Mopon hankinta 15-vuotiaalle teinille?
Meillä on kotona nyt keskusteltu mopon hankinnasta pojalle, joka täyttää ihan kohta 15 vuotta. Poika on tietenkin aivan innoissaan ja mieheni on sitä mieltä, että mopo helpottaisi kulkemista treeneihin, kavereille ja koulujuttuihin. Minä taas en ole ihan yhtä varma. Vaikka mopo olisi kuinka hyväkuntoinen ja turvallinen niin voiko luottaa ettei teini riehu liikenteessä? Mietin myös sitä virittämistä. Vaikka kotona sovittaisiin mitä, niin eihän sitä voi jatkuvasti vahtia. Kaveriporukassa voi tulla paineita ajaa kovempaa tai tehdä jotain typerää. Kaduitteko mopon ostamista, vai oliko siitä lopulta enemmän hyötyä kuin huolta?
Kommentit (86)
Onko pitkät etäisyydet? Miksi fillari ei riitä? Kuntokin pysyisi hyvänä pyöräillessä.
Tuon ikäisenä fillaroin 10-30 km päivässä. Koulussa käynti oli 10 km. Ja sitten kavereiden luona ja harrastuksissa käynnit päälle.
Vierailija kirjoitti:
Onko pitkät etäisyydet? Miksi fillari ei riitä? Kuntokin pysyisi hyvänä pyöräillessä.
Tuon ikäisenä fillaroin 10-30 km päivässä. Koulussa käynti oli 10 km. Ja sitten kavereiden luona ja harrastuksissa käynnit päälle.
Ei se mopo itsessään tee pojasta kaaharia. Jos oma lapsi on sellainen, ettei noudata mitään sääntöjä, niin sitten en ostaisi edes polkupyörää.
Me päädyttiin lopulta sähkömopoon, mutta tehtiin aika selvät pelisäännöt ennen ostoa. Sovittiin, että mopo pysyy vakiona (sähkömopoa ei ilmeisesti edes pysty viritämään) ja kypärä on pakollinen sekä jos tulee sakkoja, virityksiä tai muuta säätöä, ajot loppuvat siihen. Lisäksi mies kävi pojan kanssa yhdessä läpi liikennesäännöt ja liikennetilanteita.
Mopomiitit! Muistakaa sopia yhdessä, että silmäteränne ei aiheuta yleistä pahennusta osallistumalla laittomiin mopomiitteihin.
Vierailija kirjoitti:
Me päädyttiin lopulta sähkömopoon, mutta tehtiin aika selvät pelisäännöt ennen ostoa. Sovittiin, että mopo pysyy vakiona (sähkömopoa ei ilmeisesti edes pysty viritämään) ja kypärä on pakollinen sekä jos tulee sakkoja, virityksiä tai muuta säätöä, ajot loppuvat siihen. Lisäksi mies kävi pojan kanssa yhdessä läpi liikennesäännöt ja liikennetilanteita.
Minkä mallinen sähkömopo=?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me päädyttiin lopulta sähkömopoon, mutta tehtiin aika selvät pelisäännöt ennen ostoa. Sovittiin, että mopo pysyy vakiona (sähkömopoa ei ilmeisesti edes pysty viritämään) ja kypärä on pakollinen sekä jos tulee sakkoja, virityksiä tai muuta säätöä, ajot loppuvat siihen. Lisäksi mies kävi pojan kanssa yhdessä läpi liikennesäännöt ja liikennetilanteita.
Minkä mallinen sähkömopo=?
Tuollainen Kruiser Forte, testivoittajakin: https://testaajat.com/paras-sahkomopo/ joka kulkee sen 45 km/h minkä mopo saa kulkea. Tosin kiihtyy paljon nopeammin kuin normimopot.
Ensin pitää suorittaa mopokortti!!!
Liikenteessä oppii vain olemalla liikenteessä. Toki voi tapahtua kaikkea, mutta niin voi pyörällä, sähköpotkulaudalla ja kävellenkin.
Ei ole tarpeellinen. Harrastuksiin ja kouluun pääsee kävellen tai polkupyörällä. Kun olin nuori 50km oli vielä lyhyt matka polkea vaikka uimaan.254
Hankkikaa ihmeessä, ja heti perään koppimopo. Naapurit kiljuu hulluna riemusta, kun se s__tanan päristely alkaa ja kestää kellon ympäri. Varma tapa saada ystäviä. Kannattaa jättää ainakin se koppimopo ronksuttamaan tyhjäkäynnillä siihen pihaan, jos on vielä lähdössä meneen.
Elämässä tulee vastaan monta sellaista hetkeä jolloin et oikeastaan enää voi miettiä, luotatko? Etkö ole ennen luottanut? MItä se kertoo sinusta että asiaa pitää kysyä keskustelupalstalla ventovierailta?
No jos mopoa ei uskalla antaa 15-vuotiaalle, niin milloin sitten pitäisi alkaa opetella vastuuta? 18-vuotiaana suoraan auton rattiin ilman mitään kokemusta liikenteestä? Minusta tässä on vähän sellaista pumpulissa kasvattamisen makua.
Jos ostatte, niin ostakaa järjellä. Jos ette luota poikaan yhtään, älkää ostako. Mutta älkää syyllistäkö kaikkia mopopoikia!!!
En ostaisi mopoa. Minun poika oli virittänyt mopoa viikko sen jälkeen kun se oli ostettu. Siitä keskusteltiin monta kertaa ettei sitä mopoa viritetä vaikka kaverit kuinka yllyttää. Ostin samantien mopon pois ja myin sen koska se oli minun mopo. Se on vonkunut sitä mopoa takas puoli vuotta jo ja minä en enä mopoa hanki.
Hytillinen mönkkäri paljon fiksumpi. Traktorikortti riittää.
Vierailija kirjoitti:
Me päädyttiin lopulta sähkömopoon, mutta tehtiin aika selvät pelisäännöt ennen ostoa. Sovittiin, että mopo pysyy vakiona (sähkömopoa ei ilmeisesti edes pysty viritämään) ja kypärä on pakollinen sekä jos tulee sakkoja, virityksiä tai muuta säätöä, ajot loppuvat siihen. Lisäksi mies kävi pojan kanssa yhdessä läpi liikennesäännöt ja liikennetilanteita.
Sähkömoponha pystyy virittää helpommin kun polttomoottorivekotinta. Kaverin poian oma kulki rajottimet ohittamalla 105kmh, eikä vaadi kummoista sähköosaamista että osaa oikean johdon katkaista ja vetää kaapelin releen ohi. ei tosin akku kestänyt tuota vauhtia kauaa, range tais tippua alle puoleen.
Älä osta mopoa, osta mönkijä, paljon enemmän iloa pidemmäksi aikaa. Isännälle ja miksei emännällekki hupia sitten kun alkaa olla autokortti iässä.
Jos virittää ja tulee sakot ja jälkikäteinen vaatimus kevytmoottoripyörän vakuutusmaksusta niin poika hoitaa velvoitteensa, jos ei muuten niin viikkorahat nollaamalla.