Mopon hankinta 15-vuotiaalle teinille?
Meillä on kotona nyt keskusteltu mopon hankinnasta pojalle, joka täyttää ihan kohta 15 vuotta. Poika on tietenkin aivan innoissaan ja mieheni on sitä mieltä, että mopo helpottaisi kulkemista treeneihin, kavereille ja koulujuttuihin. Minä taas en ole ihan yhtä varma. Vaikka mopo olisi kuinka hyväkuntoinen ja turvallinen niin voiko luottaa ettei teini riehu liikenteessä? Mietin myös sitä virittämistä. Vaikka kotona sovittaisiin mitä, niin eihän sitä voi jatkuvasti vahtia. Kaveriporukassa voi tulla paineita ajaa kovempaa tai tehdä jotain typerää. Kaduitteko mopon ostamista, vai oliko siitä lopulta enemmän hyötyä kuin huolta?
Kommentit (164)
Trendikästä mutta sitä haukkuja ei tiedä ;).
Vaikuttaa miehen kirjoittamalta...
Joku ilkeä olisi saattanut keksiä vähemmän mairittelevan luonnehdinnan.
Minulla oli aikanaan mopo ja niin on omillakin. En ole katunut, enkä kokenut mitään ongelmaa asiasta. Tosin lapseni ovat niitä osanneet ajaa jo viiden vanhana (suljetulla alueella, teille ei ollut asiaa ilman kortteja) eivät ole tyhmiä ja osaavat liikennesäännöt, niitä kun on opeteötu soitä asti kun on osattu kävellä. Viritykset yms näen kyllä ihan yhdellä vilkaisulla ja sen tietää kakaratkin, joten niitä ei mopoihin ilmesty. Tietävät että vilkaisen mopot lähes päivittäin ja ajo loppuu kun seinään siihen asti kunnes ovat 18 jos sovittuja sääntöä ei noudateta. Mopot huolletaan ja käydään läpi säännöllisesti ja osaavat nykyään tehdä perushuollot myös itse (valvon toki). Hyvin on sujunut kun tietävät että yksikin perseily ja mopo lähti siltä istumalta myyntiin ja seuraavaksi ajavat sitten kun ovat täysi-ikäisiä ja maksaneet itse ajokorttinsa ja kulkupelinsä. Olemme sopineet että kustannan autokoulun JOS ei tule mopoilu vuosina yhden yhtä sanomista. Vielä ei ole tullut joten vanhempi aloittaa autokoulun ensi kuussa ja minä toimin maksajana.
Hommattiin lapselle mopo mutta hyvin pian huomattiin että poika on kaasua edes taas vaivaava idiootti joten mopo meni myyntiin, poika nyyhkytti aikansa kunnes tajusi olevansa pelle.
Jos tässä maailmassa joku saa avun, eikö se ole hyvä asia.
Tilalle otetaan sitten jotain muuta
Ap:lle sopisi asuinpaikaksi Utsjoki.
Aika selkeän puoleinen vastaus taisi tulla siinä ;D
Poitsu menee metsään kerään marjoja ja tienaa rahat mopoon. Niin minä tein.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat huolehtii että mopoa ei viritellä, voit vaikka välillä itse sillä ajaa ja tarkistaa että kaikki on kunnossa. Jos teini jää kiinni siitä että ei ole käytyänyt kypärää tai on ajanut ylinopeutta niin tuntuva rangaistus, vaikka kuukaudeksi mopo pois käytöstä.
Kakarathan menee kauppaakin sisälle kypärä päässä.
Todella Reilukerho että Jeesus valitsee ketkä pelastaa....
Juurikin näin