Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten turha komentelu

Vierailija
17.05.2026 |

Oletteko huomanneet, että joillakin vanhe mmilla ( ja iso-) on tapana komennella lapsiaan koko ajan ja huomauttaa ihan normaaleistakin asioista? Mihin tällä tähdätään?

Kommentit (121)

Vierailija
61/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastikään näin uimahallissa äidin ehkä parivuotiaan lapsensa kanssa. Äiti KOKO AJAN kyseli lapselta, haluaako Tiina-Taavi peseytyä, ai eikö Tiina-Taavi halua peseytyä, haluaako Tiina-Taavi ottaa suihkun omaan käteen, ai eikö Tiina-Taavi nyt haluakaan suihkua, haluaako Tiina-Taavi laittaa itse uikkarin päälle, ai eikö Tiina-Taavi halua, ja niin edelleen loputtomasti. Vieläpä äidin ääni oli niin lässyttävä että jo se otti hermoon. Oman lapseni kanssa en koskaan ole jaksanut lässyttää. Pesulle, uikkarit päälle ja altaaseen ja siinä se, neuvottelun varaa ei ole ollut.

Nuo lässyttävät vanhemmat ovat suoraan helvetistä. 🤮 Hyi hitto jos sellainen ilmaantuu näköpiiriin, vaihdan välittömästi paikkaa.

Vierailija
62/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetetaan lapsia käyttäytymään. Joillekkin se vaatii enemmän toistoja kuin toisille. Jos esim. kaupassa sanoo ettei saa koskea niin kahden sekunnin päästä ollaan taas koskemassa.

Turha komentelu, turhasta komentelusta oli kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsiperheet pääsevät kyläillessä vain eteiseen, keittiöön ja vessaan, ovet muihin huoneisiin on laitettu kiinni. Näin ei tarvitse kiellellä. Jos joku sanoo lapselleen, että kyllä voit mennä katselemaan Tytin (tyttäreni) huoneeseen, jos siellä on leluja, niin sanon, että meillä ollaan keittiössä ja Tytin huoneen ovi on kiinni. En siis kiellä, asetan rajat. Jos vanhempi ei usko, kerään kahvikupit pöydästä ja laitan tarjoilut kaappiin ja kiitän käynnistä.

Vierailija
64/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, omassa kerrostalossa asuu tällainen perhe. Kuulin parvekkeelta kun äiti toisti ei sanaa varmaan seitsemän kertaa yhden ulkonaolon ajan. Ihan minun parvekkeen vieressä on lasten leikkialue, olivat äidin kanssa siinä. Ja ne kiellot eivät kohdistuneet yhteen asiaan vaan koko ajan jotain uutta. Ei saa tehdä sitä, tätä, tuota. Ei ei ei.

Että ihan 7 kertaa? Olivatko 5 min ulkona? Me tulimme äsken ulkoa ja arvioisin että vähintään 30 kertaa piti jostain kieltää. Olin rakennushommissa ja minulla oli paljon vaarallisia työkaluja esillä ja kaikkiahan niitä piti mennä 5 vuotiaan räpläämään. Kellosta muutaman minuutin päästä uudestaan josko vaikka tällä kertaa siihen puukkosahaan saisikin koskea

Vierailija
65/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän vastakohta on sitten se, ettei komennella ollenkaan. Juuri tässä viikonloppuna näin vanhemman, joka vain nauroi lapsen mukana kun tämä juoksi autoja täynnä olevalla parkkipaikalla.

Vierailija
66/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän vastakohta on sitten se, ettei komennella ollenkaan. Juuri tässä viikonloppuna näin vanhemman, joka vain nauroi lapsen mukana kun tämä juoksi autoja täynnä olevalla parkkipaikalla.

Varmaan halusikin aivottoman pentunsa joutuvan auton yliajamaksi.

Vierailija
67/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vanhemmat myös harjoittavat näytösluontoista kasvatusta bussissa tai esimerkiksi kaupassa.  He koko ajan ohjailevat lastaan ja keskustelevat tämän kanssa kovaan ääneen tyylillä näin hyvin meillä kasvatetaan.  Tyylin tunnistaa heti, kun sen kuulee.  Käy vähän sääliksi näitä lapsia.  Lapsellakin on mielestäni oikeus saada ohjeensa yksityisesti  toisten vieressä ihmettelemättä.  Hyvä tietysti, että ylipäätään puhuvat lapsen kanssa, jotkuthan vain räpläävät kännykkää.

Vierailija
68/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalla osalla meni näköjään aloituksen pointti täysin ohi. Mutta mitä muutakaan voi tältä porukalta odottaa...

Vierailija
69/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalla osalla meni näköjään aloituksen pointti täysin ohi. Mutta mitä muutakaan voi tältä porukalta odottaa...

No valista meitä, mikä se suuri pointti oli?

Vierailija
70/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysytkö tosissasi?

"tapana komennella lapsiaan koko ajan ja huomauttaa ihan normaaleistakin asioista"

En tiedä minkälaisella logiikalla tuon saa väännettyä siihen muotoon, että lasta ei saisi estää juoksemasta auton alle.

Vierailija
71/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysytkö tosissasi?

"tapana komennella lapsiaan koko ajan ja huomauttaa ihan normaaleistakin asioista"

En tiedä minkälaisella logiikalla tuon saa väännettyä siihen muotoon, että lasta ei saisi estää juoksemasta auton alle.

Mistä normaaleista asioista? Ja huomauttaa miten?

Vierailija
72/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut. Sen sijaan olen huomannut, ettei lapsia komenneta ollenkaan. Saatetaan lässyttää jotain, mutta jos lapsi ei usko, annetaan olla.

Vierailija
73/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut. Sen sijaan olen huomannut, ettei lapsia komenneta ollenkaan. Saatetaan lässyttää jotain, mutta jos lapsi ei usko, annetaan olla.

Kaverivanhemmat haluavat olla sen viisivuotiaan kavereita, koska kokevat olevansa lapsia itsekin.

Vierailija
74/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysytkö tosissasi?

Olen mä ainakin kuullut monesti sellaista tauotonta ohjeistamista ja holhoamista ihan tarpeettomista asioista. Luulen, että ap tarkoittaa tässä sellaista toimintaa, että vanhempi hengittää koko ajan lapsen niskaan eikä anna hetkenkään rauhaa tai lapsen itse oivaltaa miten joku asia toimii.

Vierailija
75/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysytkö tosissasi?

Olen mä ainakin kuullut monesti sellaista tauotonta ohjeistamista ja holhoamista ihan tarpeettomista asioista. Luulen, että ap tarkoittaa tässä sellaista toimintaa, että vanhempi hengittää koko ajan lapsen niskaan eikä anna hetkenkään rauhaa tai lapsen itse oivaltaa miten joku asia toimii.

Se on sanoittamista, ei komentamista.

Vierailija
76/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut vanhemmat myös harjoittavat näytösluontoista kasvatusta bussissa tai esimerkiksi kaupassa.  He koko ajan ohjailevat lastaan ja keskustelevat tämän kanssa kovaan ääneen tyylillä näin hyvin meillä kasvatetaan.  Tyylin tunnistaa heti, kun sen kuulee.  Käy vähän sääliksi näitä lapsia.  Lapsellakin on mielestäni oikeus saada ohjeensa yksityisesti  toisten vieressä ihmettelemättä.  Hyvä tietysti, että ylipäätään puhuvat lapsen kanssa, jotkuthan vain räpläävät kännykkää.

Joo mäkin olin tulossa sanomaan että bussissa kuulee ärsyttävää vuorovaikutusta. Jotkut vanhemmat ihanasti vastailee lasten kysymyksiin ja nauttii siitä kun saa kuulla mitä lapsella on mielessä. Toisia taas lapsen ihan normaalivolyyminen puhe tuntuu häiritsevän, he sivuuttavat lapsen kysymykset ja huomautukset ja kääntävät keskustelun koko ajan siihen että lapsen pitää istua hiljaa ja rauhassa. Minkä lapsi siis pitkälti tekeekin jo. 

Vierailija
77/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastikään näin uimahallissa äidin ehkä parivuotiaan lapsensa kanssa. Äiti KOKO AJAN kyseli lapselta, haluaako Tiina-Taavi peseytyä, ai eikö Tiina-Taavi halua peseytyä, haluaako Tiina-Taavi ottaa suihkun omaan käteen, ai eikö Tiina-Taavi nyt haluakaan suihkua, haluaako Tiina-Taavi laittaa itse uikkarin päälle, ai eikö Tiina-Taavi halua, ja niin edelleen loputtomasti. Vieläpä äidin ääni oli niin lässyttävä että jo se otti hermoon. Oman lapseni kanssa en koskaan ole jaksanut lässyttää. Pesulle, uikkarit päälle ja altaaseen ja siinä se, neuvottelun varaa ei ole ollut.

Nuo lässyttävät vanhemmat ovat suoraan helvetistä. 🤮 Hyi hitto jos sellainen ilmaantuu näköpiiriin, vaihdan välittömästi paikkaa.

Pahinta on, jos on pitkä junamatka, ja tuollainen aivoton mamma/isukki tulee istumaan sun eteen tai taakse pershedelmänsä kanssa. Kuuden tunnin taukoamaton saatanallinen lässytys ja sanoittaminen. Ei auta korvatulpat, ei vastamelukuulokkeet. Tekee mieli tappaa itsensä, että pääsisi pois.

Vierailija
78/121 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lapsi ei ole aikuisen orja. Ihmisoikeudet koskevat myös lapsia."

Voi Pyhä Sylvi! No. Antakaahan lastenne juosta vilkkaalle kadulle autojen sekaan ja hukkua veteen. Minä ainakin kiellän lapsiani tekemästä sellaisia asioita, joista voi seurata jollekin vahinkoa.

Just näin! Pyöräillessä huomaa vapaan kasvatuksen lopputuloksen. Pienet lapset hortoilee vanhempiensa kanssa pyöräillessään missä sattuu ja vanhemmat eivät ohjeista tai suojele millään tavalla. Omille lapsille opetettu, että ajetaan tien reunassa ja jos takaa joku ohittaa, tai soittaa kelloa silloin pysähdytään siihen paikkaan jalat tukevasti maassa, pidetään kädet tangossa ja katsotaan eteenpäin eikä vilkuilla ympäriinsä. Silloin voi ohittaa turvallisesti, eikä tarvitse pelätä että lapsi säntää eteen. Olen tavannut vain yhden perheen, jossa nämä asiat on opetettu lapselle. Muut vanhemmat vain mulkoilevat ja odottavat että talutan pyörän heidän pikku kullan ohi. Kasvattakaa lapsianne. Hyvää illan jatkoa.

Oon luullut että tää on jotain helsinkiläisten osaamattomuutta. Kotikaupungissani kaikki pyöräilee ja lapsille opetetaan nämä velvollisuudet. Mutta ilmeisesti siis laajempikin ilmiö, että lapsen turvallisuudesta ei vaan välitetä tai ei hoksata kertoa sille lapselle miten liikenteessä toimitaan? 

Oman lapsen kanssa harjoitellaan tältä erää pelkästään sitä reunassa pysymistä, ja täytyy sanoa että jotkut lapset ovat elossa vain ihmeen kaupalla.

Vierailija
79/121 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se tuntuu ns normaalilta kasvatukselta.  Sitten on näitä lapsilleen lässyttäviä naishahmoja ja hassua on se miten se lapsi lässyttää samalla tavalla, jotkut lapset ovat jopa omineet intonaation tai narinan näiltä naishahmoilta. Miten lapsi voi jo narista en käsitä. Sitä narinaa kuulee vaikka siinä Juhla Mokan mainoksessa jossa lapset on piirustaneet jotain kahvipakettiin. Sitten siihen tulee perheen isä ja se puhuu aivan samalla tavalla kuin se naishahmo. 

Vierailija
80/121 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahinta on, jos on pitkä junamatka, ja tuollainen aivoton mamma/isukki tulee istumaan sun eteen tai taakse pershedelmänsä kanssa. Kuuden tunnin taukoamaton saatanallinen lässytys ja sanoittaminen. Ei auta korvatulpat, ei vastamelukuulokkeet. Tekee mieli tappaa itsensä, että pääsisi pois.

On se hyvä ettet tee lapsia.Huh huh

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän