Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö teitä häiritse se, että kansa on nykyään jakautunut huono-osaisiin ja hyväosaisiin?

Vierailija
18.05.2026 |

Toiset kamppailevat pysyäkseen hengissä ja toiset ostelevat osakkeita, sijoitusasuntoja, matkoja ja ravintolaillallisia.

Kommentit (237)

Vierailija
141/237 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistyneistön on tuotava tosiasioita esiin Suomen politiikasta.

Katson kuuluvani ns. sivistyneistöön ammattinimikkeeni takia ja oma alani itse asiassa kuuluukin kulttuuriin, sivistykseen.

En enää äänestä ja siihen minulla on erittäin pätevät syyt.

Vierailija
142/237 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohti sisällissotaa, ja siitä minä naatin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/237 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan kautta ihmishistorian se on näin ollut. Nyt huono-osaisista kuitenkin pidetään paremmin huolta kuin vaikkapa 200 vuotta sitten.

Tämä. Nyt kuitenkin pidetään huolta niin hyvin, että surkeimmallakin rääpäleellä on lämmin asunto puhtaan veden ja sisävessan kanssa. Ja saa vieläpä vähän rahaakin käteen, jolla voi ostaa vaatteensa ja ruokansa. 

Ap:n kaltaisia osatyökykyisiä on paljon muitakin. Mutta kun niitä vähäisempiä töitä on hakemassa tuhansittain muitakin suomalaisia ja ulkomaalaiset siihen päälle. Niin se vaan on. Kaikille ei riitä tuolia. Jotkut joutuu istumaan lattialla.

Vierailija
144/237 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kuuluu Hussin maksukattoon ja mitä ei.

www.hus.fi/potilaalle/asiakasmaksut#mitä-maksukattoon-lasketaan-mu

Vierailija
145/237 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan kautta ihmishistorian se on näin ollut. Nyt huono-osaisista kuitenkin pidetään paremmin huolta kuin vaikkapa 200 vuotta sitten.

200 vuotta sitten tavalliset kansalaiset olivat kaikki köyhiä eikä tällaisia tuloeroja ollut.

"Aateliset ja suurtilalliset: Ensimmäiset todelliset rikkaat olivat aatelissukuja, jotka omistivat valtavia kartanoita. Heidän vaurautensa oli peräisin maaomistuksista, maaorjien (alueella tosin lampuotien) työstä ja myöhemmin myös varhaisesta teollisuudesta.

Kauppiaat ja laivanvarustajat: Merkittävää vaurautta kerättiin rannikkokaupungeissa, kuten Viipurissa, Turussa ja myöhemmin myös Helsingissä. Menestyneet kauppahuoneet (kuten Hackman ja myöhemmin Rettig) harjoittivat laajaa kansainvälistä kauppaa, laivanvarustusta ja sahateollisuutta"

Näin siis 200 vuotta sitten. 

"1800-luvun Suomessa köyhyys oli laajaa, rakenteellista ja usein halveksuttua. Väestönkasvu ja maattoman väestön lisääntyminen synnyttivät massiivisen köyhälistön. Tilannetta pahensivat vuosisadan puolivälin suuret katovuodet, jotka johtivat nälänhätiin. Köyhiä pidettiin usein uhkana yhteiskunnalle, ja heidän toimeentulonsa perustui vaivaishoitoon tai kerjuuseen. "

Kivaa aikaa ? 

Vierailija
146/237 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

200 vuotta sitten tavalliset kansalaiset olivat kaikki köyhiä eikä tällaisia tuloeroja ollut.

...ja se oli parempi?

-eri

Vierailija
147/237 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Nyt kuitenkin pidetään huolta niin hyvin, että surkeimmallakin rääpäleellä on lämmin asunto puhtaan veden ja sisävessan kanssa. Ja saa vieläpä vähän rahaakin käteen, jolla voi ostaa vaatteensa ja ruokansa. 

Ap:n kaltaisia osatyökykyisiä on paljon muitakin. Mutta kun niitä vähäisempiä töitä on hakemassa tuhansittain muitakin suomalaisia ja ulkomaalaiset siihen päälle. Niin se vaan on. Kaikille ei riitä tuolia. Jotkut joutuu istumaan lattialla.

En mä ole mikään osatyökykyinen, vaan täysin työkykyinen koulutustani ja osaamistani vastaavaan työhön.

Ap

Vierailija
148/237 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän häiritsee se, että kansa on jakautunut päihteidenkäyttäjiin ja päihteettömiin.

Päihteettömät ovat niitä ns. hyväosaisia, joilla rahat riittävät siihen oikeasti tarpeelliseen.

Se taas on aivan itsestä kiinni

Totta, näin on. Se on itsestä kiinni. Siksi se minua niin paljon häiritseekin.

Olen itse päihteetön. Minä en ole tämän vuoksi köyhä, vaan voin tehdä ihan mitä haluan. Rahaa tuppaa kertymään liikaakin, jollei sille keksi jotain järkevää käyttöä, kuten esim. matkustelu.

Mitäköhän sitten kun tulee vanhaksi, eikä jaksa matkustaa? Minulla ei ole suuret tulot, mutta on niin vaikeaa keksiä mihin sitä rahaa työntäisi, kun olen pieniruokainenkin. 

Orpon hallituksen aikana sekä tulo- että varallisuuserot ovat lähteneet kasvuun. Syynä on yhdistelmä, jossa samaan aikaan leikataan sosiaaliturvaa ja kevennetään erityisesti suurituloisten verotusta.

Asumistuen leikkaukset, työttömyysturvan heikennykset ja ansiosidonnaisen porrastus osuvat eniten opiskelijoihin, työttömiin, pienituloisiin ja lapsiperheisiin. THL:n arvioiden mukaan muutokset lisäävät pienituloisuutta ja heikentävät perusturvan riittävyyttä.

Samaan aikaan suurituloiset hyötyvät veronalennuksista euroissa eniten. Hyvätuloisilla on myös enemmän sijoituksia, asunto-omaisuutta ja muuta varallisuutta, joiden asemaa hallitus ei ole merkittävästi kiristänyt verotuksella. Varallisuus siis kasautuu edelleen niille, joilla sitä jo on.

Lisäksi julkisten palvelujen heikentyminen kasvattaa eriarvoisuutta käytännössä: varakkaat voivat ostaa yksityisiä palveluja, mutta pienituloiset jäävät riippuvaisiksi ruuhkautuvista julkisista palveluista.

Erityisen suuri muutos näkyy nuorissa ja pienituloisissa: yhä useampi elää vuokralla, velkaantuu eikä pysty säästämään tai hankkimaan omaisuutta. Samaan aikaan hyväosaisilla omaisuus ja sijoitukset kasvattavat taloudellista turvaa edelleen.

Suomi ei ole muuttunut äärimmäisen eriarvoiseksi, mutta suunta on selvästi poispäin pohjoismaisesta hyvinvointivaltiomallista kohti yhteiskuntaa, jossa omaisuus, perhetausta ja tulotaso ratkaisevat aiempaa enemmän ihmisen mahdollisuuksia ja turvallisuutta.

Mitä sinä sössötät? Ajatteletko, että vaikkapa norjalaisella tai ruotsalaisella ei ole säästöjä ja sijoituksia? Newsflash, siellä on Ruotsissa jopa oma termi sille, kansankapitalismi. Siellä kannustetaan kansaa säästämään ja sijoittamaan ja toivotaan sukujen vaurastuvan. Siksi siellä ei ole perintöverojakaan. Suomi on siten ihan linjassa pohjoismaisten hyvinvointivaltioiden kanssa mikäli sen kansalaisten sijoitukset ja omaisuus kasvaa. 

Älä sinä enää kuule puhu mistään pohjoismaisesta hyvinvointivaltiosta Suomeen liittyen.

Se oli menneisyydessä, ei ole enää.

Se on tuhottu ja sitä edelleenkin tuhotaan.

Laitaoikeistolainen ääriporukka huutaa ja mellastaa Arkadianmäellä.

Vierailija
149/237 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin tai asuntovaunun. Ne pitää myydä ja ostaa niillä rahoilla ruokaa lapsille, jos joutuu työttömäksi.

Vierailija
150/237 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...ja se oli parempi?

-eri

Se taas on asia erikseen. Puhuin vain tuloeroista.

Vierailija
151/237 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuessakin on nykyään varallisuusraja. Eli ensin pitää käyttää asunnon myynnistä saatuja rahoja ennenkuin saa vuokra-asuntoon asumistukea.

Vierailija
152/237 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä ole mikään osatyökykyinen, vaan täysin työkykyinen koulutustani ja osaamistani vastaavaan työhön.

Ap

Miten voi olla täysin työkykyinen, jos ei pysty tekemään fyysistä työtä?

Vierailija
153/237 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän häiritsee se, että kansa on jakautunut päihteidenkäyttäjiin ja päihteettömiin.

Päihteettömät ovat niitä ns. hyväosaisia, joilla rahat riittävät siihen oikeasti tarpeelliseen.

Se taas on aivan itsestä kiinni

Totta, näin on. Se on itsestä kiinni. Siksi se minua niin paljon häiritseekin.

Olen itse päihteetön. Minä en ole tämän vuoksi köyhä, vaan voin tehdä ihan mitä haluan. Rahaa tuppaa kertymään liikaakin, jollei sille keksi jotain järkevää käyttöä, kuten esim. matkustelu.

Mitäköhän sitten kun tulee vanhaksi, eikä jaksa matkustaa? Minulla ei ole suuret tulot, mutta on niin vaikeaa keksiä mihin sitä rahaa työntäisi, kun olen pieniruokainenkin. 

Orpon hallituksen aikana sekä tulo- että varallisuuserot ovat lähteneet kasvuun. Syynä on yhdistelmä, jossa samaan aikaan leikataan sosiaaliturvaa ja kevennetään erityisesti suurituloisten verotusta.

Asumistuen leikkaukset, työttömyysturvan heikennykset ja ansiosidonnaisen porrastus osuvat eniten opiskelijoihin, työttömiin, pienituloisiin ja lapsiperheisiin. THL:n arvioiden mukaan muutokset lisäävät pienituloisuutta ja heikentävät perusturvan riittävyyttä.

Samaan aikaan suurituloiset hyötyvät veronalennuksista euroissa eniten. Hyvätuloisilla on myös enemmän sijoituksia, asunto-omaisuutta ja muuta varallisuutta, joiden asemaa hallitus ei ole merkittävästi kiristänyt verotuksella. Varallisuus siis kasautuu edelleen niille, joilla sitä jo on.

Lisäksi julkisten palvelujen heikentyminen kasvattaa eriarvoisuutta käytännössä: varakkaat voivat ostaa yksityisiä palveluja, mutta pienituloiset jäävät riippuvaisiksi ruuhkautuvista julkisista palveluista.

Erityisen suuri muutos näkyy nuorissa ja pienituloisissa: yhä useampi elää vuokralla, velkaantuu eikä pysty säästämään tai hankkimaan omaisuutta. Samaan aikaan hyväosaisilla omaisuus ja sijoitukset kasvattavat taloudellista turvaa edelleen.

Suomi ei ole muuttunut äärimmäisen eriarvoiseksi, mutta suunta on selvästi poispäin pohjoismaisesta hyvinvointivaltiomallista kohti yhteiskuntaa, jossa omaisuus, perhetausta ja tulotaso ratkaisevat aiempaa enemmän ihmisen mahdollisuuksia ja turvallisuutta.

Mitä sinä sössötät? Ajatteletko, että vaikkapa norjalaisella tai ruotsalaisella ei ole säästöjä ja sijoituksia? Newsflash, siellä on Ruotsissa jopa oma termi sille, kansankapitalismi. Siellä kannustetaan kansaa säästämään ja sijoittamaan ja toivotaan sukujen vaurastuvan. Siksi siellä ei ole perintöverojakaan. Suomi on siten ihan linjassa pohjoismaisten hyvinvointivaltioiden kanssa mikäli sen kansalaisten sijoitukset ja omaisuus kasvaa. 

News Flash: tutkimus ja numerot eivät valehtele. 

Ole hyvä ja näpytä kysymys suomalaisten tulo-ja varallisuus erojen kasvusta Orpon hallituksen aikana, vaikka tekoälyyn. 

Vierailija
154/237 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se on, ja näin se on aina ollut.

Ei ole ollut. Sosiaalituet ja työllisyys on tällä hetkellä ennätyksellisen alhaiset, ja samalla hinnat kohonneet pilviin.

Ap

Ei pidä paikkaansa. Tällä hetkellä sosiaalitukia maksetaan Suomessa enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Yhä isompi osa niistä menee valitettavasti muualta tulleille ja suomalaiset jäävä nuolemaan näppejään.

Vierailija
155/237 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Just sanoit, ettei fyysiset työt kelpaa tai käy, joten olet osatyökykyinen. Sun ammatilliselle osaamisellesi ei ole niin paljon kysyntää. Opiskele joku muu ala, jos haluat töihin. 

Vierailija
156/237 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavallinen duunari enkä ymmärrä ollenkaan tätä tuloero höpötystä. Palkkaa saa ihan sen mukaan mitä tekee ja kuinka paljon. En toki laita vastaan, jos haluatte ruokkia mut kotiini, sekin passaa.

Vierailija
157/237 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se on, ja näin se on aina ollut.

Ei ole ollut. Sosiaalituet ja työllisyys on tällä hetkellä ennätyksellisen alhaiset, ja samalla hinnat kohonneet pilviin.

Ap

Ei pidä paikkaansa. Tällä hetkellä sosiaalitukia maksetaan Suomessa enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Yhä isompi osa niistä menee valitettavasti muualta tulleille ja suomalaiset jäävä nuolemaan näppejään.

Ei pidä paikkaansa. Ulkomaiset toimivat vakuuttavasti yrittäjinä sekä ns. hanttihommissa. Kyllä tuen saa ihan kotimainen väestö.

Vierailija
158/237 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Ja aina samat "vangin asemassa", vaikkei ole rikollinen.

Vierailija
159/237 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiritsee ja paljon. Katsotaan saako vasemmistohallitus jotain aikaiseksi. Leikata pitää, mutta ei köyhiltä.

Vierailija
160/237 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lopulta tyrannit roikkuvat puunoksassa köysi kaulassa.Jokainen historiaa tunteva tietää tämän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi