Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinusta ihmiset ilkeämpiä nykyään

Vierailija
17.05.2026 |

Enkä puhu nyt vaan netissä tai somessa vaan ihan naamatustenkin. Monella ihmisellä ihme pakko jatkuvasti korostaa itseään, piikitellä ja pienentää muita. 
Olen itse luonteeltani kiltti, en osaa lainkaan puolustaa itseäni ja jään näissä piikittelyissä aina toiseksi. Jälkeen päin harmittaa, etten taaskaan saanut sanottua mitään. Olen tosi uupunut näihin tilanteisiin, en vaan jaksa ilkeilyä. Töissäkin olisi tosi mukavaa jos kaikki vaan hymyssä suin tekisi hommansa ja puhallettaisiin yhteen hiileen. Vaan kun aina jonkun pitää lytätä muita ja korostaa itseään. Myös selkäänpuukotus on tavallista. 

Miten te muut jaksatte tätä? Vai oletteko niin sanavalmiita, että annatte aina takaisin?

Kommentit (134)

Vierailija
121/134 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne ole sen ilkeämpiä kuin ennenkään. Se vaan nyt karusti näkyy kaikki "sakka" some aikana. Ei tämmöisiä ihmismielen julkisia viemäreitä ollut esim kasarilla.

Vierailija
122/134 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne ole sen ilkeämpiä kuin ennenkään. Se vaan nyt karusti näkyy kaikki "sakka" some aikana. Ei tämmöisiä ihmismielen julkisia viemäreitä ollut esim kasarilla.

Mutta eipä hätää. Tuohon on keino. Onko sulla järveä tai joki lähistöllä? Mene sinne kännykän kanssa ja heitä niin pitkälle kun saat. Ongelma hoidettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/134 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaksi on tullut selittää, että ilkeä käytös johtuu verkosta. Jos käyttäytyy somessa paskamaisesti, se ei meinaa sitä, että on paskamainen ihminen. Sellaista somessa vain on. Some alustat toki tarjoavat hyvän ympäristön ihmisten haavoittamiselle. Sieltä löytyy helposti myös väkeä, joka on aina valmis hurraaman, jos ihminen hyökkää ilkeyttään toisen kimppuun.

Mutta mahdollisuus ja sopiva kanava eivät selitä muiden ihmisten satuttamista. Saasta ei tartu ihmisen mieleen viestintäkanavasta ja putkahda jotenkin selittämättömästi pahoina sanoina kommenttiin. Saasta on kommentoijan mielessä. Kanava antaa mahdollisuuden purkaa sen. Jos loukkaa ihmisiä verkossa, loukkaa ihmisiä. Piste. Sikamaiselle käytökselle on varmasti monenlaista selitystä, surkeaa lapsuutta ja tunnepuolen rusinaksijääneisyyttä. Ne eivät minua oikeastaan kiinnosta.

Vierailija
124/134 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen, että ihmiset ovat kivempia oikeassa elämässä. Olen erityisherkkä, on ad/hd ja minulla on jonkin verran autismin piirteitä. 

Koulussa kiusattiin, työelämässä on kiusattu, virastoissa ja vaikka missä on kiusattu. Annettu ymmärtää, että olen tyhmä ja laiska.

En ole. Minut on tutkittu ja kaikilla älykkyyden osa-alueilla olen keskiviivan yläpuolella. Väsyn, koska ihmisiä ja kaikkea on nykyään liikaa ja minua tyhmemmät ihmiset puhuttelevat kuin pientä lasta.

Onneksi nuoret ihmiset ovat kivoja! Voin täysin olla oma itseni nuorten kanssa.

N58

Vierailija
125/134 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisvaltaisilla aloilla olevat omaksuvat ilkeyden työyhteisön kautta, jos eivät jo alunperin satu olemaan läpimätiä. Sitten nämä jatkavat ilkeilyä vielä vanhoina kurppina eläkkeellä.

Tää on ihan totta...

Olin harjoittelussa eräässä oppilaitoksessa ja siellä oli yksi nainen joka oli todella hapannaama.. Ilkeä, tiuski ja sai sitten kaikki muutkin käyttäytymään huonosti.

Jälkeenpäin olin ostamassa asuntoa(kt 2h+k) ja tiesin tämän naisen asuvan yhdessä kerrostalossa jossa oli näyttö.. Selvitin asioita ja sain tietää että näin on.. en tehnyt edes tarjousta asunnosta.

Vierailija
126/134 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ero entiseen on aika pieni. Ainahan Suomessakin on väännetty politiikasta ja inhottu muiden mielipiteitä. Ennen vanhaan oli helpompaa saada turpaansakin vaikkapa yöelämässä, siitä ne kuuluisat "snägärijonot" jne. 

Yle Areenasta voi katsoa vaikka dokumentteja H itleristä tai Rintamäkeläisiä, perspektiivi auttaa. Ihminen on suunnilleen samanlainen kuin satavuotta sitten. Ihmiset ovat vieraantuneet toki luonnosta ja luule itsestään vähän liikoja ja he luulevat olevansa hyviä ja jaloja. Mutta todellisuudessa ihmisellä on syntyjään mahdollisuus pahaan. Lähtökohtaisesti olemme saalistava ja kilpaileva petolaji, joka tappaa omaa lajiaan. Voimme ottaa minkä tahansa sadan hengen ryhmän mistä päin maailmaa tahansa, ja siinä on aina suunnilleen sama määrä tietynlaisia ihmisiä. Koulutus ja instituutit eivät ole onnistuneet näitä piirteitä karsimaan. Yhteisö, jossa olisi pelkästään tientynlaisia ihmisiä olisi kamala, ja maailma pysähtyisi, jos ominaisuuksia alettaisiin jotenkin lääkitä pois. 

Vierailija
127/134 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persuja on liian paljon.

Vierailija
128/134 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ei muuta.

Vierailija
129/134 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan Suomi on ollut kauhea paikka meille kilteille. Mulle useampikin sanonut, että sinussa on kiltteyden vika. Suomalaiset tykkää kusipäistä, joten eiköhän luovuteta. Kilttien ja fiksujen ei kannata täällä edes lisääntyä vaan etsiä muuta mukavampaa paikkaa. Pahimillaan joudut jonkun ihmisen puvussa kulkevan paskiaisen alistamaksi töissä, joka kuvittelee, ettet osaa mitään ilman häntä. Minusta olisi hauska nähdä kun kiltit ihmiset loppuu ja tilalle jää nää dominoivat alistavat röyhkimykset, että siinä kun sitten toisiaan moukaroivat henkisesti ja fyysiestikin, että millaiseksi tämä yhteiskunta muodostuu. Ei kyllä enää edes säälittäisi kun saisivat ansionsa mukaan maistaa omia lääkkeitään. 

Vierailija
130/134 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan Suomi on ollut kauhea paikka meille kilteille. Mulle useampikin sanonut, että sinussa on kiltteyden vika. Suomalaiset tykkää kusipäistä, joten eiköhän luovuteta. Kilttien ja fiksujen ei kannata täällä edes lisääntyä vaan etsiä muuta mukavampaa paikkaa. Pahimillaan joudut jonkun ihmisen puvussa kulkevan paskiaisen alistamaksi töissä, joka kuvittelee, ettet osaa mitään ilman häntä. Minusta olisi hauska nähdä kun kiltit ihmiset loppuu ja tilalle jää nää dominoivat alistavat röyhkimykset, että siinä kun sitten toisiaan moukaroivat henkisesti ja fyysiestikin, että millaiseksi tämä yhteiskunta muodostuu. Ei kyllä enää edes säälittäisi kun saisivat ansionsa mukaan maistaa omia lääkkeitään. 

Olen tuota jo jonkin verran miettinyt. Sillä tuohon (ainakin Suomessa) ollaan menossa. Järjestäytynyt yhteiskunta romahtaa. Ei yksinkertaisesti kykene toimimaan tuollaisessa ympäristössä.

Vierailija
131/134 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen, että some on saanut aikaan sen, että myös "oikeassa elämässä" ihmiset on ilkeämpiä toisilleen. Somessa meno on aivan hirveää. Haukutaan, nimitellään, haistatellaan ja mitä kaikkea, ihan vapaasti ja estottomasti. Jotkut ihan omalla nimellään, moni kasvottomasti. Sitten tätä ryönää tulee ihmisten silmille ihan tahtomattaankin ja sitä alkaa pitää jotenkin normaalina, näin ihmiset käyttäytyvät. Joillakin yksilöillä se varmasti vaikuttaa käytökseen myös muuallakin kuin somessa. Jos näiltä ilkeilijöiltä sitten kysyy ihan suoraan, että "miksi olet ilkeä?", niin pyöritellään silmiä ja sanotaan, ettei sillä mitään tarkoitettu, että nyt sinä vaan olet liian herkkähipiäinen ja ymmärrät tahallaan väärin.

Vierailija
132/134 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisvaltaisilla aloilla olevat omaksuvat ilkeyden työyhteisön kautta, jos eivät jo alunperin satu olemaan läpimätiä. Sitten nämä jatkavat ilkeilyä vielä vanhoina kurppina eläkkeellä.

Kurpille tulee kova isku, kun eläkkeellä ei olekaan hovia kuuntelemassa ja pokkuroimassa. Montaa eläkeläismiestä käy sääliksi.

Vierailija
133/134 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahinta kiltteydessä on kuitenkin se, että ihminen kokee tekevänsä hyvin. Se tarkoittaa siis sitä, ettei hän missään vaiheessa tule tunnontuskiin. Pahaa tekevä sentään lopettaa ehkä jossain vaiheessa, koska hän kuitenkin tietää tekevänsä väärin.

Vierailija
134/134 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahinta kiltteydessä on kuitenkin se, että ihminen kokee tekevänsä hyvin. Se tarkoittaa siis sitä, ettei hän missään vaiheessa tule tunnontuskiin. Pahaa tekevä sentään lopettaa ehkä jossain vaiheessa, koska hän kuitenkin tietää tekevänsä väärin.

Piilonarsismi on sitä kaikista myrkyllisintä narsismia. 

Vierailija
135/134 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ja ilkeimpiä nykyään ovat vasemmistolaiset ja vihreät. Eduskunnan kyselytuntia ei pysty enää katsomaan, kun meno on äitynyt niin aggressiiviseksi. Koskela ja Virta huutavat kurkku suorana silmät pullistuneina päästä persuvihaansa ulos huomaamatta, ertä he itse ovat melkoisia yhden ryhmän rasisteja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme