Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhojen ihmisten vouhotus siitä, että "ahkera pitää aina olla"

Vierailija
16.05.2026 |

Ei päde varsinkaan nykypäivänä, kun kaikille ahkerille ei yksinkertaisesti riitä työtä, josta saisi palkkaa ahkeruudestaan. Tyhmä paljon työtä tekee, sanotaan, ja tämä pätee, kun kyseessä surkeasti palkattu paskaduuni tai palkaton harjoittelu. Ahkeruuden sanomaa vouhottavat on kasvatettu pelokkaiksi  ja nöyriksi; pitää olla ahkera, jotta ylemmillä portailla olevat pomot voivat riistää ahkerien työläisten tuotokset. Ja sitä paitsi, kuten todettua, nuo vouhottajat on itse saaneet elää aikoina, jolloin työstä sai palkkaa, jolla pystyi elämään, säästämään omakotitalon ostamiseen, oli varaa autoon ja ulkomaanmatkoihin.

Siispä: laiskuus ompi ilomme, kunnes taas joku alkaa maksaa palkkaa, jolla pystyy elämään ilman tukia. 

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta.

Vierailija
2/64 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskana pitää aina olla. 

T: Vasentunut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahkera ja tyhmä on pahin mahdollinen yhdistelmä, ehtii saada paljon vanhinkoa aikaan. Nykynuoret ovat pääsääntöisesti tyhmiä joten on vaan hyvä että ovat myös laiskoja.

Vierailija
4/64 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niillä vanhemmilla tunnu oikein muuta elämässään olleen kuin se ahkeruus ja työ. Ei osaa kuvitella muuta.

Vierailija
5/64 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niillä vanhemmilla tunnu oikein muuta elämässään olleen kuin se ahkeruus ja työ. Ei osaa kuvitella muuta.

Eipä sitä jaettavaa kerry, jos kaikki laiskottelee.

Vierailija
6/64 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat kasvaneet vanhan mallin mukaan että pitää olla nöyrä, ahkera ja alistuva. Mitään oikeuksia ei ole tai ainakaan niitä ei saa puolustaa eikä omaa asemaa saa yrittää muuttaa. Sääty-yhteiskunnan kaikuja elävät omassa mielessään.

Vierailija
7/64 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä on liikaa :(

Vierailija
8/64 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä sitä jaettavaa kerry, jos kaikki laiskottelee.

Tuskin tuo oli pointti, vaan se, että jos ahkeruutta ei palkita mitenkään, niin sitten saa laiskotella. Jos pomo ei maksa palkkaa, niin ei työntekijä tee työtään.

Vierailija
9/64 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahkera ja tyhmä on pahin mahdollinen yhdistelmä, ehtii saada paljon vanhinkoa aikaan. Nykynuoret ovat pääsääntöisesti tyhmiä joten on vaan hyvä että ovat myös laiskoja.

Tämä. Mieheni on juuri tuollainen aina pitää tehdä jotain tyyppi. Puuhailee ja puuhailee ja sitten minulla on hommaa kun korjailen aikuisen ihmisen jälkiä. Jos hän jotain saa aikaiseksi, aikaa tuhriutuu tuhottomasti tulokseen nähden ja muille jää jälkien korjailu. Sen sijaan nuoret eivät ole tyhmiä, päinvastoin. 

Vierailija
10/64 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin on kaikenlaisia apuvälineitä, sähköhellat, jääkaapit, pakastimet, kaupat täynnä tavaraa.

Vierailija
11/64 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin hirvikantakin pienenee, kun metsästä loppuvat resurssit ylisuuren kannan ylläpitämiseksi.

Vierailija
12/64 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten nuoret ovat tiedostavampia asemastaan kuin vanhemmat polvet. Ahkeruutta ei palkita, joten ei ole mitään syytä olla ahkera. Työtä ei saa vaikka kuinka yrittäisi, joten vaihtoehdot ovat joko antaa periksi tai muuttaa maasta. Omaan asemaan ei tarvitse tyytyä, vaan sitä pitää ainakin yrittää muuttaa ja sitten vaikka lähdetään muualle jos mahdollista.

Silloin kun nuoret ovat "tyhmiä" niin vanhemmat ihmiset voivat ihan itse katsoa peiliin: nykynuoriso syntyi ja kasvoi maailmassa, jota edelliset polvet muokkasivat ja rakensivat. Ei ole nuoren vika, jos hän syntyy rakenteisiin, joista ei ole ollut itse päättämässä.

Vierailija
13/64 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut ahkera ja nöyrä ja päätynyt todella monta kertaa tekemään muidenkin hommia. Mutta kotikasvatus teki minusta jo lapsena tällaisen: aina piti olla tekemässä, kun käskettiin.

Vierailija
14/64 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin hirvikantakin pienenee, kun metsästä loppuvat resurssit ylisuuren kannan ylläpitämiseksi.

Siihen auttaisi suurpetojen läsnäolo. Lihansyöjillä on tärkeä rooli muiden eläinten määrän kurissa pitämiseksi, mutta sehän ei käy itsensä kuomakunnan kruunuksi ylentäneelle kaksijalkaiselle kädelliselle.

Vierailija
15/64 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut ahkera ja nöyrä ja päätynyt todella monta kertaa tekemään muidenkin hommia. Mutta kotikasvatus teki minusta jo lapsena tällaisen: aina piti olla tekemässä, kun käskettiin.

Mikä estää toimimasta aikuisena toisin?

Vierailija
16/64 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähitulevaisuudessa AI myötä avoimet työpaikat vielä puolittuu.

Vierailija
17/64 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi elämä niillä vanhoilla oli kuin teillä.

Vierailija
18/64 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon ahkeruuteen, koska ahkerana olen kotonakin ja koti senkun kaunistuu ja teen kaikkea kivaa. En jaksa lasikoja istujia joilla ei ole mitään muuta meneillään kuin juoruilu  ja muiden haukkuminen.  Saan haukkua sinua tyhmäksi takaisin koska olet kiusaaja. Itse sinä olet tyhmä ja patalaiska, luulet että oma työsi on huippuluokkaa vaikka ahkera saa tulla perässäsi jälkesi korjaamaan. Jos ylipäätään saat mitään aikaiseksi! Helppo se on tulla valmiiseen pöytään ahkeran perässä pätemään ja arvostelmaan kun ei itse ole osannut edes aloittaa!

19/64 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen aikaan pidettiin tärkeänä sitä, että osasi hoitaa asiansa. Koti oli siisti, piha kaunis, lapset ojennuksessa, ei velkaa. 
Nyt on toisenlaiset ajat.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
20/64 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajat on muuttunu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän