Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten turha komentelu

Vierailija
17.05.2026 |

Oletteko huomanneet, että joillakin vanhe mmilla ( ja iso-) on tapana komennella lapsiaan koko ajan ja huomauttaa ihan normaaleistakin asioista? Mihin tällä tähdätään?

Kommentit (121)

Vierailija
41/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivänä lasten ja nuroten kohdalla nähdään erittäin hyvin mitä siitä seuraa kun kuria ei pidetä. Pitäkää siis kuria!

Kuri on lasun paikka. Kukaan asiantuntija ei ole suositellut kurin pitämistä enää vuosikymmeniin.

Lapselle saa – ja pitää – asettaa rajoja, mutta kaikenlainen fyysinen tai henkinen väkivalta on laissa kielletty. Kurinpidon tulee perustua turvallisuuteen ja ohjaamiseen, ei rangaistuksiin.

Siitä vaan asettamaan rajoja näille teini jenginuorille.Menet ja kerrot mitä ei saa tehdä.puhu rauhallisesti ettei teini ahdistu.,..

Vierailija
42/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lapsi ei ole aikuisen orja. Ihmisoikeudet koskevat myös lapsia."

Voi Pyhä Sylvi! No. Antakaahan lastenne juosta vilkkaalle kadulle autojen sekaan ja hukkua veteen. Minä ainakin kiellän lapsiani tekemästä sellaisia asioita, joista voi seurata jollekin vahinkoa.

Nyt meni tunteisiin :D

Taidat olla se vanhempi joka papattaa lapselleen taukoamatta "älä mene sinne, älä koske siihen, älä juokse, älä hypi, älä hengitä noin, älä älä älä älä älä".

Ei mikään ihme, että lapsesi haluaa juosta auton alle. 

Kerta riittää. Sitten ohjataan jo kädellä.

Eli loukataan lapsen koskemattomuutta. Miltä sinusta tuntuisi jos vaikka naapurisi tarttuisi sinusta kiinni jos joku mitä teet ei olisi naapurin mieleen?

Ymmärrät tai et lapsilla ja aikuisilla on hieman eri säännöt,KOSKA VANHEMMAT OVAT VASTUUSSA LAPSISTAAN tätä eivät kaikki vanhemmat näköjään tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastikään näin uimahallissa äidin ehkä parivuotiaan lapsensa kanssa. Äiti KOKO AJAN kyseli lapselta, haluaako Tiina-Taavi peseytyä, ai eikö Tiina-Taavi halua peseytyä, haluaako Tiina-Taavi ottaa suihkun omaan käteen, ai eikö Tiina-Taavi nyt haluakaan suihkua, haluaako Tiina-Taavi laittaa itse uikkarin päälle, ai eikö Tiina-Taavi halua, ja niin edelleen loputtomasti. Vieläpä äidin ääni oli niin lässyttävä että jo se otti hermoon. Oman lapseni kanssa en koskaan ole jaksanut lässyttää. Pesulle, uikkarit päälle ja altaaseen ja siinä se, neuvottelun varaa ei ole ollut.

Vierailija
44/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhua pitää neuvoa mutta kaikki turha pois.Sekottaa vaan lasta.Lasta pitää opettaa,olla erimieltä.Sana älä ja ei on sallittu.Me kasvatamme välittömiä kunnon kansalaisia ei mitään minä minä narsisteja.Aikusena kun joku mättää niin sehän on hirveetä..pettymyksetkin kuuluu elämään!!Lapsesta jolla ei ole rajoja tuntuu,hänestä ei välitetä.Meillä on heitä päihteet astuneet kuvaan,faija heittää satkun mee ulos..siitä se alkaa.Älä hanki lapsia jos et pysty kasvattamaan.Kotiintuloajat,rajat.

Vierailija
45/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin muksut juoksee pitkin käytäviä ja huutaa, huutelevat sopimattomuuksia sekä aikuisille että lapsille, törmäillään ja ajellaan pyörällä parkkipaikalla autojen keskellä. Näitä lapsia ei koskaan komenneta, vaikka mielestäni kyllä pitäisi. Vanhemmat vaikuttavat muilta osin asiallisilta, eli ehkä on jokin ideologia tai ymmärryksen puute? 

Yritän omalle lapselle kuitenkin käyttää näitäkin esimerkkinä, että X on huonoa käytöstä ja huonokäytöksisten lasten kanssa ei monet halua olla. 

Vierailija
46/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nyt meni tunteisiin :D Taidat olla se vanhempi joka papattaa lapselleen taukoamatta "älä mene sinne, älä koske siihen, älä juokse, älä hypi, älä hengitä noin, älä älä älä älä älä". Ei mikään ihme, että lapsesi haluaa juosta auton alle."

En minä aio estää lapsiasi juoksemasta auton alle, enkä hukkumasta veteen. Minä huolehdin omista lapsistani :-D Tällä hetkellä heillä on meneillään rauhallinen askartelutuokio. Ostin heille tuvan täyteen kaikkia mukavia juttuja. 

Tämä! Jos kuolee niin onpahan maailmassa taas yksi kauhukakara vähemmän.

Vierailija
47/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset päättävät rajat.

Lapsi ei ole aikuisen orja. Ihmisoikeudet koskevat myös lapsia.

Myös velvollisuudet. Järjestäytyneessä yhteiskunnassa ihmisoikeudet ovat rajalliset aikuisillakin.

Vierailija
48/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi Pyhä Sylvi! No. Antakaahan lastenne juosta vilkkaalle kadulle autojen sekaan ja hukkua veteen. Minä ainakin kiellän lapsiani tekemästä sellaisia asioita, joista voi seurata jollekin vahinkoa.

Nyt meni tunteisiin :D

Taidat olla se vanhempi joka papattaa lapselleen taukoamatta "älä mene sinne, älä koske siihen, älä juokse, älä hypi, älä hengitä noin, älä älä älä älä älä".

Ei mikään ihme, että lapsesi haluaa juosta auton alle. 

Kerta riittää. Sitten ohjataan jo kädellä.

Eli loukataan lapsen koskemattomuutta. Miltä sinusta tuntuisi jos vaikka naapurisi tarttuisi sinusta kiinni jos joku mitä teet ei olisi naapurin mieleen?

Jos naapuri olisi vastuussa minun tekemisistä ja olisin sekapäisenä tekemässä jotain kamalaa, toivottavasti hän estäisi vaikka käteen tarttumalla. Yksi esimerkki on auton ajo humalassa. Kyllä minä estäisin jonkun aikuisen lähtemisen ajamaan, jos olisi mahdollista.

Lapseni kamalin päivähoitomuisto on kädestä vetämisestä, ja vetäjä oli kaikkein pätevin varhaiskasvatusopettaja vai mikä lie silloinen koulutus olikaan.

Vierailija
49/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeyönä heräsin 4.30, kun nuoriso soitti monta kertaa ovikelloa ja kuulin miten juoksivat pois. Makkarin ikkuna itsellä ulko-oven vieressä., joten äänet kuuluu hyvin. 

Miten tuohon aikaan teinit saavat olla ulkona, tiedättekö vanhemmat yhtään missä lapsenne on ja mitä tekemässä? Kesäloma alkaa, joten näitä öitä varmaan jatkossakin tiedossa. Tuo on jo lähes päivittäistä ollut, mutta sentään ajoittunut päivään/ alkuiltaan. Asumme rivitalossa. Tästä kulkee paljon muitakin ohi kuin oman talon asukkaita.

Vierailija
50/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se niin ihanaa miettiä muiden tekemisiä, kun oman elämän pakka on siististi pinossa. Miten joku jaksaa tehdä näitä aloituksia ?

Vierailija
51/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset päättävät rajat.

Lapsi ei ole aikuisen orja. Ihmisoikeudet koskevat myös lapsia.

Lapsi, jolle on asetettu rajat ei ole orja vaan hyväkäytöksinen.

Vierailija
52/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle tulee turvaton olo, jos aikuiset eivät laita rajoja.  Ei lapsi voi tietää.  

Vierailija
53/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just näin! Pyöräillessä huomaa vapaan kasvatuksen lopputuloksen. Pienet lapset hortoilee vanhempiensa kanssa pyöräillessään missä sattuu ja vanhemmat eivät ohjeista tai suojele millään tavalla. Omille lapsille opetettu, että ajetaan tien reunassa ja jos takaa joku ohittaa, tai soittaa kelloa silloin pysähdytään siihen paikkaan jalat tukevasti maassa, pidetään kädet tangossa ja katsotaan eteenpäin eikä vilkuilla ympäriinsä. Silloin voi ohittaa turvallisesti, eikä tarvitse pelätä että lapsi säntää eteen. Olen tavannut vain yhden perheen, jossa nämä asiat on opetettu lapselle. Muut vanhemmat vain mulkoilevat ja odottavat että talutan pyörän heidän pikku kullan ohi. Kasvattakaa lapsianne. Hyvää illan jatkoa.

Vierailija
54/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattakaa lapsianne. Amen!

Vierailija
55/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein juuri tuollaisilla kontrollofriikeillä on sekaisin se logiikka. Kieltoon pitäisi olla jokin syy. Nämä vanhemmat kieltävät automaationa ihan kaiken mahdollisen tutkimisen ja jälkikäteen antavat periksi jolloin se sana EI ei tarkoita enää yhtään mitään. 

Tämä. 

Mieheni komensi, käskytti ja kielsi ihan silkkaa vallanhaluaan ja sitä näyttääkseen. Aivan turhaa huutoa ja nöyryytystä. 

Lapset osasivat käyttäytyä ihan ilman häntäkin  paremminkin kuin isänsä itse. 

Jos jokin onnettomuus kuitenkin tapahtui, mies pesi kätensä koko tilanteesta tyyliin hänhän on aina varoittanut ja plaa plaa syytöksiä vaan lapsen niskaan lisää. Ei mitään järkevää eikä rakentavaa häneltä koskaan. 

Siinä sitten ihmettelee, kun lapset ei tukeudu nyt aikuisina häneen missään. 

Vierailija
56/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, on huomattu. Omia lapsia (varsinkin esikoista) saan kieltää ihan riittävästi tarpeellisistakin asioista enkä tosiaan ymmärrä, miksi joku haluaa olla vielä enemmän kieltämässä kuin on pakko??

Vierailija
57/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska toiset lapset ovat niin kovakalloisia. Ihan niin kuin sinunkin lapsesi, ap. Et vain osaa kasvattaa heitä.

Vierailija
58/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein juuri tuollaisilla kontrollofriikeillä on sekaisin se logiikka. Kieltoon pitäisi olla jokin syy. Nämä vanhemmat kieltävät automaationa ihan kaiken mahdollisen tutkimisen ja jälkikäteen antavat periksi jolloin se sana EI ei tarkoita enää yhtään mitään. 

Tämä. 

Mieheni komensi, käskytti ja kielsi ihan silkkaa vallanhaluaan ja sitä näyttääkseen. Aivan turhaa huutoa ja nöyryytystä. 

Lapset osasivat käyttäytyä ihan ilman häntäkin  paremminkin kuin isänsä itse. 

Jos jokin onnettomuus kuitenkin tapahtui, mies pesi kätensä koko tilanteesta tyyliin hänhän on aina varoittanut ja plaa plaa syytöksiä vaan lapsen niskaan lisää. Ei mitään järkevää eikä rakentavaa häneltä koskaan. 

Siinä sitten ihmettelee, kun lapset ei tukeudu nyt aikuisina häneen missään. 

Ei aikuisen kuulukaan tukeutua omiin vanhempiinsa, vaan pärjätä lähtökohtaisesti itse. Silloinhan kasvatus on onnistunut.

Vierailija
59/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetetaan lapsia käyttäytymään. Joillekkin se vaatii enemmän toistoja kuin toisille. Jos esim. kaupassa sanoo ettei saa koskea niin kahden sekunnin päästä ollaan taas koskemassa.

Ja sen takia kannattaa kieltää ihan kaikkea ja koko ajan? Minusta tuossa vaan häviää kiellon teho kokonaan, kun näitä kieltoja viljellään joka paikassa.

Olen se aikuinen, joka ennen kielteli leikkipuistossa. Enää en, nyt annan vieraiden lasten satuttaa itsensä. Siinäpä oppivat, mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. On muuten aika uskomatonta, miten järkyttävältä näyttää katkennut sääriluu, joka tukee ihon läpi. Mutta en kieltänyt, toimin kuten kaikki vanhemmat vaativat aikuisia käyttäytymään!

Vierailija
60/121 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mummi kieltää kerran ja nappaa samantien pois kielletystä. Siinä on lapset ihmeissään, kun toiminta tapahtuu samantien ja sen jälkeen on sitten ilman potkupyörää tai ei pääse juoksentelemaan ympäriinsä, koska raudanluja koura pitää vaatteesta kiinni. Nykypäivän lapsia on opetettu sanoittamaan tunteita, kylmä kieltä aiheuttaa ahdistusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi