Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pahastutteko, jos ystävä ei käytä lahjakorttia?

Vierailija
20.05.2026 |

Annoin muutamalle ystävälleni joululahjaksi lahjakortin kosmetologille. Kyseinen kosmetologi on tuttuni ja myös lahjakortin saajille puolituttu, olen häntä moneen kertaa kehunut, sillä on todella hyvä ja mukava. Lahjakortti oli aika arvokas, paljon arvokkaampi kuin yleensä kaverilahjani, mutta sain vähän alennusta niihin. Pari ystävääni lahjakortin käyttivätkin ja vuolaasti kokemusta kehuivat, yksi varasi jo seuraavan ajankin. Yksi ystävistäni kuitenkin suhtautui lahjakorttiin jotenkin oudosti ja vältellen asiasta puhui, ymmärsin ettei hänellä ole aikomusta sitä käyttää, ei kai tykkää käydä kosmetologilla tms tai ei ikinä ole käynyt. Tämä ihminen on kyllä muutenkin sellainen, että ei tykkää koskaan oikein mistään ja valittaa kaikesta jatkuvasti. 

Minua tilanne vähän kyrsii. Kallis lahjakortti jää käyttämättä. Tekisi mieleni sanoa, että anna sitten se takaisin, niin käyn siellä itse tai annan jollekin, joka lahjaa osaa arvostaa. 

Ylireagoinko?

Kommentit (179)

Vierailija
121/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lahjakortin jalkahoitoon ystävältäni, kun täytin pyöreitä. Annoin lahjakortin siskolleni, koska kutian helposti ja siksi pelkkä ajatus jalkahoidosta tuntui vastenmieliseltä. Tuntui jotenkin kurjalta, kun en voinut käyttää lahjakorttia. En itse ikinä antaisi lahjakorttia hoitoihin kellekään, jos en tietäisi varmasti kohteen pitävän siitä.

Vierailija
122/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En anna kenellekään lahjakortteja. Lahjakortti ja raha eivät ole lahjoja. 

Annan aina nuorille lahjaksi rahaa tai lahjakortin esimerkiksi hampurilaisravintolaan, jos tiedän hampparien ystäväksi.

Parempi antaa rahaa, kun ei tiedä tarkkaan, mistä ihminen tykkää. Ja tavaraahan ihmisillä on yleensä liikaakin. Kukaan ei kehtaa sanoa, että tulipa hirveä Iittalan vaasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jotkut ehdottaa, että antaa lahjakortin eteenpäin, jos itse ei käytä. Minusta se on jotenkin väärin. Miksi minulle ei valita minulle sopivaa lahjaa, lahjakorttia tai silkkaa rahaa, jotta ilahtuisin annetusta huomionosoituksesta? 

Olin vuosia sitten työpaikassa, jossa jouluisin sain alkoholipulloja joululahjaksi. Kun kerroin, että en juo alkoholia, minulle sanottiin vain, että anna eteenpäin jollekin joka juo. Todella vastenmielinen lahja, joka täytyy antaa eteenpäin.

Vierailija
124/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä jotkut ehdottaa, että antaa lahjakortin eteenpäin, jos itse ei käytä. Minusta se on jotenkin väärin. Miksi minulle ei valita minulle sopivaa lahjaa, lahjakorttia tai silkkaa rahaa, jotta ilahtuisin annetusta huomionosoituksesta? 

Olin vuosia sitten työpaikassa, jossa jouluisin sain alkoholipulloja joululahjaksi. Kun kerroin, että en juo alkoholia, minulle sanottiin vain, että anna eteenpäin jollekin joka juo. Todella vastenmielinen lahja, joka täytyy antaa eteenpäin.

Tuskin kukaan ostaa sinulle tarkoituksella lahjakorttia jota et halua käyttää. Tai muutakaan lahjaa. Aika itsekästä ajatella että lahja on mieluisa vain jos se on juuri tasan se minkä halusitkin.

Vierailija
125/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvittää kaikki tulossa olevat juhlat. Ehkä olisi parasta kieltäytyä kutsusta kun päivänsankarit pahoittavat mielensä niin herkästi. Milloin lahja ei ole mieluinen, eikä kukat sovi kun on allergiaa, pitäis olla vaan rahaa ja sitäkin on tietysti aina liian vähän. Taidan jäädä kotiin ja ostaa jotain ihanaa itselleni sen sijaan että näen suuren vaivan lähtemällä juhliin stressaamaan. 

Vierailija
126/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain lahjakortin jalkahoitoon ystävältäni, kun täytin pyöreitä. Annoin lahjakortin siskolleni, koska kutian helposti ja siksi pelkkä ajatus jalkahoidosta tuntui vastenmieliseltä. Tuntui jotenkin kurjalta, kun en voinut käyttää lahjakorttia. En itse ikinä antaisi lahjakorttia hoitoihin kellekään, jos en tietäisi varmasti kohteen pitävän siitä.

Voihan käyttää monesti myös ostoihin kyseisestä liikkeestä.

Vierailija
127/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää oikeasti antako noita lahjakortteja. Minä sain kaverilta lahjakortin kaukana korvessa asuvalle hierojalle. Ei tullut käytettyä ja tämä hieroja oli kaverilleni kertonut, etten ole sitä käyttänyt. Todella ärsyttävää.

Mikset antanut sitä eteenpäin?

Miksei lahjoja voi ikinä antaa takaisin lahjanantajalle? Kyllä minua ainakin suututtaa ihan peevelisti että lahjoitetaan jollekin ventovieraalle ennemmin kuin annetaan takaisin minulle. En minä rahassa kylve ja voisin itsekin käyttää tai myydä jollekin ja saada edes osan rahoista takaisin. Ja etenkin kun aina sanon että jos et tykkää tai ei tule käytettyä, anna takaisin niin voin käyttää itse. Koskaan ei käytä eikä varsinkaan anna takaisin vaan lahjoittaa jollekin eteenpäin. No en enää osta lahjakortteja.

Vierailija
128/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirvittää kaikki tulossa olevat juhlat. Ehkä olisi parasta kieltäytyä kutsusta kun päivänsankarit pahoittavat mielensä niin herkästi. Milloin lahja ei ole mieluinen, eikä kukat sovi kun on allergiaa, pitäis olla vaan rahaa ja sitäkin on tietysti aina liian vähän. Taidan jäädä kotiin ja ostaa jotain ihanaa itselleni sen sijaan että näen suuren vaivan lähtemällä juhliin stressaamaan. 

Älä anna vauvapalstan hämätä. Valtaosa ihmisistä on hyvinkin tyytyväisiä lahjoihin, myös kukkiin ja lahjakortteihin. Tällä palstalla mikään ei ikinä kelpaa kellekään, ihan oma maailmansa.

Vierailija
129/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää oikeasti antako noita lahjakortteja. Minä sain kaverilta lahjakortin kaukana korvessa asuvalle hierojalle. Ei tullut käytettyä ja tämä hieroja oli kaverilleni kertonut, etten ole sitä käyttänyt. Todella ärsyttävää.

Mikset antanut sitä eteenpäin?

Miksei lahjoja voi ikinä antaa takaisin lahjanantajalle? Kyllä minua ainakin suututtaa ihan peevelisti että lahjoitetaan jollekin ventovieraalle ennemmin kuin annetaan takaisin minulle. En minä rahassa kylve ja voisin itsekin käyttää tai myydä jollekin ja saada edes osan rahoista takaisin. Ja etenkin kun aina sanon että jos et tykkää tai ei tule käytettyä, anna takaisin niin voin käyttää itse. Koskaan ei käytä eikä varsinkaan anna takaisin vaan lahjoittaa jollekin eteenpäin. No en enää osta lahjakortteja.

Olen ihan samaa mieltä, mutta osan mielestä lahjan palauttaminen on epäkohteliasta. Mieluummin sitten ventovieraalle kuin roskiin.

Vierailija
130/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä haittaa jos ei halua käyttää, mutta jos ei itse tykkää niin olisihan se hyvä antaa sitten eteenpäin.

Vierailija
131/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakortit on vähän kinkkisiä. Kaveri antoi vähän aika sitten lahjakortin ravintolaan josta molemmat pidämme, joka on siis hyvä lahja. Kyllähän hyvä ruoka ravintolassa josta tykkää on aina mukava asia.

Mutta sitten jos ei tiedä että pitääkö ystävä juuri vaikkapa kosmetologilla käymisestä niin se alkaa olla arpapeliä.

Vierailija
132/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et loukkaannu. Se on aina riski antaa lahjakortteja tuollaisiin hoitoihin, hierontoihin yms. Ei kaikki tykkää, vaikka itse tykkäät. Pelisilmä puuttui sinulta itseltäsi tässä kohtaa. 

Mutta ei sitten voi ostaa myöskään tiettyyn harrastustarvikeliikkeeseen, koska se ystävä voi tykätä käydä jossain toisessa liikkeessä. Näin ketjussa sanottiin.

No joo, tämä on taas aivan taattua aaveetä koko keskustelu. :D Ei minulle ole tullut ikinä mieleenkään että joku loukkaantuisi lahjakortin saamisesta.

Esim. itse voin hyvin ostaa lahjakortin kosmetologille, vaikken olisi kuullut saajan koskaan käyvän kosmetologilla. Toki jos kyseessä on joku aina meikkaamaton ja kovaan ääneen ihonhoidon turhuudesta puhuva tyyppi niin tietenkään en osta. Mutta jos tiedän että ihminen edes jossain määrin hoitaa ihoaan ja/tai meikkaa, niin oletan että kortti ei ole vastenmielinen. Jos sitten onkin niin, että kyseisellä tyypillä on joku kosketusahdistus eikä hän mitenkään voi korttia käyttää, toivon että hän antaa sen takaisin tai jollekin eteenpäin. Niin tekisin itse jos saisin kortin jota en käytä, mutta kai se on liian simppeli ratkaisu.

Pidin vähän aikaa sitten valmistujaiset, ja sain lahjakortteja melkein tonnin arvosta eri paikkoihin. Ravintoloihin, kosmetologeille, kampaamoon, Alkoon, tavarataloon, meikkikauppaan, festarilippukauppaan etc. Olin onnellinen ja kiitollinen jokaisesta. En käy kosmetologilla ikinä, mutta varailin heti aikoja innoissani koska ei siitä haittaakaan voi olla, päinvastoin varmasti mielenkiintoinen kokemus. Ihan jokainen kortti tulee käytettyä, vaikka kaikki eivät juuri tasan 100% spesifisti omaa kulutuskäyttäytymistäni edustakaan.

Aivan hullu ajatus että noista pitäisi jotenkin nokka pystyssä kuittailla että mitäs törsäsit, en tarvitse, en käytä.

Mä sain kerran tällaisen hoitolan lahjakortin. Minusta on tosi ahdistavaa olla tunnin verran jonkun tuntemattoman ihmisen kanssa suljetussa huoneessa ja hän koskettelee ihoani. Siinä on vaan liikaa sietokyvylleni. Tietysti olin kiitollinen lahjasta, mutta tulihan siitä aika huono fiilis, kun ilmeisesti kaikkien kuuluisi pitää tuosta ja itse en siihen pysty. Olisin mieluummin ollut ilman lahjaa. 

Vierailija
133/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei tästä tuli mieleen että onkin pitänyt kysyä kauneusalan yrittäjiltä/tietäjiltä, että paljonhan jää lahjakortteja käyttämättä vuosittain? Sehän on vaan ilmasta rahaa ja kannattavaa sitten jos ja kun niitä ihmisillä unohtuu 😅 

Vierailija
134/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et loukkaannu. Se on aina riski antaa lahjakortteja tuollaisiin hoitoihin, hierontoihin yms. Ei kaikki tykkää, vaikka itse tykkäät. Pelisilmä puuttui sinulta itseltäsi tässä kohtaa. 

Mutta ei sitten voi ostaa myöskään tiettyyn harrastustarvikeliikkeeseen, koska se ystävä voi tykätä käydä jossain toisessa liikkeessä. Näin ketjussa sanottiin.

No joo, tämä on taas aivan taattua aaveetä koko keskustelu. :D Ei minulle ole tullut ikinä mieleenkään että joku loukkaantuisi lahjakortin saamisesta.

Esim. itse voin hyvin ostaa lahjakortin kosmetologille, vaikken olisi kuullut saajan koskaan käyvän kosmetologilla. Toki jos kyseessä on joku aina meikkaamaton ja kovaan ääneen ihonhoidon turhuudesta puhuva tyyppi niin tietenkään en osta. Mutta jos tiedän että ihminen edes jossain määrin hoitaa ihoaan ja/tai meikkaa, niin oletan että kortti ei ole vastenmielinen. Jos sitten onkin niin, että kyseisellä tyypillä on joku kosketusahdistus eikä hän mitenkään voi korttia käyttää, toivon että hän antaa sen takaisin tai jollekin eteenpäin. Niin tekisin itse jos saisin kortin jota en käytä, mutta kai se on liian simppeli ratkaisu.

Pidin vähän aikaa sitten valmistujaiset, ja sain lahjakortteja melkein tonnin arvosta eri paikkoihin. Ravintoloihin, kosmetologeille, kampaamoon, Alkoon, tavarataloon, meikkikauppaan, festarilippukauppaan etc. Olin onnellinen ja kiitollinen jokaisesta. En käy kosmetologilla ikinä, mutta varailin heti aikoja innoissani koska ei siitä haittaakaan voi olla, päinvastoin varmasti mielenkiintoinen kokemus. Ihan jokainen kortti tulee käytettyä, vaikka kaikki eivät juuri tasan 100% spesifisti omaa kulutuskäyttäytymistäni edustakaan.

Aivan hullu ajatus että noista pitäisi jotenkin nokka pystyssä kuittailla että mitäs törsäsit, en tarvitse, en käytä.

Mä sain kerran tällaisen hoitolan lahjakortin. Minusta on tosi ahdistavaa olla tunnin verran jonkun tuntemattoman ihmisen kanssa suljetussa huoneessa ja hän koskettelee ihoani. Siinä on vaan liikaa sietokyvylleni. Tietysti olin kiitollinen lahjasta, mutta tulihan siitä aika huono fiilis, kun ilmeisesti kaikkien kuuluisi pitää tuosta ja itse en siihen pysty. Olisin mieluummin ollut ilman lahjaa. 

On teillä erityisherkillä vaikea elämä!

Vierailija
135/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annan aina nuorille lahjaksi rahaa tai lahjakortin esimerkiksi hampurilaisravintolaan, jos tiedän hampparien ystäväksi.

Parempi antaa rahaa, kun ei tiedä tarkkaan, mistä ihminen tykkää. Ja tavaraahan ihmisillä on yleensä liikaakin. Kukaan ei kehtaa sanoa, että tulipa hirveä Iittalan vaasi.

Kehtaako ne sanoa että hampurilaispaikan tuotteet on ällöttäviä?

Vierailija
136/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahastuin. Äitini aina nuorempana valitteli miten hänellä ei ollut mahdollisuuksia käydä koulua. Eläkkeelle jäämisen jälkeen ostin joululahjaksi avoimen yliopiston lahjakortin. Jäi käyttämättä.

Vierailija
137/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On teillä erityisherkillä vaikea elämä!

Ei ole, kun ei aktiivisesti hakeudu tuollaisiin tilanteisiin. Tämä vapauttaa paljon kosmetologien työaikaa teidän muiden käyttöön! 

Vierailija
138/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos tiedän hampparien ystäväksi"

Vierailija
139/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Said no teini ever. :D

Vierailija
140/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahastun tietysti.

Jos ei käytä niin voisi vaikka ilmoittaa et ei tule käytettyä, haluutko itse mennä tms.