Kuka minua, lapseton hoitaa, sittenkun olen vanhus?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ketju pitkästä aikaa. Antaa ajattelemisen aihetta. Olen sanonut jo 35 tyttärelleni (ainoa lapseni) että hanki edes yksi lapsi tai adoptoi. Hän on kova matkustelemaan eli liehuu mielellään pitkin maailmaa kun saa työstään säästettyä rahaa. Olen huolestunut kuka hänestä huolehtii kun vanhuus kremppoineen tulee kohdalle. Toistaiseksi puheeni eivät ole tehonneet.
Todella itsekästä tehdä lapsi sälyttääkseen hänelle hoitovastuun itsestään.
Kunnollista hoivaa on vaikea saada, jos muisti alkaa heiketä eikä kukaan ole puolia pitämässä.
Mun tahattomasti lapseton pelkää vanhuuttaan. Hän on töissä instanssissa, joka valvoo muun muassa vanhushoivaa. Eli hän todellakin tietää tilanteen.
Hänellä meni lapsentekoikä lopulta ohi. Yrittivät lasta. Ei oo kertonut juuri muille kuin mulle. (Ei edes vanhemmilleen eikä sisarukskilleen)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ketju pitkästä aikaa. Antaa ajattelemisen aihetta. Olen sanonut jo 35 tyttärelleni (ainoa lapseni) että hanki edes yksi lapsi tai adoptoi. Hän on kova matkustelemaan eli liehuu mielellään pitkin maailmaa kun saa työstään säästettyä rahaa. Olen huolestunut kuka hänestä huolehtii kun vanhuus kremppoineen tulee kohdalle. Toistaiseksi puheeni eivät ole tehonneet.
Todella itsekästä tehdä lapsi sälyttääkseen hänelle hoitovastuun itsestään.
Niin se vaan menee. Lapset seuraavat ja auttavat, vaikka vanhemmat olisivat hoivakodissa.
Olen sanonut myös tyttärelleni, että kannattaa hommata lapsia. Hän empii vielä.
Vierailija kirjoitti:
Tuoreena kokemusasiantuntijana äitini ollesssa hoitokodissa ja siellä käydessäni toimintaa seuratessani sanoisin että lapsettomalla on hyvin vähän vieraita ja kukaan ei valvo etteivät esim. vaatteet häviä pyykinpesun jälkeen, lääkärikäynneille ei hoitajia riitä mukaan, kielitaitoista seuraa on niukasti tai edes vaihtelua päiviin. Tämä on suurempi ongelma, perushoito varmaan toimii.
Vanhana kokemusasiantuntijana sanon että niiden 18 vuoden aikana, jotka työskentelin vanhainkodissa, asukkaiden lapsia näkyi pääsääntöisesti hyvin vähän tai ei ollenkaan. Oli paljon heitä joiden lapset eivät käyneet koskaan. Yksi tytär lykkäsi joka jouluaatto ovenraosta kukan hoitajalle ja käski viedä äidilleen. Itse ei ehtinyt ikinä kun ennen saunaa piti vielä käydä haudoilla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä nykyajan "nuorilla" on se etu et tekoäly hoitaaa/auttaa meitä ku ollaan vanhoja
Tekoälykö hoitaa sinun raha-asiat, maksaa laskut ja hoitaa yhteydenpidon viranomaisiin. Tekoälykö hoitaa sinun apteekkiasiat, lääkärikäynnit, liittymäasiat ja kaikki uudet vaatimukset mitä keksitään. Tekoälykö sinulle hommaa uuden puhelimen, tietokoneen, vaatteet, tekarit yms. kun et pysty niitä yksin hommaamaan. Vanhusten auttaminen alkaa jo huomattavasti aikaisemmin kuin he tarvitsevat varsinaista hoivaa. Jos nuoret nyt paukuttavat henkseleitä miten he ossavat käyttää tekoälyä niin tekoäly on heidän vanhuudessa yhtä aatamin aikuinen kuin ensimmäiset tietokoneet nykyvanhusten keski-iässä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harva lapsi huolehtii ikääntyneiden vanhempien varsinaisesta hoivatyöstä mutta he tekevät usein paljon metatyötä ja muuta kuin varsinaista hoitotyötä. Kaukanakin asuvat lapset voivat hoitaa esim. vanhuksen pankkiasioita yms. Usein lapset myös seuraavat vanhempiensa terveydentilaa ja pärjäämistä ja auttavat heitä hankkimaan apua, lääkäriaikoja yms. Jos vanhuksella ei ole omia lapsia niin kuka huolehtii näistä asioista. Kaikkea ei rahallakaan pysty ostamaan eikä yhteiskunta tule erikseen kotiin apua tyrkyttämään vaan sitä pitää osata pyytää ja vaatia. Itse väitän että monelle tulee vielä yllätyksenä millaista on olla vanha ja raihnainen kun kukaan ei välitä.
Kaikkea ei rahallakaan saa, se totta. Rakkaudella kykenee isoihin suorituksiin, rasittumatta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä nykyajan "nuorilla" on se etu et tekoäly hoitaaa/auttaa meitä ku ollaan vanhoja
Tekoälykö hoitaa sinun raha-asiat, maksaa laskut ja hoitaa yhteydenpidon viranomaisiin. Tekoälykö hoitaa sinun apteekkiasiat, lääkärikäynnit, liittymäasiat ja kaikki uudet vaatimukset mitä keksitään. Tekoälykö sinulle hommaa uuden puhelimen, tietokoneen, vaatteet, tekarit yms. kun et pysty niitä yksin hommaamaan. Vanhusten auttaminen alkaa jo huomattavasti aikaisemmin kuin he tarvitsevat varsinaista hoivaa. Jos nuoret nyt paukuttavat henkseleitä miten he ossavat käyttää tekoälyä niin tekoäly on heidän vanhuudessa yhtä aatamin aikuinen kuin ensimmäiset tietokoneet nykyvanhusten keski-iässä.
Aika monet asiat saa nykyään ihan koti ovelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monet asiat saa nykyään ihan koti ovelle
Monella alkaa muisti reissata eikä opi enää uusia systeemejä tilata. Tai ei uskalla huijausten pelossa.
Sehän se kuka???haluan lähteä vanhainkotiin eli hoivakotiin , kun olen iäkäs.Jos muuttuu ja ei pääse ,pääsee rekan alle tai jokeen.Oikeasti tämä EI ole vitsi.On oikeus hoivakotiin on oltava!tai pitääkö muuttaa maasta.Missä hoiva pelaa.Nyt ehkä ei tartte lähteä ko, pumppu taitaa tehdä tenän ennen sitä..Ennen kun iski sairauskoht.ei ollut lääkäriä .Samaa alkaa olla nyt.Saa kuolla saappaat jalassa NS.
Vierailija kirjoitti:
Sehän se kuka???haluan lähteä vanhainkotiin eli hoivakotiin , kun olen iäkäs.Jos muuttuu ja ei pääse ,pääsee rekan alle tai jokeen.Oikeasti tämä EI ole vitsi.On oikeus hoivakotiin on oltava!tai pitääkö muuttaa maasta.Missä hoiva pelaa.Nyt ehkä ei tartte lähteä ko, pumppu taitaa tehdä tenän ennen sitä..Ennen kun iski sairauskoht.ei ollut lääkäriä .Samaa alkaa olla nyt.Saa kuolla saappaat jalassa NS.
Noh?
Vierailija kirjoitti:
Robotti pyyhkii prseen ja automaatti antaa lääkkeet.
🤣
Ei kukaan. Korpit nokkivat silmäsi ja ruumismadot syövät mätänevän lihasi.
Jos siihen mennään, että lasten pitää hoitaa, niin sitten kannattaa hankkia säästöt ja palkata joku hommaan. Niinhän se ei voi mennä, että jätetään lapset tekemättä ja sitten odotetaan, että toisten lapset hoitaa joko suoraan tai verojen kautta sen jälkeen, kun ensin hoitaa fyysisesti omat vanhempansa.
Ehkä palaamme vanhaan systeemiin, jossa ihmisen turva oli jälkikasvu. Loppujen lopuksi se on paras keino taata jotenkin kelvollinen vanhuus. Paljon hoetaan, että "ei ne lapset välttämättä hoida". Niin, ei ole hoitanut viimeset 50 vuotta, kun on ollut mahdollisuus olla hoitamatta. Aiemminkin hoidettiin pakon edessä ja kyllä ihmiset sitten taipuu, jos vaihtoehtoja ei ole.
Mikä se pakko on jonka edessä hoidetaan? Ja mitä se pakko vaikuttaa hoidon laatuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseton pystyy säästämään huikean paljon enemmän kuin perheellinen ihminen. Säästöilläsi ostat itsellesi kunnon hoivan.
Hoitajia ei saa edes rahalla, robotti on kylmä kaveri. Luin jostakin, että meillä kotihoidossa ja laitoksissa oleva vanhus pääsee kerran viikossa suihkuun, joskus jopa kerran kahdessa viikossa. Aivan järkyttävää, eikö ihmisillä ole sukulaisia ja ystäviä lainkaan? Miksi ne kotihoidossa olevan vanhuksen luona päivittäin ramppaavat pillerinpyörittäjät eivät armahda avutonta ulosteissaan makaavaa ihmistä ja vie suihkuun?
Kyllä hoitajia saa rahalla. Mun isällä on käynyt yksityisestä hoivapalveluyrityksestä muutaman vuoden ajan työntekijät kahden viikon välein lähinnä siivoamassa ( tekevät pyydettäessä muutakin), mutta nyt jouduttiin lisäämään käyntejä kerran viikkoon ja pidentää joka toisen viikon käyntiä tunnilla. Ihan siksi, että isä ei pääse enää ilman apua suihkuun.
Onko eutanasialaki tulossa eduskunnan käsittelyyn?
Myrkkyannos sopivana päivänä on minun suunnitelmani vanhuuden varalle.
Lapset ei ole automaattisia vanhempiensa hoitajia. Se ihan riippuu minkälaisia niistä vanhemmiten tulee ja kuinka vahvoja henkisesti.
Ilmankos olet aina väärässä.