Miten laihtua kun motivaatio on hukassa?
En ole etsimässä mitään nopeaa dieettiä, vaan haluaisin saada pikkuhiljaa pois noin 8 tai 12 kiloa. Viimeisen vuoden aikana arki on ollut aika rikkonaista ja siinä samalla painoa on tullut lisää melkein huomaamatta.
Nyt olo alkaa olla sellainen, että olisi hyvä pudottaa painoa, mutta alkuun pääseminen tuntuu yllättävän vaikealta. Tiedän kyllä periaatteessa, mitä pitäisi tehdä laihtuakseen. Osaan laittaa ihan järkevää ruokaa, kasvikset maistuvat, kävelylenkit tulee hoidettua ja vettä tulee juotua.
Silti käytännössä syön tällä hetkellä liian suuria annoksia ja napostelen vähän väliä -> paino nousee. Varsinkin iltaisin homma karkaa helposti käsistä.
Haluaisin kuulla, miten muut ovat laihtuneet ja saaneet painonpudotuksen käyntiin ilman että koko elämä menee kerralla uusiksi. Auttoiko teillä joku pieni rutiini, ruokapäiväkirja, annoskokojen pienentäminen, liikunnan lisääminen vai jokin ihan muu? Kaipaisin käytännön vinkkejä ja omia kokemuksia siitä, mikä oikeasti auttoi laihduttamiseen?
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama tunti kävelyä päivässä. Ja jätin naposteltavat, juustot ym. ostamatta.
Napostelu pitääkin lopettaa, mutta ei suinkaan hyvää ravintoa niin kuin juustoa.
Kyllä minun piti, kun olin juuston suurkuluttaja.
Vähentäminen ei sitten tullut mieleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama tunti kävelyä päivässä. Ja jätin naposteltavat, juustot ym. ostamatta.
Napostelu pitääkin lopettaa, mutta ei suinkaan hyvää ravintoa niin kuin juustoa.
Vähentäminen ei sitten tullut mieleen?
Onko mun pakko syödä juustoa, jos en halua? Jos aloitan juuston syönnin uudestaan, oletko sitten tyytyväinen? Entä mitä muuta voisin tehdä miellyttääkseni sinua?
Jokin menee nyt kyllä minulta ohi.
Mitäs tuosta - jokainen tavallaan.
Sama ongelma, tiedän mitä pitäisi tehdä. Mutta motivaatio ollut hukassa jo muutaman kuukauden. Mietin liitynkö johonkin valmennukseen, motivaation takia. Mutta sitten kyllästyttää maksaa siitä että tiedän jo periaatteessa miten syödä ja pitäisi liikkua. 10kg haluan pysyvästi pois. Mutta…
Ainut toimiva keino ollut se että kotiin ei hankita herkkuja. Herkkuja voi ostaa mutta ne syödään aina muualla kuin kotona. Jos jää yli niin ulkoroskikseen loput. Määrät vähenevät, kun ei voi samalla tavalla mättää.
Ei käytä motivaationa tekosyynä lopettaa. Hafjoittelee ja käyttää itsekuria ennemmin.
Eipä ole oikotietä onneen. Eikä laihtuminen tapahdu motivaatiolla vaan mielenlujuudella. Koko laihdutus sanalla voidaan jo unohtaa, se antaa väärän signaalin. Elämäntapamuutos! Opettele syömään n. 4 tunnin välein: 1-2 ateriaa/pv, aamupala ( tärkein! ) ja pari välipalaa. Syö aamupainotteisesti eli vähennä kalorimäärää iltaa kohden. Annoskoot: muista vanha hyvä " lautasmalli". Tein siihen pienen "viilauksen"; syön pääruokani salaattilautaselta, se on pienempi kuin ruokalautanen ja kas! Ihan vahingossa pienenee ruokamäärä. Ei santsausta, ei välipaloja muita kuin päivän "sovitut", ei mitään syömistä MUUTA kuin ruoka-aikoina. Liiku, liiku, liiku. Kaikki liikunta hyväksi: kävele, käy uimassa, hyppää narua. Aloita varoen, jos liikunnan ilo on sinulta unohtunut koulun jumppatunneille ( tai niiden takia ). Nuorena oli verrattain helppoa pudottaa kiloja pienillä korjauksilla, mutta 40-v ja siitä yli se on todella vaikeaa. Jokohan riittää? SIIS: Lautasmalli, ruoka-ajat, ei napostelua, liikunta. Itsehillintää!
Meneekö jakeluun?
# tein vuosi sitten itse, -25 kiloa
No mitä sä sit kyselet täällä tyhmiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokavaliota on vaikeampi muuttaa kuin lisätä liikuntaa joten liikkuisin paljon enemmän.
Mikä olis kaikista tehokkain tapa pudottaa painoa liikunnalla?
Syödä ravitsevaa ruokaa pienellä kalorivajeella.
Laihtuminen ilman motivaatiota on mahdotonta. Hanki motivaatio ensin.
Vierailija kirjoitti:
Kapen kaappaus keittiössä (näkyy ruudussa) on todella hyvä ohjelma, josta helposti löytyy neuvoja muuttaa ruokailu terveelliseksi ja herkulliseksi.
Päin vastoin, tekee mueli ryhtä ahmimaan kun näkee sen ukon naaman.
Laske kalorit ja sisällytä hetkkuja. Kun paino tippuu, ha motivaatio ehkä syntyy, ala pohtia sisältöä enemmän.
Muuta elämän tapojasi ja ruokailutottumuksiasi yksi kerrallaan, niin pääset alkuun. Itse pudotin 20 kg 12 kuukauden aikana ja aloitin painon pudottamisen sillä, että opettelin uuden ruokailurytmin ja siihen tottumiseen ei mennyt kuin pari viikkoa; aamiainen, lounas, päivällinen,iltapala ja aterioiden välissä vähäkaloriset välipalat ja ennen todella heikosti aamuisin syöneenä minullekin alkoi maistumaan runsas aamiainen. Sitten alat vain muuttamaan ruokavaliotasi ravintosuositusten mukaiseksi ja terveellisemmäksi. Aluksi voit laskea kaloreita vaikka netistä löytyvän Finellin ruokapäiväkirjan avulla kunnes opit arvioimaan lautasella olevat kalorit ja lautasnalli on hyvä apu arvioinnissa. Netistä löytyy myös painonpudotuslaskureita millä voit laskea millä kalorimärällä pääset tavoitteeseesi. Sitten, kun paino alkaa laskemaan painon pudotusta tukee liikunnan lisäys olkoon se sitten vaikka hyötyliikuntaa tai jotain muuta omaan aikatauluusi ja elämäntilanteeseen sopivaa liikuntaa.
Joku on tänään herännyt väärällä jalalla.