Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ysin päättäjäisiin puku vai eikö ole tapana?

Vierailija
21.05.2026 |

Meillä on ysin päättäjäiset tulossa kohta, ja aloin nyt miettiä, meneekö puku jo vähän yli. Katsottiin eilen netistä yhtä siistiä tummansinistä pukua, mutta tuli sellainen olo, että onko se liian juhlava peruskoulun lopetukseen. Onko teillä ollut tapana, että ysiluokkalaiset menevät puku päällä, vai riippuuko enemmän paikkakunnasta?

Kommentit (184)

Vierailija
41/184 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin 2020 (ja tän vuoden ympärillä) oman lapsen yläasteella oli pojilla kyllä tapana pukea ysiluokan päättäjäisiin puku. Ei millään ns. hienostoalueella, mutta sellaisella, jossa ei ole esim. ollenkaan S2-oppilaita (pääasiassa siis kantasuomalaisia oppilaita, mutta sosiaaliluokaltaan laidasta laitaan). Ja siis Oulussa, mutta "liitoskunnan" puolella sijaitsevassa koulussa.

Vierailija
42/184 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa muissa maissa ei tällaista varmaan edes mietitä, vaan kaikenikäisten juhlavaatteisiin panostetaan monissa kulttuureissa ihan todella. Ehkä tämä on rumasti sanottu, ja voin olla ihan väärässäkin, mutta minusta meillä alkaa juhlapukeutumiskulttuuri vähän rapautua. Tai ainakin itse olin hämmästynyt, kun näin juuri tuoreita ristiäiskuvia kirkosta, ja siellä oli jotkut aikuiset collegehousuissa ja huppareissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/184 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaksoset pääsivät vuosi sitten peruskoulusta, toinen laittoi ihan vapaaehtoisesti puvun ja toinen mustat farkut ja kauluspaidan. Ollaan yritetty pienistä pitäen opettaa tilaisuuteen sopivaa pukeutumista ja ilmeisesti oppi on mennyt perille. 

Kyllähän tämä ysien puvun laittaminen on lähtenyt ihan nuorista itsestään, eli porukalla halutaan se puku päälle ja ollaan niin isoja :) minusta ihan tyylikäs asia.

Vierailija
44/184 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kotona valmiina puku mikä mahtuu niin poika laittaa sen. Yseillä oli tanssiaisetkin missä käytti sitä. Jos ei olisi sopivaa pukua en ostaisi pelkkiä ysin päättäjäisiä varten. Sitten mentäisiin siistimpi paita/mustat farkut linjalla.

Vierailija
45/184 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla pojallani oli muutama vuosi sitten ysin kevätjuhlissa puku päällä, samoin hänen lukuisilla kavereillaan. Pojat olivat yhdessä päättäneet juhlistaa peruskoulun päättymistä. Samoin tytöillä kauniit juhlamekot. Oli kaunista ja juhlallista!

Vierailija
46/184 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on oman työn arvostamista kun pukeutuu hieman paremmin. Eikä tuo hyvin pukeutuminen tarvitse olla kallista, valkoinen tai jopa värikäs kauluspaita ajaa jo sitä asiaa ja niitä saa jo kympillä. Chinot ovat ihan hyvä siisti vaihtoehto suorille housuille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/184 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jossain juppikoulussa. Ei päättäisjuhlassa ole puku päällä kuin rehtori ja puheiden pitäjät. Puolet opettajista on huppari päällä.

Onko sitten ajat muuttuneet niin paljon? Terveisin 100 oppilaan "juppikoulu" maalta, jossa kyllä kaikilla pojilla oli puvut päällä kun ysi päättyi.

Se toki oli tuossa vuosituhannen vaihteessa, mutta aika vaikeaa uskoa, että ihmisten käytöstavat (joihin liittyy tietenkin asianmukainen pukeutuminen) olisivat kokeneet alle 30 vuodessa noin merkittävän inflaation.

Vierailija
48/184 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama myös täällä Kanta-Hämeessä. Ysit saa todistukset lavalla ja kyllä siellä ollaan parhaat päällä. Sääliviä katseita saa se collariheppu. 

Eikö teillä ole rippi/promepukua?

Eli vaatteet pitää valita sosiaalisen paineen takia? Teillä on varmaan tämmöinen Kiva-koulu? 

Voihan sen tilanteen mukaisen pukeutumisen ajatella myös sosiaalisena paineena jos niin haluaa.

Kyllä vähän likaiset ja reikäisetkin vaatteet tietenkin pitää ihan riittävän lämpimänä näin kesän kynnyksellä ja niitähän voi käyttää jos ei välitä "sosiaalisesta paineesta".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/184 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääsin peruskoulusta 1999. Tytöt oli pukeutunut mekkoihin yms ja vain osalla pojista oli puku. Kauluspaita ja siistit housut oli useimmilla. Itselläni myös. Ei käynyt mielessäkään hankkia pukua yhden päivän takia. Ei ollut pukua edes rippijuhlissa. Sielläkin oli siisti kauluspaita ja puvun housut

Vierailija
50/184 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa siinäkin vastaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/184 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa selvittää luokkakavereilta ja näiden vanhemmilta asiaa. Vaihtelu on suurta. Kun itse pääsin ysiltä kasarin lopussa, ei ollut juhlavia vaatteita, eikä mitään ihmeempää juhlaakaan. Seitsemän vuotta sitten esikoispoika sanoi, ettei tarvi ihmeempiä vaatteita, eikä sinne vanhempia tule. Muutamaa vuotta myöhemmin kuopus sanoi, että laittavat puvut päälle ja vanhemmat tulee. Saakeli sehän oli tosi juhlava tilaisuus ja kyllä hävetti, että esikoinen oli ollut collegehousuissa :( Mutta en tosiaan tiennyt! Ajat olivat muuttuneet täysin.

Vierailija
52/184 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan tavallisessa peruskoulussa kutosilla ja yseillä parempaa päällä. Melkein kaikilla ysien pojilla puku ja tytöillä kesämekko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/184 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jossain juppikoulussa. Ei päättäisjuhlassa ole puku päällä kuin rehtori ja puheiden pitäjät. Puolet opettajista on huppari päällä.

Onko sitten ajat muuttuneet niin paljon? Terveisin 100 oppilaan "juppikoulu" maalta, jossa kyllä kaikilla pojilla oli puvut päällä kun ysi päättyi.

Se toki oli tuossa vuosituhannen vaihteessa, mutta aika vaikeaa uskoa, että ihmisten käytöstavat (joihin liittyy tietenkin asianmukainen pukeutuminen) olisivat kokeneet alle 30 vuodessa noin merkittävän inflaation.

30 vuodessa ollaan opittu, että käytöstavat ja pukeutuminen ovat eri asioita. 

Vierailija
54/184 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika on laittanut puvun päälle kevätjuhlaan 1. luokasta lähtien. On jo varmaan legenda koulussaan. Uhkasi jo mennä kouluun joka päivä puku päällä. Nyt muut ovat alkaneet matkia häntä. Viime vuonna pukuja oli jo useammalla pojalla. Katsotaan ensi viikolla miten tänä vuonna käy. Alakoululaisista kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/184 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jossain juppikoulussa. Ei päättäisjuhlassa ole puku päällä kuin rehtori ja puheiden pitäjät. Puolet opettajista on huppari päällä.

Onko sitten ajat muuttuneet niin paljon? Terveisin 100 oppilaan "juppikoulu" maalta, jossa kyllä kaikilla pojilla oli puvut päällä kun ysi päättyi.

Se toki oli tuossa vuosituhannen vaihteessa, mutta aika vaikeaa uskoa, että ihmisten käytöstavat (joihin liittyy tietenkin asianmukainen pukeutuminen) olisivat kokeneet alle 30 vuodessa noin merkittävän inflaation.

30 vuodessa ollaan opittu, että käytöstavat ja pukeutuminen ovat eri asioita. 

Ei niitä toisistaan voi erottaa. Jos kävelet munasillaan kadulla, niin se on huonoa käytöstä. Samoin jos pukeudut toisen juhlaan huonoihin vaatteisiin, viestit, ettet arvosta juhlaa, etkä juhlittavaa. Se on huonoa käytöstä. 

Vierailija
56/184 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jossain juppikoulussa. Ei päättäisjuhlassa ole puku päällä kuin rehtori ja puheiden pitäjät. Puolet opettajista on huppari päällä.

Onko sitten ajat muuttuneet niin paljon? Terveisin 100 oppilaan "juppikoulu" maalta, jossa kyllä kaikilla pojilla oli puvut päällä kun ysi päättyi.

Se toki oli tuossa vuosituhannen vaihteessa, mutta aika vaikeaa uskoa, että ihmisten käytöstavat (joihin liittyy tietenkin asianmukainen pukeutuminen) olisivat kokeneet alle 30 vuodessa noin merkittävän inflaation.

30 vuodessa ollaan opittu, että käytöstavat ja pukeutuminen ovat eri asioita. 

Ei niitä toisistaan voi erottaa. Jos kävelet munasillaan kadulla, niin se on huonoa käytöstä. Samoin jos pukeudut toisen juhlaan huonoihin vaatteisiin, viestit, ettet arvosta juhlaa, etkä juhlittavaa. Se on huonoa käytöstä. 

Kuka määrittää mitkä ovat huonot vaatteet? Likaiset ja haisevat varmasti ovat, mutta miksi yksi kangaslaatu olisi parempi kuin toinen?

Vierailija
57/184 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jossain juppikoulussa. Ei päättäisjuhlassa ole puku päällä kuin rehtori ja puheiden pitäjät. Puolet opettajista on huppari päällä.

Onko sitten ajat muuttuneet niin paljon? Terveisin 100 oppilaan "juppikoulu" maalta, jossa kyllä kaikilla pojilla oli puvut päällä kun ysi päättyi.

Se toki oli tuossa vuosituhannen vaihteessa, mutta aika vaikeaa uskoa, että ihmisten käytöstavat (joihin liittyy tietenkin asianmukainen pukeutuminen) olisivat kokeneet alle 30 vuodessa noin merkittävän inflaation.

30 vuodessa ollaan opittu, että käytöstavat ja pukeutuminen ovat eri asioita. 

Ei niitä toisistaan voi erottaa. Jos kävelet munasillaan kadulla, niin se on huonoa käytöstä. Samoin jos pukeudut toisen juhlaan huonoihin vaatteisiin, viestit, ettet arvosta juhlaa, etkä juhlittavaa. Se on huonoa käytöstä. 

Kuka määrittää mitkä ovat huonot vaatteet? Likaiset ja haisevat varmasti ovat, mutta miksi yksi kangaslaatu olisi parempi kuin toinen?

Sosiaalisesti on määritelty vaatteiden käyttötavat. Verkkareita ja urheilutrikoita käytetään urheillessa, farkkuja taas arkikäytössä, koska kangas on kulutusta kestävää. Puvut on tarkoitettu juhlatilaisuuksiin, koska kangas on usein ohutta ja hienoa, eikä kestä pitkää arkikäyttöä. Puvulla ja suorilla housuilla ilmaistaan kunnioitusta juhlittavaa kohtaan, koska ne ovat juhlavaatteita.

Vierailija
58/184 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jossain juppikoulussa. Ei päättäisjuhlassa ole puku päällä kuin rehtori ja puheiden pitäjät. Puolet opettajista on huppari päällä.

Onko sitten ajat muuttuneet niin paljon? Terveisin 100 oppilaan "juppikoulu" maalta, jossa kyllä kaikilla pojilla oli puvut päällä kun ysi päättyi.

Se toki oli tuossa vuosituhannen vaihteessa, mutta aika vaikeaa uskoa, että ihmisten käytöstavat (joihin liittyy tietenkin asianmukainen pukeutuminen) olisivat kokeneet alle 30 vuodessa noin merkittävän inflaation.

30 vuodessa ollaan opittu, että käytöstavat ja pukeutuminen ovat eri asioita. 

Ei niitä toisistaan voi erottaa. Jos kävelet munasillaan kadulla, niin se on huonoa käytöstä. Samoin jos pukeudut toisen juhlaan huonoihin vaatteisiin, viestit, ettet arvosta juhlaa, etkä juhlittavaa. Se on huonoa käytöstä. 

Kuka määrittää mitkä ovat huonot vaatteet? Likaiset ja haisevat varmasti ovat, mutta miksi yksi kangaslaatu olisi parempi kuin toinen?

Sosiaalisesti on määritelty vaatteiden käyttötavat. Verkkareita ja urheilutrikoita käytetään urheillessa, farkkuja taas arkikäytössä, koska kangas on kulutusta kestävää. Puvut on tarkoitettu juhlatilaisuuksiin, koska kangas on usein ohutta ja hienoa, eikä kestä pitkää arkikäyttöä. Puvulla ja suorilla housuilla ilmaistaan kunnioitusta juhlittavaa kohtaan, koska ne ovat juhlavaatteita.

Nykynuoret ovat sen verran fiksuja ja ilmastotietoisia, että eivät halua vaatekappaleita, jotka eivät kestä käyttöä. Juhlapukeutuminen on ilmastoakin ajatellen aivan käsittämättömän typerää, erityisesti kasvuikäisillä.

Vierailija
59/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene bisselle

Vierailija
60/184 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lähes kaikilla pojilla on puku, mutta myös esim. kauluspaita ja chinot käy hyvin. Pojat tykkää, kun rippipuvulle tulee käyttöä. Pitävät niitä myös ysigaalssa. 
Jos pukua ei ole valmiina eikä sille ole muuta käyttöä näköpiirissä, niin en lähtisi sitä koulun juhliin ostaaan, vaan sijoittaisin niihin chinoihin ja kauluspaitaan.

t. Ope Espoosta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi