Kuka minua, lapseton hoitaa, sittenkun olen vanhus?
Kommentit (120)
Hoitajat ovat korkeintaan 15 minuuttia yhden asiakkaan luona. Eivät ehdi tehdä pesuja.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat ovat korkeintaan 15 minuuttia yhden asiakkaan luona. Eivät ehdi tehdä pesuja.
kotihoitsjat istuvat suurimman osan päivästä autoissaan, kun siirtyvät asiakkaan luota toiselle. Jos vanhainkodit yleistyisivät takaisin, jäisi hoitamiselle enemmän aikaa.
Ainahan kotihoidossa on ollut suihkupäivä vain kerran viikossa. Nykyihmiselle tietysti kauhea ajatus kun käydään pari kertaa päivässä.
Aamuhoitaja tekee kyllä pöntöllä alapesut, pesulapulla ja -voiteella kainalot. Sama iltakäynnillä.
Tietysti jos on ulosteella sotkenut asiakas niin pestään.
Itse olen lapseton 7kymppinen mutta ei huoleta kuka hoitanee minut.
Ihan höpö aloitus taas..äidilläni oli neljä lasta eikä meistä yksikään häntä hoitanut. Aikansa yritti pärjäillä muistisairaana kotoaan, ja kun ei enää pärjännyt, sai paikan palvelukodista. Siellä oli hoitajat hoitamista varten. Minä en nähnyt tehtäväkseni ajella 130 kilometrin päähän häntä päivittäin hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ketju pitkästä aikaa. Antaa ajattelemisen aihetta. Olen sanonut jo 35 tyttärelleni (ainoa lapseni) että hanki edes yksi lapsi tai adoptoi. Hän on kova matkustelemaan eli liehuu mielellään pitkin maailmaa kun saa työstään säästettyä rahaa. Olen huolestunut kuka hänestä huolehtii kun vanhuus kremppoineen tulee kohdalle. Toistaiseksi puheeni eivät ole tehonneet.
Väität että suuri osa lapsisrta huolehtii vanhemmistaan muka???
Hyvin harva lapsi huolehtii ikääntyneiden vanhempien varsinaisesta hoivatyöstä mutta he tekevät usein paljon metatyötä ja muuta kuin varsinaista hoitotyötä. Kaukanakin asuvat lapset voivat hoitaa esim. vanhuksen pankkiasioita yms. Usein lapset myös seuraavat vanhempiensa terveydentilaa ja pärjäämistä ja auttavat heitä hankkimaan apua, lääkäriaikoja yms. Jos vanhuksella ei ole omia lapsia niin kuka huolehtii näistä asioista. Kaikkea ei rahallakaan pysty ostamaan eikä yhteiskunta tule erikseen kotiin apua tyrkyttämään vaan sitä pitää osata pyytää ja vaatia. Itse väitän että monelle tulee vielä yllätyksenä millaista on olla vanha ja raihnainen kun kukaan ei välitä.
Sinua hoitaa yks Mäkisen Erkki sitten.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harva lapsi huolehtii ikääntyneiden vanhempien varsinaisesta hoivatyöstä mutta he tekevät usein paljon metatyötä ja muuta kuin varsinaista hoitotyötä. Kaukanakin asuvat lapset voivat hoitaa esim. vanhuksen pankkiasioita yms. Usein lapset myös seuraavat vanhempiensa terveydentilaa ja pärjäämistä ja auttavat heitä hankkimaan apua, lääkäriaikoja yms. Jos vanhuksella ei ole omia lapsia niin kuka huolehtii näistä asioista. Kaikkea ei rahallakaan pysty ostamaan eikä yhteiskunta tule erikseen kotiin apua tyrkyttämään vaan sitä pitää osata pyytää ja vaatia. Itse väitän että monelle tulee vielä yllätyksenä millaista on olla vanha ja raihnainen kun kukaan ei välitä.
Eikö chat gtp voi auttaa noissa asioissa? Ajatelkaa miten kehittynyt se on 30vuoden päästä
Robotit ja automatiikka. Ja keinoäly.
N58
Meillä nykyajan "nuorilla" on se etu et tekoäly hoitaaa/auttaa meitä ku ollaan vanhoja
Vierailija kirjoitti:
Oletatko, että jos on lapsia, niin he hoitaisivat automaattisesti?
Ainakin useimmat "lapselliset" tuntuvat luulevan niin kun kyselevät minulta lapsettomalta, kuka minut tulee hoitamaan. On kysytty monet kerrat tälläkin palstalla.
Hoitaakohan jokainen kysyjä omat vanhempansa? Hoitaakohan?
Vierailija kirjoitti:
Ihan höpö aloitus taas..äidilläni oli neljä lasta eikä meistä yksikään häntä hoitanut. Aikansa yritti pärjäillä muistisairaana kotoaan, ja kun ei enää pärjännyt, sai paikan palvelukodista. Siellä oli hoitajat hoitamista varten. Minä en nähnyt tehtäväkseni ajella 130 kilometrin päähän häntä päivittäin hoitamaan.
Te siis että hoitaneet hänen mitään asioita esim. raha-asioita, ette järjestäneet hänelle apua mistään. Eli hän muistisairaana hoiti omat asiansa ihan itse loppuun asti ja ymmärsi milloin ja mistä hän saa kaiken tarvitsemansa avun ja taisteli saadakseen sen. Te vain soititte hänelle silloin tällöin puhelimeen jonka hän oli itse osannut hommata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseton pystyy säästämään huikean paljon enemmän kuin perheellinen ihminen. Säästöilläsi ostat itsellesi kunnon hoivan.
Hoitajia ei saa edes rahalla, robotti on kylmä kaveri. Luin jostakin, että meillä kotihoidossa ja laitoksissa oleva vanhus pääsee kerran viikossa suihkuun, joskus jopa kerran kahdessa viikossa. Aivan järkyttävää, eikö ihmisillä ole sukulaisia ja ystäviä lainkaan? Miksi ne kotihoidossa olevan vanhuksen luona päivittäin ramppaavat pillerinpyörittäjät eivät armahda avutonta ulosteissaan makaavaa ihmistä ja vie suihkuun?
Tulevaisuuden robotit on varmaan ihan kivaa seuraa.
AI osaa jutella kuin ihminen, ja voi olla validoivampi kuin ihminen. Jo nyt ChatgPT:n ja Clauden kanssa jutustelu on palkitsevampaa kuin monien ihmisten.
Olen eläkeläinen, en mieti kuka minua hoitaa vaan yritän pysyä toimintakykyisenä. Iäkkäät läheiseni ovat lähteneet ilman hoitokoteja, niinkin voi itselleni käydä. Lapsia on.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ketju pitkästä aikaa. Antaa ajattelemisen aihetta. Olen sanonut jo 35 tyttärelleni (ainoa lapseni) että hanki edes yksi lapsi tai adoptoi. Hän on kova matkustelemaan eli liehuu mielellään pitkin maailmaa kun saa työstään säästettyä rahaa. Olen huolestunut kuka hänestä huolehtii kun vanhuus kremppoineen tulee kohdalle. Toistaiseksi puheeni eivät ole tehonneet.
Jotenkin hieman epäilen kuinka halukas tämä oma lapsesi on huolehtimaan sinun vanhuuden tarpeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseton pystyy säästämään huikean paljon enemmän kuin perheellinen ihminen. Säästöilläsi ostat itsellesi kunnon hoivan.
Hoitajia ei saa edes rahalla, robotti on kylmä kaveri. Luin jostakin, että meillä kotihoidossa ja laitoksissa oleva vanhus pääsee kerran viikossa suihkuun, joskus jopa kerran kahdessa viikossa. Aivan järkyttävää, eikö ihmisillä ole sukulaisia ja ystäviä lainkaan? Miksi ne kotihoidossa olevan vanhuksen luona päivittäin ramppaavat pillerinpyörittäjät eivät armahda avutonta ulosteissaan makaavaa ihmistä ja vie suihkuun?
Menepä hoitajaksi näyttämään miten usein suihkutat jokaisen hoitamasi vanhuksen. Ihanko vaikka joka päivä?
Newsflash; ulosteiden siivoaminen ei vaadi kokosuihkua. Vai joudutko itse käymään kokosuihkussa aina kun suolesi purkautuu?
Minä kysyn nykyään jo Chat gpt:ltä kaikki asiat jos tarvitsen apua.
Ei kukaan. Täytyy vaan toivoa, et sitä ennen tulee eutanasia luvalliseksi ja hallistus jakaa kuolonpillereitä kaikille halukkaille.