Mopon hankinta 15-vuotiaalle teinille?
Meillä on kotona nyt keskusteltu mopon hankinnasta pojalle, joka täyttää ihan kohta 15 vuotta. Poika on tietenkin aivan innoissaan ja mieheni on sitä mieltä, että mopo helpottaisi kulkemista treeneihin, kavereille ja koulujuttuihin. Minä taas en ole ihan yhtä varma. Vaikka mopo olisi kuinka hyväkuntoinen ja turvallinen niin voiko luottaa ettei teini riehu liikenteessä? Mietin myös sitä virittämistä. Vaikka kotona sovittaisiin mitä, niin eihän sitä voi jatkuvasti vahtia. Kaveriporukassa voi tulla paineita ajaa kovempaa tai tehdä jotain typerää. Kaduitteko mopon ostamista, vai oliko siitä lopulta enemmän hyötyä kuin huolta?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
No jos mopoa ei uskalla antaa 15-vuotiaalle, niin milloin sitten pitäisi alkaa opetella vastuuta? 18-vuotiaana suoraan auton rattiin ilman mitään kokemusta liikenteestä? Minusta tässä on vähän sellaista pumpulissa kasvattamisen makua.
Kaikki on suhteellista. Esikoinen aloitti autolla, koska häntä ei mopot yhtään kiinnostaneet. Itselläni oli aikoinana sama juttu. Kuopus taas halusi mönkijän.
Kunpa yhdelläkään teinillä ei olisi noita helvetin kovaäänisiä rasseja, joilla häiritsevät ihmisten elämää. Nyt kun kesälomat alkaa niin rälläävät niillä yötä päivää.
Helsinkiläisillä nuorilla ei ole mopoja, eikä mitään mönkijöitä - onneksi. Eikö ne ole ihan vain maalaisten juttu?
En ole nähnyt nuorilla mopoja vuosikausiin. Woltkuskeilla on niitä sähkövempeleitä, mutta ihan oikeata moponuorta ei meidän kulmilla kyllä ole näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläisillä nuorilla ei ole mopoja, eikä mitään mönkijöitä - onneksi. Eikö ne ole ihan vain maalaisten juttu?
Asun maalla, mutta on muitakin kaupunkeja kuin Helsinki.
Älä laita kaikkia munia samaan koriin.
Alaikäisellekö ??????? Ei onnistu. Vasta, kun on täysi-ikäinen, sitten vasta, ei aiemmin, vaikka miten mankuu, ku muillakin kavereilla on........... Eilen näin, kun 4 luultavasti n. 10-v pikkupoikaa ajoi niillä kaupungin vuokrattavilla skuuteilla. Yks niistä kehtasi ajaa melkein päälle !!!!!!! Ja muut vaan nauroivat. Ei mitään käytöstapoja !!!!!!! Miten se on mahdollista ????? Et pienet pojat saavat kaahailla skuuteilla ???? Eiväthän ne edes ylety siihen ohjaushököttimeen !!! Kyl pitäisi olla kunnon valvonta tähän asiaan. Henkiarit voi saada joltakin vanhemmalta henkilöltä käyttöön. Se ei ole oikein. Ja hintoja on nostettava kunnolla. Nykyvanhemmat kun eivät enää piittaa mitään pienten sairaiden poikiensa tekosisita ! Hävytöntä. Se on lastensuojelulle nyt ilmoituksia !!!!!
Tärkeintä on poistaa äänenvaimennin ja jarrut.
#evoluutio
#karsinta
#y-kromosomihittoon
Meillä oli pojilla mopo ja helpotti heidän liikkumista paljon. Sovittiin säännöt että ajetaan nätisti ja näin tapahtui. Kyllä se on hyvä juttu pojalle ja jokapojan unelma saada mopo. Kannattaa nyt luottaa omaan nuoreen ja sanoa hänellekin että tämä on nyt luottamusasia. Lisäksi nyt kun hankit mopon, niin häviää se unelma pojan mielestä. Jos et hanki, niin se ostaa kuitenkin täysikäisenä kevytmoottoripyörän koska ei saanut mopoa teininä. Näinkin on tuttujen pojat toimineet.
Ei mopoa teinille. Maha kasvaa! Ostakaa kunnon polkupyörä 👍
Vierailija kirjoitti:
Ei mopoa teinille. Maha kasvaa! Ostakaa kunnon polkupyörä 👍
Opettele bensalenkkariasi käyttämään ehkäisyä.
Miten nuo isovanhemmat tähän edes liittyvät?
Söitkö samalla siinä hurrikaanivastatuulessa pikkukiviä kun poljit? Ja talvella totta kai hiihtäen.