Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten turha komentelu

Vierailija
17.05.2026 |

Oletteko huomanneet, että joillakin vanhe mmilla ( ja iso-) on tapana komennella lapsiaan koko ajan ja huomauttaa ihan normaaleistakin asioista? Mihin tällä tähdätään?

Kommentit (121)

Vierailija
81/121 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut vanhemmat myös harjoittavat näytösluontoista kasvatusta bussissa tai esimerkiksi kaupassa.  He koko ajan ohjailevat lastaan ja keskustelevat tämän kanssa kovaan ääneen tyylillä näin hyvin meillä kasvatetaan.  Tyylin tunnistaa heti, kun sen kuulee.  Käy vähän sääliksi näitä lapsia.  Lapsellakin on mielestäni oikeus saada ohjeensa yksityisesti  toisten vieressä ihmettelemättä.  Hyvä tietysti, että ylipäätään puhuvat lapsen kanssa, jotkuthan vain räpläävät kännykkää.

No tämä! Tätä näytöskasvatusta en ole missään huomannut niin paljon kuin Suomessa. Loputon kämätys lapsille muistuu mieleen samalla kun laskeutuu lentokentälle. Näitä vanhempia on tässä maassa joka paikassa.

Kieltämättä lapsiparkojen vanhemmista ei saa mitenkään älykästä kuvaa. Komentoja tulee melkein taukoamatta, huomiota herättävällä äänenvoimakkuudella. Tehokin näyttää olevan olematon.

Ilmeisesti lapsia ei ole tarpeeksi sosiaalistettu, kun pillastuvat täysin päästessään ulos. Tällainen käytös henkii ennemminkin vanhempien sosiaalista 'jännitystä'. Kovin kaakatus käy mielestäni ruotsinlaivoilla.

Rajattomat lapset on eri asia, niitä on joka maassa. Mutta tässä kyse vanhempien esiintymistarpeesta.

Vierailija
82/121 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuolla tavalla ainakin saa kasvatettua passiivisia, arkoja ja aloitekyvyttömiä lapsia. Siinä on selkeä ero komentaako lasta juoksemasta auton alle kun koko ajan ohjeistaa, neuvoa, kieltää, päsmäröidä, puuttua, hokea eit ja älä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/121 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset päättävät rajat.

Siihen rajojen tekemiseen tarvitaan muuta kuin jatkuvaa mäkätystä.

Vierailija
84/121 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä "turhaa" komentamista kun olisi sovellettu enemmän sinuun AP niin sinusta olisi voinut tullakkin jotain. 

Vierailija
85/121 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan tietty ihmistyyppi. Se pahin laji niistä harrastaa samaa jopa muiden aikusten seurassa. Ei toki suoraan kieltämällä vaan huomauttelemalla koko ajan muita ihan mitättömistä asioista. Siis tyyliin "miten sinä nyt noita avaimia kaivat taskusta kun on vielä kassi kädessä. Mikset laita ensin kassia lattialle ja kaiva sitten niitä avaimia. Minä aina..."

Muutaman tuollaisen olen tavannut ja parin minuutin jälkeen on tehnyt mieli motata noita naamaan ja sanoa että huolehdi sinä nyt vain omista asioistasi. Mutta rahantahtoisena ihmisenä olen vain purrut huulta ja todennut että jokaiselle on näköjään omat omituisuutensa.

Vierailija
86/121 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan tietty ihmistyyppi. Se pahin laji niistä harrastaa samaa jopa muiden aikusten seurassa. Ei toki suoraan kieltämällä vaan huomauttelemalla koko ajan muita ihan mitättömistä asioista. Siis tyyliin "miten sinä nyt noita avaimia kaivat taskusta kun on vielä kassi kädessä. Mikset laita ensin kassia lattialle ja kaiva sitten niitä avaimia. Minä aina..."

Muutaman tuollaisen olen tavannut ja parin minuutin jälkeen on tehnyt mieli motata noita naamaan ja sanoa että huolehdi sinä nyt vain omista asioistasi. Mutta rahantahtoisena ihmisenä olen vain purrut huulta ja todennut että jokaiselle on näköjään omat omituisuutensa.

Tämä. Se jatkuva huomauttelu on varmasti joillakin vain opittu tapa mutta hemmetin ärsyttävää ja siitä voi opetella pois jos halua on. Näiden huomauttelijoiden seurassa sitä ei oikein haluaisi tehdäkään mitään koska huomauttelu alkaa sillä sekunnilla kun mihinkään tekemiseen ryhtyy. 

Vierailija
87/121 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuolla tavalla ainakin saa kasvatettua passiivisia, arkoja ja aloitekyvyttömiä lapsia. Siinä on selkeä ero komentaako lasta juoksemasta auton alle kun koko ajan ohjeistaa, neuvoa, kieltää, päsmäröidä, puuttua, hokea eit ja älä. 

Oletko todella sitä mieltä, että kaikki lapset ovat samanlaisia tässä asiassa? Voisiko olla niin, että sinulla on ns. helppo tapaus, joka ei ota liian suuria riskejä tai ole muutenkaan rämäpää?

Vierailija
88/121 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nyt 15 vuotta komentanut ja päsmäröinyt muun muassa pesemään hampaat aamuin illoin. 13-vuotias olisi tänäänkin lähtenyt kouluun hampaita pesemättä ja likaisissa vaatteissa, jos en olisi päsmäröinyt. En tiedä olisiko hänellä hampaita edes suussa ilman tätä ikävää nazzimuzzia, joka päsmäröi kaikki ryhmät rutiinit. Ja vaikea kuvitella, että aloitekyky olisi yhtään parempi kuin nyt.

Vierailija
89/121 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oletko todella sitä mieltä, että kaikki lapset ovat samanlaisia tässä asiassa? Voisiko olla niin, että sinulla on ns. helppo tapaus, joka ei ota liian suuria riskejä tai ole muutenkaan rämäpää?"

Ei se rämäpää taukoamattomalla kieltämisellä rauhoitu. Ennemmin kaikki vaikutus lakkaa kun ainoa puhe jota lapsi kuulee on kieltämistä.

Jämäkkä kieltäminen silloin kun jotain ihan oikeasti on tapahtumassa riittää ja tehoaakin paljon paremmin kuin loputon jankutus.

Vierailija
90/121 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastikään näin uimahallissa äidin ehkä parivuotiaan lapsensa kanssa. Äiti KOKO AJAN kyseli lapselta, haluaako Tiina-Taavi peseytyä, ai eikö Tiina-Taavi halua peseytyä, haluaako Tiina-Taavi ottaa suihkun omaan käteen, ai eikö Tiina-Taavi nyt haluakaan suihkua, haluaako Tiina-Taavi laittaa itse uikkarin päälle, ai eikö Tiina-Taavi halua, ja niin edelleen loputtomasti. Vieläpä äidin ääni oli niin lässyttävä että jo se otti hermoon. Oman lapseni kanssa en koskaan ole jaksanut lässyttää. Pesulle, uikkarit päälle ja altaaseen ja siinä se, neuvottelun varaa ei ole ollut.

Nuo lässyttävät vanhemmat ovat suoraan helvetistä. 🤮 Hyi hitto jos sellainen ilmaantuu näköpiiriin, vaihdan välittömästi paikkaa.

Terapiassa ehkä saattaisi sinullekin valjeta, miksi raivostut siitä, että tuntematon lapsi saa huomiota.

Vierailija
91/121 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun entinen työkaveri oli tällainen! Tarkkaili koko ajan mun tekemisiä ja yritti ohjailla. Kerran kävelin työpisteelle eri reittiä kuin normaalisti ja sitäkin hän kommentoi "mitä sä sieltä nyt tulit??".

Vierailija
92/121 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nyt 15 vuotta komentanut ja päsmäröinyt muun muassa pesemään hampaat aamuin illoin. 13-vuotias olisi tänäänkin lähtenyt kouluun hampaita pesemättä ja likaisissa vaatteissa, jos en olisi päsmäröinyt. En tiedä olisiko hänellä hampaita edes suussa ilman tätä ikävää nazzimuzzia, joka päsmäröi kaikki ryhmät rutiinit. Ja vaikea kuvitella, että aloitekyky olisi yhtään parempi kuin nyt.

No ei kai se mitään omasta aloitteestaan osaakaan tehdä kun sä olet sen päsmäröinyt toimintakyvyttömäksi. Odottaa vain käskyä mitä pitää tai saa seuraavaksi tehdä. 

Vierailija
93/121 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tarkoittaa tässä varmaan niitä (iso-)vanhempia, jotka kieltävät kategorisesti kaiken koko ajan vaan, ”koska minä sanon”. Sitä on raskas kuunnella enkä ihmettele, jos lapset kiukuttelee. Esim. joskus yksi äiti kielsi omaansa ja minun lasta kiipeämästä liukumäkeä ylös muuten tyhjässä puistossa, ”koska niin ei saa tehdä”. Itse taas olin sitä mieltä, että nyt voi kiivetä, kun ovat kahdestaan. Kyllä lapsetkin tajuaa, että eri tilanteissa voi olla eri säännöt riippuen muista tekijöistä. Ainakin minun lapsi on tajunnut.

Itse päätin jo lapsen syntyessä, että pidetään selkeät jämptit rajat, mutta kiellot pitää olla perusteltavissa ja ne pitää perustella kunnolla. Ei mitään ”et voi juosta tielle, kun voi tulla iso pipi” vaan: ”et voi juosta tielle, koska voit kuolla, jos auto ajaa päälle”. 

Vierailija
94/121 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kai se mitään omasta aloitteestaan osaakaan tehdä kun sä olet sen päsmäröinyt toimintakyvyttömäksi. Odottaa vain käskyä mitä pitää tai saa seuraavaksi tehdä. 

Onneksi en ole koulussa päsmäröimässä, siellä hän on kympin oppilas. Mutta ihan sosiaalisten suhteidensa vuoksi pakotan kyllä hänet pesemään hampaat 18-vuotiaaksi saakka.

Vierailija
95/121 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tässä olisi pitänyt siis tehdä? Lapsi oli lähdössä kouluun oma-aloitteisesti ja haisevana.

Vierailija
96/121 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalla on paljon aikuisia, joiden sydämeen sattuu jos lapset saavat hoitoa, huomiota ja rakkautta.

Vierailija
97/121 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

He tekevät siinä täysin oikein, että komentelevat lapsiaan ! Se kuuluu asiaan ! Eivät lapset muuten mitään opi. Ei se ole suinkaan turhaa ! Useimmiten lapset ovat sen jopa ansainneet. Ja kotikasvatus on nolla luokkaa sille, joka EI komentele lastaan. 

Vierailija
98/121 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän mitä ap hakee. Tilanteita, jossa lapsi ei tee oikeastaan mitään ja silti hänelle huudetaan. Esim. jalkakäytävällä, lapsi kävelee reunassa nätisti ja kun kävelen vastaan, aletaan lasta sättiä vihaisesti, että hänen pitää väistää. Vaikka ei ole mitään syytä. Ehkä tässä ennakoidaan tilanteita tai taustalla on jotain muuta?

Tai lapsi seisoskelee jossain seinän vieressä ja hänelle karjutaan että ei pidä seistä keskellä. Sellainen kohtuuton vihaisuus lasta kohtaan, joka ei oikeastaan edes tee muuta kun on ja hengittää. 

Vierailija
99/121 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstalla on paljon aikuisia, joiden sydämeen sattuu jos lapset saavat hoitoa, huomiota ja rakkautta.

Ei vaan joiden sydämeen sattuu se, että vanhempi omahyväisesti kuvittelee antavansa lapselleen hoitoa, huomiota ja rakkautta. Turha komentaminen on asia erikseen, mutta kyllä lapsen kasvatukseen kuuluu myös rajojen laittaminen.

Vierailija
100/121 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastikään näin uimahallissa äidin ehkä parivuotiaan lapsensa kanssa. Äiti KOKO AJAN kyseli lapselta, haluaako Tiina-Taavi peseytyä, ai eikö Tiina-Taavi halua peseytyä, haluaako Tiina-Taavi ottaa suihkun omaan käteen, ai eikö Tiina-Taavi nyt haluakaan suihkua, haluaako Tiina-Taavi laittaa itse uikkarin päälle, ai eikö Tiina-Taavi halua, ja niin edelleen loputtomasti. Vieläpä äidin ääni oli niin lässyttävä että jo se otti hermoon. Oman lapseni kanssa en koskaan ole jaksanut lässyttää. Pesulle, uikkarit päälle ja altaaseen ja siinä se, neuvottelun varaa ei ole ollut.

Nuo lässyttävät vanhemmat ovat suoraan helvetistä. 🤮 Hyi hitto jos sellainen ilmaantuu näköpiiriin, vaihdan välittömästi paikkaa.

Terapiassa ehkä saattaisi sinullekin valjeta, miksi raivostut siitä, että tuntematon lapsi saa huomiota.

Sinulle huomion antaminen on yhtä kuin lässyttämistä? Sääli, paljosta olet jäänyt paitsi. Ei lässyttäminen mitään huomion ja rakkauden osoittamista lapselle ole. Mistä ihmeestä olet sellaisen käsityksen saanut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi