Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten turha komentelu

Vierailija
17.05.2026 |

Oletteko huomanneet, että joillakin vanhe mmilla ( ja iso-) on tapana komennella lapsiaan koko ajan ja huomauttaa ihan normaaleistakin asioista? Mihin tällä tähdätään?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lapsi ei ole aikuisen orja. Ihmisoikeudet koskevat myös lapsia."

Voi Pyhä Sylvi! No. Antakaahan lastenne juosta vilkkaalle kadulle autojen sekaan ja hukkua veteen. Minä ainakin kiellän lapsiani tekemästä sellaisia asioita, joista voi seurata jollekin vahinkoa.

Nyt meni tunteisiin :D

Taidat olla se vanhempi joka papattaa lapselleen taukoamatta "älä mene sinne, älä koske siihen, älä juokse, älä hypi, älä hengitä noin, älä älä älä älä älä".

Ei mikään ihme, että lapsesi haluaa juosta auton alle. 

Vierailija
22/44 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin lapset komentelevat aikuisia ja aikuiset tekevät kuten piltit määräävät. 

Ei aikuisilla ole muutakaan vaihtoehtoa. Lasta kurittava aikuinen joutuu lastensuojelun hampaisiin.

Hohhoijaa🥱 Vanhemmat saavat sortaa lapsiaan ihan rauhassa kenenkään siihen puuttumatta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin lapset komentelevat aikuisia ja aikuiset tekevät kuten piltit määräävät. 

Ei aikuisilla ole muutakaan vaihtoehtoa. Lasta kurittava aikuinen joutuu lastensuojelun hampaisiin.

Hohhoijaa🥱 Vanhemmat saavat sortaa lapsiaan ihan rauhassa kenenkään siihen puuttumatta. 

Ei pidä paikkaansa. Suomessa tehdään satojatuhansia lasuja joka vuosi.

Vierailija
24/44 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset päättävät rajat.

Lapsi ei ole aikuisen orja. Ihmisoikeudet koskevat myös lapsia.

Onko se orjuutta jos aikuinen kieltää lasta juoksemasta vilkkaalle autotielle?

Onko se aloituksessa mainittua turhaa kieltämistä?

Ei se ole turhaa kieltämistä. Jotkut haluavat lasten käyttäytyä asiallisesti ulkonakin

Vierailija
25/44 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi Pyhä Sylvi! No. Antakaahan lastenne juosta vilkkaalle kadulle autojen sekaan ja hukkua veteen. Minä ainakin kiellän lapsiani tekemästä sellaisia asioita, joista voi seurata jollekin vahinkoa.

Taidat olla se vanhempi joka papattaa lapselleen taukoamatta "älä mene sinne, älä koske siihen, älä juokse, älä hypi, älä hengitä noin, älä älä älä älä älä".

Kerta riittää. Sitten ohjataan jo kädellä.

Vierailija
26/44 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli loukataan lapsen koskemattomuutta. Miltä sinusta tuntuisi jos vaikka naapurisi tarttuisi sinusta kiinni jos joku mitä teet ei olisi naapurin mieleen?

Vierailija
27/44 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli loukataan lapsen koskemattomuutta. Miltä sinusta tuntuisi jos vaikka naapurisi tarttuisi sinusta kiinni jos joku mitä teet ei olisi naapurin mieleen?

Olen eri, mutta jos olisin vaikka astumassa auton eteen, enkä kuulisi naapurin varoitusta, toivon että hän ehtisi edes napata minua kädestä ja vetää takaisin. Kyllä, niin toivoisin, vaikka minulla on ihmisoikeudet, koskemattomuuden suoja ja liikumisenvapaus.

Vierailija
28/44 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta jos olisin vaikka astumassa auton eteen, enkä kuulisi naapurin varoitusta, toivon että hän ehtisi edes napata minua kädestä ja vetää takaisin. Kyllä, niin toivoisin, vaikka minulla on ihmisoikeudet, koskemattomuuden suoja ja liikumisenvapaus.

Hyvin harvoin siinä on kyse mistään tuollaisesta kun vanhemmat komentavat lapsiaan.

Vierailija
29/44 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi huutaa ja kiljuu paljon, aina kun vähänkin innostuu. Siksi puutun tällä hetkellä juuri siihen, ja huomautan rappukäytävässä ja heppatallilla, että näissä paikoissa ei saa huutaa. Ei, ei, ja ei. Pihallakin voi vähän miettiä, miten paljon huutaa. 

Sillä verhonraosta kyttäävällä äidillä on hiljainen lapsi, joka ei koskaan huuda. Luontaisesti. Joten saahan se äiti ihan rauhassa ihmetellä, miksi minä aina kiellän sitä meidän lasta, joka huutaa joka paikassa ja aina.

Ja kyllä, järjestän lapselle tilaisuuksia huutaa esimerkiksi sisäleikkipuistoissa ihan vapaasti. Lapsi saa olla oma itsensä, mutta hänen pitää aivan vähintäänkin oppia tiedostamaan milloin hän huutaa, ja myös nuo paikat joissa huutaminen on yksiselitteisesti kielletty.

Vierailija
30/44 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nyt meni tunteisiin :D Taidat olla se vanhempi joka papattaa lapselleen taukoamatta "älä mene sinne, älä koske siihen, älä juokse, älä hypi, älä hengitä noin, älä älä älä älä älä". Ei mikään ihme, että lapsesi haluaa juosta auton alle."

En minä aio estää lapsiasi juoksemasta auton alle, enkä hukkumasta veteen. Minä huolehdin omista lapsistani :-D Tällä hetkellä heillä on meneillään rauhallinen askartelutuokio. Ostin heille tuvan täyteen kaikkia mukavia juttuja. 

Vierailija
31/44 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein juuri tuollaisilla kontrollofriikeillä on sekaisin se logiikka. Kieltoon pitäisi olla jokin syy. Nämä vanhemmat kieltävät automaationa ihan kaiken mahdollisen tutkimisen ja jälkikäteen antavat periksi jolloin se sana EI ei tarkoita enää yhtään mitään. 

Vierailija
32/44 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset päättävät rajat.

Lapsi ei ole aikuisen orja. Ihmisoikeudet koskevat myös lapsia.

Kyllä, mutta eivät he saa tehdä mitä haluavat. Aikuisen tehtävä on neuvoa, ohjata ja asettaa rajat. On jo nähtävissä mihin tämä vapaa kasvatus ja keverivanhemmuus johtaa. 

Vierailija
33/44 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivänä lasten ja nuroten kohdalla nähdään erittäin hyvin mitä siitä seuraa kun kuria ei pidetä. Pitäkää siis kuria!

Kuri on lasun paikka. Kukaan asiantuntija ei ole suositellut kurin pitämistä enää vuosikymmeniin.

Lapselle saa – ja pitää – asettaa rajoja, mutta kaikenlainen fyysinen tai henkinen väkivalta on laissa kielletty. Kurinpidon tulee perustua turvallisuuteen ja ohjaamiseen, ei rangaistuksiin.

Vierailija
34/44 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotoa se huutaminen lähtee, siellä malli annetaan. Tytöt ovat kovia kirkumaan, ei osata kasvattaa.

Vierailija
35/44 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurinpito ei tarkoita henkistä tai fyysistä väkivaltaa, tollo.

Vierailija
36/44 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Suomessa tehdään satojatuhansia lasuja joka vuosi.

Älä liioittele, n. 100 00/vuosi.

Vierailija
37/44 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli vikuroivaa lasta puettaessa ei saa koskea häneen. Ok.

Vierailija
38/44 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Esim. kielletään jioksemasta tai kiipeämästä tai puhumasta kovalla äänellä. Ulkona!

Musta on ihan tervetullutta jos joku ohjaa lapsia myös ulkona huomioimaan muut. Näitä päättömänä juoksevia kiljukauloja on aivan liikaa liikenteessä. Enkä tarkoita ettei lapsista saisi lähteä ääntä ja innostusta. Toki moni aikuinenkin kailottaa nykyään julkisella paikalla kuin mikäkin "keksi sopiva ilmaisu".

Vierailija
39/44 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsi huutaa ja kiljuu paljon, aina kun vähänkin innostuu. Siksi puutun tällä hetkellä juuri siihen, ja huomautan rappukäytävässä ja heppatallilla, että näissä paikoissa ei saa huutaa. Ei, ei, ja ei. Pihallakin voi vähän miettiä, miten paljon huutaa. 

Sillä verhonraosta kyttäävällä äidillä on hiljainen lapsi, joka ei koskaan huuda. Luontaisesti. Joten saahan se äiti ihan rauhassa ihmetellä, miksi minä aina kiellän sitä meidän lasta, joka huutaa joka paikassa ja aina.

Ja kyllä, järjestän lapselle tilaisuuksia huutaa esimerkiksi sisäleikkipuistoissa ihan vapaasti. Lapsi saa olla oma itsensä, mutta hänen pitää aivan vähintäänkin oppia tiedostamaan milloin hän huutaa, ja myös nuo paikat joissa huutaminen on yksiselitteisesti kielletty.

Juuri näin. Se on myös toisten ihmisten kunnioittamista. 

Voi miettiä, jos asut kerrostalossa, haluaisitko kuulla rappukäytävässä lasten huutamista ja juoksentelua pitkin rappuja. Eikö ole vanhempien tehtävä ohjata eli asettaa rajoja että näin ei voi toimia? Samoin kaupassa ei voi juosta ympäriinsä huutaen ja törmäillen ihmisiin. Tämmöisiin lapsiin törmään lähes joka kauppareissulla. 

Vierailija
40/44 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niillä kielloilla yleensä pyritään suojelemaan lasta.Aikuinen kun osaa paremmin ennakoida mitä saattaa olla tulossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi