Hoitajan palkka 4500€
Eilen oli lehdessä ett hoitaja sai sakko potilaan tietojen katsomisesta. Sakon päivähinta hoitajan liksalka oli 49€/päivä, joka tarkoittaa kuukausipalkaksi 4500€. Järjettömät liksat hoitajilla.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Veroihin menee iso osa. Onhan tuo työ vaativaa, joten 4500€ on ihan kohtuullinen korvaus. Mitäs muuten esim Norjassa sairaanhoitajille maksetaan?
Norjassa on niin paljon rahaa, etteivät tiedä mitä sillä tekisi. Mikäs muuten on Suomen valtiontalouden tila?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on vuorotyössä niin eihän tuo mikään ihmeellinen ole. Itse olen pelkässä päivävuorossa arkisin sen reilu 7h päivä, saan noin 3200€/kk
Ja voihan tuo lehtijutun hoitaja olla myös joku esihenkilö, osastonhoitaja yms jolla vähän isompi palkka.
Se on muuten kumma, että hoitajat aina vinkuu noista vuorotöistä. On paljon aloja, joilla tehdään vuorotöitä ja töitä pyhinä, eikä niistä maksetaan mitään ekstraa.
Suurin osa sairaanhoitajista ei ole kolmivuorotöissä. Ne on lähihoitajia, jotka hoitaa mummoja kolmessa vuorossa. Sellaista nimikettä ei virallisesti ole olemassa kuin hoitaja. Sitä ei kannata käyttää, koska se niputtaa yhteen AMK-sairaanhoitajat ja ammattikoulun käyneet lähihoitajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että Suomi on konkurssissa. Joka osastolla 10 rouvaa kahvittelee 4500 euron kk-palkalla 15 mummoa hoitamassa, se on pelkät palkkakustannukset sitten 80 000 euroa kuussa, vuodessa meneekin jo miljoona niiden 15 mummojen hoitoon, eikä siinä ole vielä edes ruuat, lääkkeet eikä majoitus mukana.
15 mummon kanssa on tuskin enempää kuin 2 hoitajaa illassa ja 1 yössä nykyisellä mitoituksella.
Kun lukee jatkuvaa valittamista niin varmasti se 10 hoitajaa olisi ihan sopiva määrä jotta voidaan tarjota sellaista palvelua mitä vaaditaan.
Eihän ne hoitajat siellä työpaikalla 24/7 ole, vaan suurin osa on koko ajan kotona, lomilla tai sairaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on vuorotyössä niin eihän tuo mikään ihmeellinen ole. Itse olen pelkässä päivävuorossa arkisin sen reilu 7h päivä, saan noin 3200€/kk
Ja voihan tuo lehtijutun hoitaja olla myös joku esihenkilö, osastonhoitaja yms jolla vähän isompi palkka.
Se on muuten kumma, että hoitajat aina vinkuu noista vuorotöistä. On paljon aloja, joilla tehdään vuorotöitä ja töitä pyhinä, eikä niistä maksetaan mitään ekstraa.
Mikähän sellainen ala mahtaa olla missä ei makseta ekstraa pyhätöistä? Kyseessä on kuitenkin lain velvoittamat korvaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4500!!! Ei tuo voi pitää paikkaansa
Se on aivan liian vähän. Seuraavissa palkkaneuvotteluissa pitää liittojen ottaa kovat keinot käyttöön. Sairaala pimeäksi jos ei liksa nouse.
Samaa mieltä ja hoitajamitoitus pitää olla riittävä. Liian kauan naiset ovat alistuneet ja hyväksyneet kyykytyksen.
Ongelmahan tässä on se, että hoitotyötä tehdään ympäri maailmaa käytännössä ilman mitään koulutusta tai palkkaa, eivätkä tulokset juuri länsimaisesta hoidosta poikkea. Vaihtoehtoina ei siis ole huippupalkka sairaanhoidosta tai ei sairaanhoitoa ollenkaan, vaan hoitajilla on todellisuudessa vaihtoehtona tehdä sitä hoitotyötä palkkaa vastaan hoitoloissa tai sitten ilmaiseksi kotona. Toki tällöin myös mummot ovat hoitaneet lapset eikä heitä ole valtion rahoilla hoidettu hoitoloissa.
Nyt taisi mennä vanhushoiva ja sairaanhoito sekaisin. Sairaanhoitoa ei tehdä ilman koulutusta missään.
Mutta vanhushoivaa, eli juurikin sitä mummojen vaippojen vaihtoa, pesemistä, pukemista ja syöttämistä voi tehdä vähemmälläkin koulutuksella. Lääkkeetkin voi antaa ohjeiden mukaan, vaikka ei olisi monen vuoden lähihoitajakoulutusta, tai koulutettu hoitaja voi laittaa lääkkeet valmiiksi lääkeautomaattiin.
Eihän tuo nyt mikään ihmeellinen palkka ole, jos tekee kolmivuorotyötä. Olin aiemmin leikkurissa kolmivuorotyössä ja tein yöpäivystyksiä, ja tienasin helposti 5000€/kk. Tällä hetkellä päivätyöstä saan noin 4000€/kk. Ja vain sairaanhoitajan koulutus. Se on työpaikan valinnasta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmasti sairaanhoitajalla joka tekee kolmivuorotyötä. Täysin ansaitusti, moni saa saman vaikka ei joudu käsiään liata. Minä olen lähihoitaja kaksivuorotyössä ja palkkani on 3200 euroa.
Vain naisvaltaisilla aloilla tuloja selitellään lisillä. Yksikään palstanainen ei pelaa tuota korttia silloin, kun puhutaan paperimiesten tai ahtaajien palkoista. Silloin kaikki mahdolliset lisät ja ylityöt ynnätään yhteen ja verrataan sitä hoitajien peruspalkkaan. Oletko huomannut saman?
Kuinka moni paperimies tai ahtaaja tekee pelkkää päivävuoroa?
Naisvaltaisia aloja ovat hoiva-, kasvatus-, palvelu- ja hallintoalat. Kaikissa näissä ei ole mahdollisuus tehdä kaksi-, saati kolmivuorotyötä, joista saisi lisätuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän sellainen ala mahtaa olla missä ei makseta ekstraa pyhätöistä? Kyseessä on kuitenkin lain velvoittamat korvaukset.
Töissä tänäänkin. Ihan normaalihinnoilla. Ennen olin Postilla, sitten sieltä poistui yölisät.
t. yrittäjä
Vierailija kirjoitti:
No ei Suomen talous tule kuntoon, vaikka jokainen sairaanhoitaja tekisi ilmaiseksi töitä. Sairaanhoitajat ovat ansainneet palkkansa ja niitä säästöjä voisi hakea ihan muista paikoista. Mutta jostain syystä tätä ei haluta tehdä.
Niin. Sehän on aina pienituloisten ja naisten tehtävä laittaa julkinen talous kuntoon kun rahat loppuu.
Ei tuo palkka ole ongelma vaan julkisen puolen henkilöstömäärä. Tehokkuutta pitää saada lisättyä huomattavasti jotta rakenne kestää palkkatason. 30% pitää vähentää henkilöstöä eikä se tarkoita vain perushoitajia vaan myöskin sairaanhoitajia. Kun tehokkuus saadaan kuntoon, niin palkkataso voidaan säilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että Suomi on konkurssissa. Joka osastolla 10 rouvaa kahvittelee 4500 euron kk-palkalla 15 mummoa hoitamassa, se on pelkät palkkakustannukset sitten 80 000 euroa kuussa, vuodessa meneekin jo miljoona niiden 15 mummojen hoitoon, eikä siinä ole vielä edes ruuat, lääkkeet eikä majoitus mukana.
Sellaista se elämä on. Miksi ette hoida kotona niitä mummoja?
Ei niitä tarvitse hoitaa ollenkaan. Mun puolesta voidaan kuskata mummot syvälle metsään sen jälkeen, kun eivät enää kykene itsestään huolehtimaan. Loppuu Suomen talousongelmat kuin seinään.
Suomi voisi ostaa Sveitsistä eutanasiaan tarkoitettuja Sarco kapseleita. Loppuu ruuhkat ja rahanmeno, asiat tulevat kerralla hoidetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa kun aina hoitajien ylikorkeasta palkasta puhutaan, niin hoitajat sanovat että tässä on mukana lisät😀. No tottakai on mukana lisät, niin on kaikissa ammatteissa ja töissä. Hoitajien palkat ovat karanneet täysin käsistä, no sitä saa mitä tilaa. Hyvinvointialueet tulevat vähentää hoitajien määrää vähintään 25% seuraavien vuosien aikana.
Mitä suuremmat palkat, sitä vähemmän hoitajia. Mitä vähemmän hoitajia, sitä rankempaa työvuoroissa. Mitä rankempaa työvuoroissa, sitä paskempi työilmapiiri.
Olen silti sitä mieltä, että hoitajat ovat palkkansa ansainneet, mutta on sillä tämä toinen kääntöpuoli silloin kun työ ei tuota mitään.
Esim. Jenkeissä sairaanhoitaja tienaa varmaan sen 80 000-100 000 dollaria vuosi.
eikä riitä elämiseen siellä nykyään. Suomessa kaikki hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Jenkeissä sairaanhoitaja tienaa varmaan sen 80 000-100 000 dollaria vuosi.
eikä riitä elämiseen siellä nykyään. Suomessa kaikki hyvin.
Sh ja lh on niin tyypilliset ammatit, että jokaisen tuttava- tai lähipiiristä heitä löytyy ja todennäköisesti useampia. En ole vielä tavannut yhtään köyhyydessä elävää hoitajaa (varmaan heitäkin on...), heittämällä menevät keskiluokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajana 2 vuorotyössä, kotihoito. Peruspalkka 2800 euroa. Lisät riippuen työvuoroista nostavat tiliä n. 150-300 euroa. Miinus verot. Ei siis likikään 4500.
Kyse oli sairaanhoitajasta, ei lähihoitajasta.
Alkuperäisessä teksissä puhutaan vain "hootajasta" , ei siis eritellä, onko kyse lähi- vai sairaanhoitajasta.
Tuntemani hoitaja pääsee säännöllisesti nelosella alkavaan palkkakuittiin kuussa, mutta se ei tule tekemällä vain sen, mitä listaan suunnitellaan, vaan tekee ylimääräisiä töitä ja työskentelee sellaisina päivinä ja vuorokauden aikoina, kun monet eivät halua olla töissä.
Hyvin mahdollista. Olen työterveydessä hoitaja. Palkka hitusen vajaa 4000, bonukset 700 päälle. Päivätyö joten ei muita lisiä mut peruspalkkaan tulossa vuoden sisällä pari sataa lisää tes korotuksista. Oikein passeli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa kun aina hoitajien ylikorkeasta palkasta puhutaan, niin hoitajat sanovat että tässä on mukana lisät😀. No tottakai on mukana lisät, niin on kaikissa ammatteissa ja töissä. Hoitajien palkat ovat karanneet täysin käsistä, no sitä saa mitä tilaa. Hyvinvointialueet tulevat vähentää hoitajien määrää vähintään 25% seuraavien vuosien aikana.
Sairaanhoitajien keskiansio on 3400-3850 € kuukaudessa. Onko se sinusta liian hyvin?
Aliupseeri 4500€, automaalari 4300 €, jäteautonkuljettaja 3500 €, sähkömies 4000 €, sotilaspoliisi 5300€, putkiasentaja, kokenut ammattilainen 3800-4500€, torninosturinkuljettaja 5300€,
No onhan se hyvä palkka. Saman verran kuin minulla.
-DI
Ongelmahan tässä on se, että hoitotyötä tehdään ympäri maailmaa käytännössä ilman mitään koulutusta tai palkkaa, eivätkä tulokset juuri länsimaisesta hoidosta poikkea. Vaihtoehtoina ei siis ole huippupalkka sairaanhoidosta tai ei sairaanhoitoa ollenkaan, vaan hoitajilla on todellisuudessa vaihtoehtona tehdä sitä hoitotyötä palkkaa vastaan hoitoloissa tai sitten ilmaiseksi kotona. Toki tällöin myös mummot ovat hoitaneet lapset eikä heitä ole valtion rahoilla hoidettu hoitoloissa.