Onko sinusta ihmiset ilkeämpiä nykyään
Enkä puhu nyt vaan netissä tai somessa vaan ihan naamatustenkin. Monella ihmisellä ihme pakko jatkuvasti korostaa itseään, piikitellä ja pienentää muita.
Olen itse luonteeltani kiltti, en osaa lainkaan puolustaa itseäni ja jään näissä piikittelyissä aina toiseksi. Jälkeen päin harmittaa, etten taaskaan saanut sanottua mitään. Olen tosi uupunut näihin tilanteisiin, en vaan jaksa ilkeilyä. Töissäkin olisi tosi mukavaa jos kaikki vaan hymyssä suin tekisi hommansa ja puhallettaisiin yhteen hiileen. Vaan kun aina jonkun pitää lytätä muita ja korostaa itseään. Myös selkäänpuukotus on tavallista.
Miten te muut jaksatte tätä? Vai oletteko niin sanavalmiita, että annatte aina takaisin?
Kommentit (36)
Mielestäni ero entiseen on aika pieni. Ainahan Suomessakin on väännetty politiikasta ja inhottu muiden mielipiteitä. Ennen vanhaan oli helpompaa saada turpaansakin vaikkapa yöelämässä, siitä ne kuuluisat "snägärijonot" jne.
En ole huomannut mitään ilkeyttä, mutta en ole antanut aihettakaan.
Lähinnä mietin, että ennen oli ihmisillä jonkinlaiset käytöstavat. Nykyään ne puuttuu monilta. Ennen huudeltiin törkeyksiä somessa, nykyään ihan tavallisissa tilanteissa työpaikoilla päin naamaakin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut mitään ilkeyttä, mutta en ole antanut aihettakaan.
Sehän siinä onkin, kun en ole itsekään antanut aihetta. Tuntuu että monille se on ihan kunnia-asia päästä kyykyttää muita ja kokea itsensä paremmaksi. Mä olen siihen ilmeisesti siihen hyvä uhri kilttinä ihmisenä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä mietin, että ennen oli ihmisillä jonkinlaiset käytöstavat. Nykyään ne puuttuu monilta. Ennen huudeltiin törkeyksiä somessa, nykyään ihan tavallisissa tilanteissa työpaikoilla päin naamaakin.
Ap
Se on todellinen ongelma, jos työpaikalla. Laita nimetöntä postia henkilöstöosastolle. Tuollaiseen pitäisi puuttua.
Ennen oltiin mielestäni vielä ilkeämpiä. Mutta ymmärrän sinua. Tykkään itsekin tehdä töitä kivojen ihmisten kanssa, ja olen usein hiljaa, vaikka joku sanoisi jotain ilkeää. Ei välttämättä siksi, etten pystyisi sanomaan takaisin, vaan siksi, että minusta se ilkeily ei paranna työyhteisöä mitenkään. Parempi olla hiljaa ja mennä omaan työhuoneeseensa. Meillä on onneksi kiva työyhteisö. 2/40 on mulkkuja. Muut ihan mukavia.
Ulkona kulkee nörttejäkin jotka ovat itseilluusiossa, ja luulevat olevansa koviakin. Mulkkaavat ja yksi vittuili kun kävelin hänen tiellään muka. Tapeltiin ja voitin sen. Olisin voinut satuttaa kun yritti lyödä. Aivan narsisti mies oli. Tapahtui ulkoilureitillä.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole irl. Vain av:lla.
Mites nuo uutisiin omilla nimillä kommentoijat, julkkisten someen ym. kommentoijat? Vaikuttaa olevan muuallakin yleistä kuin av.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Monella työpaikalla on nollatoleranssi asiattomaan käytökseen. Tämä on siis ihan korostunutta nykyään. Kaikki huono käytös koetetaan kitkeä.
Tuo kyllä tekee ihmisistä myös aika varovaisia. Toisaalta tykkään kun en yhtään jaksa kuunnella muiden sättimistä selän takana.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Aina työpaikoilla on puukotettu selkään ja kateellisena kaivettu kuoppaa toiselle. Jos nainen on kaunis ja tyylikäs, miehet töissä saattavat jopa suojella häntä käärmeilevien naisten pahuudelta. Uskon että miehet ovat reilumpia, en toki tiedä mitä niissä miesten saunakerhoissa puuhastellaan.
Kyllä ovat. Nimettömänä kirjoittelu on aiheuttanut sen, että sanotaan sellaisia törkeyksiä, mutä ei kasvotusten olisi kehdannut. Myös televisio-ohjelmissa ilkutaan ja nauretaan toisille. Toisen kunnioitus puuttuu myös eduskunnasta. Koulussa opettajille huudellaan törkeyksiä.
Eron huomaa, kun katsoo jotain vuosikymmenten takaisia haastattelutilanteita vanhoissa televisio-ohjelmissa.
On, ihmiset yrittää sillä piikittelyllä ja kampittamalla pitää työpaikat ja kaikki mahdollisuudet sisäpiireissään. Suomi ei ole hyvä maa meille kilteille. Onhan se jo tehty selväksi. Mulle on jopa sanottu, että kukaan ei tykkää kilteistä ja sinussa on kiletteyden vikaa. Annetaan Suomi kiusaajille ja myönnetään tappio, itse suunnittelen pois muuttoa jonnekkin jossa arvostetaan kilttejä eikä kiusata.
Kiltteys ja reiluus olisivat kommunismia.
On. Minulle on viime vuosina tulleet tuntemattomat rähjäämään julkisilla paikoilla keskellä päivää ja selvinpäin mitä ihmeellisimmistä asioista.
Älyttömin rähjäämisen aihe on ollut, että kävelin samaan suuntaan kuin joku ukko puolen korttelin päässä, niin ukko pysähtyi odottamaan ja kun kävelin ohitse, alkoi huutamaan ettei hänen koiransa pidä siitä, että joku kävelee takana. Tämä oli leveällä pihakadulla.
Olin huomannut siellä puolen korttelin päässä kävellessäni, että sama ukko vaihtoi reunasta toiseen aina sitä mukaa, missä oli joku nainen tulossa vastaan. Se siirtyi aina siihen reunaan, jota vastaantulija oli tulossa, ja pakotti kaikki naiset väistämään.
Nykyään en enää edes reagoi jos jollakin koiranulkoiluttajalla on turhaa asiaa, mutta sekään ei auta.
Lisäksi viime vuosina on alkanut olemaan vastaantulijoita, jotka yrittävät kävellä päälle vaikka kävelisi aivan oikeaa reunaa. Pahimman olen joutunut kirjaimellisesti työntämään pois päältä käsilläni, ja sillä olisi ollut ainakin kolme metriä tyhjää tilaa ylittää suojatietä. Olin lisäksi suojatien reunassa odottamassa vihreää valoa ensin, joten sillä oli aikaa huomata että joku on kävelemässä vastaan kunhan valo vaihtuu.
Lopeta se kiltteys ja ala sanomaan vastaan. Minä opin tämän iän myötä. Nuorena olin nynny. Haukkukoon vaan nuoriso minua känkkäränkäksi muoriksi. Siitä vaan, täältä pesee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMonella työpaikalla on nollatoleranssi asiattomaan käytökseen. Tämä on siis ihan korostunutta nykyään. Kaikki huono käytös koetetaan kitkeä.
Tuo kyllä tekee ihmisistä myös aika varovaisia. Toisaalta tykkään kun en yhtään jaksa kuunnella muiden sättimistä selän takana.
Ihanaa jos monissa työpaikoissa noin. Hoitoalalla toi ei valitettavasti mene noin. Naisvaltainen ala on toksinen, tietty sisäpiiri saa tehdä mitä vaan ja kohdella muita miten sattuu. Ulkokehällä joudut vaan nielemään kaiken.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ovat. Nimettömänä kirjoittelu on aiheuttanut sen, että sanotaan sellaisia törkeyksiä, mutä ei kasvotusten olisi kehdannut. Myös televisio-ohjelmissa ilkutaan ja nauretaan toisille. Toisen kunnioitus puuttuu myös eduskunnasta. Koulussa opettajille huudellaan törkeyksiä.
Eron huomaa, kun katsoo jotain vuosikymmenten takaisia haastattelutilanteita vanhoissa televisio-ohjelmissa.
Tik Tok ja OF vetävät naisia julkisuuteen kyseenalaisin keinoin. Varmasti hirveää laskea klikkauksia ja lueskella itsestään törkeyksiä. Nämä "somevaikuttajat" hyppivät ohjelmasta toiseen, saman illan aikana jopa kolmella kanavalla tyrkyllä. Toki joku tehnyt ison tilin, mutta pelkään että suurin osa jää nollile. Samaan aikaan uutisoidaan kuinka suuri osa nuorista ei osaa lukea aikä laskea. Peruskoulusta päästetään ulos säälivitosilla, ei hyvä. Työnteko on perseestä, kuka nyt paskatöihin lähtisi.
Suuria ikäluokkia arvostellaan, S Marin suorastaan solvasi jota ihmettelen edelleen suuresti. Kyllä me opeteltiin lukemaan ja tartuttiin töihin, ei tämä maa olisi sotien jälkeen makaamalla elostelemalla noussut.
Töissä on pakko tulla toimeen, sietää paljon kaikkea muuten saa knääkän maineen. Eläkkeellä ihanaa, saa valita seuransa jos ei tykätä, ei tupata. Rakastan ja arvostan lapsiani ja läheisiäni. Kaipauksella muistelen edesmenneitä.
Minä kaikesta niin kiitollinen!