Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pahastutteko, jos ystävä ei käytä lahjakorttia?

Vierailija
20.05.2026 |

Annoin muutamalle ystävälleni joululahjaksi lahjakortin kosmetologille. Kyseinen kosmetologi on tuttuni ja myös lahjakortin saajille puolituttu, olen häntä moneen kertaa kehunut, sillä on todella hyvä ja mukava. Lahjakortti oli aika arvokas, paljon arvokkaampi kuin yleensä kaverilahjani, mutta sain vähän alennusta niihin. Pari ystävääni lahjakortin käyttivätkin ja vuolaasti kokemusta kehuivat, yksi varasi jo seuraavan ajankin. Yksi ystävistäni kuitenkin suhtautui lahjakorttiin jotenkin oudosti ja vältellen asiasta puhui, ymmärsin ettei hänellä ole aikomusta sitä käyttää, ei kai tykkää käydä kosmetologilla tms tai ei ikinä ole käynyt. Tämä ihminen on kyllä muutenkin sellainen, että ei tykkää koskaan oikein mistään ja valittaa kaikesta jatkuvasti. 

Minua tilanne vähän kyrsii. Kallis lahjakortti jää käyttämättä. Tekisi mieleni sanoa, että anna sitten se takaisin, niin käyn siellä itse tai annan jollekin, joka lahjaa osaa arvostaa. 

Ylireagoinko?

Kommentit (179)

Vierailija
141/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahastun tietysti.

Jos ei käytä niin voisi vaikka ilmoittaa et ei tule käytettyä, haluutko itse mennä tms.

Eihän tuommoista voi kenellekään sanoa, paitsi tietysti jos haluaa lahjan antajasta eroon. 

Vierailija
142/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahastun tietysti.

Jos ei käytä niin voisi vaikka ilmoittaa et ei tule käytettyä, haluutko itse mennä tms.

Eihän tuommoista voi kenellekään sanoa, paitsi tietysti jos haluaa lahjan antajasta eroon. 

Veemäisempää on kuulla jälkikäteen kun aika mennyt umpeen, ettei tullut käytettyä, eikä sitä enää kukaan voi sitten hyödyntää. Fyrkat mennyt taivaan tuuliin vaikka tarkoituksena onnollut ilahduttaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahastun tietysti.

Veemäisempää on kuulla jälkikäteen kun aika mennyt umpeen, ettei tullut käytettyä, eikä sitä enää kukaan voi sitten hyödyntää. Fyrkat mennyt taivaan tuuliin vaikka tarkoituksena onnollut ilahduttaa

Ainakin minun saama lahjakortti oli ostettu lahjan antajan ystävän hoitolasta.  Ei ne rahat minnekään kadonneet vaan hän varmasti ilahtui niistä. 

Vierailija
144/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiusallista saada kosmetologi- tai hierontalahjakortti. En pidä mistään tuollaisesta,  hipelöinnistä ja että vieraat koskevat. Menisin yhtä mielelläni kuin hammaslääkäriin. En kehtaisi jättää käyttämättäkään, joten olisi yksi ikävä velvoite käydä siellä hoitamassa homma pois  päiväjärjestyksestä. Stressaisi. 

Vierailija
145/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiusallista saada kosmetologi- tai hierontalahjakortti. En pidä mistään tuollaisesta,  hipelöinnistä ja että vieraat koskevat. Menisin yhtä mielelläni kuin hammaslääkäriin. En kehtaisi jättää käyttämättäkään, joten olisi yksi ikävä velvoite käydä siellä hoitamassa homma pois  päiväjärjestyksestä. Stressaisi. 

Tämä on asia jota ei voi ääneen sanoa, koska sitten pidetään outona ja hulluna.  Pakko ylläpitää sitä mielikuvaa, että kaikki  naiset nauttii tuollaisesta hemmottelusta. 

Vierailija
146/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu , ei ikinä mitään hieronta tai muita hoitoa lahjakortilla . Ketun itsekästä jos itse tykkää niin luulee toisienkin pitävän . Itse heittänyt lahjakortit roskiin jos ei ole kelvanneet tutuille ilmaiseksi . 

Vierailija
147/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt kosmetologilla yhdellä kerralla kahdesti. Ensimmäisen ja viimeisen. Toivottavasti en saa ikinä tuollaista lahjaa, sillä en viitsisi jättää käyttämättä. Menen mieluummin vaikka hammaslääkäriin. 

Vierailija
148/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä jotkut ehdottaa, että antaa lahjakortin eteenpäin, jos itse ei käytä. Minusta se on jotenkin väärin. Miksi minulle ei valita minulle sopivaa lahjaa, lahjakorttia tai silkkaa rahaa, jotta ilahtuisin annetusta huomionosoituksesta? 

Olin vuosia sitten työpaikassa, jossa jouluisin sain alkoholipulloja joululahjaksi. Kun kerroin, että en juo alkoholia, minulle sanottiin vain, että anna eteenpäin jollekin joka juo. Todella vastenmielinen lahja, joka täytyy antaa eteenpäin.

Mä saan joka vuosi pullotolkulla viinejä, konjakkeja yms. kun esimieheni on absolutisti. Minä sitten vielä annan osan eteenpäin, jotain käytän itse mutta en niin paljon ja saan vähän itsellekin tarkoitettuja. Olen ainoa palkallinen  työntekijä pienessä firmassa. Muut ovat aliurakoitsijoita. 

Vierailija
149/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää oikeasti antako noita lahjakortteja. Minä sain kaverilta lahjakortin kaukana korvessa asuvalle hierojalle. Ei tullut käytettyä ja tämä hieroja oli kaverilleni kertonut, etten ole sitä käyttänyt. Todella ärsyttävää.

Mikset antanut sitä eteenpäin?

Miksei lahjoja voi ikinä antaa takaisin lahjanantajalle? Kyllä minua ainakin suututtaa ihan peevelisti että lahjoitetaan jollekin ventovieraalle ennemmin kuin annetaan takaisin minulle. En minä rahassa kylve ja voisin itsekin käyttää tai myydä jollekin ja saada edes osan rahoista takaisin. Ja etenkin kun aina sanon että jos et tykkää tai ei tule käytettyä, anna takaisin niin voin käyttää itse. Koskaan ei käytä eikä varsinkaan anna takaisin vaan lahjoittaa jollekin eteenpäin. No en enää osta lahjakortteja.

Olen ihan samaa mieltä, mutta osan mielestä lahjan palauttaminen on epäkohteliasta. Mieluummin sitten ventovieraalle kuin roskiin.

Vaikka pyydän että anna takaisin jos et käytä, ei koskaan anneta minulle vaan jollekin toiselle. Kyllä suututtaa.

Vierailija
150/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää oikeasti antako noita lahjakortteja. Minä sain kaverilta lahjakortin kaukana korvessa asuvalle hierojalle. Ei tullut käytettyä ja tämä hieroja oli kaverilleni kertonut, etten ole sitä käyttänyt. Todella ärsyttävää.

Miksei lahjoja voi ikinä antaa takaisin lahjanantajalle? Kyllä minua ainakin suututtaa ihan peevelisti että lahjoitetaan jollekin ventovieraalle ennemmin kuin annetaan takaisin minulle. En minä rahassa kylve ja voisin itsekin käyttää tai myydä jollekin ja saada edes osan rahoista takaisin. Ja etenkin kun aina sanon että jos et tykkää tai ei tule käytettyä, anna takaisin niin voin käyttää itse. Koskaan ei käytä eikä varsinkaan anna takaisin vaan lahjoittaa jollekin eteenpäin. No en enää osta lahjakortteja.

Olen ihan samaa mieltä, mutta osan mielestä lahjan palauttaminen on epäkohteliasta. Mieluummin sitten ventovieraalle kuin roskiin.

Vaikka pyydän että anna takaisin jos et käytä, ei koskaan anneta minulle vaan jollekin toiselle. Kyllä suututtaa.

Näin on ilmeisesti tapahtunut usein ja edelleen ostat? 

Vierailija
151/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin käy ilmeisesti sinulle usein, mutta jatkat vain lahjojen antamista, jousra henkilö ei pidä ja joutuu laittamaan eteenpäin. Miksi et anna jotain sellaista mikä olisi lahjan saajalle mieluista?

Vierailija
152/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi lahjakortilla pakottaa ihmistä tekemään jotain sellaista mitä hän ei halua. Selvitä ensi kerralla etukäteen mistä lahjan vastaanottaja varmasti pitää ja hanki sellainen lahjakortti.

Tämä.

Vierailija
153/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutamalle ystävälle. Saitko heiltä lahjat?

Sain toki. Meillä on ystäväpiirissä tapana viettää pikkujouluja yhdessä ja ostaa lahjoja. Paitsi tämä lahjakortin käyttämättä jättäjä, joka valittaa kaikesta, ei yleensä muista tätä ja tulee joitakin poikkeusvuosia lukuun ottamatta kahta kättä heiluttaen esim. niihin pikkujouluihin.

Meillä on tapana ostaa johonkin kaveripikkujouluihin ehkä vitosen lahjat, vaikka ihan työssäkäyviä keski-ikäisiä ollaan. Mikä saa ostamaan lahkakortteja ja odottamaan vastaavaa panostusta muiltakin? Kuullostaa, ettet edes pidä tuosta kaveristasi.

Vierailija
154/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annoitko sen, koska hän itse asiasta puhunut, että olisi mukava käydä vai ilmaisitko sillä tavoin hänelle oman mielipiteesi lahjakortilla vihjaten, että hänen olisi syytä käydä kosmetologilla? 
Ylireagoit, sillä et voi velvoittaa häntä käyttämään sitä. 

Kävin päivällä isossa kauppakeskuksessa ja käytävällä joku nuori nainen mainosti juuri kosmetologin palveluja ja halusi ottaa minut kohteeksi.  Se ei tuntunut oikein kivalta. Rahatilanne ei salli mitään tuollaista. Ostan vain  lääkkeet, aurinkovoidetta, hammastahnaa ym.  Asian toinen puoli oli se, näytinkö hänen mielestään niin kurjalta, että pitäisi  muokata ulkonäköä. Ap:lle neuvoisin, että jos  hän antaa jollekulle lahjakortin, on huomaavaista antaa sellaiseen liikkeeseen, josta saajalla on iloa.

Vierailija
155/179 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi elämä olisi mitenkään vaikeaa jos ei pidä kosmetologista? Ei kukaan sinne väkisin vie. Hoidan ihoni itse luonnonmukaisilla aineilla ja siitä tulee parempi olo. 

Vierailija
156/179 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi elämä olisi mitenkään vaikeaa jos ei pidä kosmetologista? Ei kukaan sinne väkisin vie. Hoidan ihoni itse luonnonmukaisilla aineilla ja siitä tulee parempi olo. 

Nämä lahjakortin ostajathan sitä yrittää pakottaa :-D Mutta ilmeisesti kosmetologeilla menee kuitenkin aika hyvin, koska suurin osa siellä tykkää käydä.

Vierailija
157/179 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä on vaikeaa vain, jos loukkaantuu ja harmistuu siitä että saa lahjakortin kosmetologille vaikka ei pidä kosmetologeista.

Vierailija
158/179 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä on vaikeaa vain, jos loukkaantuu ja harmistuu siitä että saa lahjakortin kosmetologille vaikka ei pidä kosmetologeista.

Sehän on ihanaa saada lahja jolla ei itse tee mitään! Ostan itsekin aina mahdollisimman epäsopivia lahjoja, koska se on hauskaa.

Vierailija
159/179 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on ihanaa saada lahja jolla ei itse tee mitään! Ostan itsekin aina mahdollisimman epäsopivia lahjoja, koska se on hauskaa.

Ei se välttämättä ihanaa ole, mutta luulisi olevan aika neutraali asia. Minäkin saan säännöllisesti täysin epäsopivia lahjoja anopiltani, mutta olen silti kiitollinen niistä kaikista. Tiedän että hän tarkoittaa hyvää, vaikka lahjat kiertoon menevätkin.

Asenne ratkaisee.

Vierailija
160/179 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä siitä loukkaannu tai harmistu, antaja loukkaantuu jossei käytä. 

Minusta kalliit lahjat ystäväporukassa vaikuttaa kontrollin halulta. Onkohan tämä valittaja sanonut että lopetetaan tämä hölmöys?