Uimahallin pukuhuoneessa kännykkää käyttävät naiset - mikä teitä vaivaa?
Heti alkuun: en tiedä miesten pukkarin tilanteesta, kun en siellä asioi, niin puhun nyt naisista.
Saan jatkuvasti vääntää kättä kännykän käytöstä kotipaikkakuntani uimahallissa. Ihmiset käyttävät pukuhuoneessa kännykkää ja kun menen sanomaan, että se on uimahallin järjestyssäännöissä kielletty, äärimmäisen harva uskoo asiaa. Muutamat pahoittelevat ja sanovat toki laittavansa kännykän pois. Suurin osa vain toteaa "mä laitan vaan tän yhden viestin" tyylistä kommenttia. Eräs kolmekymppinen nainen totesi, että hänpä lähtee sitten pukuhuoneen ainoaan vessaan viestittelemään, niin ei häiritse. Ja nämä kännykän käyttäjät on ihan eri-ikäisiä ka.ntiksia, kun joku asiaa kommentoi. Olen pyytänyt uimahallin työntekijöitä puuttumaan asiaan, mutta he sanovat, etteivät lähde pukuhuoneeseen selvittämään moisia tilanteita. Usein vedotaan siihen, että ei ole esim. naispuolista työntekijää naisten pukuhuoneeseen. Kumma kyllä siivoojien kohdalla on täysin ok, että miessiivooja kulkee naisten puolella tai naissiivooja miesten puolella.
Ylipäätään mietin: miksi sitä puhelinta pitää räplätä pukuhuoneessa, jossa on alastomia ja vähäpukeisia ihmisiä? Ja eikö muita häiritse se, että toinen siinä vieressä heiluu puhelimen kanssa, kun itse olet alasti? Itseäni ei kiinnosta päätyä jonkun videopuhelun tai snäpin taustalle. Olen aina ollut ainoa huomauttaja, joka menee tuosta kännykän käytöstä sanomaan. Hämmentää, miten monissa asioissa ollaan nykyisin todella tarkkoja, mutta uimahallin pukuhuoneessa on näemmä monien mielestä täysin ok käyttää kännykkää.
Kommentit (103)
No olipa kerran äiti joka oli kännykkä kädessään jopa suihkujen puolella. Sillä taisi olla uimakoulua käyvä muksu ja ihan vaatteet päällä. Jotenkin häiritsi. En tiedä kuvasiko vai puhuiko vaan.
AI-yhteenveto
Kuntosalin suihkussa ja pukeutumistiloissa kuvaaminen tai videoiden tallentaminen on Suomessa ehdottomasti kiellettyä ja rangaistava teko. Kyseessä on rikoslain mukainen salakatselu, ja teosta voi seurata sakkorangaistus tai vankeutta. [1, 2, 3]
Lain ja sääntöjen perusteet:
Salakatselu: Kuntosalin suihku- ja pukutilat ovat yksityisyyden suojaamia alueita. Toisen ihmisen kuvaaminen tai katselu kameralla näissä tiloissa ilman lupaa on rikos, vaikka kuvia ei julkaistaisi missään.
Kuntosalien järjestyssäännöt: Kuvaaminen on kielletty ilman erillistä lupaa kaikissa yleisissä pukeutumis- ja pesutiloissa.
Julkaisu ja levittäminen: Vaikka kuvassa tai videolla näkyisi vain oma itsesi, materiaalin julkaiseminen internetissä tai sosiaalisessa mediassa voi rikkoa muiden pukutiloissa olijoiden yksityisyyttä. [1, 2, 3, 4]
Jos huomaat jonkun kuvaavan tai tirkistelevän suihkutiloissa, ota välittömästi yhteys kuntosalin henkilökuntaan tai ilmoita asiasta hätänumeroon 112, mikäli tilanne vaatii poliisin välitöntä puuttumista. Tietoa aiheesta tarjoaa esimerkiksi Rikosuhripäivystys. [1]
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupungin uimahalleissa on kuvaaminen kielletty, muuten kännyä saa käyttää.
Käytännössä mahdoton sääntö valvoa. Puhelin on kuin ase jolla osoitetaan, eikä tiedä onko se tyhjä vai ladattu: ei voi yhtään tietää lukeeko se puhelinta sinua kohti pitävä tyyppi uutisia ruudulta vai kuvaako sinua.
No olkoot sitten, mutta sääntö on tämä. Saat käyttää kännyä, viestiä ja soittaa. Mutta muita et saa kuvata. Joten kyllä, minä laitan viestiä esim. hakijalle että ollaan nyt pukkarissa, voit lähteä hakemaan. Ihan sama mitä sanotte, se on täysin sallittua. En kuvaa muita, joten minun osaltani saat olla ihan rauhassa.
Sekin unohtuu osalta, että on raskas rikos, jos taustalle sattuu päätymään alaikäisiä puolipukeissa tai ilman vaatteita. Mutta se ei niin kiinnosta, kun halutaan vaan laittaa omat viestit heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupungin uimahalleissa on kuvaaminen kielletty, muuten kännyä saa käyttää.
Käytännössä mahdoton sääntö valvoa. Puhelin on kuin ase jolla osoitetaan, eikä tiedä onko se tyhjä vai ladattu: ei voi yhtään tietää lukeeko se puhelinta sinua kohti pitävä tyyppi uutisia ruudulta vai kuvaako sinua.
No olkoot sitten, mutta sääntö on tämä. Saat käyttää kännyä, viestiä ja soittaa. Mutta muita et saa kuvata. Joten kyllä, minä laitan viestiä esim. hakijalle että ollaan nyt pukkarissa, voit lähteä hakemaan. Ihan sama mitä sanotte, se on täysin sallittua. En kuvaa muita, joten minun osaltani saat olla ihan rauhassa.
Jos järjestyssäännöissä lukee "mobiililaitteiden käyttö puku- ja suihkutiloissa on kielletty", niin mitä osaa tuosta et ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Sekin unohtuu osalta, että on raskas rikos, jos taustalle sattuu päätymään alaikäisiä puolipukeissa tai ilman vaatteita. Mutta se ei niin kiinnosta, kun halutaan vaan laittaa omat viestit heti.
Miten siinä teksti- tai whatsapp-viestissä voi olla alaikäisen kuva, jos en kännyllä kuvaa mitään enkä ketään? Laitan vain sen viestin. Pelkkää tekstiä.
Tämän takia lopetin uimahallissa käynnin.
Vierailija kirjoitti:
Läheisessä uimahallissa on kiellettyä istua pukukopissa, edes istua siellä odottelemassa lasta. Tämäkin on osalle aikuisista hyvin vierasta. Vituttaa, kun joskus on näitä piknikin pitäjiä, jotka tuijottelevat alastomia ihmisiä huvikseen. Monesti on tehnyt mieli käräyttää nämä ihmiset vastaanottoon. Yleensä katson näitä hyvin vihaisesti.
Laihduta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten siinä teksti- tai whatsapp-viestissä voi olla alaikäisen kuva, jos en kännyllä kuvaa mitään enkä ketään? Laitan vain sen viestin. Pelkkää tekstiä.
Ei se viereisen kaapin kohdalla pukeva Minna voi tietää sitä, mitä puhelimellasi teet. Vai tykkäisitkö, jos Minna tulisi kurkistelemaan viestiesi sisältöä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos järjestyssäännöissä lukee "mobiililaitteiden käyttö puku- ja suihkutiloissa on kielletty", niin mitä osaa tuosta et ymmärrä?
Meidän kaupungin uimahallien järjestyssäännöissä ei lue noin. Siellä lukee näin:
"Kuvaaminen puku-, pesu- ja allastiloissa kielletty."
Ei tuossa kielletä mobiililaitteiden käyttöä. Siinä kielletään vain kuvaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut että puhelimen käyttö pukkarissa olisi kielletty. Ei taida mikään universaali sääntö olla.
Katso huviksesi paikkakuntasi uimahallin säännöt. Suurin osa halleista kieltää kuvaamisen ja älylaitteet sekä pukuhuoneessa, suihkutiloissa että altailla.
Oulun uimahallien säännöissä on näin: Kuvaaminen puku-, pesu- ja allastiloissa kielletty. Eli ei kielletä käyttämästä puhelinta muuten.
Monesti kun palaa altaalta takaisin niin joku on soittanut tai laittanut viestiä sillä aikaa. Joskus myös soitan itselleni kyytiä kotiin ennen kuin laitan hiuksiani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se viereisen kaapin kohdalla pukeva Minna voi tietää sitä, mitä puhelimellasi teet. Vai tykkäisitkö, jos Minna tulisi kurkistelemaan viestiesi sisältöä?
Mutta edelleen, en tee rikosta, kun en kuvaa alaikäisiä enkä levittele kuvia. Laitan vain tekstillisen viestin. Ei se rikos tapahdu sillä että Minna ihmettelee eikä vaikka tulis kurkistelemaan. Edelleen mitään rikosta ei ole tapahtunut. Ketään ei ole kuvattu eikä kuvia julkaistu tai lähtetty. EI ole mitään kuvaa missään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pukkarissa ei saisi käyttää puhelinta? Ymmärrän kuvaamisen, mutta ettei saisi viestitellä ja selata puhelinta? Onpa taas sääntöjä keksitty.
Mä oon aina laittanu viestin mun miehelle kun hän on heittäny meiät uimahallille, että esim. " 10 min vielä niin ollaan valmiit, puetaan vielä vaatteet." Eikö sitäkään saa enää tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi jonkun vieraan ihmisen viestittely häiritsee sinua?
Hidas?
Jos mä seison naama kohti omaa kaappia ja puhelin on vaakatasossa mun kädessä niin en mä silloin kyllä ketään kuvaa. Ei pitäisi kaivella muiden persettä, jos laitan jonkun viestin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pukkarissa ei saisi käyttää puhelinta? Ymmärrän kuvaamisen, mutta ettei saisi viestitellä ja selata puhelinta? Onpa taas sääntöjä keksitty.
Mä oon aina laittanu viestin mun miehelle kun hän on heittäny meiät uimahallille, että esim. " 10 min vielä niin ollaan valmiit, puetaan vielä vaatteet." Eikö sitäkään saa enää tehdä?
Ei saa kun nää Minnat järkyttyy heti kun näkee puhelimen. Vaikkei se puhelin edes olis suunnattu heitä kohti. Kamera osoittaa lattiaan mutta Minnat panikoi välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta edelleen, en tee rikosta, kun en kuvaa alaikäisiä enkä levittele kuvia. Laitan vain tekstillisen viestin. Ei se rikos tapahdu sillä että Minna ihmettelee eikä vaikka tulis kurkistelemaan. Edelleen mitään rikosta ei ole tapahtunut. Ketään ei ole kuvattu eikä kuvia julkaistu tai lähtetty. EI ole mitään kuvaa missään.
Se selviää vasta kun viranomainen on tutkinut puhelimesi ja varmistanut asian. Muuten on vain sinun sanasi, joka ei rikosoikeudessa tahdo oikein riittää. Eihän lentokentälläkään riitä että sanoo ettei laukussa ole pommeja, vaan kyllä ne tarkistetaan.
Nykyään ihmisillä ei ole käytöstapoja eikä ymmärretä mitä toisen ihmisen kunnioittaminen tarkoittaa.
Viestitellä ja selata? On se kumma, että se luuri on kasvanut käteen kiinni. Useimmat ovat niin riippuvaisia, että joka paikassa sitä kännykkää pitää räplätä. Oikeasti tuo pitäisi kieltää. Olisi hienoa, jos koko kännykkärverkko romahtaisi joksikin aikaa. Minun silmissäni nuo kännykän räplääjät eivät käy täysillä.