Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten laihtua kun motivaatio on hukassa?

Vierailija
14.05.2026 |

En ole etsimässä mitään nopeaa dieettiä, vaan haluaisin saada pikkuhiljaa pois noin 8 tai 12 kiloa. Viimeisen vuoden aikana arki on ollut aika rikkonaista ja siinä samalla painoa on tullut lisää melkein huomaamatta. 

Nyt olo alkaa olla sellainen, että olisi hyvä pudottaa painoa, mutta alkuun pääseminen tuntuu yllättävän vaikealta. Tiedän kyllä periaatteessa, mitä pitäisi tehdä laihtuakseen. Osaan laittaa ihan järkevää ruokaa, kasvikset maistuvat, kävelylenkit tulee hoidettua ja vettä tulee juotua. 

Silti käytännössä syön tällä hetkellä liian suuria annoksia ja napostelen vähän väliä -> paino nousee. Varsinkin iltaisin homma karkaa helposti käsistä.

Haluaisin kuulla, miten muut ovat laihtuneet ja saaneet painonpudotuksen käyntiin ilman että koko elämä menee kerralla uusiksi. Auttoiko teillä joku pieni rutiini, ruokapäiväkirja, annoskokojen pienentäminen, liikunnan lisääminen vai jokin ihan muu? Kaipaisin käytännön vinkkejä ja omia kokemuksia siitä, mikä oikeasti auttoi laihduttamiseen?

Kommentit (243)

Vierailija
201/243 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä kohtaa kun ruoka alkaa metelöimään kannattaa alkaa huolestua.

Mahan metelöinnin ymmärrän paremmin.

Vierailija
202/243 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö järkevästi, joka aterialla proteiinia, niin jää napostelut. Siitä sitten pikkuhiljaa muokkaamaan enemmän ruokavaliota. Itse inhoan ruuanlaittoa olen ratkaisut aamu- ja iltapalan pikapuurolla, johon laitan maapähkinävoita sekä marjoja. Se jeesaa sen verran, että sitten tarttee enää miettiä mitä muuta syö ja tekee annokset aina vähintään kahdeksi päiväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/243 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki motivaatiota.

Vierailija
204/243 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitä motivaatio.

Olin sinkku, pitkästä liitosta jätetty.

Oltiin likkaporukalla uokona, kukaan ei vilkaissut minuun.

Hiukset oli vähän likaiset, ei meikkiä, vaatteet eri paria. 
Itse aloin voimaan paremmin, kun joskus joku flurttaili.

Esim minun miesystäväni on myöntänyt hän ei olisi rakastunut minuun ennen. Ylipaino on hänelle ehdoton ei.

Vierailija
205/243 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman motivaatiota ei laihduteta. Ilman motivaatiota voi laihtua jos sairastuu tai kohtaa ison kriisin. 

Vierailija
206/243 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää syödä kuin ranskalaiset naiset, ovat hoikkia. Pieni aamupala, lounas ja päivällinen,pienet annokset. Ei mitään välipaloja . 

Vierailija
207/243 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä homma meni, että punnitsin itseni. Päätin tavoitteen ja aikataulutin sen tasaisella 400 gramman viikkovauhdilla. Punnitsin itseni joka lauantai ja aina neljän viikon välein oli kunkin kuukauden "virallinen" punnitus. Tämä tasasi yksittäisiä heilahteluita viikkojen kesken.

Kiinnitin huomiota mitä söin ja miten paljno söin. En laskenut kaloreita, koska perusaineenvaihdun kuitenkin vaihtelee hiukan ja päivän liikkumisen kulutuksen arvoiminen olisi kuitenkin hakuammuntaa.  Alussa pidin mehupaastoja kunnes ne eivät enää vaikuttaneet painooni. 

Lisäsin liikuntaa arkeen maltilla. Ensin 2-3 kävelylenkkiä viikkoon. Kun olin tähän totutellut, niin aloin käymään kuntosalilla pari kertaa viikossa. Taas totuttelua ja aloin käymään uimassa 1-2 kertaa viikossa.  Kun aloitin kamppailulajin peruskurssin, niin käytännössä kävelylenkit jäi pois.  Tässä kohtaa liikuin siis 5-6 kertaa viikossa. 

Jälkikäteen korjaisin omaa tekemistäni muuttamalla salitreeniä.  Tein kuntopiiriä liikaa linjalla 3x10 toistoa per liike ja kävin koko kropan aina salipäivänä läpi. Tuo kuntopiiriajattelu oli hyvä alkuun, mutta nopeammin olisi pitänyt muuttaa treenin painopistettä. Jakaisin kropan treenaamisen kahtia ja harkitsisin kolmatta salipäivää viikkoon. Lihasryhmä kerran viikossa läpi ja aktiivisemmin hakisin lisää voimaa, koska sen myötä myös lihakset kasvavat.  Siinä vaiheessa kun paino oli mukavasti laskenut, niin kalorivajeen vaihtaisin riittävään energiaan lihaskasvua ajatellen. 

Kehonkoostumusanalyysi on siitä hyvä, että saa tarkemman tiedon paljonko kehossa on rasvaa, lihasta ja nestettä. Pelkkä kilomäärä voi olla harhaanjohtava.

Vierailija
208/243 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavaliota on vaikeampi muuttaa kuin lisätä liikuntaa joten liikkuisin paljon enemmän.

Liikunnan osuus painonpudotuksesta on vain noin 20%. Ihan helvetikseen pitää kävellä laihtuakseen jos ruokavalio ei muutu.

Vierailija
209/243 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin motivaatio palaa kun katson itseäni peilistä, saunan jälkeen.

Vierailija
210/243 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin ne kuin kaljasieppo.

Vierailija
211/243 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitte jankuteta

Vierailija
212/243 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalorivajeella ei tarvitse edes motivaatiota vaan pelkästään suunnitelman siitä, että pysyy kalorivajeella 30 päivästä vähintään 26 päivää. Välillä voi kohtuudella syödä vähän yli kalorivajeen, mutta muuten ei hirveästi tarvitse ajatella asiaa.

Suurimmalla osalla ihmisiä ei riitä motivaatiota päivittäiseen liikuntaan ja ulkoiluun, mutta ruokavaliota on suht. helppo pitää yllä kalorivajeella ja korkealla proteiinilla

Vierailija
213/243 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile chia-siemeniä, pitävät ilmeisesti nälän pois hyvin.

Vierailija
214/243 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla on sellainen 10+kg hiilaripöhö ja rasvan turvottama maksa, koska syövät jotain pullaa, suklaata ja sipsejä, mutta joita eivät voi myöntää edes itselleen syövänsä. Parin kuukauden karppaus kärkeen ja sen jälkeen herkkuja korkeintaan kerran kuussa.

Vierailija
215/243 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokavaliota on vaikeampi muuttaa kuin lisätä liikuntaa joten liikkuisin paljon enemmän.

Liikunnan osuus painonpudotuksesta on vain noin 20%. Ihan helvetikseen pitää kävellä laihtuakseen jos ruokavalio ei muutu.

Mutta se liikunta vetreyttää ja kiinteyttää. Mikäli liikkuu tarpeeksi ja tekee lihasharjoutuksia rasva palaa tehokkaasti jopa lepotilassa.

Vierailija
216/243 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmilla on sellainen 10+kg hiilaripöhö ja rasvan turvottama maksa, koska syövät jotain pullaa, suklaata ja sipsejä, mutta joita eivät voi myöntää edes itselleen syövänsä. Parin kuukauden karppaus kärkeen ja sen jälkeen herkkuja korkeintaan kerran kuussa.

Oon laihduttanut syömällä jäätelöä joka päivä. Voi syödä vaikka joka päivä herkkuja, kunhan pysyy kalorivajeella.

Vierailija
217/243 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy verensokerikokeissa. Itselle riski kakkostyypin diabetekseen oli motivaattori. Liikkuminen on tärkeää, aloitin työmatkan kävelemisen, reilu puoli tuntia suuntaansa. Siitä tuli tapa ei pakko.

Vierailija
218/243 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse onnistuin viime vuonna laihduttamaan suht helposti noin 10 kg, eli ylipainosta normaalipainon rajoille. 
Olen lakto-ovo-vegetaristi sekä pyrin ketoiluun. Otin välipaloiksi proteiinijuomat, niistäkin kannattaa tarkistaa se vähäkalorisin vaihtoehto, 3-4 purkillista pyrin juomaan päivässä. Ostan mahdollisimman pieniä annoskokoja, ja jos kaupassa ei ole sellaista, jätän ostamatta. Olen hiukan syöpöttelijä luonne, niin ostan vain mitä päivässä syön. 
Nyt paino on junnannut pari kuukautta samassa, joten ajatuksena on lisätä pakastemarjojen sekä vihannesten osuutta ruokavaliossani. Juomiin panostan, lähdevettä menee paljon ja sokeritonta juomaa pääasiassa. Monesti jos on näläntunne, kannattaa juoda ensin ja tarkistaa onko oikeasti ravinnon tarve. 
Aamut alkaa kahvilla ja smoothiella, paastoan noin 5 h ja sitten syön diettini rajoissa, monesti saatan syödä iltaisin raejuusto ja pakaste maissi-herne-paprika sekoitukseen. 
Joskus saatan ostaa sipsejä, jos saatavilla noin 40 g annospakkaus tai muutaman yksittäispakatun karkin. Pidän herkuttelu päivän 1-2 kertaa viikossa, jolloin voin syödä sitten enemmän.

Vierailija
219/243 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliturva pitäisi palauttaa 1800-luvun tasolle.

Vierailija
220/243 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on samankaltainen kg-tavoite ja myös motivaatio hukassa.

Ajattelen niin, että silloin ei ole riittävästi itselle syitä painon pudotukseen. 

Toinen omaa laidutustani hidastava eli naposteua lisäävä asia on univaje. En nuku tarpeeksi ja herkuttelu houkuttaa iltaisin.

Myös hormonaaliset tekijät vaikeuttsvat laihdutusta.

olen päätynyt siihen, että en vielä edes yritä, vaan yritän korjata nukkumista ja odotan motivaation heräämistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi