Pidän kesällä pienimuotoiset juhlat (täytän 50v.) Ajattelin tällaisia tarjoomuksia
Kysyn teiltä mielipiteitä ja "korjaus"ehdotuksia
Uusia/varhaisperunoita
Kalaa (savumakrillia/silliä/graavilohta
Jauheliha-kasvispihvejä (teen itse)
Salaattia, ainekset sen mukaan, mitä silloin tarjolla on. (aina löytyy)
Leipää haluaville sämpylöitä (teen itse) voita, kinkkuleikkelettä, juustoa.
Kahvia (teetä)
kermaa/maitoa
Makeita leivonnaisia en onnistu tekemään, joten ostan valmista.
Varmaan jotain erilaisia keksejä ainakin.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi juhlapöytään jauheliharuoka? Leikkele ja juusto turhia tuossa ateriakonseptissa. Onko nämä ylipäänsä juhlat vai joku arkinen talkooväen ruokailu?
Kiitos kommentista. Mitä muuta ehdottaisit? Ap.
Kesäistä ruokaa: kalaa kuten jo mietitkin, samoin perunoita, ehkä grilliin jotain kanaa tai laadukasta raakamakkaraa, iso salaatti, jotain leipää. Selkeät tarjottavat, ei liian montaa lajia. Kyllä mansikkakakku olisi pöydässäni myös kesäjuhlissa. Kekseistä viis.
Toki haluisin itsekin tarjota mansikkakakkua, pidän siitä itsekin. Kuten jo mainitsin, makea leipomus ei minulta onnistu, joten joudun tyytymään tarjoamaan jotain keksejä vain. (enhän halua olla nolattavana omissa juhlissani pilalle menneellä kakulla)
Esim vaniljajäätelö ja mansikat olisivat juhlaan sopiva.
Noi ruokaideat kuulostavat tosi arkisilta. Salaatit on hyviä, mutta niissäkin pitäisi olla jokin idea. Ei vaan salaattia ja kurkkua kun niitä nyt sattui olemaan. Tee jauhelihasta vaikka mausteiset lihapullat ja kermaviilikastike, uudet perunat on ok, kokeile, jos saisit voin ruskistettua. On maukkaampaa.
Arkinen ei ole sama kuin huono. Kokemukseni mukaan, aika moni tykkää ihan tavallisesta.
Ihan hyvä tuo on. Itse jättäisin pois kasvis-jauhelihapihvit ja tarjoaisin jotain muuta. Ja kahville kakkua, vaikka Pavlovaa, jonka kokoaisin valmismarengista ja mansikoista, ja tietenkin hyvästä kermavaahdosta tai jäätelöstä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi juhlapöytään jauheliharuoka? Leikkele ja juusto turhia tuossa ateriakonseptissa. Onko nämä ylipäänsä juhlat vai joku arkinen talkooväen ruokailu?
Älä sinä turhaan murehdi sellaisten juhlien tarjoiluja, joihin et ole edes menossa.
Suomalaista järjenjuoksua "parhaimmillaan"🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäläinen perunasalaatti.
Keitä perunat , hakkaa sipulit, sekoita majoneesia ja kermaviiliä . Suola pippuri, sekoita, joukkoon pieniä herneitä tai sekavihanneksia purkista, Tonnikalaa, koristeeksi munanlohkoja ja mitä kaapista löytyy , tomaatteja , kurkkua. Kaada joukkoon hieman suolakurkkunestettä.
Tästä tykkää kaikki.
🤢🤢
On hyvät eväkset. Minun 50 vuotissynttäreillä grillailin sisäfilepihvejä. Ne on helppo ja nopea tehdä. Sitten oli pari salaattia. Toisessa homman idea oli pesto ja toisessa pikkelöidyt kasvikset, pähkinät ja ranskankerma. ja perunoita sekä uunijuureksia. Jälkkärinä oli mansikkajuustokakku ja kinuskikastiketta. Yksi vegevieras oli jolle tein marinoitua ja grillattua kukkakaalia. Pari eri kastiketta mutta ei niitä tainnut kovin moni edes ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ööööööh...
Mul on kala lllergia
Ootko noin niinkuin ylipäätään edes menossa noihin juhliin?
Vierailija kirjoitti:
Suomiviinaa 20 litraa ja 8 koppaa 8% lonkeroa.
Niihin bileisiin ei sitten kannata omalla autolla lähteä. Pääsee joskus takaisin kotiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäistä ruokaa: kalaa kuten jo mietitkin, samoin perunoita, ehkä grilliin jotain kanaa tai laadukasta raakamakkaraa, iso salaatti, jotain leipää. Selkeät tarjottavat, ei liian montaa lajia. Kyllä mansikkakakku olisi pöydässäni myös kesäjuhlissa. Kekseistä viis.
Toki haluisin itsekin tarjota mansikkakakkua, pidän siitä itsekin. Kuten jo mainitsin, makea leipomus ei minulta onnistu, joten joudun tyytymään tarjoamaan jotain keksejä vain. (enhän halua olla nolattavana omissa juhlissani pilalle menneellä kakulla)
Esim vaniljajäätelö ja mansikat olisivat juhlaan sopiva.
Noi ruokaideat kuulostavat tosi arkisilta. Salaatit on hyviä, mutta niissäkin pitäisi olla jokin idea. Ei vaan salaattia ja kurkkua kun niitä nyt sattui olemaan. Tee jauhelihasta vaikka mausteiset lihapullat ja kermaviilikastike, uudet perunat on ok, kokeile, jos saisit voin ruskistettua. On maukkaampaa.
Arkinen ei ole sama kuin huono. Kokemukseni mukaan, aika moni tykkää ihan tavallisesta.
Mä olen tuossa samaa mieltä. Joku "erikoinen" ei välttämättä saa hyvää vastaanottoa, vaikka "hienoa" oliskin. Kiva on saada kuitenkin mielipiteitä ja vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööööööh...
Mul on kala lllergia
Ootko noin niinkuin ylipäätään edes menossa noihin juhliin?
Ei se ole tulossa :) Ap.
Vierailija kirjoitti:
Aika raskasta ja arkista. Itse tekisin valmiita, pieniä voileipiä ja riisikakkuja eri täyttein. Kaikkea sellaista, mitä voi nauttia seisaaltaan ilman ateriavälineitä. Jälkiruokana mansikkatäytekakku. Kuoharia ehdottomasti.
Sormisyötävät olis kyllä helppoja. Jossain somessa oli voileipäkakkusia pallonmuotoisina. Oli kyllä hauska idea. Tosin jokin litteämpi olis käytännöllisempi kuin lautasella pyörivät pallot.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hyvä, että on kunnon ruokaa eikä mitään pikkusuolaisia. Alkuperäinen ehdotus on ihan sopiva. Kahvin kanssa riittää vähäinenkin makea, kun on syöty ensin.
Niin minustakin. Kuulostaa parhaalta tuo alkuperäinen.
Pienten leipien tekijä, oletko kokeillut? Mä olen ja en voi suositella. Voi käyttää koko juhlapäivän aamun niiden askarteluun tai sitten edellisen illan, miettien tarkkaan mikä säilyy suht ok seuraavaan päivään, ja miten ne siihen asti säilyttää? Onhan ne kivoja, ei siinä mitään, mutta vaivan näköön nähden turhaa piperrystä ja jokaisen pitäisi syödä useita, että lähtisi nälkä. Vähän turhaa, kun voi laittaa hyvää kunnon ruokaa vähemmällä vaivalla.
Kasvispihvien ehdotus, turhaa sekin, jos kerran kukaan ei ole kasvissyöjä. Ap tekee itse niin paras on tehdä tuolla omalla tyylillä. Helpoin, paras ja vähiten stressiä, kun että alkaa nyt harjoitella jotain kasvispihvejä ihan turhan takia.
Grillaus. Kuka haluaa seistä jonkun rasvaisen grillin vieressä omissa juhlissaan. Vai perustuiko idea sille, että joku muu grillaa? Sit ok, muuten ei ei ei.
20 ihmistä on mukava määrä kestitä. Ei ole liikaa. Voi vähän fiilistelläkin. Luultavasti omat 50v tulee olemaan saman suuruiset. Meillä yleensä perhejuhlissa on ollut noin 50 ihmistä ja nekin tarjoilut olen yleensä tehnyt itse. Ainakin melkein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäläinen perunasalaatti.
Keitä perunat , hakkaa sipulit, sekoita majoneesia ja kermaviiliä . Suola pippuri, sekoita, joukkoon pieniä herneitä tai sekavihanneksia purkista, Tonnikalaa, koristeeksi munanlohkoja ja mitä kaapista löytyy , tomaatteja , kurkkua. Kaada joukkoon hieman suolakurkkunestettä.
Tästä tykkää kaikki.
Hyi saatana.
Jauheliha-kasvispihvit on kyl vähän outo. Tee lihapullia ja jemmaa sinne taikinaan kasviksia siten, ettei ne näy. Tai mulle tulee ainakin tuosta jauheliha-kasvispihvistä mieleen jotain jauhelihan seasta töröttäviä porkkanaraasteen paloja.
Sit olis hyvä olla jotain sooseja, esim. jogurtti tai kermaviilipohjaisia, tsatsiki tai jotain, mikä käy perunan, kalan ja lihapullan kanssa. Ehdotan tämmöistä: Keitettyä kananmunaa palasina, turkkilaista jogurttia, hieman kurkkusalaattia ja jotain yrttiä silputtuna.
Voisko olla kaksi salaattia, jokin pastasalaatti ja sit vihreä salaatti?
Sämpylän päälle tuorejuustoa tai voita, ei mitään kinkkua ja juustoa.
Sämpylän päälle leikkele on turhaa. Tee vaikka persiljavoita. Tms. Muuten kuulostaa kivalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 vierasta alkaa olla siinä rajoilla pystyykö ruoat tekemään itse. Ilmeisesti haluat aika perinteistä tarjottavaa. Uudet perunat, tilli ja voisula. Kala on hyvä, vaikka sitä graavilohta ja sillejä, miksei myös lämminsavukalaa ja skagenia. Jauhelihapihvien sijaan tekisin vaikka paahtopaistia ja remouladekastiketta. Fetasalaattia, ceasarsalaattia ja vaikka varhaiskaalisalaattia lisäksi. Leipää ja voita. Mansikkakakku lopuksi, jos et osaa itse tehdä niin osta leipomosta.
Miten niin 20 vierasta on siinä rajoilla, että pystyy tekemään ruoat itse? Itse olen ainakin tehnyt ruoat ylioppilasjuhliin noin 30 henkilölle.
Pystyy tekemään isollekin porukalle, kun suunnittelee sellaisia ruokia, jotka voi valmistella etukäteen. Olen tehnyt 50 hengellekin kotona.
Kesällä uudet perunat on hyviä, mutta perunasalaatti on järkivalinta, jos vieraita on paljon, koska sen voi tehdä edellisenä päivänä valmiiksi. Olen tehnyt perunasalaatin kannelliseen talousämpäriin ja laittanut kylmään, maut vain paranevat kun saavat tasoittua yön yli. Juhlapäivänä se katetaan noutopöytään kauniisiin kulhoihin esille. Lisäksi jokin kevyempi vihreä salaatti, esimerkiksi varhaiskaalista saa kesällä hyvää salaattia.
Vierailija kirjoitti:
Aika raskasta ja arkista. Itse tekisin valmiita, pieniä voileipiä ja riisikakkuja eri täyttein. Kaikkea sellaista, mitä voi nauttia seisaaltaan ilman ateriavälineitä. Jälkiruokana mansikkatäytekakku. Kuoharia ehdottomasti.
Todellakin söisin sata kertaa mieluummin ap:n tarjoiluja kuin riisikakkuja. Kuka tarjoaa juhlissa riisikakkuja? Ja miksi juhlissa pitäisi syödä seisaallaan ilman aterimia? Eikös tarkoitus ole istua ystävien kanssa pöydän ääressä, syödä ja seurustella.
Missä raikkaat voileivät, missä makaroonilaatikko 50grr/per naama?
Vierailija kirjoitti:
Sämpylän päälle leikkele on turhaa. Tee vaikka persiljavoita. Tms. Muuten kuulostaa kivalta.
Samaa mieltä, ei siihen leikkeleitä tarvitse. Tee itse pari hyvää levitettä valmiiksi. Voi ostaa halvinta maustamatonta tuorejuustoa ja maustaa itse. Omia suosikkejani ovat valkosipuli-persilja ja mustapippuri-sitruuna, raasta mukaan myös kuori. Lisää myös suolaa. Näissä ei voi epäonnistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin söisin sata kertaa mieluummin ap:n tarjoiluja kuin riisikakkuja. Kuka tarjoaa juhlissa riisikakkuja? Ja miksi juhlissa pitäisi syödä seisaallaan ilman aterimia? Eikös tarkoitus ole istua ystävien kanssa pöydän ääressä, syödä ja seurustella.
Jep, eikä mansikkatäytekakkuakaan voi ilman aterimia syödä. Tai haluaisin nähdä sen synttäriporukan, joka latkisi kakkua lautasilta kuin koirat.
Suomiviinaa 20 litraa ja 8 koppaa 8% lonkeroa.