Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uimahallin pukuhuoneessa kännykkää käyttävät naiset - mikä teitä vaivaa?

Vierailija
17.05.2026 |

Heti alkuun: en tiedä miesten pukkarin tilanteesta, kun en siellä asioi, niin puhun nyt naisista.

Saan jatkuvasti vääntää kättä kännykän käytöstä kotipaikkakuntani uimahallissa. Ihmiset käyttävät pukuhuoneessa kännykkää ja kun menen sanomaan, että se on uimahallin järjestyssäännöissä kielletty, äärimmäisen harva uskoo asiaa. Muutamat pahoittelevat ja sanovat toki laittavansa kännykän pois. Suurin osa vain toteaa "mä laitan vaan tän yhden viestin" tyylistä kommenttia. Eräs kolmekymppinen nainen totesi, että hänpä lähtee sitten pukuhuoneen ainoaan vessaan viestittelemään, niin ei häiritse. Ja nämä kännykän käyttäjät on ihan eri-ikäisiä ka.ntiksia, kun joku asiaa kommentoi. Olen pyytänyt uimahallin työntekijöitä puuttumaan asiaan, mutta he sanovat, etteivät lähde pukuhuoneeseen selvittämään moisia tilanteita. Usein vedotaan siihen, että ei ole esim. naispuolista työntekijää naisten pukuhuoneeseen. Kumma kyllä siivoojien kohdalla on täysin ok, että miessiivooja kulkee naisten puolella tai naissiivooja miesten puolella.

Ylipäätään mietin: miksi sitä puhelinta pitää räplätä pukuhuoneessa, jossa on alastomia ja vähäpukeisia ihmisiä? Ja eikö muita häiritse se, että toinen siinä vieressä heiluu puhelimen kanssa, kun itse olet alasti? Itseäni ei kiinnosta päätyä jonkun videopuhelun tai snäpin taustalle. Olen aina ollut ainoa huomauttaja, joka menee tuosta kännykän käytöstä sanomaan. Hämmentää, miten monissa asioissa ollaan nykyisin todella tarkkoja, mutta uimahallin pukuhuoneessa on näemmä monien mielestä täysin ok käyttää kännykkää.

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä nyt tiedä onko se sunkaan tehtävä puuttua jonkun viestin lukemiseen tai kirjoittamiseen. Eri asia taas videopuhelut tai kuvaaminen. 

Vierailija
42/103 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä nyt tiedä onko se sunkaan tehtävä puuttua jonkun viestin lukemiseen tai kirjoittamiseen. Eri asia taas videopuhelut tai kuvaaminen. 

Kansalaispalautteen antaminen on kaikkien oikeus, vaikka se kuinka häiriköitä kismittääkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekin unohtuu osalta, että on raskas rikos, jos taustalle sattuu päätymään alaikäisiä puolipukeissa tai ilman vaatteita. Mutta se ei niin kiinnosta, kun halutaan vaan laittaa omat viestit heti.

Miten siinä teksti- tai whatsapp-viestissä voi olla alaikäisen kuva, jos en kännyllä kuvaa mitään enkä ketään? Laitan vain sen viestin. Pelkkää tekstiä.

Ei se viereisen kaapin kohdalla pukeva Minna voi tietää sitä, mitä puhelimellasi teet. Vai tykkäisitkö, jos Minna tulisi kurkistelemaan viestiesi sisältöä?

Mutta edelleen, en tee rikosta, kun en kuvaa alaikäisiä enkä levittele kuvia. Laitan vain tekstillisen viestin. Ei se rikos tapahdu sillä että Minna ihmettelee eikä vaikka tulis kurkistelemaan. Edelleen mitään rikosta ei ole tapahtunut. Ketään ei ole kuvattu eikä kuvia julkaistu tai lähtetty. EI ole mitään kuvaa missään. 

Se selviää vasta kun viranomainen on tutkinut puhelimesi ja varmistanut asian. Muuten on vain sinun sanasi, joka ei rikosoikeudessa tahdo oikein riittää.  Eihän lentokentälläkään riitä että sanoo ettei laukussa ole pommeja, vaan kyllä ne tarkistetaan.

Kuvitteletko tosiaan että Oulun poliisi alkaa kaikkien uimahallikävijöiden kännyjä tutkia? Tuhansia kävijöitä päivässä. Hallissa ei ole kielletty kännyn käyttöä, kunhan ei kuvaa ketään.

Vierailija
44/103 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekin unohtuu osalta, että on raskas rikos, jos taustalle sattuu päätymään alaikäisiä puolipukeissa tai ilman vaatteita. Mutta se ei niin kiinnosta, kun halutaan vaan laittaa omat viestit heti.

Miten siinä teksti- tai whatsapp-viestissä voi olla alaikäisen kuva, jos en kännyllä kuvaa mitään enkä ketään? Laitan vain sen viestin. Pelkkää tekstiä.

Ei se viereisen kaapin kohdalla pukeva Minna voi tietää sitä, mitä puhelimellasi teet. Vai tykkäisitkö, jos Minna tulisi kurkistelemaan viestiesi sisältöä?

Mutta edelleen, en tee rikosta, kun en kuvaa alaikäisiä enkä levittele kuvia. Laitan vain tekstillisen viestin. Ei se rikos tapahdu sillä että Minna ihmettelee eikä vaikka tulis kurkistelemaan. Edelleen mitään rikosta ei ole tapahtunut. Ketään ei ole kuvattu eikä kuvia julkaistu tai lähtetty. EI ole mitään kuvaa missään. 

Se selviää vasta kun viranomainen on tutkinut puhelimesi ja varmistanut asian. Muuten on vain sinun sanasi, joka ei rikosoikeudessa tahdo oikein riittää.  Eihän lentokentälläkään riitä että sanoo ettei laukussa ole pommeja, vaan kyllä ne tarkistetaan.

Kuvitteletko tosiaan että Oulun poliisi alkaa kaikkien uimahallikävijöiden kännyjä tutkia? Tuhansia kävijöitä päivässä. Hallissa ei ole kielletty kännyn käyttöä, kunhan ei kuvaa ketään.

Ei kaikkien, mutta niiden joiden voi epäillä käyttäneen puhelintaan lainvastaisesti kuvaamiseen.  Miksi ihmisten tulisi uskoa sinun sanaasi siitä ettet ole kuvannut ketään jäädessäsi pukkarissa kiinni puhelin kourassa?

Vierailija
45/103 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa todetaan, että on laitonta ja kiellettyä kuvata. Mobiililaitteen käytöstä pukkarissa ei lue mitään.

Vierailija
46/103 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huomautan minäkin! Tulee todella turvaton olo kun toinen näppäilee puhelintaan vieressä.  Pahimmassa tapauksessa kuuluu jonkun miehen ääni sieltä toisesta päästä-

Vierailija
47/103 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turussa todetaan, että on laitonta ja kiellettyä kuvata. Mobiililaitteen käytöstä pukkarissa ei lue mitään.

Kysykää sieltä että miten ovat meinanneet todentaa tuon asian että onko kyseessä kuvaus vai mobiililaitteen käyttö.  Ovat varmaankin huomioineet tämän tehdessään tuota pykälää, eivätkä ole vaan lätkäisseet tuota ajattelematta asiaa sen kummemmin, eikös...?

Vierailija
48/103 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vaikea on hoitaa viestittely ennen/jälkeen uimahallissa käyntiä. Kukaan ei ole niin tärkeä, ettei voi olla puhelimesta irti sitä aikaa (tunti-puolitoista). 

Vierailija
49/103 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mä seison naama kohti omaa kaappia ja puhelin on vaakatasossa mun kädessä niin en mä silloin kyllä ketään kuvaa. Ei pitäisi kaivella muiden persettä, jos laitan jonkun viestin.

Minä seison myös naama kaappiin päin ja puhelin on kaapin sisäpuolella niin kukaan ei voi pelätä että kuvaan. Mutta jos istuu penkilla puhelin pukeutuvia/riisuutuvia ihmisiä kohti, niin se ei ole ok. Nopea viesti sopii, ei muuta.

Vierailija
50/103 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vaikea on hoitaa viestittely ennen/jälkeen uimahallissa käyntiä. Kukaan ei ole niin tärkeä, ettei voi olla puhelimesta irti sitä aikaa (tunti-puolitoista). 

Juuri tossa noita käytiin aiemmin läpi. Voi vaikka viestittää kyytiä hallilta pois ennen kuin laittaa hiuksiaan tms

Vierailija
51/103 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osuin kerran yllättävään tilanteeseen, kun naisella oli puhelin mukana uimahallin suihkuhuoneessa ja hän sitä räpläsi. Muita ei ollut paikalla kuin minä, hän ja kaverinsa. Toivon että äänimerkit tuli viestin lähettämisestä, eikä kuvaamisesta :/ Pysyttäydyin selkä tyyppiä päin ja huokaisin helpotuksesta, kun he lähtivät. Koitin aikailla parhaani mukaan ennen kuin menin pukuhuoneeseen, mutta nainen oli kaverinsa kanssa edelleen pukkarissa. Nyt hän otti näkyvästi kuviakin (en huomannut että olis suoraan minuun osoittanut) ja kaiken huippu oli, kun alkoi puhua videopuhelua miehen kanssa.

En aiemmin tiennyt, että pelkään heimolaisia niin paljon. En uskaltanut sanoa heille mitään ollessani niin haavoittuvaisessa asemassa siinä, vaikka yleensä olen ihan rohkea sanomaan jos joku häiritsee.

Vierailija
52/103 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaada siihen vettä? 

Vierailija
53/103 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen kun täällä Vantaalla tuomittiin porukkaa lasten kuvaamisesta uimahallien pukuhuoneissa, olen ollut hyvin tarkka siitä, ettei kukaan käytä pukkarissa kännykkää. Olen siis aina lapseni kanssa uimahallissa. 

Olkaa ihmiset tarkkoja, kyllä tuo kuvaaminen on valitettavasti näiden sairaiden ihmisten vakiintunut toimintatapa.

Vierailija
54/103 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai pukuhuoneessa voi käyttää puhelinta viestittelyyn, hyvä hetki, kun haluan kuitenkin hetken antaa hiusten kuivua.

Vierailija
55/103 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pukkarissa ei saisi käyttää puhelinta? Ymmärrän kuvaamisen, mutta ettei saisi viestitellä ja selata puhelinta? Onpa taas sääntöjä keksitty.

Minä en voi tietää, mitä puhelimellasi teet. Eli kuvaatko vai mitä touhuat. Ja moni ei edes tule ajatelleeksi, että siellä taustalla saattaa joku olla alasti, vaikka itse olet vaatteet päällä. 

Ap

Tiedän ihmisiä, jotka eivät tämän takia uskalla käydä uimahalleissa. 

Vierailija
56/103 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö halua esitellä sulojanne muille?

Vierailija
57/103 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puhelimessa ei ole kameraa.

Vierailija
58/103 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hä? Mulla on kiireinen arki ja jos olen uimassa niin pukuhuoneessa pitää usein vastata arjen kysymyksiin esim teinin treenitilanteesta tai kauppaostoksista.

Ei tulis mieleenkään kuvailla jonkun terttu-tädin pyllyä. Aika sairas mielikuvitus teillä kaikesta häiriintyjillä!

Vierailija
59/103 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pukkarissa ei saisi käyttää puhelinta? Ymmärrän kuvaamisen, mutta ettei saisi viestitellä ja selata puhelinta? Onpa taas sääntöjä keksitty.

Minä en voi tietää, mitä puhelimellasi teet. Eli kuvaatko vai mitä touhuat. Ja moni ei edes tule ajatelleeksi, että siellä taustalla saattaa joku olla alasti, vaikka itse olet vaatteet päällä. 

Ap

Joka tapauksessa sinua kuvataan uimahalissa ja muissa julkisissa tiloissa kaikenaikaa ja tiedot vielä arkistoidaan tietyn ajan. Ja asiakkaiden puhelimen käyttö on salittu uimahallissa. 

Jos et halua joutua kuvatuksi, sinun pitää valita oleskelu kotona tai omistamissasi yksityistiloissa. 

Vierailija
60/103 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luoja näitä vinkujia. Kuka tahansa pystyy salaa kuvaamaan pukuhuoneessa huomaamattomilla kameroilla. Ei siihen kännykkää tarvitse.