Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasu tehdään jo näistäkin

Vierailija
15.05.2026 |

Kasvatusvastuu on näköjään ulkoistettu lastensuojelulle. 

Koulu tekee ilmoituksen, jos lapsi puhuu rumasti tai uhkailee muita. Terveyskeskus tekee ilmoituksen jos lapsi unohtaa hammaslääkärikäynnin. (Mun mielestä ekasta pitäisi tulla esim jälkkää, toisesta pitäisi soittaa vanhemmille, kertoa mitä kävi ja antaa uusi aika)

Tosielämää, ihmisiltä joiden uskovan kyllä puhuvan totta. Onko tällaiset oikeasti lastensuojelun tehtäviä! Luulevatko nämä hammashoitajat ja kouluterkkarit, että lasulla ei ole oikeastikin apua tarvitsevia lapsia? Ovatko nämä lapset viranomaisAVUN tarpeessa? Miksi näiden asioiden ei katsota kuuluvan VANHEMMILLE?

Tämäkö on lasun ydintehtävä nykyään...

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietyissä ammateissa on huolestuminen lapsesta pakko ilmoittaa lastensuojeluun. Muuten voi työntekijä saada rapsut, mikäli myöhemmin ilmenee vielä vakavampaa perheestä. 

Tunteeko historia tapauksia missä tuollaisia rapsuja olisi oikeasti saatu? Vähän epäilen.

Vierailija
42/52 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi voi todellakin unohtaa hammaslääkärikäynnin, jos hänen pitää mennä sinne itsekseen kesken koulupäivän. Ja vaikka asiasta olisi viimeksi kyseisen päivän aamuna kotona muistuteltu. Sellainen ei ole lasun paikka vaan vaikkapa viesti lapsen vanhemmalle.

Samaa mieltä, ettei vasta elämää opettelevaa lasta voi rankaista siitä, että unohtaa joskus jotain. Voihan opettajakin olla tietoinen hammaslääkäristä ja siksi hän voisi muistuttaa lasta lähtemään hammaslääkäriin. Sitä vartenhan on Wilmat ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälki-istunto takaisin ja kunniaan

Eivät nykykakarat suostu menemään sinne koska tietävät ettei opella ole oikeutta pakottaa. Jos ope tarttuu kädestä kiinni niin ope on syytteessä.

Mitä tätä turhaan alapeukuttamaan, tottahan se on. Vanhemmat eivät saa fyysistesti kurittaa eikä rajoittaa vapautta kohtuuttomasti, joten mitä ihmiset luulevat opettajan voivan tehdä? Piestä karttakepillä perseelle jos apinat päättävät kivittää ikkunat paskaksi?

eri

Pahasti on pielessä aikuisten kunnioitus, jos lasta ei saa jälki-istuntoon. Käytösnumeron alennus tai luokalle jättäminen ovat ihan valideja keinoja koulun suunnalta, jos lapsi jättää jälki-istunnon väliin. Ei olisi tullut kuuloonkaan vielä 20 vuotta sitten, että noin kävisi. Mitä nykyisin on tapahtunut? Miksi siihen pitää lasu sotkea??

Ei se käytösnumeron alennus kroonisia tapauksia paljon kiinnostele. Luokalle jättöön tuon takia taas ei ole valtuuksia ja sitä paitsi sellainen toimenpide maksaa veronmaksajille 5-numeroisen summan euroja.

Vierailija
44/52 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasu on tehokas rangaistus koska ei kukaan halua että lapset otetaan huostaan. Lasutätejä on toteltava tai muuten seuraa itku ja hammasten kiristys.

Se on ainakin erittäin kallis ratkaisu veronmaksajille. Mutta demareilla on rahaa. Muualla kuin hölmölässä, tehtäisiin toisin.

Yhteiskunta on omien sääntöjensä ja rakenteidensa vanki. Niitä on lähes mahdotonta muuttaa joten ainoa vaihtoehto on paisuttaa budjettia.

Vierailija
45/52 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jälki-istuntoa lapselle, joka unohtaa hammaslääkärikäynnin? Eiköhän se jälkkä pitäisi määrätä vanhemmalle, joka sössii asiat niin ettei muista lapsensa hammaslääkäriaikaa. Kai nykyisin alaikäisten kanssa hammaslääkäriin menee ainakin toinen vanhempi: mistä muuten voi tietää mitä lapsen hammashoidossa tulee ottaa huomioon. 

En tajua mten ihmiset ei osaa hyödyntää esim. kännykän hälyttimiä: laittaa sinne hälytyksen vaikkapa lapsen hammasääkärikäynnistä hyvissä ajoin etukäteen ja sitten se viimeinen häly edellisiltaan, niin ei pääse unohtumaan. näin ehtii vaikka vaihtaa työvuoroja tai muuten järjestellä itselleen sen ajan vapaaksi. 

Nykylapset ei osaa mennä mihinkään jos puhelin ei hälytä. Kaukana on ne ajat kun kellonaikaa piti seurata ihan omasta viisarikellosta ja huolehtia että on paikassa X silloin kun on sovittu.

Vierailija
46/52 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksesta voin kertoa, että siitä ei koskaan ollut mitään hyötyä, päin vastoin. Se on vain häpäisykeino. Opin, että opettaja ei pidä minusta, olen vääränlainen ihminen, enkä saa apua, jos jokin ei onnistu, vaan minua rangaistaan siitä. Aikuiset eivät siis ole luotettavia.

Vierailija
47/52 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksesta voin kertoa, että siitä ei koskaan ollut mitään hyötyä, päin vastoin. Se on vain häpäisykeino. Opin, että opettaja ei pidä minusta, olen vääränlainen ihminen, enkä saa apua, jos jokin ei onnistu, vaan minua rangaistaan siitä. Aikuiset eivät siis ole luotettavia.

Ei jälki-istuntoon vahinkojen takia joudu vaan silloin jos on törkeän piittaamaton säännöistä ja/tai hyvästä käytöksestä.

Vierailija
48/52 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi voi todellakin unohtaa hammaslääkärikäynnin, jos hänen pitää mennä sinne itsekseen kesken koulupäivän. Ja vaikka asiasta olisi viimeksi kyseisen päivän aamuna kotona muistuteltu. Sellainen ei ole lasun paikka vaan vaikkapa viesti lapsen vanhemmalle.

Kyllä, mutta jos unohtelu on toistuvaa, niin lapsi tarvitsee vanhemmalta apua hammaslääkärikäyntiin. Vanhempi on lopulta vastuussa siitä, että lapsen hampaat tulevat hoidettua. Jos vanhempi ei siitä huolehdi, niin se on kyllä lasun paikka.

Vierailija
49/52 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jälki-istuntoon vahinkojen takia joudu vaan silloin jos on törkeän piittaamaton säännöistä ja/tai hyvästä käytöksestä.

No itse olen kyllä joutunut, monta kertaa. Opettajan tulkinta tilanteesta meni pahasti metsään.

Vierailija
50/52 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai lasu itse voi käyttää sitä järkeä ja ottaa käyttöönsä ne menetelmät mitä kuuluu. On teillä selkeät ohjeet mikä kuuluu lasun piiriin ja mikä ei. 
Oletteko niin avuttomia, että  teidän on otettava käsiteltäväksi ihan  mitä vaan? 
E kai resursseja ole tarkoitettu tuollaiseen? 

Vierailija
51/52 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kovasti muotia ajatella että lapsi tekee kiellettyjä asioita vain osaamattomuuttaan eikä suinkaan itsekkyyttään tai ilkeyttään.

Vierailija
52/52 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kai lasu itse voi käyttää sitä järkeä ja ottaa käyttöönsä ne menetelmät mitä kuuluu. On teillä selkeät ohjeet mikä kuuluu lasun piiriin ja mikä ei. 
Oletteko niin avuttomia, että  teidän on otettava käsiteltäväksi ihan  mitä vaan? 
E kai resursseja ole tarkoitettu tuollaiseen? 

Lain mukaan kaikki lasut pitää käsitellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme