Pahastutteko, jos ystävä ei käytä lahjakorttia?
Annoin muutamalle ystävälleni joululahjaksi lahjakortin kosmetologille. Kyseinen kosmetologi on tuttuni ja myös lahjakortin saajille puolituttu, olen häntä moneen kertaa kehunut, sillä on todella hyvä ja mukava. Lahjakortti oli aika arvokas, paljon arvokkaampi kuin yleensä kaverilahjani, mutta sain vähän alennusta niihin. Pari ystävääni lahjakortin käyttivätkin ja vuolaasti kokemusta kehuivat, yksi varasi jo seuraavan ajankin. Yksi ystävistäni kuitenkin suhtautui lahjakorttiin jotenkin oudosti ja vältellen asiasta puhui, ymmärsin ettei hänellä ole aikomusta sitä käyttää, ei kai tykkää käydä kosmetologilla tms tai ei ikinä ole käynyt. Tämä ihminen on kyllä muutenkin sellainen, että ei tykkää koskaan oikein mistään ja valittaa kaikesta jatkuvasti.
Minua tilanne vähän kyrsii. Kallis lahjakortti jää käyttämättä. Tekisi mieleni sanoa, että anna sitten se takaisin, niin käyn siellä itse tai annan jollekin, joka lahjaa osaa arvostaa.
Ylireagoinko?
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Et loukkaannu. Se on aina riski antaa lahjakortteja tuollaisiin hoitoihin, hierontoihin yms. Ei kaikki tykkää, vaikka itse tykkäät. Pelisilmä puuttui sinulta itseltäsi tässä kohtaa.
Mutta ei sitten voi ostaa myöskään tiettyyn harrastustarvikeliikkeeseen, koska se ystävä voi tykätä käydä jossain toisessa liikkeessä. Näin ketjussa sanottiin.
No joo, tämä on taas aivan taattua aaveetä koko keskustelu. :D Ei minulle ole tullut ikinä mieleenkään että joku loukkaantuisi lahjakortin saamisesta.
Esim. itse voin hyvin ostaa lahjakortin kosmetologille, vaikken olisi kuullut saajan koskaan käyvän kosmetologilla. Toki jos kyseessä on joku aina meikkaamaton ja kovaan ääneen ihonhoidon turhuudesta puhuva tyyppi niin tietenkään en osta. Mutta jos tiedän että ihminen edes jossain määrin hoitaa ihoaan ja/tai meikkaa, niin oletan että kortti ei ole vastenmielinen. Jos sitten onkin niin, että kyseisellä tyypillä on joku kosketusahdistus eikä hän mitenkään voi korttia käyttää, toivon että hän antaa sen takaisin tai jollekin eteenpäin. Niin tekisin itse jos saisin kortin jota en käytä, mutta kai se on liian simppeli ratkaisu.
Pidin vähän aikaa sitten valmistujaiset, ja sain lahjakortteja melkein tonnin arvosta eri paikkoihin. Ravintoloihin, kosmetologeille, kampaamoon, Alkoon, tavarataloon, meikkikauppaan, festarilippukauppaan etc. Olin onnellinen ja kiitollinen jokaisesta. En käy kosmetologilla ikinä, mutta varailin heti aikoja innoissani koska ei siitä haittaakaan voi olla, päinvastoin varmasti mielenkiintoinen kokemus. Ihan jokainen kortti tulee käytettyä, vaikka kaikki eivät juuri tasan 100% spesifisti omaa kulutuskäyttäytymistäni edustakaan.
Aivan hullu ajatus että noista pitäisi jotenkin nokka pystyssä kuittailla että mitäs törsäsit, en tarvitse, en käytä.
Vierailija kirjoitti:
Ai, en tiennytkään että minun pitää tehdä tiliä siitä, kuinka ja milloin saamani lahjakortin käytän?
Ei pidä, mutta ap kerto tilanteesta jossa tajusi lahjaa antaessaan että hukkaan menee.
Itselläni on kyllä tapana laittaa joku kiitosviesti antajalle vielä silloin kun kortin käytän. Esim. jos saan lahjan ravintolaan, laitan käyttöpäivänä WA-viestillä kuvan ateriastani ja kirjoitan jotain että kiitos lahjakortista, oli hyvää ja tullaan tänne uudestaankin. Mutta mitään tilivelvollisuutta ei ole, se on totta.
Vierailija kirjoitti:
Ai, en tiennytkään että minun pitää tehdä tiliä siitä, kuinka ja milloin saamani lahjakortin käytän?
Ei tarvi tiliä tehdä mutta on kohteliasta kiittää. Ainakin jos piti lahjasta. Itse kun saan vaikkapa arvokkaamman viinipullon lahjaksi saatan vielä jälkikäteen kiittää että maistui kyllä hyvältä. Jos taas ei pidä lahjasta lainkaan niin siitä ehkä voisi sitten olla ihan hiljaa ja lahjoittaa se pois vähintään äänin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi tiliä tehdä mutta on kohteliasta kiittää. Ainakin jos piti lahjasta. Itse kun saan vaikkapa arvokkaamman viinipullon lahjaksi saatan vielä jälkikäteen kiittää että maistui kyllä hyvältä. Jos taas ei pidä lahjasta lainkaan niin siitä ehkä voisi sitten olla ihan hiljaa ja lahjoittaa se pois vähintään äänin.
..vähintään äänin =vähin äänin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin ketjun läpi ja mitä tästä opin. Älä koskaan osta lahjakorttia lahjaksi kenellekään tai mitään muutakaan esim. tavaralahjaa ettet vaan pahoita kenenkään mieltä. Kukistakin ihmiset pahoittavat mielensä joten niitäkään ei voi ostaa. Pelkkä kortti siis riittäköön. Rahan antamista ystävälle pidän hassuna esim. annan ystävälle rahaa hänen syntymäpäivänä ja hän antaa saman summan rahaa minulle kun on minun syntymäpäivä. Aivan hölmöä. Lapselle voi antaa rahaa.
Ongelma siis koskee lähinnä naisia. Ei me miehet ostekka toisillemme mitään lahjoja, poislukien häälahjat, mutta se nyt on oma juttunsa. Ehkä synttärikaljat voidaan toisillemme tarjota, mutta lahjoja vain lapsille.
Minä olen mies, joka ostaa ystävilleen lahjoja.
En tosin mitään tarpeetonta, vaan kuuntelen ja painan mieleen, kun mainitaan sivulauseessa keskusteluissa jokin puutos tai mielihalu.
Yleensä ovat iloisen yllättyneitä, että joku oikeasti muisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin ketjun läpi ja mitä tästä opin. Älä koskaan osta lahjakorttia lahjaksi kenellekään tai mitään muutakaan esim. tavaralahjaa ettet vaan pahoita kenenkään mieltä. Kukistakin ihmiset pahoittavat mielensä joten niitäkään ei voi ostaa. Pelkkä kortti siis riittäköön. Rahan antamista ystävälle pidän hassuna esim. annan ystävälle rahaa hänen syntymäpäivänä ja hän antaa saman summan rahaa minulle kun on minun syntymäpäivä. Aivan hölmöä. Lapselle voi antaa rahaa.
Ongelma siis koskee lähinnä naisia. Ei me miehet ostekka toisillemme mitään lahjoja, poislukien häälahjat, mutta se nyt on oma juttunsa. Ehkä synttärikaljat voidaan toisillemme tarjota, mutta lahjoja vain lapsille.
Ette te kyllä osta lahjoja niille lapsillekaan, vaimot hoitaa nekin.
Mutta joo, oma mieheni on sivistynyt eikä ikinä mene mihinkään kinkereihin, edes synttäreille, viemättä lahjaa. Oli kyseessä sitten kaveri tai sukulainen, aikuinen tai lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Sitä kutsutaan kohteliaisuudeksi, ei tilinteoksi. Hyvät tavat omaava kyllä ymmärtää tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lahjakortteja. Kosmetologit jne. päätetään itse ja käydään JOS käydään.
Eri asia noiden lahjakorttien kanssa, jos tietää varmaksi toisen arvostavan sellaista ja menevän.
Nimenomaan näin. Lahjakortin hankkiminen on hyvä idea silloin, kun tietää että kohde on oikea, eli sellainen mistä saaja oikeasti tykkää ja arvostaa. On hirveän kiusallista saada lahjakortti sellaiseen paikkaan, johon ei itse haluaisi mennä. Niin on käynyt minullekin, enkä mennyt, mutta podin pitkään huonoa omaatuntoa ja pelkäsin sitä hetkeä, kun lahjoittaja haluaa kuulla kokemuksestani kyseisessä paikassa..
Olen vähävarainen. En halua lahjakorttia kosmetologille tai hierontaa, koska en voi käydä niissä muulloin. Kun menen esim. Kosmetologille, niin hän käyttää ihania voiteita ja sitten haluaisin ostaa hänen suosittelemiaan tuotteita, jotka kalliita, sitten olisi kiva mennä uudestaan joskus. Joten lopputulema on että tulee vaan paha mieli kun mietin miten ihanaa hemmottelua voisi kokea usein jos rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen vähävarainen. En halua lahjakorttia kosmetologille tai hierontaa, koska en voi käydä niissä muulloin. Kun menen esim. Kosmetologille, niin hän käyttää ihania voiteita ja sitten haluaisin ostaa hänen suosittelemiaan tuotteita, jotka kalliita, sitten olisi kiva mennä uudestaan joskus. Joten lopputulema on että tulee vaan paha mieli kun mietin miten ihanaa hemmottelua voisi kokea usein jos rahaa.
Hassua. Itse olen myös tosi pienituloinen, enkä itse raaskiksi koskaan laittaa rahojan kosmetologiin. Nautin täysillä jos saan lahjakortin, onhan se kivampi käydä joskus kuin ei koskaan. En tajua yhtään tuota ajatusmaailmaa että jos kerran käy niin kokoajan pitäisi saada käydä.
Vierailija kirjoitti:
Lahjakorteissa lahjan antaja päättää mistä toinen ilahtuu. Esim vuohi afrikkaan.
Antakaa mieluummin avoin ostokortti Prismaan tai Cittariin kuin joku ylihinnoiteltu kosmetologireissu koroeen tai fine dining paikkaan minkä ruoista tai ilmapiiristä ei nauti.
Ei festarilippuja, laivaristeilyjä tai elämys/pääsylippuja taidenäyttelyyn jotka pitää lunastaa monimutkaisen nettisuunnistuksen kautta.
Minäkin toivoisin ihan s ryhmän lahjakortin jos joku jonkun lahjakortin haluaa antaa, kävisi toki k kaupankin. Mutta kaikille muille ei kiitos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä kutsutaan kohteliaisuudeksi, ei tilinteoksi. Hyvät tavat omaava kyllä ymmärtää tämän.
Eli saaja on velvollinen ilmoittamaan onko käyttänyt lahjakortin ? Enpä tiennytkään tuollaista. Epäkohteliasta on pitää lahjan saaja jotenkin tilivelvollisena lahjan antajalle.
Tietäsinpahän jatkossakin välttää kyseistä kosmetologia joka juoruaa asiakkaittensa asioita muille
Olen köyhä ja sain kerran varakkailta sukulaisilta lahjaksi hyväntekeväisyyteen lahjoituksen. Hyvään tarkoitukseen toki meni ja iloitsin kohteiden puolesta, mutta ehkä olisivat muuten vaan voineet laittaa rahaa sinne hyväntekeväisyyteen ja minulle joku pieni summa vaikka ruokakaupan lahjakortin muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli saaja on velvollinen ilmoittamaan onko käyttänyt lahjakortin ? Enpä tiennytkään tuollaista. Epäkohteliasta on pitää lahjan saaja jotenkin tilivelvollisena lahjan antajalle.
Ei todellakaan ole saaja tilivelvollinen kertomaan, eikä myöskään lahjan antajan pitäisi kysellä, että oletko käyttänyt ja mitä tykkäsit. Minä en kysele sen enempää silloinkaan, kun olen lahjoittanut jotain aineellista, että onko päässyt käyttöön..
Mä en anna lahjakortteja, juuri tuon takia, että jos jää käyttämättä menee rahat Kankkulan kaivoon.
Ikinä en antaisi kosmetologi tai hieroja tai hammaslääkäriin tms. lahjakorttia, koska ne ovat hyvin henkilökohtaisia käyntejä. Jos haluaa käydä, niin pitää itsevalita paikka.
Johonkin vaatekauppaan nuorelle voisin lahjakortin antaa, mutta olen senkin kuitannut sitten rahalla. Ehkä hän ei just siitä liikkeestä löydäkään itselleen mitään kivaa tai on periaatteen nuori.
Vierailija kirjoitti:
Ostin ex-miehelle lahjakortteja ties mihinkä hierontoihin, urheiluvälinekauppoihin yms, ja hän unohti yleensä aina käyttää ne. Kyllä mua vtutti aika lailla esimerkiksi se joululahjaksi ostettu 120 euron lahjakortti, joka löytyi vanhentuneena joskus vuoden päästä pöydän laatikosta. Tuli tunne, että lahjansaaja ei arvosta lahjaansa pätkääkään.
Ihan tuli tunne 😂😂 Joo ei arvostanut sua tai sun lahjoja. Hölmö olit kun toistit samaa virhettä uudestaan ja uudestaan.
Ymmärsit kuitenkin pistää paskan luiskaan, hyvä sinä!
No tuon jotenkin ymmärrän paremmin kun eihän kaikki tykkää käydä kosmetologilla. Itse antaisin kortin takaisin.
Minulla on kokemusta kummilapsen lahjakortista. Halusin antaa vaatekauppaan lahjakortin mutta äitinsä suuttui ja sanoi että tyttö ei osta vaatteita. Ikinä? Koskaan? Äitikö sen päättää teinin puolesta? Huutoa siitä seurasi. Joten lopetin lahjomisen kokonaan kun oltiin rahaa vain vailla.
Mä en ole enää vuosiin ostanut kenellekään mitään. Koska aina joku loukkaantuu.