Mopon hankinta 15-vuotiaalle teinille?
Meillä on kotona nyt keskusteltu mopon hankinnasta pojalle, joka täyttää ihan kohta 15 vuotta. Poika on tietenkin aivan innoissaan ja mieheni on sitä mieltä, että mopo helpottaisi kulkemista treeneihin, kavereille ja koulujuttuihin. Minä taas en ole ihan yhtä varma. Vaikka mopo olisi kuinka hyväkuntoinen ja turvallinen niin voiko luottaa ettei teini riehu liikenteessä? Mietin myös sitä virittämistä. Vaikka kotona sovittaisiin mitä, niin eihän sitä voi jatkuvasti vahtia. Kaveriporukassa voi tulla paineita ajaa kovempaa tai tehdä jotain typerää. Kaduitteko mopon ostamista, vai oliko siitä lopulta enemmän hyötyä kuin huolta?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me päädyttiin lopulta sähkömopoon, mutta tehtiin aika selvät pelisäännöt ennen ostoa. Sovittiin, että mopo pysyy vakiona (sähkömopoa ei ilmeisesti edes pysty viritämään) ja kypärä on pakollinen sekä jos tulee sakkoja, virityksiä tai muuta säätöä, ajot loppuvat siihen. Lisäksi mies kävi pojan kanssa yhdessä läpi liikennesäännöt ja liikennetilanteita.
Sähkömoponha pystyy virittää helpommin kun polttomoottorivekotinta. Kaverin poian oma kulki rajottimet ohittamalla 105kmh, eikä vaadi kummoista sähköosaamista että osaa oikean johdon katkaista ja vetää kaapelin releen ohi. ei tosin akku kestänyt tuota vauhtia kauaa, range tais tippua alle puoleen.
Uusissa malleissa ei enää riitä johtojen vaihto. Tarvitaan uusi boksi.
Oli sekä hyötyä että huolta. Olin tosi iloinen kun mopoikä oli ohi.
Vierailija kirjoitti:
Onko pitkät etäisyydet? Miksi fillari ei riitä? Kuntokin pysyisi hyvänä pyöräillessä.
Tuon ikäisenä fillaroin 10-30 km päivässä. Koulussa käynti oli 10 km. Ja sitten kavereiden luona ja harrastuksissa käynnit päälle.
Tuon ikäisenä olin ajanut mopola jo pari vuotta tiellä yleisesti.
Ei teidän Veeti tekisi ikinä mitään mopohäröilyjä, siihen voit luottaa ihan täysin. Mopon laittelu vie nuoren pojan voimia, kannattaa ostaa reilusti energiajuomia, että jaksaa sitten. Ajelut kannattaa ajoittaa ilta-aikaan klo 22-02 taajama-alueilla, niin vältytään liikennevahingoilta. Isossa porukassa on muutenkin kivempi päristellä, kun on hiljaista, toki vähän isommallekin ajoväylälle voi mennä noihin aikoihin keulimaan, tuskin siellä kukaan siihen aikaan vastaan tulee. Luja luotto pojalle, ostohousut jalkaan ja mopo-ostoksille.
Epäilytti hankkia, mutta ajohalut oli kovat, niin hankittiin. Hyvin on ajot sujuneet ja poika on nykyään tosi näppärä ja osaa itse korjata oman ja kavereiden mopot. Ihan järkevä harrastus ollut, vaatii toki tilan korjaamiseen ja rassaamiseen. Ollut hyötyä myös esim koulussa fysiikan opiskelussa, kun ilmiöille on löytynyt käytännön esimerkkejä, niin on ollut paljon kiinnostuneempi opiskelemaan.
Helsinki on Suomen masentavin ja ylihintasin sekä joka suhteessa surkein kaupunki mitä Suomesta löytyy.
Meillä on ollut mopopoikia ja nuorin saa myös mopon. Ei ole ollut mitään ongelmia, helpottaa kulkemista haja-asutusalueella. Täällä on lähes kaikilla mopo, skopa tai koppari.
Ei kun vauhti päälle ja eikun menoksi!
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarpeellinen. Harrastuksiin ja kouluun pääsee kävellen tai polkupyörällä. Kun olin nuori 50km oli vielä lyhyt matka polkea vaikka uimaan.254
Siitä täytyy olla enemmän kuin omat 75 vuottani. Tässä ikäluokassa oli monilla mopot ja monilla vieläkin pappatunturit.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on Suomen masentavin ja ylihintasin sekä joka suhteessa surkein kaupunki mitä Suomesta löytyy.
Aha.
Lopettakaa tämä hölynpölykeskustelu!
Voisitko olla vähän ystävällisempi?
Hä? Missä maailmassa sä nyt elät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän niitä harrastusmatkoja 3 vuodessa mopolla tuli. Huhtikuussa ehkä alkaa kelit, syyskuussa loppuu ja harrastukset oli tauolla kesä-, heinä ja elokuun. Vesisateellakin heitettiin autolla eikä laitettu mopoilemaan 22km suuntaansa sateessa.
Meillä tyttö eikä hänellä ollut mitään mielenkiintoa ajella kuin välttämättömyydet, kävi koulussakin ysillä mieluummin bussilla.
Meidän porukoissa kyllä ajettiin mopoilla ihan ympäri vuoden, lapissa 90-luvulla. Ei talvi mitään estä.
Sama täällä etelässäkin
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on Suomen masentavin ja ylihintasin sekä joka suhteessa surkein kaupunki mitä Suomesta löytyy.
Miten liittyy mopon hankintaan
Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa