Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi muutti toiselle puolen Suomea, jotta "ei tarvitse olla ihmisten kanssa tekemisissä"

Vierailija
13.05.2026 |

ja on nyt surullinen kun läheiset eivät matkusta häntä katsomaan vähintään 4 kertaa vuodessa. Pieni sylivauvakin (ei minun) pitäisi sinne ajaa vähän väliä, kun on pinnasänkykin hommattu valmiiksi.

Ja ei, tämä ei ole mitään anoppivihaa, hän on mukava ihminen noin muuten ja käydään mielellämme häntä katsomassa kerran vuodessa. Välillä hän tulee miehensä kanssa toiseenkin suuntaan.

Mutta mietin että miksi aika usein, kun ihminen muuttaa johonkin metsikköön ihmisiä pakoon, uhriudutaan sitten kuitenkin kun sosiaalinen elämä muuttuu? Anoppini ei ole ensimmäinen kauas kaikesta muuttanut, joka sitten valittaa että mikseivät ystävän ja sukulaiset viitsi käydä kylässä.

Osaako joku metsäläinen avata tätä logiikkaa?

Kommentit (139)

Vierailija
81/139 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se on vaikea logiikka, anoppi haluaa asua kaukana ihmisistä mutta kuitenkin ehkä ajatteli että lapset ja lapsenlapset käyvät sitten tiuhaan, eli purkaa nyt omia unelmiaan jotka ei toiminutkaan. Muuten kiva kuulla että tulette toimeen 

Näin ilmeisesti kävi. Puhuivat vielä joku aika sitten että laajentavat asuntoaan jotta saavat aikaiseksi kunnon vierashuoneen. Siellä voivat sitten läheiset viettää helposti viikon kerrallaan kun tulevat käymään, tilaa on.

Mieheni yritti kohteliaasti sanoa että älkää tuhlatko rahojanne.

 

 

Ap

Eikö lapsia voi lähettää mummilaan välillä lomilla? Siskoni kanssa matkustettiin aikoinaan junalla isovanhempien luo säännöllisesti. Vanhemmat veivät junalle ja isovanhemmat tulivat vastaan. Konduktööri neuvoi junan vaihdossa. Sama toiseen suuntaan. 

Varmaan juu. Ihan sylivauvaa toki ei voi.

Ei ole minun lapsestani kyse, joten en osaa ottaa hänen matkustusasioihinsa sen enempää kantaa.

 

 

Ap

Vierailija
82/139 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Me muutimme 1000 km päähän sukulaisista ja edelleen kävimme heillä 2-3 kk välein. Eihän se ollut kuin päivän ajo suuntaansa. 

Vapaapäiviä pitää ottaa ja paljon on ajamista. Itse kävisin max kaksi kertaa vuodessa. 

No muutama saldovapaapäivä viikonlopun oheen. Tai ihan lomapäiviä. Ajamiseen tottuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/139 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Me muutimme 1000 km päähän sukulaisista ja edelleen kävimme heillä 2-3 kk välein. Eihän se ollut kuin päivän ajo suuntaansa. 

Hyvä. Te muutitte, te matkustatte. Ette odota että muut matkustaisivat vähän väliä teille, eikö niin?

 

 

Ap

Emme tietenkään odottaneet. Toki mukavaa jos saatiin vieraita, mutta tosiaan yhtä usein me kävimme, kuin lähempänä asuessakin.

Vierailija
84/139 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelin tuolle peräkamariämmällä samaa. Lupasin maksaa muutosta aiheutuvat kulut ja asumiskulut + erxtrtaa. Ainoa ehto, että muuttaa vähintään 750 kilometrin taipaleen taakse.

Saa nähdä toteutuuko homma suhteellisen pieni kustannuksin vai sitten kertakorvauksena hautaisjärjestelyistä. Kiinnijääminen poissuljettu. Olemme X kanssa ongella tms.

 

Hei. Oletko asuntooni 2x luvatta 

tunkeutunut savolainen mieshlö?

Tai hänen läheisensä?

Joko omatunto viimein kolkuttaa?

On kernaasti syytäkin.

 

Jos olet, toimitatko minulle 

yhteystietosi

postiluukusta tai postitse

välittömästi. Osoitteen tiedät.

(Taitaa koko kunta tietää.. 😬)

Vuokranantaja tietää 

tilinumeronikin. Annan luvan

jakaa tuon tiedon

korvauksen maksajalle

sitäkin kautta.

 

Olen kysellyt täällä perääsi/

odottanut sinun

ilmoittautuvan sovintoneuvotteluun

ja maksavan asialliset korvaukset.

Onhan se äärimmäisen järkevä

ratkaisu oik.käyntikulujen 

ollessa min. 10 tonnia.

Oik.käyntiprosessiin astuminen

voi venyä viiteen vuoteen.

Miksi ei yhtenä tilisiirtona 

kerralla pois kuleksimasta?

 

Ongelle en kanssasi lähde.

Digitaalinen korvausneuvottelu -

mutta annan tilinumeroni

maksusuoritusta varten,

jollei sinulla sitä jo ole.

 

Olen mukava, diplomaattinen,

reilu, rehti, chilli tyyppi 

keskustellessani.

Ei pelätä tarvihe.

 

E

Vierailija
85/139 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

 

Ketju ei sinänsä liity millään tavalla 

minun elämääni - en ole kenenkään 

anoppi, mummi enkä äiti eikä 

minusta sellaista lähellä 

menopaussi-ikääni (toki) enää 

tulekaan.

Miniää ei ole, kuinka olisi,

kun ei ole poikaakaan.

Issue closed. OgE 

Vierailija
86/139 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

 

Ladies, Gents.

 

🔴A gentle polite reminder. 

_________________________

Vakavat asiat hoidetaan ensin.

Katsellaan sitten pullapitkokahveja

ja lastenleikkejä, kun aikuisten

raskaan sarjan asiat on alta pois

hoidettu. x

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/139 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Me muutimme 1000 km päähän sukulaisista ja edelleen kävimme heillä 2-3 kk välein. Eihän se ollut kuin päivän ajo suuntaansa. 

Vapaapäiviä pitää ottaa ja paljon on ajamista. Itse kävisin max kaksi kertaa vuodessa. 

No muutama saldovapaapäivä viikonlopun oheen. Tai ihan lomapäiviä. Ajamiseen tottuu.

Itse tykkään ajamisesta, mutta silti käytän kallisarvoisen vapaa-aikani muutoin kuin pitkää matkaa ajaen.

 

 

Ap

Vierailija
88/139 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama sukulaiseni asuu kivassa, eurooppalaisessa kaupungissa (eri kaupungeissa), joihin pääsee kätevästi suoralla lennolla. Oikein mukavia kaupunkikohteita, joissa lomailisi ainakin joskus, vaikka ei olisi sukulaisia. Monesti ollaan vierailtu, mutta kun talous on ollut viime vuodet tiukalla ja arki raskaampaa, niin kyllä ne lomailut on jäänyt väliin. Nyt jos välillä lomailee ja matkustaa, niin haluan niin paljon helppoutta ja rauhaa kuin nyt teinien kanssa lomaillessa on mahdollista. 

Ihminen tekee ihan mitä vaan, jos se on tarpeeksi palkitsevaa. Vähäisten lomien käyttäminen anoppilassa vierailuun ei ymmärrettävästi ole kovinkaan monen mielestä riittävän palkitsevaa, että sitä jaksaisi tehdä useamman kerran vuodessa. 

Anoppi ilmeisesti ajatteli, ehkä itsekään sitä tiedostamatta, että hänen unelmapaikkansa on myös teille lepopaikka arjen keskellä, jossa haluatte lomailla. Mutta ei toisten nurkissa lomailu useimmille kovin rentouttavaa ole, ei vaikka itse paikka olisi unelmakohde. Ja jos vielä paikka on sellainen johon tullaan pakosta, niin jokainen asiaa objektiivisesti katsovat ymmärtää, että kerran vuodessa vierailu riittää teille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/139 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Me muutimme 1000 km päähän sukulaisista ja edelleen kävimme heillä 2-3 kk välein. Eihän se ollut kuin päivän ajo suuntaansa. 

Vapaapäiviä pitää ottaa ja paljon on ajamista. Itse kävisin max kaksi kertaa vuodessa. 

No muutama saldovapaapäivä viikonlopun oheen. Tai ihan lomapäiviä. Ajamiseen tottuu.

Tuommoiseen matkaan menee yli 12 tuntia. Ei kiitos säännöllisesti tuollaista matkaa.

Vierailija
90/139 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama sukulaiseni asuu kivassa, eurooppalaisessa kaupungissa (eri kaupungeissa), joihin pääsee kätevästi suoralla lennolla. Oikein mukavia kaupunkikohteita, joissa lomailisi ainakin joskus, vaikka ei olisi sukulaisia. Monesti ollaan vierailtu, mutta kun talous on ollut viime vuodet tiukalla ja arki raskaampaa, niin kyllä ne lomailut on jäänyt väliin. Nyt jos välillä lomailee ja matkustaa, niin haluan niin paljon helppoutta ja rauhaa kuin nyt teinien kanssa lomaillessa on mahdollista. 

Ihminen tekee ihan mitä vaan, jos se on tarpeeksi palkitsevaa. Vähäisten lomien käyttäminen anoppilassa vierailuun ei ymmärrettävästi ole kovinkaan monen mielestä riittävän palkitsevaa, että sitä jaksaisi tehdä useamman kerran vuodessa. 

Anoppi ilmeisesti ajatteli, ehkä itsekään sitä tiedostamatta, että hänen unelmapaikkansa on myös teille lepopaikka arjen keskellä, jossa haluatte lomailla. Mutta ei toisten nurkissa lomailu useimmille kovin rentouttavaa ole, ei vaikka itse paikka olisi unelmakohde. Ja jos vielä paikka on sellainen johon tullaan pakosta, niin jokainen asiaa objektiivisesti katsovat ymmärtää, että kerran vuodessa vierailu riittää teille. 

Kiitos ymmärryksestä, puhut asiaa.

Kohde ei tosiaan ole mikään unelmakohde, vaan nimenomaan kuollut pitäjä ja pieni talo keskellä ei mitään. Siellä sitten pelaillaan petankkia ja heitetään tikkaa pienellä porukalla muutama päivä. Aina on kyllä mukavaa nähdä, ei siinä mitään, mutta ainakin itse menen paikalle ihan 100% anopin vuoksi. En siksi että itse kohde kiinnostaisi tipan vertaa, kun ei sitä kohteeksi oikein voi sanoakaan. :D

Keksin äkkiä sata kiinnostavampaa tapaa ja paikkaa viettää lomaa, vaikka toki haluan anoppia edelleen säännöllisesti tavata.

 

 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/139 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdotonta hoitaa perheasiat ihan keskenään? Eihän täällä kukaan voi niille mitään.

Juu, tapana on. Täällä on tarkoitus sitten avautua ja keskustella asioista.

 

 

Ap

Aina on ihmiset asuneet eri puolilla Suomea ja jopa maailmaa. Nytkö eka kerran törmäsit siihen ettei kaikki asu muutaman kilometrin säteellä?

Et sii vieläkään tajunnut, mitä tässä haetaan. Pyydetään ajatuksenjuoksua ilmiöstä, että muutetaan kauas, jotta ei tarvitse olla ihmisten kanssa tekemisissä ja sitten kuitenkin halutaan ihmisiä sinne. Aloittaja ei ole ihmettelyn kohde vaan ne metsään muuttaneet.

Aloittaja valittaa omasta näkökulmastaan. Viiden viikon loma menee hukkaan jos on pari päivää anoppilassa.

Ei, vaan viiden viikon lomia on hankala sumplia, jos matkustaa neljä kertaa vuodessa 4-7 päivän ajaksi hevonkuuseen anoppia tapaamaan. Parin päivän reissussa ei tosiaan ajomatkan takia ole järjen häivää.

 

 

Ap

Itse ajattelisin että mulla on se tietty aika minkä voin anopin luona vierailuun käyttää per kerta ja matkat sisältyy siihen. Se voi tarkoittaa että ajasta puolet on sit matkustamista eikä matkoja jaksa tehdä usein koska ne ovat raskaita. Se on hinta jonka hän maksaa siitä että muutti kauas, luontainen seuraamus. Tajuan että matkustus lyhyen ajan sisään on raskasta mutta niin on sekin että ollaan pakolla liian pitkään kyläpaikassa ja muut lomasuunnitelmat pitää unohtaa ja alkaa se anopin naamakin ärsyttää aika pian.

 

Itse olen siirtynyt pikavisiitteihin jos matkaa kyläpaikkaan on max 600 km. Olen kaksi yötä max enkä yhtään pitempään.

Vierailija
92/139 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä lapset muuttaa kauas kotoaan työhön ja opiskelemaan. Välimatkaa on niin äidille kuin anoppilaan. Tavataan kun aikataulut käy

   Toisinpäin aivan SOPIMATONTA että anoppi muuttaa naapuritalosta kauemmas.

Niin, tämäkin kuuluu äitimyyttiin. Aina pitäisi olla valmis palvelemaan lapsia ja vielä lapsenlapsiakin. Lapset saavat muuttaa vaikka mihin. Äiti ei saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/139 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen valitsee itse asuinpaikkansa. Jos ei tajua etukäteen, ettei suku ja tuttavat  muuta perässä, aika helvetin tyhmä ja ajattelematon on :D

Itselläni on tapana hankkia uudet tuttavat uudesta asuinpaikasta. Tottakai on helpointa harrastaa ja viihtyä sellaisten kanssa, jotka asuu lähellä. Olen joutunut opintojen ja työn vuoksi muuttamaan usein.

En suosittele kellekään ikääntyvälle muuttoa ns. puskaan, kauas palveluista. Et voi ikinä tietää, minä aamuna heräät puoliksi halvaantuneena etkä pysty edes pihastasi lumia kolaamaan saati ajamaan autoa.

Kauhea ajatus että jos joskus pääsee eläkkeelle, ei saisi muuttaa lähelle luontoa, että pitäs sairaskohtauksen pelossa asua kaupungissa.

Vierailija
94/139 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdotonta hoitaa perheasiat ihan keskenään? Eihän täällä kukaan voi niille mitään.

Juu, tapana on. Täällä on tarkoitus sitten avautua ja keskustella asioista.

 

 

Ap

Aina on ihmiset asuneet eri puolilla Suomea ja jopa maailmaa. Nytkö eka kerran törmäsit siihen ettei kaikki asu muutaman kilometrin säteellä?

Et sii vieläkään tajunnut, mitä tässä haetaan. Pyydetään ajatuksenjuoksua ilmiöstä, että muutetaan kauas, jotta ei tarvitse olla ihmisten kanssa tekemisissä ja sitten kuitenkin halutaan ihmisiä sinne. Aloittaja ei ole ihmettelyn kohde vaan ne metsään muuttaneet.

Aloittaja valittaa omasta näkökulmastaan. Viiden viikon loma menee hukkaan jos on pari päivää anoppilassa.

Ei, vaan viiden viikon lomia on hankala sumplia, jos matkustaa neljä kertaa vuodessa 4-7 päivän ajaksi hevonkuuseen anoppia tapaamaan. Parin päivän reissussa ei tosiaan ajomatkan takia ole järjen häivää.

 

 

Ap

Itse ajattelisin että mulla on se tietty aika minkä voin anopin luona vierailuun käyttää per kerta ja matkat sisältyy siihen. Se voi tarkoittaa että ajasta puolet on sit matkustamista eikä matkoja jaksa tehdä usein koska ne ovat raskaita. Se on hinta jonka hän maksaa siitä että muutti kauas, luontainen seuraamus. Tajuan että matkustus lyhyen ajan sisään on raskasta mutta niin on sekin että ollaan pakolla liian pitkään kyläpaikassa ja muut lomasuunnitelmat pitää unohtaa ja alkaa se anopin naamakin ärsyttää aika pian.

 

Itse olen siirtynyt pikavisiitteihin jos matkaa kyläpaikkaan on max 600 km. Olen kaksi yötä max enkä yhtään pitempään.

Tämä. Olen tosi sosiaalinen ihminen, mutta porukalla pienessä tilassa yhden vessan ja yhden suihkun voimin siskonpedeissä majoittuminen vanhenee kyllä ajallaan.

Lisäksi anopin miehestä kyllä huomaa kolmantena päivänä että vieraat haisevat jo pahalta, vaikka hän kohteliaasti sen yrittääkin peittää. Anoppi taas yrittää itkua pidätellen maanitella että jäisitte vielä muutamaksi päiväksi, miksi ette jäisi, ensi kerralla tulette viikoksi sitten.

Aina tulee paha mieli, kun jonkun mielikuvitustapaamisen takia lähdetään menemään ennen kuin viikko tulee täyteen. Ja parin kolmen kuukauden päästä pitäisikin mennä jo takaisin. Viikoksi.

 

 

 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/139 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voi todeta anopille, että tulee vuosittain viikolla x, että anoppi voi kirjata kalenteriinsa, eikä tarvitse jatkuvasti kysellä milloin tullaan.  Mies ja lapset voi käydä useammin jos lystäävät ja anoppi kustantaa. 

Vierailija
96/139 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vanhempani muuttivat isovanhemmiksi tultuaan Espanjaan ja sanoivat että äkkiäkös sinne lentää.

Mikäs siinä jos maksavat aina lentoliput kun haluavat nähdä lapsenlapsia.

Vierailija
97/139 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tässä anoppina ja mummona olen muuttamassa toiselle paikkakunnalle ja yhtenä isona kriteerinä on se millä hinnalla ja kuinka helposti julkisilla pääsee lasten luokse kyläilemään. En aio muuttaa itä-länsi suunnassa koska julkisilla kulkeminen on käytännössä mahdotonta ilman montaa yöpymistä. Juuri tuon takia että sitten jää kaikki synttärit kokematta.

Vierailija
98/139 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap voi todeta anopille, että tulee vuosittain viikolla x, että anoppi voi kirjata kalenteriinsa, eikä tarvitse jatkuvasti kysellä milloin tullaan.  Mies ja lapset voi käydä useammin jos lystäävät ja anoppi kustantaa. 

Lapsia meillä ei ole, eikä mies halua viettää lomiaan äitinsä luona yhtään enempää kuin minäkään. Hän on sen kyllä äidilleen sanonut, mutta silti monesti tuntuu että anoppi kohdistaa kyläilyodotuksensa enemmän minuun kuin häneen. Että miksi ette ole viikkoa, ensi kerralla olette, varaa lomapäivät jo nyt.

 

 

Ap

Vierailija
99/139 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun vanhempani muuttivat isovanhemmiksi tultuaan Espanjaan ja sanoivat että äkkiäkös sinne lentää.

Ja varnaan kertoo aina kuinka kivoja perhekeskeisiä ihmisiä Espanjalaiset ovat ja siksi viihtyvät siellä. :)  Istuvat sitten yksinään viinilasit kädessä jurrissa ja katselevat isoja perheitä yhdessä viettämåssä aikaa.

Itse asiassa Espanjassa asuu niin paljon suomalaisia, että siellä ei tarvitse yksin istua. Fugessa on isoin suomalaiskeskittymä ja sieltä löytyy paljon tekemistä vaikka ei puhuisi sanaakaan espanjaa. 

Vierailija
100/139 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tässämonta kertaa tullut mieleen sama, että voisipa muuttaa johonkin takahikiälle ihanaan rauhaan ja hiljaisuuteen. Nyt, kun on jäänyt eläkkeelle ja takana on lähes 40 vuotta työelämää asiakaspalvelussa ja esimiesten oikeana kätenä, niin ei vain jaksaisi mitään ylimääräistä säätöä. Tietokoneelle en halua mennä, ahdistaa asioidenhoito netissä. Tein työssäni tietokoneella töitä siitä saakka, kun koneet työpaikalle tulivat. 

Ymmärrän siis anoppiasi. Miten itse siellä jeerassa viihtyy? Onko muuten kaikki hyvin, paitsi kun ei näe lapsia perheineen eikä siis lapsenlapsiaan? 

Minulle se on ainoa este muuttaa kauemmas, en halua jättää lapsia enkä varsinkaan lapsenlapsiani. He ovat niin ihania mummin rakkaita. 

Olenkin miettinyt kakkosasuntoa, johon voisin välillä lähteä nauttimaan hiljaisuudesta. Nykyään yhteydenpito ystävien kanssa on niin turhauttavaa, kun viesteillä ja somessa yhteyttä pidetään ja peukutellaan.  Minua ei sellaiset ystävät kiinnosta, haluan heistä eroon. Joka haluaisi jutella ja nähdä, niin ajelisi sinne takahikiälle. 

Suomen maantiede on sellanen, että takahikiän  rauhaa löytyy jo reilun puolen tunnin etäisyydellä ihan mistä tahansa pisteestä katsoen. Ei ne vaihtoehdot ole kaupunkiasuminen tai satojen kilometrien päähän muutto. Me muutettiin maalle kun mies jäi eläkkeelle, naapuria ei näy eikä kuulu mutta pääkaupunki ja lapsenlapset on silti 45 minuutin päässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi