Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasu tehdään jo näistäkin

Vierailija
15.05.2026 |

Kasvatusvastuu on näköjään ulkoistettu lastensuojelulle. 

Koulu tekee ilmoituksen, jos lapsi puhuu rumasti tai uhkailee muita. Terveyskeskus tekee ilmoituksen jos lapsi unohtaa hammaslääkärikäynnin. (Mun mielestä ekasta pitäisi tulla esim jälkkää, toisesta pitäisi soittaa vanhemmille, kertoa mitä kävi ja antaa uusi aika)

Tosielämää, ihmisiltä joiden uskovan kyllä puhuvan totta. Onko tällaiset oikeasti lastensuojelun tehtäviä! Luulevatko nämä hammashoitajat ja kouluterkkarit, että lasulla ei ole oikeastikin apua tarvitsevia lapsia? Ovatko nämä lapset viranomaisAVUN tarpeessa? Miksi näiden asioiden ei katsota kuuluvan VANHEMMILLE?

Tämäkö on lasun ydintehtävä nykyään...

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa tosiaan nykyään kun joka lasuja tehdään rangaistuksena eikä sillä että olisi oikea huoli.

Vierailija
102/120 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkärikäynnit on nykyään jännittäviä. Opettaja ei voi ilmoittaa lapselle milloin hänen täytyy lähteä hammaslääkäriin jos aika sattuu olemaan kesken koulupäivän. Eikä lapsella saa olla puhelinta, että vanhempi voisi ilmoittaa kun täytyy lähteä.

Pitää joko jäädä pois töistä etä vo mennä koulull kertomaan lapselle milloin on mentävä, tai ilmoittaa lapselle poissaolo koulusta että voi soittaa lapselle kun täytyy lähteä.

Paitsi että poissaoloistakin tulee lasu jos joutuu käymään useita kertoja hammaslääkärissä ja vielä sattuu flunssan sairastamaan.

Ennen oli helppoa kun opettaja pystyi sanomaan, että nyt sun Heikki-Minna pitää mennä hammaslääkäriin. Ei tarvinnut ottaa lastensuojelua mukaan muistutteluun.

Siis miksi opettaja ei voi sanoa lapselle, että nyt olisi hammaslääkäri? Täällä ulkosuomalainen ihmettelee.

Minä ihmettelen kyllä enemmän että miksi opettajan pitäisi sanoa lapselle että nyt on hammaslääkäriaika. Ennen ainakin luokkien seinällä oli kellot ja niistä saattoi itse katsoa milloin pitää lähteä hammaslääkäriin joka aika oli kyllä oppilaalla itsellä tiedossa. Pitääkö nykyiset koululaiset joka paikkaan kädestä taluttaa?

Jos seurauksena ja rangaistuksena on lastensuojeluilmoitus, niin olisi suotavaa, että lasta muistutetaan hammaslääkäriajasta varan vuoksi. Vanhemmat tätä eivät voi tehdä koulupäivän aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa taas,hoitakaa ne lapsense,viekää hammaslääkääriin ,peskää niiden hampaat,niin ei tule lasuja! Opettakaa lastanne miten puhutaan toisille,ei ole todellakaan ok uhkailla! Vanhemmat ei osaa eikä jaksa kasvattaa lapsiaan enää!

Vierailija
104/120 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa tosiaan nykyään kun joka lasuja tehdään rangaistuksena eikä sillä että olisi oikea huoli.

Vanhemmat näkevät ne rangaistuksina itselleen vaikka kyse on lapseen kohdistuvasta huolesta.

Vierailija
105/120 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on nykyään yhteiskunnan omaisuutta

Onhan se. Vassut jo 60/70-luvulla toistelivat, että sinun lapsesi ei ole sinun -mantraansa.

Suomi vuonna 2026...

Ei lapsi kenenkään omaisuutta ole.

Vierailija
106/120 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikää, että lasut otettiin käyttöön vasta vuonna 2008 kun lastensuojelulakia uudistettiin. Sitä ennen kukaan ei siis tehnyt lasuja mistään asiasta, kun sellaista vaihtoehtoa ei yksinkertaisesti ollut.

Myös tuon lakimuutoksen jälkeen lasut olivat monta vuotta harvinaisia. Nyttemmin tehtyjen lasujen määrä kasvaa useammalla kymmenellätuhannella joka vuosi ja lasujen vuosittainen kokonaismäärä on yli 200 tuhatta.

Suomessa on alle miljoona lasta, eli joka vuosi lähes joka 5. lapsesta tehdään lastensuojeluilmoitus (kosk varmaankin joistain lasista tehdään useampi ilmoitus). Onhan tuo nyt ihan sairasta. 

Onhan se sairasta että noin paljon ilmoituksia täytyy tehdä. Mitään ei tapahdu ja lapset kärsivät kun eivät pääse pois pahoinvoivasta kodista.

Vierailija
107/120 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnollisesti. Samoin oli DDR:ssä. Isoveli tietää kaiken oikein. Sitten tulee joku AMK:n käynyt 25 vuotias tyttö, joka hoitaa ammattiaan oppikirjan mukaan. Ja saamme lisää ahdistuneita lapsia ja nuoria. 

Vierailija
108/120 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pötyä. Minä ja puolet ikäluokastani olisi tehty mielenterveysongelmaisiksi tai rikollisiksi 70 -luvulla, jos silloin olisi ollut nykyinen systeemi. Nyt juuri tästä puolikkaasta tuli ahkeria, aikaansaavia, rohkeita ja itsenäisiä jo ennen 18 vuoden ikää, eikä ollut nykyajan ahdistusta ja lapsen asteelle jäämistä 30 vuotiaaksi asti, kuten nykyään kun koko järjestelmä holhoaa ja vahtii 18 vuotiaaksi asti, varmistaen ettei lapsen ja nuoren itsetunto ja oma-aloitteisuus kehity ikää vastaavasti. Olemme nyt insinöörejä, lääkäreitä, putkimiehiä, juristeja, sähköasentajia,...eikä tarvii laukata terapiassa. 

Vierailija
109/120 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa taas,hoitakaa ne lapsense,viekää hammaslääkääriin ,peskää niiden hampaat,niin ei tule lasuja! Opettakaa lastanne miten puhutaan toisille,ei ole todellakaan ok uhkailla! Vanhemmat ei osaa eikä jaksa kasvattaa lapsiaan enää!

Meillä ainakin lapsi oli itseppäinen, kyllä kasvatettiin mutta hän aina vänkytti vastaan kun piti mennä pesemään hampaita ja sai tapella joka ilta siitä. Nyt on eri sukupolvi, eivät ole helppoja kuten esim itse olin lapsena, ei vanhempien ole kuulemma tarvinut juuri käskeä. Että ennenkuin alat valehdella vanhemmista ja yleistää niin mieti. Et itse selviäisi päivääkään näiden nyky lasten kanssa. 

Vierailija
110/120 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat näkevät ne rangaistuksina itselleen vaikka kyse on lapseen kohdistuvasta huolesta.

No välillä ne huolet siihen lapseen kohdistuen sisältää lapsen kautta vallankäyttöä vanhempiin. Esim. mulla sukulainen alkoi opiskella yliopistossa sosialiityötä, sen jälkeen hän alkoi arvioida ja tarkkailla vanhemmuuttani ja tuli muka kylään. Päältä esitti mukavaa, mutta olikin tehnyt kaikkia negatiivisia havaintoja ja tarvittiin vain yksi erimielisyys johon sanoin hänelle rajan, että hän ei meillä määrää vaikka onkin tuleva sosiaali alan työntekijä niin kostoksi teki huoli ilmoituksen ja valehteli siihen. Valehteli mm. että mulla ei ole sähköjä asunnossa (tietenkin oli sähköt kun kerrostalo asunnossa asun ja kaukolämmössä) ne valheet oli niin lapsellisia ja älyttömiä että huhhei. Sanoi mulle että sun auktoriteetti ei riitä eikä sulla mielipiteitä saa olla. Yritti tehdä jonkinsoritin vallan kaappauksen. Oli kaikkea väittänyt, että hänestä ei ole äidiksi ym ym eikä se jaksa olla äiti ym ym, ja ei ota apua vastaan läheisiltä vaikka todellisuudessa se hänen "apu" oli vain sellaista että tuli meille istumaan ja määräilemään eli ei mitään apua tarjonnut vaan tuli alistamaan ja kyttäämään ja lapseton vielä! Ärsyttää vieläkin suunnattomasti kun edes ajattelen miten moukkamaisesti käyttäytyi. Sille tuli yllätyksenä, että en ole kovin alistuvaa sorttia enkä ala häntä tottelemaan kun olen häntä paljon vanhempi ja kokeneempikin elämässä. Tuolla tempulla oli hinta, emme ole enää väleissä eikä hän enää lapsiani tapaa koskaan. 

Vierailija
111/120 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla olisi sinulle muutama esimerkki siitä kun on annettu lasu rangaistuksena mutta en ala niitä tässä tunnistamisen vuoksi avaamaan. Olemme täysin kunnollinen perhe ihan joka tavalla mutta lapsella on terveysongelmia. Sinulla tuskin itselläsi on asiasta kokemusta vanhemman näkökulmasta. 

Johan nuo tilastot jo puhuu puolestaan jos noin joka viidennestä on tehty ilmoitus.

Vierailija
112/120 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla olisi sinulle muutama esimerkki siitä kun on annettu lasu rangaistuksena mutta en ala niitä tässä tunnistamisen vuoksi avaamaan. Olemme täysin kunnollinen perhe ihan joka tavalla mutta lapsella on terveysongelmia. Sinulla tuskin itselläsi on asiasta kokemusta vanhemman näkökulmasta. 

Johan nuo tilastot jo puhuu puolestaan jos noin joka viidennestä on tehty ilmoitus.

Kyllä minulla on kokemus ja tiedän että lastensuojelu on lastensuojelua ei vanhemman rangaistus.

Vierailija
113/120 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuulin että erään perheen kimppuun lähetettiin lasu liittyen raha-asioihin ja häirintää muistakin jutuista mistä joillain oli vissiin kaunaa.  Miten voi olla edes mahdollista? Kai siinä sitten käytettiin muita syitä muka aiheina. Ilmankos vaikutti tosi oudolta moni asia koko jutussa. Kaikki ei stemmammut alkuunkaan. 

Vierailija
114/120 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä lasua käytetään joskus vanhempien rankaisemiseen just valtataistelu tilanteissa, kyseessä voi olla ihan vain tilanne jossa vanhempi pitää omia ja lapsen puolia just vaikka kiusaamis tai terveysasioissa ja vanhempi yritetään hiljentää, alistaa ns. pitää aisoissa että vanhempi lopettaisi vaatimasta joten lasulla tosiaan käännetään se huomio pois esim. kiusaamisesta. Ettei koulun tarvitse kiusaajaa poistaa vaan sitten alkaa ihme rumba jossa kiusatun vanhempi joutuu todistamaan vanhemmuutensa  mikä on ihan älytöntä ja ovela taktiikka peitellä sitä, että miten huonosti kouluilla pystytään puuttumaan kiusaamiseen ja miten joskus opettajat voivat kiusata lasta.

Vierailija
115/120 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaan todella työllistettyjä. Meistä tehty lasu kun lapsella tuli riitaa kaverin kanssa päiväkodissa, poissaoloista joku 10-20 lasua eri lapsista, viimeisin kun oltiin lomareissussa johon reksin lupa mutta poissaolotunteja tuli yli rajan. Sitten tehty koulussa kiusaamistapauksesta. En edes muista montako kymmentä tehty kun kaikkien lasten lasut laskee yhteen. Ja yksikään ei ole edennyt mihinkään soittoa kummempaan. Mut toisaalta hyvä kun ei voi koskaan tietää ja soitto ei ihan hirveästi vie resursseja.

Vierailija
116/120 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla on kokemus ja tiedän että lastensuojelu on lastensuojelua ei vanhemman rangaistus.

Ja sehän tietysti tarkoittaa ettei kenekään muun kohdalla voi olla eri tilanne.

Vierailija
117/120 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmaan todella työllistettyjä. Meistä tehty lasu kun lapsella tuli riitaa kaverin kanssa päiväkodissa, poissaoloista joku 10-20 lasua eri lapsista, viimeisin kun oltiin lomareissussa johon reksin lupa mutta poissaolotunteja tuli yli rajan. Sitten tehty koulussa kiusaamistapauksesta. En edes muista montako kymmentä tehty kun kaikkien lasten lasut laskee yhteen. Ja yksikään ei ole edennyt mihinkään soittoa kummempaan. Mut toisaalta hyvä kun ei voi koskaan tietää ja soitto ei ihan hirveästi vie resursseja.

Niin ja hammaslääkäriin menemättämyydestä pari kertaa.

Vierailija
118/120 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälki-istunto takaisin ja kunniaan

Eivät nykykakarat suostu menemään sinne koska tietävät ettei opella ole oikeutta pakottaa. Jos ope tarttuu kädestä kiinni niin ope on syytteessä.

Opeille oikeus takaisin sitten! 

Vierailija
119/120 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä tässä maassa tapahtuu, onko tämä hammaslääkäriin menemättömyys nyt seurausta siitä uudesta todella huonosta ja typerästä laista jonka takuulla joku lapseton keksi, että yli 10 vuotiaat hoitaa itse omat terveysjuttunsa ja vanhempi ei edes näe niitä terveystietoja eikä hammaslääkärin aikoja eli vanhempi ei voi edes tietää milloin se hammaslääkärin aika on. Miten ihmeessä joku niin tyhmä ihminen on päässyt noin ison lakimuutoksen tekemään ja seuraus on katastrofaalinen. Tai sitten tahallaan halusi aiheuttaa kaaoksen joku pipipää. Kuka tuon lain vei läpi? Heti tilille ko ihminen ja nyt hallitus muuttamaan tuon lain takaisin. Ei 10 vuotias vielä osaa hoitaa terveysasioitaan ilman vanhempia. Tää valtio menee koko ajan vain sekopäisemmäksi. 

Vierailija
120/120 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska lastensuojeluilmoituksen pystyy tekemään kuka tahansa anonyymina, niin motivaationa voi olla ihan mikä tahansa. Vain taivas on rajana. Joten kyllä, ilmoitus voi hyvinkin olla rangaistus tai kosto vanhempia kohtaan ihan yhtä lailla kuin aito huoli lapsesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän