Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhojen ihmisten vouhotus siitä, että "ahkera pitää aina olla"

Vierailija
16.05.2026 |

Ei päde varsinkaan nykypäivänä, kun kaikille ahkerille ei yksinkertaisesti riitä työtä, josta saisi palkkaa ahkeruudestaan. Tyhmä paljon työtä tekee, sanotaan, ja tämä pätee, kun kyseessä surkeasti palkattu paskaduuni tai palkaton harjoittelu. Ahkeruuden sanomaa vouhottavat on kasvatettu pelokkaiksi  ja nöyriksi; pitää olla ahkera, jotta ylemmillä portailla olevat pomot voivat riistää ahkerien työläisten tuotokset. Ja sitä paitsi, kuten todettua, nuo vouhottajat on itse saaneet elää aikoina, jolloin työstä sai palkkaa, jolla pystyi elämään, säästämään omakotitalon ostamiseen, oli varaa autoon ja ulkomaanmatkoihin.

Siispä: laiskuus ompi ilomme, kunnes taas joku alkaa maksaa palkkaa, jolla pystyy elämään ilman tukia. 

Kommentit (102)

Vierailija
101/102 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää leimatko kaikkia vanhoja. Itse olen yli 60 ja ollut oikeastaan aina sitä mieltä, että hullu paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä. Silti olen tehnyt työuran. Tekee riittävän hyvin ilman valtavaa revittelyä ja elämän uhraamista työn takia. Lähdin myös pois työpaikasta, jossa ihanteena oli kutsumustyö ja iltojenkin käyttö työhön ilman palkkaa. Amerikassa työskennellyt pomo ihannoi sikäläistä työkulttuuria, mutta itse rakastan vapaa-aikaani liikaa uhratakseni sen kutsumustyön alttarille. 

Vierailija
102/102 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi elämä niillä vanhoilla oli kuin teillä.

Tämä on hyvä pointti. Suurin osa ihmisistä voi hyvin, kun tekee jotain mielekästä ja ponnistelee. Harvan ihmisen pääkoppa kestää jatkuvaa joutenoloa. Ja mitä pidempään on jouten, sitä vaikeampaa on enää tulla valituksi mihinkään hommaan.

Kummasti silti eläkkeellä joutaa olla jouten vuosikymmeniä ponnistelematta minkään eteen.

Kysytään uudestaan sinulta asiaa kun täytät 70v. Lonkka leikattu ja reuma jäytää luissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä