istumaton puku on epämukava, samaa ongelmaa ei ole t-paidan tai hupparin kanssa. Lisäksi alkukesän juhlissa puku on tuskaisen kuuma ja on kiva ottaa kuvat juhlan jälkeen, kun näyttää hikiseltä porsaalta. 

No helpointa on varmaan sitten olla alasti. 

Tai sitten voi vain laittaa ihan normaalit vaatteet eli ne missä viihtyy parhaiten? Silloin saattaisi jopa nauttia juhlasta.

Vierailija
80/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin aikoinaan kun oli omat 9. luokan päättäjäiset siellä oli yksi onneton, joka oli pukeutunut huppariin ja farkkuihin ja joka jäi tosiaan mieleen kun oli niin huonosti pukeutunut. Kaikilla muilla oli puku päällä. Tämä siis Espoossa, ilmeisesti vaihtelee paikkakunnittain. 

Tätä yhtä "onnetonta" asia tuskin vaivaa, mutta miksi sinulle tämä on ahdistuksen aihe vuosia, kymmeniä kenties, myöhemmin? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi