Mopon hankinta 15-vuotiaalle teinille?
Meillä on kotona nyt keskusteltu mopon hankinnasta pojalle, joka täyttää ihan kohta 15 vuotta. Poika on tietenkin aivan innoissaan ja mieheni on sitä mieltä, että mopo helpottaisi kulkemista treeneihin, kavereille ja koulujuttuihin. Minä taas en ole ihan yhtä varma. Vaikka mopo olisi kuinka hyväkuntoinen ja turvallinen niin voiko luottaa ettei teini riehu liikenteessä? Mietin myös sitä virittämistä. Vaikka kotona sovittaisiin mitä, niin eihän sitä voi jatkuvasti vahtia. Kaveriporukassa voi tulla paineita ajaa kovempaa tai tehdä jotain typerää. Kaduitteko mopon ostamista, vai oliko siitä lopulta enemmän hyötyä kuin huolta?
Kommentit (86)
Koko ajanhan niitä saa korjata, mikä on kyllä hyvä oppia tekniikasta mopojonnelle, mutta kyllä se käy vanhempien kukkarolle. Tosin kaikki harrastaminen maksaa. Kai se puhelimen tuijottamisen voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Me päädyttiin lopulta sähkömopoon, mutta tehtiin aika selvät pelisäännöt ennen ostoa. Sovittiin, että mopo pysyy vakiona (sähkömopoa ei ilmeisesti edes pysty viritämään) ja kypärä on pakollinen sekä jos tulee sakkoja, virityksiä tai muuta säätöä, ajot loppuvat siihen. Lisäksi mies kävi pojan kanssa yhdessä läpi liikennesäännöt ja liikennetilanteita.
Ai ettei voisi virittää? Johan on virheluulo pahimmasta päästä.
Hymysi tekee päivästäni paremman.
Mopoäiskä täällä hei. Jos on kiinnostusta mopolla liikkumiseen kannattaa se ja mopokortti hankkia. Teoriakokeeseen joutuu opettelemaan liikennesäännöt, ja liikenteessä kulkeminen lisää kypsyyttä mm. autoilua varten, kun ei sitten olla ensi kertaa tien päällä.
Sosiaalisesti mopo on tärkeä väline, olen nähnyt miten omilla lapsilla, ensin tyttärellä, nyt pojalla, mopo laajensi elinpiiriä ja teki itsenäisemmäksi. Vastuun antaminen kasvattaa vastuuseen ja järjenkäyttöön.
Itse ajoin mopolla yläasteajan, ja parhaalla kaverillani oli myös mopo. Ikimuistoisia aikoja!
Höpöhöpö kyse olikin vakiomoposta