Uimahallin pukuhuoneessa kännykkää käyttävät naiset - mikä teitä vaivaa?
Heti alkuun: en tiedä miesten pukkarin tilanteesta, kun en siellä asioi, niin puhun nyt naisista.
Saan jatkuvasti vääntää kättä kännykän käytöstä kotipaikkakuntani uimahallissa. Ihmiset käyttävät pukuhuoneessa kännykkää ja kun menen sanomaan, että se on uimahallin järjestyssäännöissä kielletty, äärimmäisen harva uskoo asiaa. Muutamat pahoittelevat ja sanovat toki laittavansa kännykän pois. Suurin osa vain toteaa "mä laitan vaan tän yhden viestin" tyylistä kommenttia. Eräs kolmekymppinen nainen totesi, että hänpä lähtee sitten pukuhuoneen ainoaan vessaan viestittelemään, niin ei häiritse. Ja nämä kännykän käyttäjät on ihan eri-ikäisiä ka.ntiksia, kun joku asiaa kommentoi. Olen pyytänyt uimahallin työntekijöitä puuttumaan asiaan, mutta he sanovat, etteivät lähde pukuhuoneeseen selvittämään moisia tilanteita. Usein vedotaan siihen, että ei ole esim. naispuolista työntekijää naisten pukuhuoneeseen. Kumma kyllä siivoojien kohdalla on täysin ok, että miessiivooja kulkee naisten puolella tai naissiivooja miesten puolella.
Ylipäätään mietin: miksi sitä puhelinta pitää räplätä pukuhuoneessa, jossa on alastomia ja vähäpukeisia ihmisiä? Ja eikö muita häiritse se, että toinen siinä vieressä heiluu puhelimen kanssa, kun itse olet alasti? Itseäni ei kiinnosta päätyä jonkun videopuhelun tai snäpin taustalle. Olen aina ollut ainoa huomauttaja, joka menee tuosta kännykän käytöstä sanomaan. Hämmentää, miten monissa asioissa ollaan nykyisin todella tarkkoja, mutta uimahallin pukuhuoneessa on näemmä monien mielestä täysin ok käyttää kännykkää.
Kommentit (139)
Onko käsitelty ihmiset, joilla on diabeteksen t verensokerin mittaamiseksi pyöreä esine käsivarressa ja se saa hälytettyä kännykällä? Eli känny huutaa kunnes ihminen tekee jotain verensokerin korjaamiseksi.
Mitä ap silloin pelkää?
Haittaako teitä huolettomia yhtään enempää se, jos itsenne sijaan puhelimenkäyttäjä heiluukin alastoman teininne tai lapsenne lähistöllä? Varsinainen suora kuvaustarkoituskaan ei ole ollenkaan niin poissuljettua kuin mitä monet viattomat täällä ovat saaneet etuoikeuden yhä uskoa. Kiusaaminen, uteliaisuus, huvittuneisuus, vertailu... Syitä on tosi monia. Lapsikohteisuuskin.
Mutta! Kun katselee monien ottamia selfieitä somesta milloin mistäkin tilanteesta, niin hämmentävän usein voi nähdä ettei kuvaaja ole suonut ajatustakaan taustalle. Usein näissä on ottajina keski-ikäiset tai vanhemmat naiset, joiden ei tietenkään uskoisi pukkarissa kuvailevan silloin, kun hän on syventyneenä puhelimelleen. "Laitanpa kuvan Facebooksivulleni siitä, että vesijumppa virkisti! Ja jutusteluryhmäänkin!" Rouva istuu keskipenkillä ja selfiekamera osoittaa tutulla tavalla vähän yläviistoon, jolloin taustalla seisovat ihmiset näkyvät.
Tosi monilla on myös kiusaamisen ja muiden ikävien kokemusten takia hankala mennä ylipäänsä uimahalliin ja jotenkin tykkäisin ajatella, että nyt kun ikävistä tunnelmista puhelimenräpläämisen takia kuullaan, se haluttaisiin enemmänkin ottaa huomioon, kuin pauhata oikeudestaan käyttää puhelinta Just Tähän Mun Tärkeään Ja Hetkestä Kiinni Olevaan Asiaan. Minä! Minun oikeus olla välittämättä niistä, jotka ovat tilanteessa tavallaan heikommalla!
Tähän voisi soveltaa tuttua hokemaa... Ei kaikki puhelimenkäyttäjät, mutta aina puhelimenkäyttäjä. Mistä tiedämme ettet se ole sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin voisi kysyä: kuinka monista olisi ok, että joku seisoskelisi pukuhuoneessa kameran kanssa ja sanoisi, että hän tässä muuten vain hengailee eikä kuvaa ketään?
Kamera on tarkoitettu kuvaamiseen, puhelin puhumiseen. Vähän eri asia.
Jos puhelimessa on kamera, mitä muuta käyttöä sillä on kuin kuvaaminen?
Vierailija kirjoitti:
Olen useamman kerran Turussa Impivaaran uimahallissa joutunut puuttumaan videopuheluiden soittamiseen pukuhuoneessa. Eräskin järjen jättiläinen puhui miehensä kanssa pitäen puhelinta korkealla ja kääntyillen ympäriinsä, että varmasti kaikki takanaolijat tulivat kuvatuiksi. Ei ollenkaan harvinaista tämä.
Kuulostaa tahalliselta, näillä on joku iljettävä fetissihomma varmasti. Hyi vi ttu että ihmiset on tyhmiä ja oksettavia!!!
Mä taidan sitten olla niin sinut itseni ja vartaloni kanssa etten oli ikinä kiinnittänyt huomiota ihmisten kännykän käyttöön uimahallin pukkarissa :D
Ymmärrän täysin tuon mobiililaitekiellon ja toivoisin sitä joka ikiseen pukuhuoneeseen. Pukuhuoneissa ne kaapit on kapeita ja tilaa on vähän,niin kylläpä jurppii kun paikalle osuu ihmisiä jotka alkavat hoitaa puhelimella asioitaan ja vievät tilaa. Vaihtakaa vaatteet ja menkää muualle räpläämään niitä luurejanne!
Ei tällaista miesten pukuhuoneissa ole näkynyt. Tosin en ole viime vuosina enää kovin paljon uimahalleissa enää käynyt.
Ylipäänsä puhelimeen addiktoituneet ovat säälittäviä. En tiedä mitään surkeampaa näkyä, kuin apaattinen luurin selaaminen. Tai tiedän: tablettiin addiktoitunut pikkulapsi.
Ei voida edes kauniille luontoretkelle lähteä, ettei koko aikaa selattaisi sitä tyhmennyskapulaa.
Katsoin kunnan sivuilta paikallisen uimahallin säännöt. Siellä kiellettiin kuvaaminen, ei puhelimen käyttöä.
Kerroin jo aiemmin, että itse jos uimahallin pukkarissa käytän puhelinta niin seison kasvot omaan kaappiin päin ja puhelin on vaakatasossa. Ei sillä tavalla ketään kuvata joten en ymmärrä miten se kenenkään persettä kaivaa jos tuolla tavalla laitan esim. yhden viestin? Eikä mulla ole mitään mielenkiintoa ketään kuvata.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pukkarissa ei saisi käyttää puhelinta? Ymmärrän kuvaamisen, mutta ettei saisi viestitellä ja selata puhelinta? Onpa taas sääntöjä keksitty.
No mistä sen voi tietää, kuvaako joku vai lähetteekö viestejä vai ottaako selfien? Samannäköistä heilumista.
Häiritsi kerran kun yks oli täysissä pukeissa kännykän kanssa pesutiloissa odottamassa uimakoulussa ollutta lastaan suihkusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pukkarissa ei saisi käyttää puhelinta? Ymmärrän kuvaamisen, mutta ettei saisi viestitellä ja selata puhelinta? Onpa taas sääntöjä keksitty.
No mistä sen voi tietää, kuvaako joku vai lähetteekö viestejä vai ottaako selfien? Samannäköistä heilumista.
En mä ainakaan mitenkään heilu vaan kuten olen jo kaksi kertaa kertonut tässä ketjussa niin seison kasvot omaan kaappiin päin ja puhelin on vaakatasossa kamera kohti lattiaa. En mä puhelin pystyssä siellä mitään heilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä ainakaan mitenkään heilu vaan kuten olen jo kaksi kertaa kertonut tässä ketjussa niin seison kasvot omaan kaappiin päin ja puhelin on vaakatasossa kamera kohti lattiaa. En mä puhelin pystyssä siellä mitään heilu.
Sinulla vaikuttaa olevan kova tarve saada jonkinlainen siunaus juuri sinun fiksulle toiminnallesi. Samaahan ne miehet jankkaa, jotka kirjoittaa, että kyllähän he nyt sentään lenkkivaatteissa lenkkeillessään voivat lähestyä naista pimeällä takaapäin ilman, että ketään pitäisi pelottaa. Että muiden pelkääminen on naurettavaa hysteriaa, kun itse tiedän ettei minua kiinnosta muu, kuin saada pikana se oma viaton homma suoritettua. Näetkö kaavaa?
Ei se alastomana arka tai peloteltu välttämättä ajattele, että onpa hyvä juttu että tuo nainen myös pysyy kääntyneenä kaappiinsa ja täyttää selfiekameran etsimen kokonaan kehollaan vielä sittenkin, kun itse rentoudun. Että tosi kiva, että hän on jollekin viestitse saatavilla ihan juuri nytkin, kun olisihan se nyt kohtuutonta odotuttaa.
You do you. Levitä maailmaan sitä, minkä haluat täällä lisääntyvän.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jonkun vieraan ihmisen viestittely häiritsee sinua?
Mutta kun se voi olla yhtä hyvin salaa kuvaamista, ja se on kielletty yleisissä pukuhuoneessa, saunan kaltaisissa, esim. Kylpylöissä. Intiimialueet ihmisillä kuuluu yksityisyyden piiriin nämä ovat alueita joihin kameroita ei saa asentaa. Poikkeuslupia tosin myönnetään, joissain tapauksissa mm. Julkiset uimarannat.
Pää niin pehmeä etteivät edes tajua mitä väärää ottaa pukuhuoneissa selfieitä ja taustalla alastomia ihmisiä.
Kyllähän tää uutisointi pistää miettimään.....
Mies kuvasi suihkuttelijoiden alapäitä Helsingin uimastadionilla, oikeus hylkäsi syytteet | HS.fi
Näin Mäkelänrinteen uimahalli kommentoi kohuttua salakuvaustapausta - Ilta-Sanomat
Helsinkiläisten uimareiden alastonkuvat päätyivät nettiin – Syyte kaatui
Salakuvaaja jäi kiinni turkulaiskoulussa – etsintä kaikkiin pukutiloihin työn alla - Ilta-Sanomat
Janettea kuvattiin salaa uimahallin pukuhuoneessa | Anna.fi
Mies kuvasi alastonta naista kuntosalin suihkussa – sai 180 euron sakot
Puhelimista pitäisi poistaa kamerat kokonaan ja palata takaisin filmikameroihin. Loppuu se perseen ja naaman alituinen kuvailu.
Onneksi en enää käy uimahallissa! Sairauteni terapiaa olisi juuri vesijuoksu ym. mutta eihän tuosta mitään tulisi, jos siellä nykyään on tuollaista! Mulla palais hermot noihin tyyppeihin ja kahakka nousis! Sitten olis uutisissa miten eläkeläismummo on riehunut pukkarissa! Juu ei.
En hirveästi uimahalleilla käy, mutta kuntosalilla kylläkin. Mulla on se treeniohjelma kännykässä ja usein jo siellä pukuhuoneessa katson, miltä treeni tänään näyttää. Tosin lähetän siellä myös viestejä.
Ei ole sellainen toiminta meidän kuntosalilla kielletty, mutta en muutenkaan ymmärrä, miten vaihoharhaisia toiset ihmiset tuntuvat olevan. Ymmärrän ehdottomasti videopuheluiden kiellon pukkarissa, mutta en jaksa uskoa, että ketään kiinnostaisi kuvata minua salaa pukkarissa.
Jos kaikki mobiililaitteiden käyttö pukkareissa on kielletty, niin sitä pitäisi noudattaa, mutta harvoinpa sellaista täyskieltoa taitaa olla. Yleensä kielletään vain kuvaaminen.