Pahastutteko, jos ystävä ei käytä lahjakorttia?
Annoin muutamalle ystävälleni joululahjaksi lahjakortin kosmetologille. Kyseinen kosmetologi on tuttuni ja myös lahjakortin saajille puolituttu, olen häntä moneen kertaa kehunut, sillä on todella hyvä ja mukava. Lahjakortti oli aika arvokas, paljon arvokkaampi kuin yleensä kaverilahjani, mutta sain vähän alennusta niihin. Pari ystävääni lahjakortin käyttivätkin ja vuolaasti kokemusta kehuivat, yksi varasi jo seuraavan ajankin. Yksi ystävistäni kuitenkin suhtautui lahjakorttiin jotenkin oudosti ja vältellen asiasta puhui, ymmärsin ettei hänellä ole aikomusta sitä käyttää, ei kai tykkää käydä kosmetologilla tms tai ei ikinä ole käynyt. Tämä ihminen on kyllä muutenkin sellainen, että ei tykkää koskaan oikein mistään ja valittaa kaikesta jatkuvasti.
Minua tilanne vähän kyrsii. Kallis lahjakortti jää käyttämättä. Tekisi mieleni sanoa, että anna sitten se takaisin, niin käyn siellä itse tai annan jollekin, joka lahjaa osaa arvostaa.
Ylireagoinko?
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahastun tietysti.
Jos ei käytä niin voisi vaikka ilmoittaa et ei tule käytettyä, haluutko itse mennä tms.
Eihän tuommoista voi kenellekään sanoa, paitsi tietysti jos haluaa lahjan antajasta eroon.
Veemäisempää on kuulla jälkikäteen kun aika mennyt umpeen, ettei tullut käytettyä, eikä sitä enää kukaan voi sitten hyödyntää. Fyrkat mennyt taivaan tuuliin vaikka tarkoituksena onnollut ilahduttaa
Siksi kannattaa miettiä tarkkaan se lahja. Ei kannata ostaa jotain, mistä itse nauttii, vaan jotain, mistä se lahjan saaja saa iloa. Vai pitäisikö sinne kosmetologille mennä siksi, että lahjan antajalle ei tule paha mieli? Esim itse ahdistun, jos vieras ihminen näpelöi mun naamaa. Jopa kampaajalla käynti on tuskaa. En menisi, mutta voisin pistää lahjakortin eteenpäin sellaiselle, joka tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka huono itsetunto voi olla ihmisellä, joka ottaa lahjakortin kosmetologille loukkauksena? Että ystävä vähän niin kuin vihjaisi, että olet ruma?
Kaikki normaalilla järjellä varustetut ihmiset tai ainakin naiset tietävät, että kosmetologin palvelut ovat ihan normaaleja terveyden ja hyvinvoinnin palveluja kuten jalkahoitoa kovettumien poistoineen tai kasvohoitoa väsyneelle iholle. Olisin ja olen ollut tosi iloinen, kun joskus olen saanut esim. kasvohoitoon lahjakortin. Hemmottelua, omaa aikaa itselle ja kasvojen iho on ihanan pehmeä ja hehkuva jälkeenpäin.
Mun poikaystävä osti lahjakortin peräti 2 krt johonkin kosmetologikouluun kun sieltä kuulemma saisi karvanpoistoa. En kertaakaan mennyt, ei ollut yhtään toimenpidettä johon olisin voinut kuvitella meneväni. Kasvojen näpelöinti on no no.
Sinä ylireagoit.
Anna sellaisia lahjoja, mistä lahjansaaja pitää. Hänellehän se lahja on, eikä sinulle
Vierailija kirjoitti:
Itse jos hankin lahjakortin niin varmistan että lahjakortti on paikkaan jossa on palveluita laaja valikoima. Eli lahjansaaja voi sitten valita meneekö kasvohoitoon ja vai käyttääkö lahjakortin vaikka useampaan kulmien laittoon tms
Itse en käy kasvohoidoissa mutta mieluusti laitatan kulmat tai käyn sokeroinnissa, joten mullakin jäisi käyttämättä nimenomaan kasvohoitoon oikeuttava lahjakortti
Kannattaa myös huomioida se, haluaako lahjansaaja käyttää mitään tuollaisia palveluja
Mua ahdistaisi, jos saisin lahjan ja lahjan antaja kyttäisi, että lahja varmasti tulee käyttöön.
Lahjakortin kannattaa olla sellainen, että saajalla on sille käyttöä. Turha antaa sellaista, joka on sinusta kiva mutta lahjan saaja ei sitä halua. Se yrittäjä on kuitenkin jo rahansa saanut eikä häntä kiinnosta, käyttääkö kukaan sitä lahjakorttia ja moni on vain tyytyväinen, jos asiakas ei sitä käytä, koska silloin yrittäjä saa rahansa tekemättä mitään :)))
Esim. jos ei 200 km säteellä ole Lidliä, niin turha antaa Lidlin lahjakorttia. Tai pahasti allergiselle atoopikolle ei ehkä kannata ostaa lahjakorttia luonnontuote kauppaan eikä laatua arvostavalle minimalistille krääsäkaupan lahjakorttia tai hevosille allergiselle ratsastustuntia.
Minä en oikein pidä siitä että minuun kosketaan, joten hierojan tai kosmetologin lahjakortti jäisi varmasti minultakin käyttämättä. Ellei sitten ole hyvä hieroja. Mutta suurin osa koulutetuista hierojistakin on minun mielestäni huonoja, joten... Joko vain silitellään kämmenellä tai sormenpäillä tai sitten runnotaan kaikin voimin koko painolla niin että olen aivan mustelmilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä ja sain kerran varakkailta sukulaisilta lahjaksi hyväntekeväisyyteen lahjoituksen. Hyvään tarkoitukseen toki meni ja iloitsin kohteiden puolesta, mutta ehkä olisivat muuten vaan voineet laittaa rahaa sinne hyväntekeväisyyteen ja minulle joku pieni summa vaikka ruokakaupan lahjakortin muodossa.
Tämä on ollut hölmö veto sukulaisiltasi. Itse olen erittäin eläinrakas ja ainoa hyväntekeväisyys mihin annan rahaa on eläinsuojelu. Minulle voisi antaa lahjaksi sen, että on annettu lahjoitus eläinsuojelutyöhön. Tosin olen varoissani enkä tarvitse tai halua mitään tavaraa tms. lisää. Mutta en ikinä itse antaisi kenellekään muulle lahjaksi samaa, paitsi jos sitä olisi saajan puolelta toivottu tai tietäisin muuten, että saaja arvostaisi lahjoitusta saajalle tärkeään kohteeseen. Tässä tullaan juuri siihen, että lahjan pitäisi olla nimenomaan saajan mielen mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää oikeasti antako noita lahjakortteja. Minä sain kaverilta lahjakortin kaukana korvessa asuvalle hierojalle. Ei tullut käytettyä ja tämä hieroja oli kaverilleni kertonut, etten ole sitä käyttänyt. Todella ärsyttävää.
Mikset antanut sitä eteenpäin?
Miksei lahjoja voi ikinä antaa takaisin lahjanantajalle? Kyllä minua ainakin suututtaa ihan peevelisti että lahjoitetaan jollekin ventovieraalle ennemmin kuin annetaan takaisin minulle. En minä rahassa kylve ja voisin itsekin käyttää tai myydä jollekin ja saada edes osan rahoista takaisin. Ja etenkin kun aina sanon että jos et tykkää tai ei tule käytettyä, anna takaisin niin voin käyttää itse. Koskaan ei käytä eikä varsinkaan anna takaisin vaan lahjoittaa jollekin eteenpäin. No en enää osta lahjakortteja.
Olen ihan samaa mieltä, mutta osan mielestä lahjan palauttaminen on epäkohteliasta. Mieluummin sitten ventovieraalle kuin roskiin.
Vaikka pyydän että anna takaisin jos et käytä, ei koskaan anneta minulle vaan jollekin toiselle. Kyllä suututtaa.
Lahjan omistusoikeus siirtyy sen saajalle, kun annat lahjan hänelle. Omistaja päättää mitä tavaralla/lahjakortilla tekee
Junttia kinuta lahjaa takaisin. Älä anna lahjaksi sellaista, jonka haluat pitää itse
En lukenut ketjua läpi.joskus lahjaksi saatu lahjakortti voi olla hankala.jos kyse tavarasta omassa kaupungissa,niin senkun hakee jotain.mutta esim. palvelu kampaaja/hieroja/kosmetologi/ravintola voi mennä vaikeaksi.varsinkin palvelu eri kaupungissa.itsekin sain kerran lahjakortin johonkin day spahan eri kaupungissa.ei ollut auki lauantaisin.
Onko siinä lahjakortista sitten nimesi vai mistä se kosmetologis 100% varmuudella tietää ettei lahjakorttia ole käytetty? Ystävä on antanut sen jollekin toiselle, kun ei halua itse käyttää. Ja se toinen henkilö on joku jonka yrittäjä ei tunne, eikä siten osaa yhdistää lahjakorttia sitten suhun.
Mä loukkaantuisin enemmän yrittäjästä joka raportoi lahjan antajalle onko lahja käytetty vai ei, ei herätä luottamusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää oikeasti antako noita lahjakortteja. Minä sain kaverilta lahjakortin kaukana korvessa asuvalle hierojalle. Ei tullut käytettyä ja tämä hieroja oli kaverilleni kertonut, etten ole sitä käyttänyt. Todella ärsyttävää.
Miksei lahjoja voi ikinä antaa takaisin lahjanantajalle? Kyllä minua ainakin suututtaa ihan peevelisti että lahjoitetaan jollekin ventovieraalle ennemmin kuin annetaan takaisin minulle. En minä rahassa kylve ja voisin itsekin käyttää tai myydä jollekin ja saada edes osan rahoista takaisin. Ja etenkin kun aina sanon että jos et tykkää tai ei tule käytettyä, anna takaisin niin voin käyttää itse. Koskaan ei käytä eikä varsinkaan anna takaisin vaan lahjoittaa jollekin eteenpäin. No en enää osta lahjakortteja.
Olen ihan samaa mieltä, mutta osan mielestä lahjan palauttaminen on epäkohteliasta. Mieluummin sitten ventovieraalle kuin roskiin.
Vaikka pyydän että anna takaisin jos et käytä, ei koskaan anneta minulle vaan jollekin toiselle. Kyllä suututtaa.
Anna ens kerralla vaikka Pandan konvehtirasia tällaiselle ihmiselle. Ja joo, ymmärrän harmituksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna ens kerralla vaikka Pandan konvehtirasia tällaiselle ihmiselle. Ja joo, ymmärrän harmituksesi.
Itse ainakin ottaisin ennemmin sen suklaan, ja ihan pieni levykin riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi elämä olisi mitenkään vaikeaa jos ei pidä kosmetologista? Ei kukaan sinne väkisin vie. Hoidan ihoni itse luonnonmukaisilla aineilla ja siitä tulee parempi olo.
Elämä on vaikeaa vain, jos loukkaantuu ja harmistuu siitä että saa lahjakortin kosmetologille vaikka ei pidä kosmetologeista.
En minä siitä loukkaannu tai harmistu, antaja loukkaantuu jossei käytä.
Minusta kalliit lahjat ystäväporukassa vaikuttaa kontrollin halulta. Onkohan tämä valittaja sanonut että lopetetaan tämä hölmöys?
Lahjan antajahan se tässäkin tapauksessa on loukkaantunut ja erityisen verisesti, kun vielä kuuli tältä kosmetologilta, ettei ole antamaansa lahjakorttia käytetty. Lahjan saajat harvemmin mitään sanoo saamastaan lahjasta, vaikka se olisikin epämiellyttävä ja itselle täysin turha ja tarpeeton. Ovat saattaneet kaikessa hiljaisuudessa heittää pois ja kysyttäessä vastaavat, jolloin se loukkaantuminen lahjan antajan puolelta yleensä alkaa.
Mistä se kosmetologi tiesi kuka käytti kortin ja kuka ei?🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjan omistusoikeus siirtyy sen saajalle, kun annat lahjan hänelle. Omistaja päättää mitä tavaralla/lahjakortilla tekee
Junttia kinuta lahjaa takaisin. Älä anna lahjaksi sellaista, jonka haluat pitää itse
Hahaha, mun anoppi on esimerkki siitä, että hän vain antaa lahjat lainaan. Ihan pokkana on hakenut "omiaan" takaisin. Joskus on ollut viemässä sellaistakin, jonka tiedän varmasti ostaneeni ihan omilla rahoilla.
Tämä on johtanut siihen, että ei oteta enää vastaan häneltä lahjoja. Ihan sama onko suklaalevy vai matka maailman ympäri, pitäköön tunkkinsa! Ihan sekopäistä settiä. Vaatii tietysti myös, että kaikki hänen "lahjoittamansa" asiat tulee säilyttää ikuisesti, koska niillä on tunnearvoa! Ihan sama, kuinka täynnä meidän kaapit ovat.
Vierailija kirjoitti:
Onko siinä lahjakortista sitten nimesi vai mistä se kosmetologis 100% varmuudella tietää ettei lahjakorttia ole käytetty? Ystävä on antanut sen jollekin toiselle, kun ei halua itse käyttää. Ja se toinen henkilö on joku jonka yrittäjä ei tunne, eikä siten osaa yhdistää lahjakorttia sitten suhun.
Mä loukkaantuisin enemmän yrittäjästä joka raportoi lahjan antajalle onko lahja käytetty vai ei, ei herätä luottamusta.
Tätä vähän ihmetteln itsekin. Ei niissä yleensä antajan nimiä ole. Eli ap on käynyt kaverikosmetologiltaan tivaamassa, onko kaveri käynyt siellä, ei kai sitä muuten voisi tietää. Tai kosmetologi juoruaa aloittajalle että eipä ole se käynyt jolle lahjakortin ostit ei. Kumpikin aika inhottava tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä vähän ihmetteln itsekin. Ei niissä yleensä antajan nimiä ole. Eli ap on käynyt kaverikosmetologiltaan tivaamassa, onko kaveri käynyt siellä, ei kai sitä muuten voisi tietää. Tai kosmetologi juoruaa aloittajalle että eipä ole se käynyt jolle lahjakortin ostit ei. Kumpikin aika inhottava tyyppi.
Itse käytin lahjakortin ja kassalla hän näki kenen ostama se oli. En tiedä miksi minulle piti mainita asiasta.
Ehkä kosmetologi on myynyt vain muutamia lahjakortteja ja siksi muistaa. Tai kuuluu samaan kaveriporukkaan. Tai asuvat pikkukaupungissa jossa kaikki tuntevat toisensa. Monta mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sain hieman etäiseltä kaverilta lahjakortin kun täytin pyöreitä jolla olisi voinut hankkia lippuja lippu.fi palvelusta. Kiva ajatus mutta kun sillä olisi saanut just yhden lipun, eikä tämä kaveri koskaan aikaisemminkaan ollut pyytänyt millekkään keikalle mukaan ja itse en oikein osaa näihin mennä tai pyydellä kavereita mukaan. Tavallaan mun harteille jäi se että pitäisi löytää joku kiva keikka minne mennä ja sitten kysellä kuka kavereista haluaisi lähteä mukaan. Aika paljon vaivaa. Yksin en oikein osaa mennä. Mälsää, unohdin lahjakortin ja mulle kävi niin että jäi tämä käyttämättä.
Mulle kävi myös näin, että sain synttärilahjaksi lipun erään bändin keikalle. Bändi olisi ollut ihan ok, ei mikään suosikkini mutta iso ja tunnettu ulkomaalainen bändi, ja keikka oli parin viikon päästä. Mutta siis yksi lippu eikä kukaan kaverini ollut sinne menossa. Jätin menemättä, en halunnut mennä yksin. Vähän harmitti. Tästä opin, että AINA kaksi lippua, jos niitä haluaa antaa lahjaksi.
Lahjan antajahan se tässäkin tapauksessa on loukkaantunut ja erityisen verisesti, kun vielä kuuli tältä kosmetologilta, ettei ole antamaansa lahjakorttia käytetty. Lahjan saajat harvemmin mitään sanoo saamastaan lahjasta, vaikka se olisikin epämiellyttävä ja itselle täysin turha ja tarpeeton. Ovat saattaneet kaikessa hiljaisuudessa heittää pois ja kysyttäessä vastaavat, jolloin se loukkaantuminen lahjan antajan puolelta yleensä alkaa.